• flingansnö

järfällatråden 9

Hej!

Här är den nya Järfällatråden! Här pratar vi om allt och inget och träfffas ibland. Den gemensamma nämnaren är att vi är föräldrar och bor i Järfälla. Nya medlemmar är varmt välkomna 

Vi som hänger här mest regelbundet är:

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Jessilicious - Jessica (-86), Jakobsberg - Fabián 080601, bebis 1003?
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309, bf 100610
    Lindasnutt - Linda (87), Skälby - Lia 091127
    Maraja 80 - Maria (-80) Jakobsberg - Max 031204 och Freja 090201
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Snowflake (flingan) -Elin (79) Jakobsberg, Gustav 061222
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220
    Evani- Eva (-74) Viksjö, Linnéa 090127
    Gluffsen - Linnea(-86), Kallhäll -BF 5e maj
    Utteröga - Annika (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 12:45
    annhan - Anna (-78), Viksjö - flyttar in i slutet av maj - Filip 060228, Viktor 090430

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-23 13:18
    Mumriksfru - Lina (-79), Skälby/Barkaby - Selma 100727

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 20:33
    Machina- Catharina (78) - Barkarby, Mila 070618 och Isa 101003

• Svar på tråden järfällatråden 9
  • BackinBlack

flingan: Lovar att ta det lugnt. Stackars G som har det svårt i värmen. Jag har korsdrag här hemma nästan, för jag tycker själv det är jobbigt när värmen kommer.

Marina: Ja, det är en fälla det där. Alla som jobbar deltid/halvtid har ju hur mycket att göra ändå så att det skulle fylla en heltid ändå. Bra att du har MeandI också och hojta till inför hösten för då kanske jag är på gång att shoppa lite igen. När ekonomin har kommit igång.

Själv ska jag nog baxa ut barnen idag. Vincent är feberfri sedan igår morse (han åt 1½ korv igår och lite pommes) och vi andra är bara lite snoriga, så ut ska vi. Jag och dottern var nere en kortis och tittade till vår stackars kolonilott igår kväll och där tittar potatisblasten och lökbladen och rädisblasten upp - och en himla massa ogräs, tistlar och en envis gammal hallonbuske.

Och så velar jag i hundraåttio om lägenheten, femman vi har tittat på två gånger redan. Vet att den är sunkig och behöver göras om, men av de två andra som ligger ute och har legat ute vill ingen ha vår. Av de som är möjliga objekt för oss är det bara drygt hälften som i så fall är aktuella och de ska ju vilja byta och då även byta med oss. Suck. Det vill säga 9 lägenheter av 15 möjliga.
    Vincent måste flytta ut ur vårt sovrum senast i höst och sambon har alla sina pinaler och vi har ju pratat om ett tredje barn. Så nu skulle jag vilja gå och titta på femman en gång till, ensam, och få titta i lugn och ro utan sambo med förutfattade meningar och barnen som vill ha min uppmärksamhet. Faktiskt.
    Sambon drömmer om eget boende och jag försöker förklara att det dröjer minst två år innan vi ens får ett lånelöfte eftersom jag precis har börjat jobba och inte har något fast förrän tidigast om ett år.

Nåja. Nu ska jag se om barnen vill ha frukt, kolla kläder och förbereda en tur till kolonilotten. Vincent får ju inte träffa andra eftersom han måste ha ätit penicillin i två dagar först, men ute kan vi väl ändå vara.

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
  • Stora syster

Klart ni ska va ute! Där blåser det ju lite också, kan ju va betydligt skönare än inne...

Själv fick jag ha Nilo hemma, när vi kom hem igår från dagis hade han nästan 40 graders feber, och e småkrupppig. trist bara att jag har apmkt att fixa och ärenden att utföra idag, men han får väl sitta o halvsova i vagnen.. Får väl muta med glass o festis.

Nä, nu måste jag verkl sätta igång, tur att man slapp vabba idag iaf! Ändå ledig från jobbet!

