• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Ekorrfamiljen

Frågade väl förut men det finns inte någon i Sverige som säljer BG Flips alltså? Såg att babipur inte säljer BG utanför UK om det inte är så att det inte finns återsäljare där man bor. Så, om man säger att man bor i Sverige så borde de skicka, eller?

glockenbach: Ja, visst är det märkligt! Man kunde väl tänkt till och kört lite eko redan då, men å andra sidan tänkte man att jordens resurser var oändliga och att det iaf inte var de som levde då som skulle ta hand om skiten en dag.

Jo, en fråga till om stay dry till Flipsen: Det är ju microfiber och det har jag ju lärt mig nu att man inte ska ha direkt mot huden på bebisen! Hur funkar det då som inlägg? Ligger de inte direkt mot rumpan alltså? Har man mellanlager, eller hur gör man?

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • Zoria123

Ekorrfamiljen: jag beställde precis min från Babipur och de har även den billigaste frakten när jag jämnförde med andra sidor från england och nej Flipsen finns inte i sverige, ännu iaf. 

Är det någon som har bra tips på bra tvättlappar, för att tvätta lillens rumpa m.m?
  • johlinn

Zoria - jag och maken har olika favoriter. Han föredrar de tunna frottétvättlapparna från minimundus. Jag föredrar imsevimses i flanell. Fungerar även till o torka annat smått o gott med kan meddelas.

• annbom
    Zoria123: Ikeas frotte tycker jag är mycket bra. Har flera i skötväskan också för att torka bla. bebiskräk.
  • glockenbach
    Ekorrfamiljen skrev 2010-06-01 09:48:38 följande:
    Frågade väl förut men det finns inte någon i Sverige som säljer BG Flips alltså? Såg att babipur inte säljer BG utanför UK om det inte är så att det inte finns återsäljare där man bor. Så, om man säger att man bor i Sverige så borde de skicka, eller? glockenbach: Ja, visst är det märkligt! Man kunde väl tänkt till och kört lite eko redan då, men å andra sidan tänkte man att jordens resurser var oändliga och att det iaf inte var de som levde då som skulle ta hand om skiten en dag. Jo, en fråga till om stay dry till Flipsen: Det är ju microfiber och det har jag ju lärt mig nu att man inte ska ha direkt mot huden på bebisen! Hur funkar det då som inlägg? Ligger de inte direkt mot rumpan alltså? Har man mellanlager, eller hur gör man?
    Jag har köpt från babipur till Tyskland, det funkade.

Hm, jag har ju microfiberinläggen direkt mot huden. Ska man inte ha det? Varför inte? Det är så de funkar i alla fall utan extra inlägg eller nåt, så om man inte gillar det ska man troligtvis inte satsa på flips.

www.cottonbabies.com/index.php

Här är en länk till flipsens hemsida. Under varje produkt har folk lämnat omdömen och tips, så det kan vara bra att kolla runt där om man har frågor. Jag kan ju bara utgå från min enda unge och typ fyra veckors erfarenhet. Vill ju verkligen inte lura på någon något som inte funkar för dem... :)

(Jag är visserligen lite skeptisk till att alla är sådär supernöjda, men jag är ju också nöjd så varför inte?)
  • Nillan77
    glockenbach skrev 2010-06-01 12:57:45 följande:
    Jag har köpt från babipur till Tyskland, det funkade. Hm, jag har ju microfiberinläggen direkt mot huden. Ska man inte ha det? Varför inte? Det är så de funkar i alla fall utan extra inlägg eller nåt, så om man inte gillar det ska man troligtvis inte satsa på flips.www.cottonbabies.com/index.php?cPath=139Här är en länk till flipsens hemsida. Under varje produkt har folk lämnat omdömen och tips, så det kan vara bra att kolla runt där om man har frågor. Jag kan ju bara utgå från min enda unge och typ fyra veckors erfarenhet. Vill ju verkligen inte lura på någon något som inte funkar för dem... :)(Jag är visserligen lite skeptisk till att alla är sådär supernöjda, men jag är ju också nöjd så varför inte?)
    Microfiber torkar ut huden.
  • glockenbach

OK, nu har jag läst på: Det är alltså microfiber på INSIDAN av stay dry-inläggen, men INTE mot huden.

Från hemsidan:
    "Flip™ Stay-Dry inserts are made of 3 absorbent layers of microfiber and a smooth stay-dry suede that wicks away moisture from your baby's bum-keeping baby drier, longer."

Se där se där vad man lär sig.

• Zoria123

Tack för tippsen! ska iaf. göra en beställning från minimunduns så bestääller då några tvättlappar därifårn :)

• Ekorrfamiljen
    Zoria123 skrev 2010-06-01 11:10:14 följande:
    Ekorrfamiljen: jag beställde precis min från Babipur och de har även den billigaste frakten när jag jämnförde med andra sidor från england och nej Flipsen finns inte i sverige, ännu iaf. 
    Är det någon som har bra tips på bra tvättlappar, för att tvätta lillens rumpa m.m?
    Okej, tack! Ska beställa några jag med då när skatteåterbäringen kommer tror jag.

Här använder vi IKEAs KRAMA-tvättlappar. 29:- för 10 st.. Vi har väl i runda slängar en 50-60 stycken tror jag.. om inte fler. {#lang_emotions_embarassed} Jag har dem till att tvätta Vemund både i badet och vid blöjbyten, jag har dem som extra skydd i behån när jag ammar och ibland använder Vemund en (ren) som snutte.
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • Krake

Jag har sytt tvättlappar av gamla badlakan och andra bomullssnuttar (t-shirts och sant). Nyköpt frotté suger ju sa daligt, sa att de är gamla och urtvättade är bara en fördel.

Tänkte passa pa att fraga igen om barnbecket. Hur har ni gjort? Är det omöjligt att fa bort/förstör blöjorna? Bör jag fixa ett gäng släng-tygisar till första tiden?

Svar på tråden Tygblöjetråden 24