• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Giraff
    onoff skrev 2010-07-22 10:02:43 följande:
    Hejsan. Dags att börja tvätta mina tygblöjor nu. Har bf om 2 månader och vill vara förberedd ;) vilket tvättmedel ska jag använda och hur många ggr ska jag tvätta? Alla blöjor är nya. Ska dom torka mellan tvättningarna? Hur mkt tvättmedel? Och kan jag tvätta alla 24 blöjor och 6 byxblöjor i samma tvätt, kan jag även slänga med mina extra inlägg som jag köpte. Allt går att tvätta i minst 60 grader.
    Mest miljövänligt blir att slänga ner några i taget tillsammans med er övriga tvätt!
  • IVFmamma

Min mamma var barnvakt när dottern nr 2 föddes och hon tvättade all våran tvätt inklusive våra ullbyxor och använde inte ulltvättmedel.

Är ullbyxorna förstörda elle går de att rädda? Isåfall hur? Tvätta 1 gång med ulltvättmedel och sen ullkura?

• Anaiah
    IVFmamma skrev 2010-07-23 10:06:19 följande:
    Min mamma var barnvakt när dottern nr 2 föddes och hon tvättade all våran tvätt inklusive våra ullbyxor och använde inte ulltvättmedel.

Är ullbyxorna förstörda elle går de att rädda? Isåfall hur? Tvätta 1 gång med ulltvättmedel och sen ullkura?
    Det är ju ingen mening med att tvätta dem igen, med ullshampo, det har man ju bara för att inte tvätta bort lanolinet. Däremot kan en dubbel ullkur vara på plats.

Hon tvättade väl de fortfarande i ullprogrammet eller åtminstone i 30 grader? Krympte de något?
  • IVFmamma
    Anaiah skrev 2010-07-23 10:43:38 följande:
    Det är ju ingen mening med att tvätta dem igen, med ullshampo, det har man ju bara för att inte tvätta bort lanolinet. Däremot kan en dubbel ullkur vara på plats.

Hon tvättade väl de fortfarande i ullprogrammet eller åtminstone i 30 grader? Krympte de något?
    De ser ut som vanligt, inget krympt eller nått men de luktar lite mer parfym än vanligt. Jag tror att hon tog nått gammalt tvättmedel som står kvar vid maskinen som vi inte använder.
  • Svampp

Hej!
    Vad tror ni om hur det kan funka att använda IKEAs femkronorshanddukar som vikisar första dagarna med barnbeck? Eller är de för små till och med för så småttingar? Tänkte att det blir billigt och enkelt och de som inte blir förstörda kan man ju ha som trasor sen.

• Shmone
    Svampp skrev 2010-07-25 14:45:24 följande:
    Hej!
    Vad tror ni om hur det kan funka att använda IKEAs femkronorshanddukar som vikisar första dagarna med barnbeck? Eller är de för små till och med för så småttingar? Tänkte att det blir billigt och enkelt och de som inte blir förstörda kan man ju ha som trasor sen.
    Jag vet inte hur ikeas femkronorshanddukar ser ut men jag tänker spontant att det enklaste vore att vika dem som man viker en prefold för nyfödda.
  • Svampp

Shmone: Näckten handukarna är 40X60cm stora. Har aldrig användt prefold, hur viker man dem för nyfödda? Har du nån beskrivning?

• Shmone
    Svampp skrev 2010-07-25 16:44:32 följande:
    Shmone: Näckten handukarna är 40X60cm stora. Har aldrig användt prefold, hur viker man dem för nyfödda? Har du nån beskrivning?
    Man kan göra såhär
    ">

eller såhär
    ">

men du lär behöva vika in framkanten betydligt längre eftersom handduken är stor. Du får försöka trixa till det så det sitter bra. Men jag är helt övertygad om att det lär gå på nåt sätt. En prefoldblöja i strl 0-3mån är ca 30x45cm
  • Svampp

Shmone: Tack för din hjälp och länkarna. Var ungefär så jag tänkte att man borde kunna vika dem. Vem vet, det kanske funkar att dela dem på mitten till och med om det blir en liten bebis, kan ju bara ta med en sax, har ju ändå tänkt att jag ska kunna kasta de som blir förstörda av barnbeck, och då kanske jag kan nöja mig med att köpa runt 12 stycken till att börja med, så får väl maken åka förbi IKEA och köpa några fler om det behövs, ligger bara 10 min från BB så tar inte lång tid. Kan dela några och sicksacka några gånger och ha med kanske... funderinga, funderingar :D

En annan fråga. Jag ullkurade en del ullbyxor häromdagen, både några nya hemstickade och några begagnade  imse vimse byxor. Nu fick de ligga i bra länge eftersom jag upptäckte att ättikan var slut på kvällen när jag skulle ta upp dem och jag tycker de är lite klibbiga. Kan man skölja dem igen med ättika eller ska de vara lite klibbiga? Blir inte kläderna man har över klibbiga isf?

• Joe
    Giraff skrev 2010-07-22 13:55:52 följande:
    Mest miljövänligt blir att slänga ner några i taget tillsammans med er övriga tvätt!
    borde det inte bli för mycket tvättmedel då? är det inte så att man knappt ska ha något tvättmedel alls till blöjorna?
Svar på tråden Tygblöjetråden 24