• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • annbom

Barnbecket är ju bara de första dagarna och det blir ju inte många blöjor om du skulle använda köpes. Det är nog nästan så att det räcker med de blöjor man får i babyboxen. På vissa bb får man ju en kasse också så att det blir några fler blöjor. Annars finns ju billiga på ikea att köpa.

• emindy
    Krake skrev 2010-06-01 18:18:48 följande:
    Jag har sytt tvättlappar av gamla badlakan och andra bomullssnuttar (t-shirts och sant). Nyköpt frotté suger ju sa daligt, sa att de är gamla och urtvättade är bara en fördel.

Tänkte passa pa att fraga igen om barnbecket. Hur har ni gjort? Är det omöjligt att fa bort/förstör blöjorna? Bör jag fixa ett gäng släng-tygisar till första tiden?
    Jag tror inte barnbecket är helt omöjligt att få bort, antingen kan man ju klippa till lappar (typ som dina tvättlappar) och lägga emellan, strunta i att det blir några övergående fläckar eller köra på engångs de dagarna.
    Vi körde på engångs iaf och det räckte lugnt med de man fick i babyboxen.
  • Hundägare i Gbg

Tjoho, sen två dygn tillbaka har vi gått över helt till tygblöjor. Körde engångs på nätterna innan men nu är det finfina frottéblöjor som gäller då. Känns så bra!

• anirahtak
    Hundägare i Gbg skrev 2010-06-01 23:01:20 följande:
    Tjoho, sen två dygn tillbaka har vi gått över helt till tygblöjor. Körde engångs på nätterna innan men nu är det finfina frottéblöjor som gäller då. Känns så bra!
    Grattis!! :) Vi började köra konsekvent med tygblöjor hela dagarna för några veckor sedan..provade med tygisar på natten men då vaknade hon första gången vid 2-3 i stället för 6-8!! Så fort vi bytte tillbaka till engångs så sov hon hela nätter så jag antar att hon känner av att det blir blött.. Har inte hittat något som skulle funka ännu för henne på natten, tots torrskikt i bambu osv så vi får se om det blir engångs fortsättningsvis på natten..
  • Cocco

Använder man pocket med microfleece som torrskikt så blir det nästan torrare än en fulblöja.
    Fast jag brukar fuska och använda fulblöjor på nätterna.

Trots att jag  var galen nog att sy prematurblöjor så använde vi faktiskt fulblöjor hela tiden på neo. Becket är jobbigt nog att få bort från barnet ska man behöva tänka på blöjorna också så blir man väl tokig.

• emindy

fulblöjor var ett roligt ord

Vad brukar ni säga om blöjorna?
    Vi säger lyxblöjor, snyggblöjor eller finblöjor om pocketarna och vikisar eller bara tygblöjor om vikblöjorna. Dessutom har vi en piratbyxa som nattblöjbyxa

• Krake

Tack för svar om barnbecket

"Babybox" är nog inte uppfunnet här än, men hur som helst vill jag inte använda 'fulblöjor' även om de är gratis, för bebisrumpans skull. Tror jag slaktar ett badlakan ikväll. Fick ju mindervärdeskomplex av Ekorrfamiljens 50 tvättlappar :-O så nu känner jag att jag måste göra lite fler. Då kan det bli ett par nyfödingsblöjor också... 

• Giraff

Jag har fått hem Itti Bitti D'Lish Snap In One nu, och testat lite smått. 

De har inte utsatts för nån större prövning än, men här kommer ändå en kort recension! 

* De sitter JÄTTEBRA. Jag är inte något tygblöjeproffs, har bara provat Imsevimse och BG (pocket & AIO). Jag tycker Itti Bitti har mycket bättre passform. Sitter inte åt för hårt, men sitter ändå på plats helt perfekt. BG tycker jag har gett röda märken på låren, som om dom sitter för hårt -  det ser inte så kul ut. Men inte med Itti BItti alltså. 

* Kisset har inte gått igenom inläggen, lätt att bara byta inlägg och behålla blöjan.  

* Lätt att bestämma hur mycket inlägg man vill ha, och eftersom det sitter fast med knappar blir det inte knöligt! På det stora hela väldigt lättanvända. 

* Ja, dom är ju sjukt snygga också. 

Mannen ska få testa och säga vad han tycker också, men det lutar åt att det blir en beställning med ett helt gäng Itti Bitti!  

• SaltNapp

*hoppar å studsar*

Har precis laggt in en beställning på BabiPur på BG Flips !
    köpte "bara" ett day pack stay dry nu till att börja med, för att se vad jag tycker om dem =)=)

SPÄNNANDE !!

• Ekorrfamiljen
    SaltNapp skrev 2010-06-02 22:49:39 följande:
    *hoppar å studsar*

Har precis laggt in en beställning på BabiPur på BG Flips !
    köpte "bara" ett day pack stay dry nu till att börja med, för att se vad jag tycker om dem =)=)

SPÄNNANDE !!
    Grattis!
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
Svar på tråden Tygblöjetråden 24