• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Shmone
    SaltNapp skrev 2010-07-08 21:42:54 följande:

nu har jag tvättat mina tygisar och andvänt dem under några veckors tid.. och tvättat utan tvättmedel å utan sköljmedel... alltid i 60 grader.

men idag tyckte jag att de lukta lite bajs om dem när jag tog upp dem från tvättmaskinen :S
    vad skall jag tvätta dem i?

läste något om bikarbonat eller vad var det? ättika? minns inte..

Lite tvättmedel behöver man nog för att få dem rena. Men dålig lukt kan det bli ändå.

Min tvättmaskin är vattensnål så jag tycker inte den sköljer riktigt bra så jag kör sista sköljen en extra gång. Jag har i vitvinsvinäger i sköljfacket ungefär varannan blöjtvätt så slipper man att det börjar lukta.
  • SaltNapp

aha !
    så liiite tvättmedel å ibland lite vinäger i sköljen?

• johlinn

SaltNapp - jag kör med bikarbonat ibland. Har i lite med tvättmedlet. Tycker det fungerar bättre än ättika och vinäger.

• NärkommerBuset

Tack för alla svar! Det är inte mögel på vanliga kissblöjor utan mer att det lilla bajset som blir kvar på de sköljda blöjorna får en möglig grönaktig färg efter ett tag. Så det är kanske inte så mkt att hänga upp sig på, men ska testa utan lock så får vi se. Annars sköljer vi bara av dem lite lätt i handfatet, men det borde ju inte vara problemet.

• Loreena

Jag tvättade upp mina nyinköpta tygblöjor i maskinen i tvättstugan igår - det står ju att de ska tvättas först för att absorbera bättre. När jag skulle ta ur tvätten ur maskinen tyckte jag att den ändå kändes lite "sköljmedelshalkig" fast jag hade tvättat med knappt en halv kapsyl flytade tvättmedel. Så jag kollade i sköljmedelsfacket.. och joo.. det var en massa guck där i, bland annat så har nån idiot till granne hällt pulvertvättmedel där i som inte försvunnit än. *surar*

Betyder det att jag måste tvätta en gång till nu?

• Ekorrfamiljen
    Loreena skrev 2010-07-13 12:41:39 följande:
    Jag tvättade upp mina nyinköpta tygblöjor i maskinen i tvättstugan igår - det står ju att de ska tvättas först för att absorbera bättre. När jag skulle ta ur tvätten ur maskinen tyckte jag att den ändå kändes lite "sköljmedelshalkig" fast jag hade tvättat med knappt en halv kapsyl flytade tvättmedel. Så jag kollade i sköljmedelsfacket.. och joo.. det var en massa guck där i, bland annat så har nån idiot till granne hällt pulvertvättmedel där i som inte försvunnit än. *surar*

Jo, det hade jag gjort. Eller iaf kört några extra sköljningar (med väl rengjort sköljmedelsfack!)
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • Titinea
    NärkommerBuset skrev 2010-07-07 22:18:52 följande:
    Hej! Var inne här för ett tag sedan när jag pejlade tygisar när jag var gravid. Nu är vår lille pojk här och vi är i full gång med formsydda från Imsevimse och vikblöjor vi fått från kommunen. Vi tvättar ungefär varannan dag och lägger sköljda blöjor i en zinkhink med lock innan det är dags för tvättmaskinen. Har märkt ett par gånger att de blöjor som blivit ilagda först i hinken har börjat småmögla lite när jag lagt i dem i maskinen. Finns det något man kan göra för att undvika det? Jag vill gärna inte tvätta oftare eftersom maskinen inte blir full då..
    Vikblöjor från kommunen. Var bor du? en sån kommun skulle jag vilja ha!Skrattande
    Kika gärna in i min blogg
  • Titinea
    Loreena skrev 2010-07-13 12:41:39 följande:

Jag tvättar i tvättstugan och börjar alltid en blöjtvätt med att skölja ur sköljmedelsfacket och tvättmedlesfacket ( vår går att ta lös så det går fort). Inte nog med att många använder sköljmedel, de överanvänder också, så det blir kvar en hel del.
    Många tvättstugor jag sett har nästan mögliga tvättfack för att ingen sköljer ur facken eller låter det luftas. Äckligt när man ska tvätta och allt vatten rinner igenom alger, mögel, annans tvättmedel och sköljmedel.  Jag satte upp lite vänliga tips i vår tvättstuga och nu lämnar alla tvättfack och tvättlucka öppen. Tvättfacket är mycket fräschare nu mot innan...
    Kika gärna in i min blogg
  • emindy
    NärkommerBuset skrev 2010-07-10 22:11:41 följande:
    Tack för alla svar! Det är inte mögel på vanliga kissblöjor utan mer att det lilla bajset som blir kvar på de sköljda blöjorna får en möglig grönaktig färg efter ett tag. Så det är kanske inte så mkt att hänga upp sig på, men ska testa utan lock så får vi se. Annars sköljer vi bara av dem lite lätt i handfatet, men det borde ju inte vara problemet.
    den där färgändringen har jag också sett men inte tolkat det som mögel eftersom det inte luktar det minsta som det.
  • Loreena
    Titinea skrev 2010-07-13 22:11:58 följande:
    Jag tvättar i tvättstugan och börjar alltid en blöjtvätt med att skölja ur sköljmedelsfacket och tvättmedlesfacket ( vår går att ta lös så det går fort). Inte nog med att många använder sköljmedel, de överanvänder också, så det blir kvar en hel del.
    Många tvättstugor jag sett har nästan mögliga tvättfack för att ingen sköljer ur facken eller låter det luftas. Äckligt när man ska tvätta och allt vatten rinner igenom alger, mögel, annans tvättmedel och sköljmedel.  Jag satte upp lite vänliga tips i vår tvättstuga och nu lämnar alla tvättfack och tvättlucka öppen. Tvättfacket är mycket fräschare nu mot innan...
    Vårt tvättfack i tvättstugan går inte att lämna öppet.. Det är nån gummiflärp över som man viker åt sidan när man ska hälla i medel.. och jag tror inte att det går att ta ur facket och skölja heller... Hur ska man göra då? Dra dit en vattenslang och försöka spola bort det?
Svar på tråden Tygblöjetråden 24