• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • telgebo
    Jania skrev 2011-09-18 18:45:35 följande:
    Hörrni hörrni....hur många ggr ska jag tvätta jysktvättlapparna innan jag har dem som blöjor?
    Undrar också.
    Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 35 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • llotta

Första försöket - på vår dotter hade strl s på IV nog suttit bra även lite före fem kg, gott om plats att spänna åt kardborren.

• emindy
    Jania skrev 2011-09-18 18:45:35 följande:
    Hörrni hörrni....hur många ggr ska jag tvätta jysktvättlapparna innan jag har dem som blöjor?
    Det beror på varför du tvättar dem? Är det för att de skall bli mjuka och suga mer krävs det lite användning också mellan tvättarna, kanske som städtrasa eller liknande? Är det bara för att tvätta bort kemikalier så kanske två-tre tvättar duger?
  • Krake

Missfärgade och luktande ylleblöjbyxor trots tvätt (ylleprogram, tvättmaskin). What to do?

Moster, inte monster.
  • Viena

Tusen tack för alla svar angående tvätt av bebisen / använding av salva Skrattande. Låter ju bäst att tvätta med enbart vatten och köra med mycket lufttorkning Glad 

Vi bor ganska trångt och det finns ingen plats i badrummet för skötning av bebisen. Har därför skötbordet i sovrummet. Kanske jag får fylla en skål med vatten och ta med till skötbordet innan jag byter på bebisen? Får se hur jag löser det.

• llotta

Viena - vi har en liten låda från Ikea (säljs i tre-pack, vi har vit-rosa-gul) där vi lägger vikta flanelltvättlappar (eller tunnare frotté) och sen häller på lite vatten så de blir lagom fuktiga. Gör man lagom sats så det räcker typ ett dygn hållet de sig fräscha och är mycket enklare än att hålla på och doppa och vrida ur. Vid behov av mer sanering hade jag nog tagit med bebisen till handfatet på badrummet. Blöjan på på väg dit och en torr frottétvättlapp att hålla om rumpan på vägen tillbaka.

• Viena
    telgebo skrev 2011-09-17 14:37:11 följande:
    Den verkar ju enkel, gäller bara att minnas det i skallen också den dagen man står nyförlöst på förlossningen och ska ta på första tygblöjan

Du får gärna översätta till svenska om du vill.

Ja, den är faktiskt riktigt enkel! Visade den för min man och han klarade den på första försöket Flört

Här kommer en översättning, bild för bild:

Superleija = Superdraken

Bild 1 : Öppnad vikblöja

Bild 2: Vik in två av sidorna mot mitten. Till en nyfödd kan du vika in mer och till en större bebis mindre. I detta moment avgör du blöjans bredd (=midjemåttet).

Bild 3: Vik kanterna en gång till mot mitten, så att blöjan får formen av en spetsig triangel.

Bild 4: Det lönar sig att lägga kanterna lite omlott (ett par cm), så att det inte blir ett glapp i mitten.

Bild 5: Vik upp den nedre spetsen. I detta moment avgör du blöjans längd. Du kan behöva experimentera några gånger innan du vet vilken längd som passar i olika blöjskal.

Bild 6: Vik ned den övre spetsen.

Bild 7: Vik in den ena sidans mittersta del mot blöjans mitt. Detta moment gör böjan tätare kring bebisen lår.

Bild 8: Gör likadant på motstående sida. Nu formas en fåra i mitten och kanterna fungerar som ”bajsuppfångare”.

Bild 9: Lägg bebisen på blöjan och vik upp den främre kanten över bebisens mage.

Bild 10: Vik sedan sidorna över den främre kanten.

Bild 11: På det här sättet blir vikblöjan tight kring låren, utan att strama åt eller skava.

Bild 12: Fäst gärna med en snappi, så hålls blöjan bättre ihop, oberoende av vilket skal du använder.

• Viena
    llotta skrev 2011-09-19 09:19:59 följande:
    Viena - vi har en liten låda från Ikea (säljs i tre-pack, vi har vit-rosa-gul) där vi lägger vikta flanelltvättlappar (eller tunnare frotté) och sen häller på lite vatten så de blir lagom fuktiga. Gör man lagom sats så det räcker typ ett dygn hållet de sig fräscha och är mycket enklare än att hålla på och doppa och vrida ur. Vid behov av mer sanering hade jag nog tagit med bebisen till handfatet på badrummet. Blöjan på på väg dit och en torr frottétvättlapp att hålla om rumpan på vägen tillbaka.
    Åh vilket bra tips, tack! !!Skrattande Ligger lapparna liksom "under vatten" i plastlådan, eller häller ni bara på lite så att de drar i sig fukt? Hur stor är lådan ungefär, kunde inhandla ett likadant trepack om jag åker till Ikea nån dag denna vecka!
  • Viena
    telgebo skrev 2011-09-17 14:37:11 följande:
    Var beställer man såna där snappi nu igen? Är leveransen snabb (BF om 5 veckor, men kan ju få tidigare)
    Jag beställde mina från den engelska nätshoppen babipur. Trevlig service och snabb leverans, tog max 3 dagar. Ett trepack med snappi kostade £3.85 (ca 40 kronor)

http://www.babipur.co.uk/shop/Reusable_Nappies-Accessories_&_Flat_Nappies/c23_29/p1496/Nappi_Nippas/product_info.html
  • Jania
    Viena skrev 2011-09-19 09:05:02 följande:
    Tusen tack för alla svar angående tvätt av bebisen / använding av salva Skrattande. Låter ju bäst att tvätta med enbart vatten och köra med mycket lufttorkning Glad 

Vi bor ganska trångt och det finns ingen plats i badrummet för skötning av bebisen. Har därför skötbordet i sovrummet. Kanske jag får fylla en skål med vatten och ta med till skötbordet innan jag byter på bebisen? Får se hur jag löser det.
    Har ni badkar? Köp i så fall ett skötbord gjort för att ställa över detta. Vi hade skötbordet i annat rum men gav upp efter några veckor. Sååå mycket skönare att ha tillgång till vatten.
    Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
Svar på tråden Tygblöjetråden 24