• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Celiine
    yrväder skrev 2010-07-16 17:04:30 följande:
    nej det behöver det inte. däremot märkte jag på dom blöjor som har knappar att vanlig raksöm inte håller i området där knapparna sitter. det sliter väl för mkt på sömmen när man öppnar knapparna.
    Vilken tur! Jag har nämligen en urgammal symaskin som bara har raksöm!
  • Ronjas mamma

Någon som har ett bra tips till hur och vad jag ska använda till at sy egna prefolds?
    Kunde tänka mig några i typ bambu och gärna ekologisk helst inget syntetsiskt och var jag så köper tyger till det. Känns som om det är så enlkelt att sy och mycket billigare än att köpa färdiga.

Har upptäckt att mina formsydda IV beh¨over nu vikas som prefolds till min lilla tjokis för annars sitter de inte bra om låren och så mycket enklare att bara slänga i en limpvikt i byxan och stänga..

• yrväder
    Ronjas mamma skrev 2010-07-18 09:27:24 följande:
    Någon som har ett bra tips till hur och vad jag ska använda till at sy egna prefolds?
    Kunde tänka mig några i typ bambu och gärna ekologisk helst inget syntetsiskt och var jag så köper tyger till det. Känns som om det är så enlkelt att sy och mycket billigare än att köpa färdiga.

Har upptäckt att mina formsydda IV beh¨over nu vikas som prefolds till min lilla tjokis för annars sitter de inte bra om låren och så mycket enklare att bara slänga i en limpvikt i byxan och stänga..
    Jag köper bambu från myllymuksut.com
    Har gjort några i 3 lager bambustretchfrotte, och några i 3 lager med bambustretchfrotte med bambufleece i mitten. Är det ett äldre barn kanske man vill sy nåt extra lager i mitten. Jag har inte gjort det, men mina är tänka som prefolds till nyfödda.
  • Ronjas mamma
    yrväder skrev 2010-07-18 11:23:24 följande:
    Jag köper bambu från myllymuksut.com
    Har gjort några i 3 lager bambustretchfrotte, och några i 3 lager med bambustretchfrotte med bambufleece i mitten. Är det ett äldre barn kanske man vill sy nåt extra lager i mitten. Jag har inte gjort det, men mina är tänka som prefolds till nyfödda.
    Det är till mina flickor på 2år och på 10 månader, tanken var att använda dem på samma vis som inläggen i flipsen så de bara ska vikas ihop på 3 och användas i mina IV byxor och om jag fick tagit mig samman till att sy några ullbyxor av gamla ulltröjor..
  • onoff

Hejsan. Dags att börja tvätta mina tygblöjor nu. Har bf om 2 månader och vill vara förberedd ;) vilket tvättmedel ska jag använda och hur många ggr ska jag tvätta? Alla blöjor är nya. Ska dom torka mellan tvättningarna? Hur mkt tvättmedel? Och kan jag tvätta alla 24 blöjor och 6 byxblöjor i samma tvätt, kan jag även slänga med mina extra inlägg som jag köpte. Allt går att tvätta i minst 60 grader.

• Ticke

Det beror nog på hur stor maskinen är. Den ska ju inte bli proppfull men eftersom de inte är använda ska de ju bara sköljas upp. Kör dom några gånger och du behöver ju inte ens ha tvättmedel, det hade jag en liten skvätt en gång och sen kört några gånger i maskinen så blir de både mjukare och suger bättre tills dess du ska använda dom. Sen beror det kanske på vilkensort det är. Vikisar eller pocket eller aio? Man ska iallafall inte överdosera tvättmedel och ta inte sköljmedel i. Kör något parfymfritt medel typ Änglamark eller Neutral...

• Ticke

Hej,om man har tips på butiker som kan komma med i länklistan vem lägger till dessa? Tips på rea mm... Några butiker har även slagit igen som man kanske ska ta bort då.

Ticke

Svar på tråden Tygblöjetråden 24