• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Giraff
    Loreena skrev 2010-07-14 07:56:34 följande:
    Vårt tvättfack i tvättstugan går inte att lämna öppet.. Det är nån gummiflärp över som man viker åt sidan när man ska hälla i medel.. och jag tror inte att det går att ta ur facket och skölja heller... Hur ska man göra då? Dra dit en vattenslang och försöka spola bort det?
    Vattenkanna kanske? Och en våt trasa? 
  • Joe

nu kommer vårat pyre när som helst, och jag funderar fram och tillbaka på blöjor och blöjbyxor... var precis inne och kollade på imse vimses blöjbyxor och förmodligen skaffar vi ett par stycken därifrån, men när jag kollade runt på hemsidan började jag fundera på formsydda blöjor. hade ju egentligen tänkt använda vikblöjor, men eftersom jag inte har någon aning om egentligen hur "man gör" så känns det ju spontant mycket enklare med formsydda - vad säger ni som har lite erfarenhet av en eller båda sorterna?

tänker mig att vikblöjorna iofs kanske är lättare att anpassa så att de sitter tätt och bra på alla sorters ungar, men är mer pyssel med - kan det stämma? och hur är det med inlägg, behövs det i båda sorterna?

• Ronjas mamma

Såg et bra tips när jag satt och kollade runt vet inte om ni andra också sett det,
    men om man har en gammal ulltröja kan man tvätta den på 60 siksacka mønstert och klipp och sy till blöjbyxor..

tänkte för mig och kanske andra sominte är så bra på att sticka är det ett enkelt billigt sätt att få ullbyxor.

• johlinn
    Vårt tvättfack i tvättstugan går inte att lämna öppet.. Det är nån gummiflärp över som man viker åt sidan när man ska hälla i medel.. och jag tror inte att det går att ta ur facket och skölja heller... Hur ska man göra då? Dra dit en vattenslang och försöka spola bort det?
     Ta med en diskborste första gången för o få bort sånt som är ingrott. Kan va bra att köra en omgång tvätt innan utan sköljmedel också. Jag brukar alltid dra ur sköljmedelsfacket med en våt trasa bara innan jag kör igång tvätten när det inte är gammalt guck som sitter fast. Tvättmedelsfacket går inte att ta loss hos oss heller.
  • Titinea
    När jag tvättat hos svärmor (som har en sådan i tvättstugan) så gör jag så här. Tar skurhinken och sköljer ur den så att det inte finns sand i den (tänker mig att det inte är bra för tvättmaskinen).  Fyller den med vatten och häller i sköljmedelsfacket, tar lite med en diskborste och sköljer mer. Då har allt sköljmedel försvunnit. Så jag har kunnat tvätta blöjorna utan problem.
    Kika gärna in i min blogg
  • Shmone
    Joe skrev 2010-07-14 13:52:29 följande:
    nu kommer vårat pyre när som helst, och jag funderar fram och tillbaka på blöjor och blöjbyxor... var precis inne och kollade på imse vimses blöjbyxor och förmodligen skaffar vi ett par stycken därifrån, men när jag kollade runt på hemsidan började jag fundera på formsydda blöjor. hade ju egentligen tänkt använda vikblöjor, men eftersom jag inte har någon aning om egentligen hur "man gör" så känns det ju spontant mycket enklare med formsydda - vad säger ni som har lite erfarenhet av en eller båda sorterna?

tänker mig att vikblöjorna iofs kanske är lättare att anpassa så att de sitter tätt och bra på alla sorters ungar, men är mer pyssel med - kan det stämma? och hur är det med inlägg, behövs det i båda sorterna?
    Stora fördelen med vikblöjor är att dom kan anpassas i vikningen och du kan använda samma blöjor hela tiden - medan de formsydda måste du byta hela uppsättningen när bebisen växer ur dem. En annan fördel med vikblöjorna är att dom torkar väldigt fort efter tvätt, och kan användas till i stort sett vad som helst.. kräktrasa, skurtrasa, handduk you name it.

