• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • yrväder
    Titinea skrev 2010-05-28 12:10:16 följande:
    Ja coolmax var himla bra till foder på AI2 eftersom den inte suger upp vätska. Så då kan vi använda samma skal flera byten, himla bra. Mindre tvätt.
    Ja, lite som formsydda, men inte lika klumpigt.

Den nya passade rätt bra förutom att den var för stor i midjan, har modifierat den lite i framtabbarna, ska testa på nytt imorgon. Var nog iaf inte för låg som jag var rädd för.
  • yrväder
    Ronjas mamma skrev 2010-05-28 11:38:41 följande:
    Woaw yrväder gik in i din blog efter att ha set monsterpannkaka varit där... Så fint fick inte ens kollat igenom halva så många fina grejor du sytt..
    Monsterpannkaka skrev 2010-05-28 09:44:52 följande:
    Nu har jag precis spanat in era bloggar, titinea o yrväder. Vad ni kan! vilka fina kreationer (: Jag hade tänkt att försöka sy lite egna pockets i framtiden.. eh.. när jag köpt symaskin typ? Hur svårt är det att sy såna? Dvs, hur mycket kunskap måste man ha innan tror ni?
    Tackar båda två
  • Ekorrfamiljen
    glockenbach skrev 2010-05-28 11:24:38 följande:
    Kan återigen bara tala mig varm för Bumgenius flip. Tcker de är suveräna, små och enkla och torkar superfort. Och torra mot huden. Möjligen en smula instängda men inte så det stör.Min kille tycker vi ska sälja alla vikblöjorna... jag som stickat ytterbyxor och allt...;)
    Måste kolla upp BG flips. Var hittar man dem. *nyfiken*
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • Ronjas mamma

Har 12 Aio I.V som mina flickor växt ut ur,
    nu har jag satt dem til slag på en dansk sida till 750 danska dvs ca 960 svenska.
    De är ju använda men fina i karborren men några få fläckar inne i några av blöjorna är det en ok pris eller skulle ni tycka det var för mycket?

• glockenbach
    Ekorrfamiljen skrev 2010-05-28 21:54:11 följande:
    Måste kolla upp BG flips. Var hittar man dem. *nyfiken*
    Jag har beställt från england faktiskt, på en affär som heter babipur (googla.) Det funkade ju fint fast tog nån vecka att få dem. På cottonbabies hittar man info, det är företaget om jag fattat rätt. Jag bor i tyskland och här finns en affär på nätet som säljer dem, vet inte hur det är med Sverige. De är rätt nya tror jag så de kanske inte finns? Nån som vill börja sälja dem kanske? ;)
  • Ekorrfamiljen
    Ronjas mamma skrev 2010-05-28 23:14:58 följande:
    Har 12 Aio I.V som mina flickor växt ut ur,nu har jag satt dem til slag på en dansk sida till 750 danska dvs ca 960 svenska.De är ju använda men fina i karborren men några få fläckar inne i några av blöjorna är det en ok pris eller skulle ni tycka det var för mycket?
    Fläckar är ju aldrig kul. Har du testat Imse Vimses fläcktvål? Annars var ju priset helt okej om de är i någorlunda bra skick annars. Runt en hundring per blöja tycker jag är okej för just dem.
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • Giraff
    glockenbach skrev 2010-05-28 11:24:38 följande:
    Kan återigen bara tala mig varm för Bumgenius flip. Tcker de är suveräna, små och enkla och torkar superfort. Och torra mot huden. Möjligen en smula instängda men inte så det stör. Min kille tycker vi ska sälja alla vikblöjorna... jag som stickat ytterbyxor och allt...;)
    Dom verkar faktiskt jättebra! Hur ofta måste du tvätta byxorna? 
    Har du testat deras disposable inserts också?
  • Titinea
    Monsterpannkaka skrev 2010-05-28 09:44:52 följande:
    Nu har jag precis spanat in era bloggar, titinea o yrväder.Vad ni kan! vilka fina kreationer (: Jag hade tänkt att försöka sy lite egna pockets i framtiden.. eh.. när jag köpt symaskin typ?Hur svårt är det att sy såna? Dvs, hur mycket kunskap måste man ha innan tror ni?
    Tack! {#lang_emotions_laughing} {#lang_emotions_laughing}
    Kika gärna in i min blogg
  • annbom
    Har du provat galltvål? Jag har använt det på fläckar i 15 år och tycker att den är suverän.

Ronjas mamma skrev 2010-05-28 23:14:58 följande:
    Har 12 Aio I.V som mina flickor växt ut ur,nu har jag satt dem til slag på en dansk sida till 750 danska dvs ca 960 svenska.De är ju använda men fina i karborren men några få fläckar inne i några av blöjorna är det en ok pris eller skulle ni tycka det var för mycket?
  • Ronjas mamma

Har galltål men har aldrig använt det på blöjorna har som regel bara hängt dem ut i solen för blekning.
    Men mina tjejer har älskat blåbär och det fläckar lika bra på vägen ut som in och jag orkade inte står och skrubba dem.

Här i DK tar de minimum 80-120 danska per blöja så tänkte att nu satte jag dem till ca 60 per stk.
    Så kan man själv ordna de få fläckar där var,
    där är inte fläckar i alla blöjorna.

De är jättefina annars vi har haft BG också och de har varit både min och min mans favorit så därför har i.v inte använts så mycket mera än som nattblöja och ekstra om alla bg var i tvätt.

Men det kanske är fel av mig att tänka så?

Svar på tråden Tygblöjetråden 24