• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Ronjas mamma

Har någon provat eco bums blöjor och i så fall har ni provat att köra dem varmare än 60 grader?
    Vi kör ofta våra bg på 90,
    men nu har stora tjejen fått dagisplats från oktober
    och tänkte jag skulle hitta något hun kunde ha där
    som var så enkelt att det inte blir problem med att överbevisa dagis om det
    Så vill jag ju inte behöva stå och sortera i hur de olika ska tvättas..

• annbom
    Svampp skrev 2010-07-25 16:44:32 följande:
    Shmone: Näckten handukarna är 40X60cm stora. Har aldrig användt prefold, hur viker man dem för nyfödda? Har du nån beskrivning?
    Ikea har billiga diskhandukar också (1,50kr/st) som funkar bra. Klipp av dem så att de passar på längden och använd klippet som ett ilägg. Billigare blöjor än så kan du knappast få. Ska du sedan använda pockets så kan du använda dem som ilägg.
  • yrväder
    Ronjas mamma skrev 2010-07-25 22:41:09 följande:
    Har någon provat eco bums blöjor och i så fall har ni provat att köra dem varmare än 60 grader?
    Vi kör ofta våra bg på 90,
    men nu har stora tjejen fått dagisplats från oktober
    och tänkte jag skulle hitta något hun kunde ha där
    som var så enkelt att det inte blir problem med att överbevisa dagis om det
    Så vill jag ju inte behöva stå och sortera i hur de olika ska tvättas..
    Har inte testat men risken finns ju att bambuvelouren på insidan inte tål 90 grader.
  • Ronjas mamma
    yrväder skrev 2010-07-25 23:42:11 följande:
    Har inte testat men risken finns ju att bambuvelouren på insidan inte tål 90 grader.
    Det var det de skrev men tänkte att det kankse bara var av ren säkerhet precis som de skriver att Bum geinus inte tåler mer än 60 grader..
  • yrväder
    Ronjas mamma skrev 2010-07-26 06:44:32 följande:
    Det var det de skrev men tänkte att det kankse bara var av ren säkerhet precis som de skriver att Bum geinus inte tåler mer än 60 grader..
    Ja fast problemet är nog att bambu inte tål mekanisk nötning så bra, vid höga temperaturer.

Dock har syrran tvättat sina nån enstaka gång i 90 grader och det har funkat, (bambustretchfrotte på insidan) men jag vet inte hur det är med upprepade gånger.
  • Ronjas mamma

Nå men om jag kan göra det ibland så ville det ju vara cool så behöver man inte stå och sortera varje gång,
    tvättar heller inte våra BG i 90 alltid..

Ska nog prova och beställa dem när jag pratat med dagis..

• Tuffsa

Hej allihop,

Tänkte att någon kanske kunde hjälpa mej lite.

Är ny på detta med tygblöjor. Stormtrivs med pocketblöjor. Testar även vikisar för tillfället.

Var köper ni era pockets??? Tycker att det är svårt att hitta till lite bättre priser.

Detta är en djungel som jag gärna vill förstå =)

• Svampp

Jag har köpt en sån fleecepläd från IKEA som jag tänkte slakta och göra torrskickt av? Vilken form är bäst? Och hur stora ska man göra de första för när de är nyfödda? Jag kommer främst använda vikblöjor med egenstickade ullbyxor och imse vimses ullbyxor om det spelar nån roll för formen.

• Svampp

Ingen som har nåt tips om hur jag ska göra med torrskickten? Börjar närma sig BF så vore skönt att ha det färdigt.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24