Vi kör med vikblöjor och har även några prefolds och jag är jättenöjd. När man har fått in snitsen tar det inte många sekunder att vika blöjorna. Jag viker dem när jag viker tvätt så ligger de klara för blöjbyte. Här finns en youtube med hur man viker och tar på den
    ">

Jag skulle också vilja slå ett slag för prefolds, det amerikanska svaret på vikblöjor typ, för jag tycker dom är väldigt bra - och med rätt vikning är dom kanon för löst amningsbajs.
    ">

Man kan sy dem själv mycket enklare än andra typer av tygblöjor. Det finns här hur man gör dem http://fernandfaerie.com/sewing_prefolds.html och här kan du hitta de olika storlekarna. http://www.bumwear.com/shopping/clothdiaper/bw-prefolds.html
  • Joe
    Shmone skrev 2010-07-14 20:43:25 följande:
    Stora fördelen med vikblöjor är att dom kan anpassas i vikningen och du kan använda samma blöjor hela tiden - medan de formsydda måste du byta hela uppsättningen när bebisen växer ur dem. En annan fördel med vikblöjorna är att dom torkar väldigt fort efter tvätt, och kan användas till i stort sett vad som helst.. kräktrasa, skurtrasa, handduk you name it.

Vi kör med vikblöjor och har även några prefolds och jag är jättenöjd. När man har fått in snitsen tar det inte många sekunder att vika blöjorna. Jag viker dem när jag viker tvätt så ligger de klara för blöjbyte. Här finns en youtube med hur man viker och tar på den
    ">

" target="_blank">

Jag skulle också vilja slå ett slag för prefolds, det amerikanska svaret på vikblöjor typ, för jag tycker dom är väldigt bra - och med rätt vikning är dom kanon för löst amningsbajs.
    ">

" target="_blank">

Man kan sy dem själv mycket enklare än andra typer av tygblöjor. Det finns här hur man gör dem fernandfaerie.com/sewing_prefolds.html och här kan du hitta de olika storlekarna. www.bumwear.com/shopping/clothdiaper/bw-prefo...
    vilket bra svar - tack! :)
    hur är det med formsydda blöjor som enligt uppgift är "one size"? låter ju ganska osannolikt att de skulle funka både för de minsta och mot slutet... där känns ju vikblöjor bättre, och jag har även tänkt tanken att de kan användas till så mycket annat! de som jag och syrran hade när vi var små blev kökshanddukar senare ;)

prefolds lät intressant, de ska jag kolla upp :)
  • Shmone
    Joe skrev 2010-07-14 20:48:45 följande:
    hur är det med formsydda blöjor som enligt uppgift är "one size"? låter ju ganska osannolikt att de skulle funka både för de minsta och mot slutet... där känns ju vikblöjor bättre, och jag har även tänkt tanken att de kan användas till så mycket annat! de som jag och syrran hade när vi var små blev kökshanddukar senare ;)

Jag har själv inte provat one size. Men har hört att dom sitter illa särskilt i början på nyföddingar. Låter väl rätt logiskt.

Kolla på related videos till både vikblöjorna och prefolds på länkarna jag la ut. Det finns mängder av sätt att vika. Olika vikningar för olika åldrar och behov.
  • Giraff
    Joe skrev 2010-07-14 20:48:45 följande:

Jag har provat Bumgenius one size, jag tyckte den var sådär. Fast å andra sidan var jag inte jätteimponerad av passformen på BG's storleksanpassade heller...  

Vikblöjorna använder vi jättemycket till allt annat utom just blöjor, så dom kommer du ha användning för även om du inte gillar dom som blöjor! 

• Joe

tack igen för de bra svaren :) jag är helt tillbaka på vikblöjor nu pch det känns alldeles rätt - med ett litet spirande intresse för prefolds ;)  shmone - jag tittade runt på lite olika vikningar, vilken av dem tyckte du var bra till amningsbajset? tycker de flesta verkar vara lite otajta runt låren... har du blöjbyxor på dem också?

en annan sak som jag har funderat lite på - blir det inte väldigt lätt jättevarmt med massa lager tyg och så blöjbyxorna utanpå det?

Svar på tråden Tygblöjetråden 24