• flingansnö

järfällatråden 9

Hej!

Här är den nya Järfällatråden! Här pratar vi om allt och inget och träfffas ibland. Den gemensamma nämnaren är att vi är föräldrar och bor i Järfälla. Nya medlemmar är varmt välkomna 

Vi som hänger här mest regelbundet är:

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Jessilicious - Jessica (-86), Jakobsberg - Fabián 080601, bebis 1003?
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309, bf 100610
    Lindasnutt - Linda (87), Skälby - Lia 091127
    Maraja 80 - Maria (-80) Jakobsberg - Max 031204 och Freja 090201
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Snowflake (flingan) -Elin (79) Jakobsberg, Gustav 061222
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220
    Evani- Eva (-74) Viksjö, Linnéa 090127
    Gluffsen - Linnea(-86), Kallhäll -BF 5e maj
    Utteröga - Annika (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 12:45
    annhan - Anna (-78), Viksjö - flyttar in i slutet av maj - Filip 060228, Viktor 090430

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-23 13:18
    Mumriksfru - Lina (-79), Skälby/Barkaby - Selma 100727

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 20:33
    Machina- Catharina (78) - Barkarby, Mila 070618 och Isa 101003

• Svar på tråden järfällatråden 9
  • BackinBlack

Marina: Vad härligt det låter. En skön semester helt enkelt.

flingan: Hoppas ni får svar snart och hjälp. Och att lillskruttan sover bättre och slipper magknipen.

Lilla T: Det låter som en kul idé, att låta Idun få veta namnens ursprung. Vet inte om vi ska göra detsamma...

Stora syster: Jag och sambon har precis börjat "nyttja" närakuten, har alltid åkt till Danderyd eller Astrid Lindgren tidigare. Tycker att bemötandet har varit sådär ibland på närakuten, men det är helt klart enklare eftersom det är närmare. Fast de andra två behöver man inte boka tid till och Danderyd har alltid gått snabbt när man kommer dit.

Jag har hällt upp en kopp kaffe fastän jag inte borde. Mådde inte tiptop igår, riktigt svag och yr och illamående. Men jag är knasigt trött också, nu med heltidsjobb, småbarn och en massa måsten och så vill jag uppepå det baka bröd och ordna middagar och flytta.

Hon som ska lära upp mig är inte här idag. Hon har haft sammandragningar och fick gå och träffa bm och gyn igår, men det var inte tillräckligt. Idag ska hon till sjukhuset och det är något med livmodertappen så jag kanske får "klara mig" utan henne nu. Puh. Vi har inte hunnit gå igenom allt, men det ska nog gå. Hon har BF 19 juli.

Nej, nu ska jag försöka vakna. Om en liten stund ramlar det inte lite revisorer här.

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
  • BackinBlack
    MrsMumrik skrev 2010-06-15 08:57:20 följande:

Utteröga - spännande med bebbe i sommar! Jag har BF 29 juli Var bor ni?

hihi. Nej, det är inte jag som har BF 19 juli utan min "handledare", hon som jag ska vikariera för. Fast i mina önskedrömmar så...
  • Lilla

Marina: åh, vad bra att semestern blev så lyckad! Avis! Var detta hotellet bättre än det ni bodde på under förra resan? Jag har för mig att ni var lite missnöjda då. Blev det mycket bad?

Annika: har du varit och kollat på 5:an på egen hand? Hur går det med flyttplanerna? Hoppas du känner dig "starkare" snart! Försök släppa alla måsten hemmavid och njut av att jobba tycker jag. Ditt jobb verkar skoj!

Elin: har de sagt att de tror på autism eller är det din egen slutsats? När blir det en sån utredning (eller är den redan startad)?

