• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Shmone
    Joe skrev 2010-07-14 21:48:48 följande:

tack igen för de bra svaren :) jag är helt tillbaka på vikblöjor nu pch det känns alldeles rätt - med ett litet spirande intresse för prefolds ;)  shmone - jag tittade runt på lite olika vikningar, vilken av dem tyckte du var bra till amningsbajset? tycker de flesta verkar vara lite otajta runt låren... har du blöjbyxor på dem också?

en annan sak som jag har funderat lite på - blir det inte väldigt lätt jättevarmt med massa lager tyg och så blöjbyxorna utanpå det?

angel wing fold är den som jag tycker är kanon till amningsbajs. läcker nästan aldrig ut i blöjbyxan om man fått till det. Ja jag har blöjbyxor utanpå. Själva blöjan blir ju fuktig även utvändigt. Men vill man lufta lite extra kan man skippa blöjbyxan i alla fall när man är hemma.

Klart det blir varmt - men det blir det med alla blöjor. Men trots de många lagren så andas ändå blöjan och blir inte lika het o klibbig som en engångs.
  • Joe
    Shmone skrev 2010-07-14 21:56:56 följande:
    angel wing fold är den som jag tycker är kanon till amningsbajs. läcker nästan aldrig ut i blöjbyxan om man fått till det. Ja jag har blöjbyxor utanpå. Själva blöjan blir ju fuktig även utvändigt. Men vill man lufta lite extra kan man skippa blöjbyxan i alla fall när man är hemma.

Klart det blir varmt - men det blir det med alla blöjor. Men trots de många lagren så andas ändå blöjan och blir inte lika het o klibbig som en engångs.
    jaha, läcker den inte ut vid låren alltså? jag tyckte den såg lite otät ut men det kanske beror på hur mycket man drar åt eller nåt...

ok, vad bra :) jag hittar bara fler och fler fördelar med tygisar ju mer jag gräver!
  • Shmone
    Joe skrev 2010-07-14 22:07:35 följande:
    jaha, läcker den inte ut vid låren alltså? jag tyckte den såg lite otät ut men det kanske beror på hur mycket man drar åt eller nåt...

ok, vad bra :) jag hittar bara fler och fler fördelar med tygisar ju mer jag gräver!
    Ja det beror på hur bra man sätter på den. Jag får då tätt i alla fall.
  • yrväder

Ang imses formsydda onesize så har jag inte provat dem, men svågern har. Jag hade iof inte så mkt erfarenhet av tygblöjor när jag såg dem användas, men ja, dom är rätt klumpiga i början, och mot slutet höll tex en inte tätt på natten, så dom hade dubbla = väldigt klumpigt. Och på barn nr 2, en pojk, så dröjde det inte länge innan han kissade igenom 1 st på dagen. Sen tyckte jag i allmänhet att dom var väldigt klumpiga, speciellt nu i efterhand när man sett andra sorter.

Angående värme osv, jag kör med tygbindor själv, och en sommar hade jag konstant mens pga p-stav, och hade tygbindor hela sommaren, var inga problem, märkte i princip inte av dom alls. Nån enstaka dag hade jag engångs, och jag höll på bli tokig av värmen och den instängda känslan.

• emindy

jag och sambon är såld på våra vikisar, så är det bara

Visst är jag lite nyfiken på att testa exempelvis flips men pockets har varit lite sådär, inte närapå 100% läckagesäkra som våra vikisar + ullbyxor eller wonderwraps.

Men vi kör lite annat på natten, formsydda eller nu faktiskt en egensydd prefold med microfiber och fleece inspirerad av flips men anpassad för vår dotters nattbehov.

• Joe

härligt med alla som delar med sig till en nybörjare :) vad använder ni för blöjbyxor utanpå? jag har som sagt kikat på imse vimses, mest för att det i princip är de jag känner till, hur funkar de för er som har dem?

• Shmone
    Joe skrev 2010-07-15 07:51:13 följande:
    härligt med alla som delar med sig till en nybörjare :) vad använder ni för blöjbyxor utanpå? jag har som sagt kikat på imse vimses, mest för att det i princip är de jag känner till, hur funkar de för er som har dem?
    Vi använder kushies och bummis blöjbyxor.. mest för att man inte får tag på nåt annat hos oss. (bor i utlandet) Kushies är bra på det sättet att dom torkar på nolltid efter tvätt, och man kan torka av dem istället för att slänga dem i tvättmaskinen om det behövs.. tex om man redan har alla i tvätten. Nackdelen som jag ser det är att dom finns i bara två storlekar 4-10kg och 10-20kg. Så dels är dom för stora för en nyfödd - och även på en bebis på 4-5kg är dom gigantiska.(men håller tätt ändå)

Bummis har nån sorts tyg på insidan.. vete rackarns vad det heter- men såntdär med en massa hål i som brukar finnas i sportkläder.. Dom sitter väldigt bra och blöjan känns liten och smidig nästan som en engångs med dom, men dom åker i tvätten fortare eftersom tyget där lätt blir vått/bajsigt.

Dessa har jag som sagt för att det är det enda jag får tag på. Men jag är nöjd och har aldrig haft läkage ut i kläderna. Läs recensioner på fler...

Sen en kul grej med tygblöjor är ju att man behöver inte nödvändigen hålla sig till en o samma sort av allt. Utan om man är osäker på vad man vill ha för blöjbyxa tex - så kan man ju köpa en av varje av flera olika märken!
  • Ekorrfamiljen

Jag gillar Imse Vimses ytterbyxor, men har även testat lite andra märken. Just nu är jag mest kär i mina BG Flips, men ska man ha vikblöjor funkar IVs blöjbyxor fint.

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • madebyinferno
    Ronjas mamma skrev 2010-07-14 14:05:34 följande:
    Såg et bra tips när jag satt och kollade runt vet inte om ni andra också sett det,
    men om man har en gammal ulltröja kan man tvätta den på 60 siksacka mønstert och klipp och sy till blöjbyxor..

tänkte för mig och kanske andra sominte är så bra på att sticka är det ett enkelt billigt sätt att få ullbyxor.
    Glöm inte kolla att det är ren ull bara, för den tröjan jag tvättade krympte från xl till strl 80 ca och blev super hård och kompakt funderar på om jag ska göra kastrullunderlägg av den istället för några byxor blir det inte, möjligtvis för stelopererade barn
    A creative mess is better than tidy idleness
  • emindy

vi har haft lite olika blöjbyxor och enda jag kan säga är att man skall prova sig fram. De jag varit mest nöjda med är våra wonderwraps men några av dem har släppt i lamineringen efter ett tag och visserligen fortfarande hållt tätt men det blir lite sladdrigt och känns lite osäkert...

Svar på tråden Tygblöjetråden 24