• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Joe

nu har vi äntligen fått tag i en begagnad uppsättning på 25 vikisar och fem blöjbyxor i olika storlekar :) två vardera av de större storlekarna och en av den minsta, så vi lär behöva köpa till någon byxa där, men de verkade väldigt tunna och snabbtorkande och har rätt plastig insida så de kanske går att bara torka av om det krisar, så som du skrev shmone...

• Celiine

Hej!

Jag har två små frågor om att sy blöjbyxor!
    1. Kan man sy dem i bara sånt där tyg med plast (minns inte vad det kallas) eller behövs ett annat tyg mot rumpan?
    2. Vilken sorts tråd ska man använda, funkar det med bomull eller drar det åt sig?

Sen undrar jag också vad ni har för erfarenheter av diaperaps blöjbyxor. Jag köpte ett par för någon vecka sedan, men jag tycker att de drar åt sig så mycket kiss, de luktar illa vid första blöjbytet, efter kanske 2-3 timmar.

• yrväder
    Celiine skrev 2010-07-16 14:10:28 följande:
    Hej!

Jag har två små frågor om att sy blöjbyxor!
    1. Kan man sy dem i bara sånt där tyg med plast (minns inte vad det kallas) eller behövs ett annat tyg mot rumpan?
    2. Vilken sorts tråd ska man använda, funkar det med bomull eller drar det åt sig?

Sen undrar jag också vad ni har för erfarenheter av diaperaps blöjbyxor. Jag köpte ett par för någon vecka sedan, men jag tycker att de drar åt sig så mycket kiss, de luktar illa vid första blöjbytet, efter kanske 2-3 timmar.
    Hej!
    Ja, du kan sy dem i enbart pul. Oftast täcker innerblöjan så pass mkt att plasten inte kommer mot huden. Du måste sy med polyestertråd, bomull kan leda ut fukten till kläderna.
  • Celiine
    yrväder skrev 2010-07-16 14:12:23 följande:
    Hej!
    Ja, du kan sy dem i enbart pul. Oftast täcker innerblöjan så pass mkt att plasten inte kommer mot huden. Du måste sy med polyestertråd, bomull kan leda ut fukten till kläderna.
    Tack så jättemycket! Då blir det till att sy några par då!
  • johlinn

toppen med tygblöjor. Det går ju o variera med olika blöjor för o minska värmeutslagen vid blöjkanten

• Joe

ni som använder såna, var köper ni era snappies någonstans?

• Celiine

Kom på en sak till, behöver pul-tyg sicksackas?

• yrväder
    Celiine skrev 2010-07-16 14:55:26 följande:
    Kom på en sak till, behöver pul-tyg sicksackas?
    nej det behöver det inte. däremot märkte jag på dom blöjor som har knappar att vanlig raksöm inte håller i området där knapparna sitter. det sliter väl för mkt på sömmen när man öppnar knapparna.
  • Shmone
    Joe skrev 2010-07-16 07:35:38 följande:
    nu har vi äntligen fått tag i en begagnad uppsättning på 25 vikisar och fem blöjbyxor i olika storlekar :) två vardera av de större storlekarna och en av den minsta, så vi lär behöva köpa till någon byxa där, men de verkade väldigt tunna och snabbtorkande och har rätt plastig insida så de kanske går att bara torka av om det krisar, så som du skrev shmone...
    kul! :D
Svar på tråden Tygblöjetråden 24