• BackinBlack

Therese: Tanken var att jag skulle titta på femman den här veckan, men kvinnan med lägenheten är supersvår att nå. Jag är i alla fall på gång. Ska försöka lugna mig. Helt slut i kroppen nu också. Men det blir bjudlunch nu, tillsammans med revisorn och min chef här på 3Sagas. Mums! Varm utemat istället för a-fil.

• Timba
    flingansnö skrev 2010-06-14 07:37:15 följande:
    SYster: Nu får det räcka, nu får din familj bli frisk och vara frisk minst hela sommaren!!! Lider med er!! Blä... hoppas nilo blir frisk fort och att det inte är ngn fara emd Alex och att du blri frisk fort nu!

Tip: Att du orkar!! Tror du att ni hinner klart med renoveringen till bebis kommer? ÄR det en kille eller tjeje föresten? vet ni? Och hur mår du? Vad säger de på mvc om din livmoder?

Annelie: Vi började oroa oss när han var ca 2 och ett halvt, men tänkte väl äandå att det inte var ngn fara... han har ju "pratat" sitt eget språk sååååå länge. Men på tre-års kontrollen klarade han ingenting av de de ska klara, inte bar atalmässigt utan även förståendeässigt, eller dvs det gick inte att avgöra om han förstod eller om han bara inte ville delta efrtersom han vägrade svara på tilltal vilket är väldigt vanligt. Då fick vi remiss till logoped och psykolog.

Tip: Vi går hos logopeden ca en gång i månaden, hon vill att vi tecknar massor, men vi klarar inte riktigt allt, vi brukar få en stor uppgift att öva på till nästa gång, sist var det färger och de sitter nu, nu är det lägesord, och vi har just börjat, det är väldigt svårt för G. Det svåraste är att veta vad han förstår och vad han inte förstår. Det ska bli väldit intressant att se vad psykologen säger... jag tror att det kanske kan bli en autism-diagnos.... men vi får se....
    JAg förstår att du är frustrerad över att det tar tid i vården, men jag försöker se det positivt, vi är ändå tidigt ute med all kontroll, många med problem får inte den här hjälpe alls!! Och de som ändå får den får den när de väl har börjat skolan, och då blir problemenn ännu större!

I övrigt är jag trött idag.... lillskruttan har börjat få magknip...så nu sover hon änu sämre på nätterna, i natt var hon vaken och skrek eller gnällde i nästan två timmar..... Med Gustav drack jag ngt the som var bra fö hans mage, ska se om jag kan hitta det igen, och så får jag väl sluta äta så mycket rå lök och sånnt....
    Flingan: Väntar fortfarande på snittdatum men det ska bli vid månadskiftet, men de verkar ha lite papperstrul som vanligt. Ja magen har ju hitills hållt bra och sen har jag fått lite extra UL och så för att se att allt är ok.
    Jag har oxå funderat på autism, men tror att det är rättså svårt att se när de är så här små, men Eliott har just nu en hel del humör svängningar, som i och försig kan bero på att han inte kommunicerar, men så har dagis oxå märkt det så nu är det inte bara jag dvs hittills har han ju varit jättefin på dagis, men nu har de fått svårt att hantera honom där, så jag är orolig. Han ska iallafall gå på utredning hos logopeden i augusti så vi får se vad det ger, tänkte oxå höra med dem om språkförskola om det skulle vara aktuellt för honom att gå där. Har du funderat på det ?
  • Timba

Jag måste tipsa er om att det finns en barnläkare i kallhäll som har öppen mottagning och tidsbeställd mottagning,dvs han finns i samma byggnad som kallhälls vc. Vi har varit hos honom flera gånger och han är verkligen jättebra. Dessutom är det bra om man behöver åka till sjukhuset för då slipper man sitta på akuten och kan snabbt få komma in.

Utteröga: Vad gott med lunch på stan.

Marina: Kul att resan blev lyckad.

