• flingansnö

järfällatråden 9

Hej!

Här är den nya Järfällatråden! Här pratar vi om allt och inget och träfffas ibland. Den gemensamma nämnaren är att vi är föräldrar och bor i Järfälla. Nya medlemmar är varmt välkomna 

Vi som hänger här mest regelbundet är:

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Jessilicious - Jessica (-86), Jakobsberg - Fabián 080601, bebis 1003?
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309, bf 100610
    Lindasnutt - Linda (87), Skälby - Lia 091127
    Maraja 80 - Maria (-80) Jakobsberg - Max 031204 och Freja 090201
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Snowflake (flingan) -Elin (79) Jakobsberg, Gustav 061222
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220
    Evani- Eva (-74) Viksjö, Linnéa 090127
    Gluffsen - Linnea(-86), Kallhäll -BF 5e maj
    Utteröga - Annika (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 12:45
    annhan - Anna (-78), Viksjö - flyttar in i slutet av maj - Filip 060228, Viktor 090430

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-23 13:18
    Mumriksfru - Lina (-79), Skälby/Barkaby - Selma 100727

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 20:33
    Machina- Catharina (78) - Barkarby, Mila 070618 och Isa 101003

• Svar på tråden järfällatråden 9
  • Timba

Flingan: Har ni ansökt om fler timmar ? dsv jag vet inte hur vi ska göra för just nu verkar han inte trivas så bra på förskolan, vet inte om det beror på för få timmar så att han inte kommer in i gruppen eller om det beror på att kraven ökar och kommunikationsproblem. dsv de säger att han hellst leker medett barn itaget och gärna med de mindre barnen. Känner att jag behöver lite hjälp med beslutet så det vore bra att få träffa psykologen snart och höra vad hon rekomenderar.

Brukar man köpa sommar presenter till förskolan ? och vad ska man köpa isåfall ?

Utteröga: jag mår ju rättså bra, förutom att jag mår illa av allt järn som jag stoppar imig, men jag måste annars orkar jag inte nåt. Har du förresten testat dricka lite grönt the ? jag brukar ta det iställer för kaffe ibland och tycker att det funkar rätt bra mot abstinensen.

• BackinBlack

tip: Usch, vad jobbigt att du mår illa av järnet. Jag borde testa andra te-sorter. Har ett gäng hemma av olika slag och här på jobbet norpar jag åt mig ört-te-varianterna.

Det där med sommarpresenter har jag inte ens tänkt på förrän jag såg att flera lämnade sådana, men jag hann inte säga "trevlig sommar" till alla väsentliga förra året och jag vet inte vad jag ska ge och till vilka för nu har de även roterat och placerat om en person från varje avdelning för ett par veckor sedan. Det blir många presenter... Vet faktiskt inte hur jag ska göra. Borde man göra något?

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
  • Stora syster

Usch, jag e taskig mot alla fröknar, lärare o annat löst folk! Inte en enda sommarpresent!! Skulle ju annrs bli en sisådär tjugo pers som skulle få, det har jag ingen lust till.

Ang akut/närakut. Tanken e ju att mna inste ska söka akut om man inte måste, och då särskilt inte på de "riktiga" akuterna på stora sjukhusen, just för att de ska kunna ta hand om ambulansoffer och allvarligare åkommor... Det e ju värdelöst att sitta i flera timmar o vänta bland en massa sjuklingar, istället för att få en tid på en närakut och bra åka dit i tid som ett vanligt läkarbesök..

Flingan, jja Nilo har också blivit vaccinerad, men det e ju bara mot pneumokocker det skyddar, en av de vanligaste bakteroierna som orsakar infektioner hos barn i ffa öron, och bla lunginflammationer hos äldre. Detta lär ju va nån annan liten bacill...

Bygget här går framåt, men det tär verkligen på mig att bo i tvättstugan och i sängen. Känns väldigt begränsat om man säger så! Och  smutsigt! HUa! Hade kanske stått ut bättre om jag varit frisk, och inte hade behövt roa två vildar mitt i röran. Men vi e väl friska snart, och huset fint igen, och då ska det storstädas och storhandlas och njutas av sommaren!!

• Lilla

Ligger närakuten i Jakobsberg? På sjukhuset? Har aldrig varit där nämligen.

Vi kikar på Saltkråkan här hemma. Lånade den igår på biblioteket.

