• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • telgebo

Ingen som har svar på mina frågor?

Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 36 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • Jania
    telgebo skrev 2011-09-17 14:43:22 följande:
    Hur många vikisar och blöjbyxor ska med räkna med kommer att gå åt på BB? Jag har om jag nu får tänkt stanna 3 dagar/nätter på BB.  Har inget minne av hur många blöjor som gick åt, använde engångsblöjor då.

Hur länge kan man använda vikblöjor på en bebis innan man går över till pocket eller AIO?

Det finns väl ingen kräm/salva/olja som man ev smörjer bebisen med som förstör/täpper till vikblöjorna väl?
    Tror det är lugnt med salva mm om blöjorna är i bomull. Jag har inte upplevt att det skulle vara nå't problem i a f o allt jag använder är bomull.

Jag trodde att man kunde använda vikisar mer eller mindre hela blöjperioden om man själv å barnet vill. Själv hoppas jag dock på att ECa mycket å kör ju mycket med Ullrikes frotteblöja nu. Hoppas den funkar hela första året...

Hur mång blöjor du behöver kan jag nog inte säga mycket om. Men de som vet brukar ju säga att när man ammar är det normalt med ca 7 blöta blöjor/dag. Sen hur mycket de bajsar varierar ju, i början bajsar väl de flesta ganska mycket med det där becket.
    Min sambo kallade vår Pyttis för tandkrämstub ibland de där första dagarna eftersom hon på skötbordet plötsligt kunde klämma ut hur mycket beck som helst. Men det där är säkert med olika från barn till barn.

Nu är hjärnan trött ser jag då jag läser mitt svamliga inlägg....sov så gott å hoppas jag inte förvirrat dig istället.
    Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • telgebo
    Jania skrev 2011-09-17 23:35:47 följande:
    Tror det är lugnt med salva mm om blöjorna är i bomull. Jag har inte upplevt att det skulle vara nå't problem i a f o allt jag använder är bomull.

Jag trodde att man kunde använda vikisar mer eller mindre hela blöjperioden om man själv å barnet vill. Själv hoppas jag dock på att ECa mycket å kör ju mycket med Ullrikes frotteblöja nu. Hoppas den funkar hela första året...

Hur mång blöjor du behöver kan jag nog inte säga mycket om. Men de som vet brukar ju säga att när man ammar är det normalt med ca 7 blöta blöjor/dag. Sen hur mycket de bajsar varierar ju, i början bajsar väl de flesta ganska mycket med det där becket.
    Min sambo kallade vår Pyttis för tandkrämstub ibland de där första dagarna eftersom hon på skötbordet plötsligt kunde klämma ut hur mycket beck som helst. Men det där är säkert med olika från barn till barn.

Nu är hjärnan trött ser jag då jag läser mitt svamliga inlägg....sov så gott å hoppas jag inte förvirrat dig istället.
    Jo jag kommer använda vikblöjor och det är ju 100% bomull vad jag förstått.

Har tänkt ECa också får se hur det fungerar.

Ha ha ha, tandkrämstub, det var en bra beskrivning, det är ju ungefär så. Tar nog med i stort sett alla vikblöjor tror jag ca 21 st så har 3 kvar när jag kommer hem om jag nu får stanna i 3 dagar på BB så får jag tvätta rätt så fort då när jag kommer hem.

Ditt inlägg är inte det minsta svamligt.Är själv helt slut och ska också knyta mig nu och lägga mig och sova.
    Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 36 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • Tazzme

Hej hej! Är ny här i tråden och har en fråga. Glad

Vi använder, just nu, ImseVimse newborn skalblöjor och flanellinnerblöjor. Jag testade sy egna innerblöjor i frotté, av gamla handdukar, men undrar ifall jag kan göra dom lite torrare på nåt sätt. Jag har läst att fleece närmast huden ska kännas torrare än just flanell eller frotté.
    Kan man använda vilken slags fleece som helst? Eller måste det vara nåt slags specialtyg, microfleece eller bambufleece eller nåt sånt?

Om det går med vilken fleece som helst så kan jag använda gamla stuvbitar jag har och sy inlägg av det. Kanske funkar bra att sätta lösa fleeceinlägg i flanellblöjorna också?

Nån annan som sytt egna tygisar och har nåt tips att dela med sig av?

Jo, kom på en fråga till. Vilken slags tygblöja rekommenderar ni för nattbruk. Vi använde först tygisar på natten också, men nu då sonen sover runt 6 h per natt(eller ibland mer *halleluja!*) så blir tygisarna alldeles för våta och läcker igenom. Så vi fuskar på nätterna nu och har engångsblöja då... Skäms

• Trollis74

Första försöket,

ang fleece bitar så funkar inte vilken fleece som helst. Prova själv med den fleece du har..
    häll lite vatten på den, om det rinner igenom så kan du använda den.. pärlar den sig så funkar det inte..

kanske behöver du tvätta den ett par gånger för att det ska fungera optimalt.
    Men normalt sätt så är det microfleece och då sånt som är till för tygblöjor..

vet att wanoo.se (tror jag) och även babyheaven.se säljer sådan fleece.

• Tygtiiger

Första försöket - jag köpte fleeceinlägg. Ang nätterna så prova en pocketblöja med bambuinlägg i. (Men jag tycker det är enklare med engångs!)

Krupke, we've got problems of our own!
  • llotta

Första försöket - jag skulle tro att IV aio, eventuellt kompletterad med extra inlägg funkar bra på natten, men vi kör också engångs...

• Jania

Hörrni hörrni....hur många ggr ska jag tvätta jysktvättlapparna innan jag har dem som blöjor?

Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • Tazzme

Tack för alla svar!

Jag har rätt mycket fleece av flera olika sorter, så jag ska ta och testa hälla vatten på bitarna och se om jag hittar nåt som verkar vara OK. Annars tror jag att jag köper specialfleece eller färdiga inlägg från nätet.

Ang. nattblöjan så har jag faktiskt en IV AIO, men den är nog lite för stor ännu. Ska ta och testa den över natten så fort den blir passlig.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24