• Timba

AnnelieE : Jag tror att det är lättare att se om man har barn innan,dvs då märker man det tidigare, dvs Eliott var ju min första så jag började reagera när han var ca 2,5 år och när jag började märka att Elina som var 1 år kunde fler ord än han och verkade förstå mer. Så jag ringde till bvc och vi bokade en lite tidigare treårskontroll, för att jag vill få lite fart. dsv allt tar ju en sån jäkla tid med utredningar och så får man vänta på tid, så jag tycker att om man är orolig så ska man ringa bvc.

• flingansnö

Marina: Välkomna hem igen! Vad härligt att ni har haft det bra!!

Syster: Skönt att resan är betald! Ang öroninflamation så får ju alla barn födda fån juli 07 vaccin mot det.... det borde väl hjälpa? GUstav fcik det vaccinet iallafall så han har inte haft en enda öroininflamation...,.

Tip: Ja jag har funderat på språkförskola, men inet än, första målet är att få veta vad som är "fel" för vi vet ju att inteligensen är det inget fel på, det är ngt annat..... Sedan vill vi att han ska få gå i sin vanliga grupp men inte bara 15 timmar i höst för att få språkstimulans, jag jar dock fudnerat på både mindre grupp och på språkförskola, vi får se vad det blir, en sak i taget.

Utteröga: Jag har sagt det förut och säger det igen: ANDAS!!!!!!

LillaT. Nej det är våra egna tankar.... Autism är ju ett jättebrett spektra och han har inte sådan autism som man kanske tänker på när hör ordet, dvs får utbrott och kan inte fungera om inte rutiner är exakt likadana och får våldsamma utbrott och så, MEN det finns ju andra saker som är typiska för det spektrat tex att inte vilja/kunna kommunicera för att man liksom inte fattar vitsen med det.... Vi får väl se vad det blir.... Oavsett så är det bra att få veta så tidigt som möjligt vad det handlar om så att han kan få rät thjälp....

Idag ska vi till förskolan på gårdsfest, bakadade shokladbiskcotit med Gustav igår, de blev helt ok, lite hårda men helt ok, de ska fröknarna få plus att jag köpte Anna Gavaldas tillsammans är man mindre ensam till dem. Om ni inte har läst den så gör det, den är HELT UNDERBAR!!

Nu ska jag bara stressa och klä på mig, fixa iordning Agnes och skriva kort och göra paket till personalen..... puh, ska hämta MAnge i sumpan halv tre... sov visst för länge idag på förmiddagen... men vad ska man göra när man har en dotter som skriker till kl två på natten....

• BackinBlack

tip: Ja, just det - den där barnläkaren känner jag igen att han finns. Fast jag tror jag bara har testat att nå honom en gång när Uma var mindre. Får du inte snitt-tid förrän i slutet av månaden? Hoppas du mår så bra du bara kan.

Elin: Jag lovar, jag ska andas. Har bara så mycket i huvudet och hemmet ser ut som hejkopejko, hon med femman ska se vår lägenhet samtidigt som jag ser hennes när det nu blir av och vi ska ha gäster på lördag. Puh. Det finns ALLTID saker som ligger efter hemma och en del är svårare att ignorera. Du är duktig du som bakar och fixar presenter, jag skämdes som inte hade sommar-presenter till pedagogerna förra sommaren men nu har jag ju två avdelningar á 3 pedagoger så det blir 6 presenter in alles i så fall. Min väninna som har barn på samma avdelningar köpte fina tvålar förra sommaren, tror jag att det var. Tål att kluras lite på.

Jag har typ inget att göra, min höggravida handledare är inte här, min chef sitter med revisorn, jag försöker gå igenom mina anteckningar och söka information på egen hand men det är inte så lätt. Och jag är såååå seg. Åt gott lammfärsspett med tzatsiki och bulgur till lunch, avslutade dumdristigt nog med kaffe. Springer på toa hela tiden. ;-9 Ska nog dricka lite vatten nu.... Usch, nu svamlar jag igen.

Svar på tråden järfällatråden 9