Inlägg från: BackinBlack |Visa alla inlägg
  • BackinBlack

järfällatråden 9

tip: Ja, just det - den där barnläkaren känner jag igen att han finns. Fast jag tror jag bara har testat att nå honom en gång när Uma var mindre. Får du inte snitt-tid förrän i slutet av månaden? Hoppas du mår så bra du bara kan.

Elin: Jag lovar, jag ska andas. Har bara så mycket i huvudet och hemmet ser ut som hejkopejko, hon med femman ska se vår lägenhet samtidigt som jag ser hennes när det nu blir av och vi ska ha gäster på lördag. Puh. Det finns ALLTID saker som ligger efter hemma och en del är svårare att ignorera. Du är duktig du som bakar och fixar presenter, jag skämdes som inte hade sommar-presenter till pedagogerna förra sommaren men nu har jag ju två avdelningar á 3 pedagoger så det blir 6 presenter in alles i så fall. Min väninna som har barn på samma avdelningar köpte fina tvålar förra sommaren, tror jag att det var. Tål att kluras lite på.

Jag har typ inget att göra, min höggravida handledare är inte här, min chef sitter med revisorn, jag försöker gå igenom mina anteckningar och söka information på egen hand men det är inte så lätt. Och jag är såååå seg. Åt gott lammfärsspett med tzatsiki och bulgur till lunch, avslutade dumdristigt nog med kaffe. Springer på toa hela tiden. ;-9 Ska nog dricka lite vatten nu.... Usch, nu svamlar jag igen.

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
  • BackinBlack

tip: Usch, vad jobbigt att du mår illa av järnet. Jag borde testa andra te-sorter. Har ett gäng hemma av olika slag och här på jobbet norpar jag åt mig ört-te-varianterna.

Det där med sommarpresenter har jag inte ens tänkt på förrän jag såg att flera lämnade sådana, men jag hann inte säga "trevlig sommar" till alla väsentliga förra året och jag vet inte vad jag ska ge och till vilka för nu har de även roterat och placerat om en person från varje avdelning för ett par veckor sedan. Det blir många presenter... Vet faktiskt inte hur jag ska göra. Borde man göra något?

• BackinBlack

Jag väljer olika - närakut eller barnakut på sjukhus - beroende på när jag söker och vad jag söker för och för att jag har blivit så olika bemött. Vincents förkylningsastma har jag fått bäst hjälp via Astrid LIndgren t ex. Närakuten gav Vincent helt onödigt stark medicin nu senast när han hade halsfluss, stressig läkare med förvirrat bemötande. Den innan var knappast van vid barn och bemötte vår dotter riktigt illa och har gjort det med andra barn med.
    Det beror ju också alldeles på när på dygnet man söker, som mitt i natten är det ju sjukhusen och är man orolig mitt på dagen får jag ingen tid på VC som ändå inte har någon barnläkare och väntar inte på att närakuten öppnar. Så resonerar jag.

• BackinBlack

Matglad: Ja, jag har inte givit något till dagispersonalen tidigare och får dåligt samvete när jag ser och hör att andra ger. Men jag har ingen aning om vad det skulle vara, det blir ju många presenter också. Så det blir antagligen inget i år heller...

Lilla T: Umas namn var vi rörande överens om när hon låg i magen och det kommer från skådespelerskan Uma Thurman. Sedan att Uma betyder ljus och är den goda delen av två möjliga - ond och god  - hos Parvati. Alltså lite Hollywood, lite hindu eller vad det ska kallas. Finns mer information någonstans på nätet och här hemma på hennes tidiga släktinbjudan. Vincent var andrahandsvalet när vi fortfarande hade Elliot kvar från förra graviditeten, men han såg mest ut som en Vincent. Sedan tror alla att det är ett Pulp fiction-tema.

Nu ska jag klä på barnen och bege mig ut. Uma får gå kort dag idag, med en tidig klipptid på Barsbro Torg. Jag och Vincent ska till Jakan för att handla, vila och sedan gå till BVC för vaccination och 18-månaderskontroll. Fint väder är det också, en sådan här ledig dag. Härligt.

• BackinBlack

ajan: Grattis till dottern!

Bolindermamman: Ja, igår var det fint väder. Synd att dottern blev dålig av att ha fått i sig gluten. Jag bor i Barkarby med sambo och två barn, har precis börjat jobba igen som ekonomiassistent. Är för tillfället konsult på ett teaterbolag på Söder, ett uppdrag som sägs sträcka sig till nästa sommar, men just nu väntar jag på att mitt första kontrakt - min testmånad - ska förlängas.

flingan: Men stackars G. Hoppas det går bra hos läkaren.

Ni andra får ha det fint i helgen på Ikea. Hade gärna hängt med eftersom min önskelista till Ikea är låååång. Men vi ska gäster då.

Själv mår jag pyrt och hormonellt eller vad det är. Mår illa och är trött om vartannat. Nu känner jag mig som en uppblåst elefant efter lunchen och längtar tills jag får komma ur mina jeans-leggings - vilket blir om sisådär sju timmar eller något.

Ikväll ska jag i alla fall titta på femman ifred, innan jag går till mina föräldrar som har barnen. Chrille ska på Grönan med jobbet och kommer säkert hem kring midnatt. Igår var jag BVC med Vincent för 18-månaderskontroll men han fick inte vaccinera sig eftersom han fortfarande är prickig (sköterskan trodde det var virusprickar) och hon bokade en läkartid om fyra veckor för att Vincent inte går på egen hand än. Suck.

