• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Jania
    Jania skrev 2012-01-05 23:19:16 följande:
    Å så en fråga till er som har koll... Jag tycker det är trist med alla dessa kardborrar o knappar, vill har en blöjbyxa som man drar på som en underbyxor. Finns det? Var i sån't fall? Om det inte finns, borde man då inte kunna ta en trainingpant och lägga i nå't extra ilägg uti fall att Pyttis skulle kissa mycket. EC funkar bra än så länge på det stora hela o hon bajsar oftast på pottan. De gånger hon råkar bajsa i blöjan klarar ingen blöja av det ändå, så tänkte att det kanske inte gör nå'n skillnad på blöjbyxa o trainingpant? Vad tror ni 'tygisveteraner'?
    Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra

Ingen som har nå't tips på detta????
  • johlinn
    Jania skrev 2012-01-07 12:04:16 följande:

det finns många ullbyxor som är dra-uppmodell. Minimundus har någon variant vet jag.
  • Humminggirl

En aningens OT-fråga..

Hurdan konsistens på bajset har normalt en 7-månaders?

Vi har varit hos flera olika släktingar i fem veckor och har inte kunnat använda tygisar. Sonen bajsar ca. två gånger om dagen och nästan varje gång är det så löst att det läcker genom blöja, byxor och body. Det blir många byten per dag. (Tygisarna läcker inte så mycket som engångs men konsistensen är ju densamma)

Han äter 4-5 flaskor mjölkersättning per dag och mat-mos och/eller fruktmos ca. 2 gånger per dag. Jag har inget minne av att dottern var så här lös i magen när hon var över halvåret..  

• Rosesarered

Vad har det kommit fram till i tråden? Vilka/vilken sort är bäst?

• fröken sol
    Humminggirl skrev 2012-01-09 16:23:09 följande:
    En aningens OT-fråga..

Hurdan konsistens på bajset har normalt en 7-månaders?

Vi har varit hos flera olika släktingar i fem veckor och har inte kunnat använda tygisar. Sonen bajsar ca. två gånger om dagen och nästan varje gång är det så löst att det läcker genom blöja, byxor och body. Det blir många byten per dag. (Tygisarna läcker inte så mycket som engångs men konsistensen är ju densamma)

Han äter 4-5 flaskor mjölkersättning per dag och mat-mos och/eller fruktmos ca. 2 gånger per dag. Jag har inget minne av att dottern var så här lös i magen när hon var över halvåret..  
    min son är 1,5 år och har varit sjuk å då har vi ökat ersättning (som han äter för allergier till 3 från 1) och vi märkte med en gång att han blir mkt lösare. med tanke på att er son än inte äter så mkt riktigt mat så känns det inte konstigt. sen har vi bara bytt några bajsblöjor sedan han var sex månader vi kör eclight, så vi har sluppit det där med läckage. det är ett elände med löst bajs :S
  • sagofröken
    Jania skrev 2012-01-07 12:04:16 följande:
    Tror att jag efterfrågade något liknande när jag klev in i tråden Glad Slutade med att jag skaffade både training pants och vanliga pockets, jag knäpper dem efter tvätt och bara drar upp och ner, på och av, utan att använda knäppningen. Funkar bra! Hur stor är din lilla? Jag gillar verkligen training pants, men det kan vara svårt att hitta för små bebisar. Bright bots är små i storlek. Och tänk på att de bara håller småskvättar. Jag har inte fått till det med att lägga i inlägg, det åker åt sidan eller upp vid ryggen.
  • Jania
    sagofröken skrev 2012-01-09 21:16:52 följande:
    Tror att jag efterfrågade något liknande när jag klev in i tråden Slutade med att jag skaffade både training pants och vanliga pockets, jag knäpper dem efter tvätt och bara drar upp och ner, på och av, utan att använda knäppningen. Funkar bra! Hur stor är din lilla? Jag gillar verkligen training pants, men det kan vara svårt att hitta för små bebisar. Bright bots är små i storlek. Och tänk på att de bara håller småskvättar. Jag har inte fått till det med att lägga i inlägg, det åker åt sidan eller upp vid ryggen.

Jo, jag minns att någon frågade om något liknande, men ändå lite olika, för ett tag sedan.... (kul mening med massa kommatecken, hehe) Den här lilla skruttan är bara runt 7kg (snart 5 mån) o tror hon är 67 el 68 lång nu. Ganska smal. Funkar fortfarande med IV soft i strl NB. Så jag vet ju att det troligen är omöjligt att hitta traningpants redan nu, men kanske om några veckor...? Vad köpte du för pocketar??
  • sagofröken
    Jania skrev 2012-01-09 21:48:58 följande:
    Jo, jag minns att någon frågade om något liknande, men ändå lite olika, för ett tag sedan.... (kul mening med massa kommatecken, hehe) Den här lilla skruttan är bara runt 7kg (snart 5 mån) o tror hon är 67 el 68 lång nu. Ganska smal. Funkar fortfarande med IV soft i strl NB. Så jag vet ju att det troligen är omöjligt att hitta traningpants redan nu, men kanske om några veckor...? Vad köpte du för pocketar??
    Jag har lite olika pocketar, ropade in några olika sorter på tradera för att testa. Mommy's touch, Babylands, Bumgenious och en budgetvariant som heter Börn fast med danskt ö. Babyland-pocketarna läcker mer än trainingpantsen hehe...

Bright bots är som sagt väldigt små i storlekarna, så det kanske kunde gå. Min tjej kunde ha bright bots stl L sedan hon var 9kg och 74 cm.
  • Amalia079

Muksut har trainingpants i one size som det får plats ett inlägg i. Det är pul utvändigt och knäpps med knappar i sidan men är nättare än en pocketblöja. Den funka bra för oss som körde lite EC också.

littlebloom.se har både den och Imse Vimse trainingpants. Imse Vimse har trainingpants som är ganska små och de krymper i tvätten lite också.

Pockets från Muksut är också jättenätt och fin. Sen hade vi en drapå modell på ytterbyxa från Kushies tror jag men den kan man inte precis lägga något i.

Vi hade inte rispapper, det blev bara en massa kladd tyckte jag.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24