• BackinBlack

Stora syster: Stackars Nilo. Hoppas febern gått ned och att du får saker gjorda. Och skönt att slippa vabba!

• flingansnö

Utteröga: Förstår dina tankar omkring lägenheten..... kanske kan ni fixa en del själva, dvs måla om och så....

Syster: Inte kul med sjuka barn! Stackars lilla Nilo!

Jag tog ut mig igår.... gick alldelse för mycket....s å idag har jag ont i såret som också är rött och svider.... inte bra... Magnus har lovat ta hand om G hela dagen så jag får vila, men han är slö och verkar inte fatta att han inte kan läsa tidningen i en timme när jag måste amma och G uppenabrligen är ledsen..... Nu har de iallafall gått ut, ingen anining om vart, och ´när de kommer hem, sur vara han också när han gick och inte plockade han urr tvättmaskinen som han lovat, så nu måste jag göra det själv iallfall så att min enda passande skjorta torkar till kvällen när vi ska på studentfirande.... Suck..... varför tänker han inte som jag??!!

• BackinBlack

flingan: Kram till dig! Du måste få komma först nu, med ett snitt och en liten. Känner igen att de kan bli sura, men han måste ju förstå att du behöver avlastning och att han inte kan ta det lugnt bara. Ta riktigt ordentligt hand om dig.

Ja, jag är helt överens med mig själv (hehe) att jag måste få gå och titta på lägenheten ensam i lugn och ro för att verkligen avgöra i vilket skick den är och om vi kan klara att ordna rummen själva. Ett, det som är tänkt för Vincent, hade blåa tapeter och det kanske funkar. Rummet vi skulle ha i så fall har tre svarta (!) väggar och en i terrakotta. Och de andra två hade ljusa tapeter, det ena med märken i golvet efter en ditskruvad garderob längs ena väggen. Så en del kanske vi kan kräva att få åtgärdat trots allt och om det andra inte är helt uppochned så... Sambon minns hur den här såg ut när vi flyttade in och vilket jobb det har varit, men vart vi än skulle flytta skulle vi ju sätta vår prägel på det. Läget är guld, utrymmet med och parkeringsplats utanför porten, barnvagnsutrymme på markplan i porten. Man måste ju se till det stora hela.

Nog svamlat. Snart är det lunch och sedan tar jag ut mina barn. Och mig själv.

• Stora syster

Vet ju iofs inte hur det e när det handlar om hyresrätt, men alla ggr jag flyttat, en hel del ggr, har jag behövt måla och fixa en del! Det e ju så jämt tycker jag, offrar man inget vinner man inget! Brukar tänka så, för det e ju rätt ofta man vill ha saker, och då får man kä'mpa och slita och sen blir man glad! (Sen börjar man kämpa efter nästa grej, hahah!!)

Har äntl fått Nilo till matbordet, och han smakar iaf på blodpuddingen... Sen blir det sista besöket med Alex hos tandregleringen, ghon är äntlign av med sin tandställning! Hon e nöjd!!

Pratade nyss med han som ska fixa hit byggarna, de kommer tydligen redan på måndag! Plus att vi får renoveringen för nästan hälften av avd de första krävde! Så nu e det bara att packa undan halva huset i kartonger, rensa och slänga skit hela helgen!! Och beställa själva köket och golvet kanske också, puh!

Nog om mig, Flingan, säg till han på skarpen, det kan va farligt att ta ut sig efter en stor bukoperation!! Därmed basta! Sjuksköterskans order!!

Såg en massa studenter imorse, tänk vad lite bekymmer man hade ändå på den tiden... *drömmer mig tillbaka och minns nog att det alltid var fint väder och att man hade massa pengar*,

• BackinBlack

Stora syster: Wow. Nu är du igång och har byggarna i antågande. Vad kul! Och skönt att Nilo äter lite. Förstår att Alex är glad nu utan tandställningen. Ha en bra, fullspäckad helg!