Annars inget nytt. Jag väntar på att min höggravida handledare ska titta in en kortis och gå igenom några saker. Hon är egentligen ordinerad vila, men hon bor granne med jobbet. Ekonomichefen är och tränar. Så nu surfar jag lite.

• BackinBlack

Stora syster: Hoppas att du mår bättre nu och får njuta lite och inte må sådär hela tiden. Kram.

• BackinBlack

Elin: Skönt att det inte var värre med G:s mun i alla fall. Hoppas du får sova inatt.

Jag har just nattat två barn, mamma stannade och läste sagor för Uma medan jag nattade en ofrivillig Vincent. Jag har tittat på femman som ser bättre ut än vad sambon tycker och vad jag först tyckte. Och så har jag just läst att mina mini-piller kan ge cystor på äggstockarna, så jag är upprörd över hela grejen och vill inte ta dem mer nu. Det räcker med att jag blöder med 7-10 dagars mellanrum och sitter just med jordens mensvärk. Blä!

• BackinBlack

tip: Jag blödde ofta och oregelbundet med p-sprutan också och har blödit såhär konstigt varje gång med mini-piller - oavsett märke. Så nu vill jag sluta helt och få tillbaka min kropp. Typ. Gjorde mitt nya cellprov i maj och det verkar inte ha visat något, men det är allt. Så nu har jag två saker att prata med sambon om - lägenheten och mini-piller.

• BackinBlack

Bolindermamman: Ja, det finns många jobb inom vår "sektor" nu. Har blivit uppringd om jobb nu när jag äntligen sitter på ett. Hoppas febern går ned.

Elin: Ja, jag tror ju att Vincent är på gång och börjar gå snart. Han ska bara våga. VI är inte oroliga, men en del omkring oss är det. Chrille säger att vi ska strunta i läkartiden, att Vincent kommer börja gå snart ändå.

Stora syster: Ha en bra jobbdag och skönt att få tänka på annat än sjuka barn, ett hem under förvandling och så vidare.

tip: Vilka knepiga filurer att de inte kan komma när de ska. Bra tips om badvattnet, Uma tjatar om att få åka och bada vid en strand, senast igår kväll.

evani: Hoppas Nea mår bättre idag och att ni är på väg mot landet. Funderar på att låta Vincent ta sin spruta precis innan vår semester för det har varit så mycket vab och fp min första jobb-månad så det räcker.

Långt ego-inlägg: Femman är som sagt finare än vi båda tyckte förut. Tycker jag nu. Visst, det är lite slitet, skruv- och spikhål här och där, lite riven tapet på några ställen och kanske några fläckar. Golven är lite trista men hall och kök är ju på gång att bytas i år. Garderobsdörrarna ser finare ut än våra. Köksluckorna SKA bytas om vi flyttar in, så är det bara. Den här lägenheten ser inte värre ut än den vi bor i nu, när vi flyttade in där. Snarare bättre.

Jag tror bara att min sambo behöver betänketid för större projekt och han är lite arbetsskygg nu om det innebär både packning, flytt, uppackning och målning. Medan jag är överdrivet spontan, huvudet före in i projekt och ser fram emot en flytt och en nystart. Jag packar gärna och jag målar gärna.

En dagismamma sa till mig att jag får sätta "hårt mot hårt" - hans s k hobbyrum ryker om vi inte flyttar nu för Vincent ska flytta ut ur vårt rum efter sommaren och vi behöver utrymmena, balkongen är super! Hon med femman tycker om vår öppna spis, fönster i badrummet och planlösningen - det är bara balkongen hon inte riktigt gillar eftersom den ligger vid Skälbyvägen. Men hon verkar intresserad och ska komma nästa vecka och titta med sitt enda hemmaboende barn, en 20-årig son. Månadskostnaden för hyran har en skillnad på 1300 kr.

• BackinBlack
    Bolindermamman: Skönt att hon mår bättre. Trist väder bara...

Ja, lägenheten jag "suktar" efter ligger i området bredvid. Vi bor nu i en 3½ rums lägenhet på 87 kvm vilket inte är panik-litet. Det är bara det att jag vill att sonen flyttar till eget rum snart och det där ½-rummet är fullt av filmer, datorer och annat som jag INTE helst vill ha i vardagsrummet/sovrummet. Femman har ett kök man kan sitta fler än fyra personer i och även slippa klättra över stolarna och den är på 106,5 kvm med insynsskyddad stor balkong. Och två toaletter, en med badkar och plats för vår toppmatade tvättmaskin. Så jag vill så gärna, det är aningens närmare dagis, närbutiken och stationen och två hus ifrån mina föräldrar. Nu ska bara min sambo med på planerna och kvinnan med femman vilja byta/komma till skott. Hon verkar så velig och vi har ju tittat på hennes tre gånger, men igår sa jag rakt ut att jag är intresserad. Så det så.
    Vi bor nu längs Skälbyvägen, snett mittemot Barkarbyskolan. Det här är på Jaktvägen i längan som går längs med vårt lilla centrum.

Oj, vad långt det blev. Sorry.
Svar på tråden järfällatråden 9