• Bolindermamman

Hej hej!

Vilken rolig tråd här hänger jag gärna med

Kim heter jag bor i Kallhäll med dottern Tilde född 081204 och min man och vår vovve.

Jobbar sedan januari deltid och dottern har börjar förskola, åh vad skoj hon tycker det är

Ser att Tip också bor här och vi har rätt nära våra barn, vart har ni förskoleplats?

Håller också med Tip om banläkaren vi har uppe i Kallhälls centrum, han heter Sven Rane och är verkligen såå bra. Vi var där förra året i november med Tilde då hon bara kräktes och kräktes och gick ner i vikt och var så himla dålig. Han sa direkt- glutenallergi men remitterade oss till Astrid Lindgrens barnakut där sa de magsjuka då vi just varit i Grekland och skickade hem oss. Sedan visade det sig mycket riktigt att Rane haft rätt så sedan dess går jag alltid till honom när Tilde är dålig. Vilket nu lyckligtvis inte är så ofta men jag vet att han är bra och alltid gör grundliga undersökningar.

• Stora syster
    Lilla skrev 2010-06-15 17:56:37 följande:
    Ligger närakuten i Jakobsberg? På sjukhuset? Har aldrig varit där nämligen.

Vi kikar på Saltkråkan här hemma. Lånade den igår på biblioteket.
    Ja, det är i samma lokaler som jakobsbergs vårdcentral på sjukhuset. Nära o bra, för oss iaf! ;)
  • Stora syster

Hej Bolindermamman! O välkommen! Jag har en Nilo som är en månad äldre än din. Och två stora.

• BackinBlack

Jag väljer olika - närakut eller barnakut på sjukhus - beroende på när jag söker och vad jag söker för och för att jag har blivit så olika bemött. Vincents förkylningsastma har jag fått bäst hjälp via Astrid LIndgren t ex. Närakuten gav Vincent helt onödigt stark medicin nu senast när han hade halsfluss, stressig läkare med förvirrat bemötande. Den innan var knappast van vid barn och bemötte vår dotter riktigt illa och har gjort det med andra barn med.
    Det beror ju också alldeles på när på dygnet man söker, som mitt i natten är det ju sjukhusen och är man orolig mitt på dagen får jag ingen tid på VC som ändå inte har någon barnläkare och väntar inte på att närakuten öppnar. Så resonerar jag.

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
  • Bolindermamman

Tackar Stora Syster, Åh Nilo vilket himla fint namn

Och ni bor i Berghem ser jag inte alls långt från oss. Brukar ni hänga upp i stora fina lekparken vid Källtorpsskolan? Den är verkligen bra den parken vi brukar vara där så ofta vi kan efter förskolan!

Går Nilo på förskola?

• flingansnö

Gud vad ni är underbara!! Vad skulle jag göra utan er!!! Jag får alltid sådan ångest när det gäller förskolemammorna, alla på fjällen verkar så perfekta... de har med sig ekologisk saft i fina flaskor och hembakta kakor.... jag hade med mig festis och mariekex.....  Dessutom verkar alla ha presenter i tid och otid, vi hade presenter nu för att Gustav byter avdelning till hösten, då ville jag tacka dem, för de har varit så fantastiska! Tur att ni finns och kan få mig att se att livet är mer än saft och hembakta kakor!

Tip: Vi kommer att söka extra timmar för Gustav, men det är tydligen sjukt svårt att få, så vi måste invänta utredningen av psykologen. Han kommer nog att få börja femton timmar i höst och sedan gå upp om(när) det går igenom.... Gustav leker också helst bara med ett barn i taget och gärna med de mindre barnen. Jag tror att det hänger ihop med att han kommunicera på samma nivå som dem liksom.... det blir spännande att se hur det går i häst när han går upp på en ny avdelning där han kommer att vara bland de yngsta.....Vi borde samanföra våra pojkar och se om de leker bra tillsammans....

Bolindermamma: Välkommen! Hur mycket jobbar du? och med vad? Här i tråden är vi tämligen aktiva och ses både häe online var och varanna timme ungefär, och irl rätt ofta också.

Syster: Förstår att det är superfrustrerande att inte ha ngt ordentligt hem att vara i! Hur länge ska de bygga? Vad har de för tidspaln? 

Svar på tråden järfällatråden 9