Apropå lägenheten - det är ju så jag resonerar. Vart vi än hamnar kommer vi att vilja göra om. Så nu vill jag kolla i lugn och ro om det verkligen är så slitet att inte vi orkar/kan måla om rum för rum och ta typ Umas rum först. I en femma med stor hall, större kök och stort vardagsrum finns ju plats att förvara pinaler så länge under målningen. Jag ser fram emot en flytt och nya idéer. Sambon fasar lite, så därför tror jag han är lite mer petig. Som områdeschefen sa - "ett byte är aldrig rättvist". Vår lägenhet är fräschare, men vi behöver ju mer utrymme så då får det bli som det blir. Hoppas bara få sambon att förstå. Och att hon med femman verkligen är så intresserad som hon verkar.

• Timba

Utteröga: Tror att det är bra om du går och tittar på lägenheten helt själv och det är svårt med byten sällan det blir helt perfekt, men nu har ni ju möjlighet att sätta lite egen prägel på lägenheten. Är det samma värd som ni har nu som har lägenheten ? jag tänkte på att när jag bodde vid telefonplan med stockholmshem så betalade de för material om man fixade själv, dvs blev avdrag på hyran, tänkte kan vara bra att kolla om det är mycket att fixa.Den lägeheten såg faktist riktigt hemsk ut från början men blev riktigt bra och läget var super.  Annars är ju färg jäkligt billigt på rusta och de har ju tapeter och allt möjligt. Så om ni ändå ska bo där några år kan det ju vara värt och mer utrymme är ju guld värt när man har barn.

Flingan: Om du har ont isåret är ett tips att linda runt hela magen så att sårkanterna hålls stilla och jag antar att du har tejp på, för det är bra att tejpa så långe som möjligt så att det läker snyggt. Sen ska du ju inte hålla på och lyfta och böja dig på minst femveckor, säg det till honom dvs du ska bara amma bebisen och gosa med Gustav resten får han ta fram tills du är återställd. Sen är det ju bra att gå så att du inte får proppar men de har de säkert sagt till dig. Hur länge ska magnus vara hemma förresten ?

Storasyster: vad skönt att ni kommer igång med köksbygget, har ni valt ut vilket kök ni ska ha ?

Själv har jag båda ungarna hemma idag så vi har som vanligt varit ute i parken, börjar bli riktigt jobbigt att springa efter dem dvs de vill ju inte vara på samma ställe samtidigt utan den ena ska gunga och den andra ska åka rutschkana, ja jag får ju iallafall motion..och nu sover busarna så nu bör jag läsa lite...

• Stora syster

Tip, vad du e duktig med pluggandet!! ja, allt e bestämt, det har bara varit svårt att hitta rätt folk att utföra det, och för rätt peng... Det blir IKEAs högglansluckor i vitt, och svart bänkskiva. det kommer bli såååå fiiiint! Gör ju iofs om hela hallen, vardagsrum, golv o tak och jag vet inte vad samtidigt, så nu får man låsa in sig i sovrummet i några veckor! haha!

Jag har passat på, karl jobbar, dotter hos pappa, stora sonen hos kompisen, att äta en gammal klassiker jag levde på föruut, pasta med gorgonzolasås och bacon! Så himla gott! Och nu e jag så himla däst att jag borde lägga mig platt i soffan, hihi!

Det lär inte regna idag va??!! Så man bör nog vattna...

Hoppas ni alla tar er  en superfredag nu!

• Orion87
    BackinBlack skrev 2010-06-03 10:14:24 följande:
    Kanske ute vid Görväln? Det är även den årliga Görvälndagen på söndag, med försäljning, underhållning och t ex ponnyridning.
    Hej hoppar in här med en fråga. Brukar det vara extremt mycket folk där då? Hade nämligen planerat att åka dit och grilla med min karl och ha det lite mysigt eftersom vi inte träffats så mycket den senaste tiden. Vi ville helst vara ensamma också, men det kanske inte är ett alternativ i och med att dem har något speciellt där vid görväln på söndag?
Svar på tråden järfällatråden 9