• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • llotta

Vi hade inte fått klart skötbordslösningen i badrummet när dottern bestämde sig för att komma och bytte på köksbänken ett tag. Jag skulle hellre byta i ett annat rum och ta bebisen till kran när det behövdes. Det var en stor lättnad när det var klart. Så skönt att få tillbaka sitt kök, men det beror förstås på hur mycket det används.

• Viena
    llotta skrev 2011-09-20 08:44:26 följande:
    Vi hade inte fått klart skötbordslösningen i badrummet när dottern bestämde sig för att komma och bytte på köksbänken ett tag. Jag skulle hellre byta i ett annat rum och ta bebisen till kran när det behövdes. Det var en stor lättnad när det var klart. Så skönt att få tillbaka sitt kök, men det beror förstås på hur mycket det används.
    Vi använder ju nog köket väldigt mycket, men jag tror inte att det skulle störa så mycket, skötunderlaget måste ju inte ligga framme på köksbänken hela tiden och grejerna kan man ju som sagt ha i en kökslåda. Nå, det visar sig väl vad som funkar i praktiken när bebisen har anlänt Skrattande
  • Jania

Jag har ullbyxor Bumpy från IV liggandes. Lyckas inte med dem. Har ullkurat men de blir direkt fuktiga utanpå om Pyttis kissar. Är det jag som gör nåt fel? Kissar hon"för mycket"?
    Funkar det inte för oss vill jag ju inte ha dem ligga å samla damm. Finns det nå'n marknad för såna eller har man övergett dem för pul?

Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • Loreena

Vi använde skötbord de första månaderna, sedan sålde vi det och byter numera på sängen eller på golvet. Pluttis bajsar oftast på pottan så det är enkelt att byta.
    Jag tyckte det kändes läskigt att byta på skötbordet även om jag stod där hela tiden när han började vända sig. Köp gärna skötbord med en säkerhetsbälte! Om du vill kunna veckla ut blöjorna med båda händerna.

• sagofröken
    miljarden skrev 2011-09-14 22:34:15 följande:
    Smultronmjölk: exakt så skulle jag beskriva vår drömblöja också. Vi har dock inte hittat någon som lever upp till kraven så sedan ett par månader tillbaka kör vi helt blöjfritt på vår lille knodd, snart elva månader. Utom på natten då vi har iv aio eller pappersblöja om han börjar bli röd. Men säg till om du hittar något bra!
    Rapport Skrattande Har beställt bright bots träningsbyxor som jag tror kan funka på såna här småknoddar, men inte fått dem än. Har provat lite olika pockets nu, det som har funkat bäst är bumgenious med kardborrar, fäster dem lite större så går det bra att gå på och av, använder dem utan inlägg hemma och med inlägg när vi går ut. Tillsammans med benvärmare är det varmt och skönt också nu när det börjar bli kallt här hemma Skrattande Blöjorna med knappar som vi testat knäpps upp när man drar upp och ner. Så det får bli nattblöjor (vi pottar inte särskilt intensivt på natten...). Berättar när jag provat bright botsen!
  • Tazzme

Nu har jag några frågor till: Hur förvarar ni era använda tygisar och hur tycker ni att det systemet funkar? Och hur länge förvaras dom innan ni tvättar dom?
    Vi har förvarat våra i en tygpåse som hängt bredvid skötbordet. Tänkte att det skulle vara bra då blöjorna kan vädras/torka upp så att de inte luktar så mycket. Nå, de torkar ju inte... men det har inte luktat så mycket ändå. Men idag (efter 4½ vecka med detta system) la jag för första gången märke till att det luktade starkt av ammoniak från påsen (vi tvättar ju naturligtvis tygpåsarna också! varje gång de blivit fulla åker de in i maskinen tillsammans med blöjorna). Hur undviker jag dethär?
    Har inte sköljt av de använda blöjorna innan vi lagt dom i påsen, för dels blir de j våtare då och dels så går det max 2 dagar mellan tvätt, så jag tänkte att det inte skulle behövas. Men kanske vi borde börja skölja av dom? Eller är det bättre att helt byta system? Typ använda en plasthink med tätt lock?

Viena
    : Kanske ni kan montera upp ett vägghängt skötbord just utanför badrummet? Typ rätt bredvid badrumsdörren?

• llotta

Vi har numera en röd fin blöjhink från minimindus och innan det hade vi en papperskorg med vipplock där vi hade en stor tvättpåse isatt. Dock sköljer vi inläggen, men inte själva blöjorna vid kiss. Blöjhinken har ju tätt lock, så det luktar inget alls, men det gjorde det egentligen inte med den andra lösningen heller.

• Tygtiiger

Vi har två tioliters plastspannar med lock, billiga sådana från typ rusta. Vi sköljer ur hinkarna också när vi tvättar blöjor. Låter inte blöjorna ligga mer än max tre dagar.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Jania

Har med en fin röd hink från minimundus (såg dock att samma fanns på ÖoB igår. Kanske för att jag kom stressandes höggravig för månader sen å tjatade om hink med lock...hehe).
    Jag sköljer inte blöjorna, tvättar varannan/var tredje dag, det luktar så klart när jag lyfter på locket men aldrig annars.
    Funkar bra

Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
Svar på tråden Tygblöjetråden 24