• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Zoria123

Weee nu har jag beställt två day pack av Flip Bumgenius! Med extra inlägg av både organic och stay dry :D ser så fram emot när de kommer! Tack Glockenbach, flin blogg har du också! :)

• SaltNapp
    Zoria123 skrev 2010-05-30 11:48:09 följande:
    Weee nu har jag beställt två day pack av Flip Bumgenius! Med extra inlägg av både organic och stay dry :D ser så fram emot när de kommer! Tack Glockenbach, flin blogg har du också! :)
    blivit himla nyfiken på dessa flip´s oxå..
    klarar man sig alltså med en "överdragsbyxa" å ett stay dry inlägg bara?
    inga mer inlägg eller så i?
    känns som det blir himla tunt å smidigt =)
  • Zoria123

SaltNapp: Det var en av de första anledningarna till att jag fastnade för Flip BG just för att de verkar vara tunna och smidiga :) och som gör att man kan använda bodys! :D Men du har alldeles rätt: ett överdrag och ett inlägg som antingen är stay dry eller organic cotton, här är en bra video som illustrerar hur de funkar: 

läst många recentioner och alla verkar väldigt nöjda! :)
  • SaltNapp

verkar ju så himla smart !
    men överdragsbrallan ser så plastig ut? eller är dem som tex imses blöjbyxor i materialet?
    hur tjocka är midrofiberinläggen?

• Zoria123

jag har inte fått mina grejer ännu så kolla isf. med Glockenbach men jag tror att den yttre blöjan är gjort av PUL: www.babyheaven.se/index.php

Men hur tjock microfibert är vet jag inte, kan tänka mig någon centimeter, men hur det än är kan jag inte tänka mig att det går att finna en tunnare tygblöja :)
  • glockenbach
    Giraff skrev 2010-05-29 20:09:35 följande:
    Lite mer flip-utvärdering här:

Jag äger just nu fyra BG flip- ytterbyxor och det verkar räcka. Möjligen hade en till varit bra. Man får använda kanske 2 om dagen, för det mesta torkar jag bara av det lite inuti med toapapper men efter kanske 3 byten vill man sköja av det. Och efter nån dag tvätta det i 60 grader. Men de torkar ju fort, är bara som en tunn goretex typ. De kan börja lukta lite instängt kiss efter ett tag. Och nån gång har jag fått tvätta benkanten med galltvål.

Vi har nu 4 organicinlägg och typ 18 stay dry.
    På dagarna använder vi stay dry- inläggen för att de känns så torra och trevliga. På natten har vi kört organic-inlägget som är en tjock filt som man viker i 3, och de suger upp mer. 

Nån gång har vi kört stay dry på natten och då läckte det på grund av överkissning. Nån annan gång har det också läckt men då satt de inte på ordentligt. Man måste ju sätta dem lagom tajt kring benen, och inlägget sitter fast i en fläpp som hade vikt sig åt fel håll en gång så kisset kunde fortsätta rinna ut när hon låg på rygg. Annars är de torra och små och smidiga. Stay dry torkar rätt så snabbt, den andra tar en dag kanske. Vi har bara tvättställ inomhus och vi hinner få torra blöjor om vi tvättar var 2-3 dag.

Har även engångsinlägg men har inte testat dem ännu. Ska åka en massa tåg på onsdag så då kommer de nog till pass. Vill inte slösa på dem i onödan eftersom vi måste beställa dem...;)

Kul att andra blir inspirerade. Hoppas ni gillar dem också, det är ju lite risky att rekommendera saker ibland men jag tycker verkligen de här är bra.
  • Ekorrfamiljen

Åh, nu blev jag ännu mer sugen på att testa Flipsen! Finns det att beställa i Sverige eller måste man göra det via England? Blir det dyrt med ev. tull och frakt tro?

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • yrväder
    Ekorrfamiljen skrev 2010-05-31 13:15:53 följande:
    Åh, nu blev jag ännu mer sugen på att testa Flipsen! Finns det att beställa i Sverige eller måste man göra det via England? Blir det dyrt med ev. tull och frakt tro?
    Det är aldrig tull från england, bara när man beställer utanför EU.
  • Ekorrfamiljen
    yrväder skrev 2010-05-31 13:19:08 följande:
    Det är aldrig tull från england, bara när man beställer utanför EU.
    Just det.. Det var ju bara några år sedan vi gick med där, eller? *skyller friskt på amningshormoner*
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • glockenbach

En sak till...insåg just (fick en färsk påminnelse s.a.s) att jag glömde säga att man definitivt måste tvätta skalet efter bebisbajs...{#lang_emotions_wink} eftersom inlägger bara ligger i mitten kommer det ju ut på sidorna och det bli rätt geggigt överallt inuti, men förhoppningsvis inte på utsidan om de sitter lagom tajt. Men så är det väl med bajs. Hoppas ingen känner sig lurad nu...

Svar på tråden Tygblöjetråden 24