• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • betula

Jag behöver köpa fler blöjbyxor, men tvekar så vad jags kall köpa. Tänkte ju IV smart, men blev tveksam nu. Tänkte en sån kanske och så en soft (som vi har o e nöjda med), men då är det ju det här m storlek. Grabben väger 7 kg nu, men kan fortfarande ha storlek newborn (upp till 6 kg) och s (5-8 kg) känns fortfarande stor. Så skall jag köpa en till i s, trots att han rent viktmässigt snart har passerat den eller skall jag våga köpa i m trots att s fortfarande känns stor?? Hur mkt skiljer sig storlekarna åt??

• johlinn

betula - våran kille som är smal, har alltid haft annan passform än iv-byxorna tycker jag. När de har sagt 5-8 kg har han kunnat ha dem tills han vägt 9-10 kg tex... Så jag skulle köpa en S till om det är den ni behöver nu.

• betula
    johlinn skrev 2012-01-19 14:44:07 följande:
    betula - våran kille som är smal, har alltid haft annan passform än iv-byxorna tycker jag. När de har sagt 5-8 kg har han kunnat ha dem tills han vägt 9-10 kg tex... Så jag skulle köpa en S till om det är den ni behöver nu.
    Jag upplever honom dock inte som smal... Visst inte superknubbig heller, men men... Vettigast är kanske att köpa den storleken som fortfarande är stor o hoppas att han inte rasar iväg i storlekarna :P
  • Jania

Ja, IV verkar faktiskt vara så där på min lilla tjej med. Hon har fortfarande NB och väger nog runt 6-7kg nu. Ser ingen anledning ens att köpa strl S eftersom hon har blöjbyxan på sig så sällan.

Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • Salt Groda

Jag har en IV small sen innan och köpte en ny i newborn till bebis som är beräknad i dagarna, och när jag jämför de två är de för tusan exakt lika stora. Konstigt. Så IV storlekar verkar lite skumma.

• betula
    Salt Groda skrev 2012-01-19 16:34:50 följande:
    Jag har en IV small sen innan och köpte en ny i newborn till bebis som är beräknad i dagarna, och när jag jämför de två är de för tusan exakt lika stora. Konstigt. Så IV storlekar verkar lite skumma.
    Ja det var ju himla skumt, för vi har en nb & en s och de är totalt olika i storlekarna. Ena på gränsen för liten o andra på gränsen för stor. Har dock inte testat att lägga dem på varandra, kanske ser de mer lika ut då än på bebisen?
  • MiniMillan2011

Har hört att många som köper iv byxblöjor hoppar mellan storlekarna alltså från nb till m å från m till xl eller annan ordning...

• Salt Groda

Ja, jag har ju inte haft tillfälle att testa på bebis än. Men när man håller dem mot varandra så ser längd, bredd, benöppning osv lika stort ut. Inte en chans att nb kommer passa i början. Jag kanske har råkat få en felmärkt..?

• Jania

Nå'n som vet vad Wickz har för nick name nu efter hackningen?

• Jania

Ojojoj, vad det är tyst här inne *härinnehärinnehärinneinneinneinne*   Tungan ute

Svar på tråden Tygblöjetråden 24