Inlägg från: BackinBlack |Visa alla inlägg
  • BackinBlack

järfällatråden 9

Lilla T: Låter som om ni hade det mysigt vid Skälby Gård igår. Ja, mina föräldrar har varit barnvakt två gånger förut, när vi var på bio och åt middag på restaurang, men det var när vi bara hade Uma och vi kom aldrig hem särskilt sent. Sedan har de fått rycka in när jag skulle föda Vincent och när vi har varit inne på sjukhusakuten mitt i natten med Vincent ett par gånger. Det är allt. Spännande att I ska sova utan er, Uma borde också börja kunna göra det...

Vi hade det superbra och mysigt ute i Bro hos svärfar och hans fru i deras kolonistuga, med midsommarstång och fiskdamm på allmänningen med en himla massa andra människor. Idag är det mulet men vi ska väl ut och handla lite, tror jag.

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
  • BackinBlack

Hoppas allt är väl med er och att ni har lapat mycket sol. Vi har varit hemma i förorten i två dagar och bara umgåtts lilla familjen. Jag mår illa och känner mig uppsvälld igen så jag försöker verkligen ta hand om mig och dricka inget eller lite kaffe bland annat.

Vincent är prickig igen och nu tror vi på allvar att det är något med sandlådan för han blev sådär prickig förra gången han satt där, idag var han där i shorts och barfota och öste sand över sig och prickarna började på knäna och benen. Han har bara varit prickfri i en vecka.

Och så är han en sådan mammagris att hälften vore nog. Han hade hysteriska gråtattacker två gånger igår kväll när jag inte fanns där när han vaknade och han vill bara till mig hela tiden, jag får inte gå utan honom osv. Så just nu känns det inte troligt att vi kan lämna honom till mina föräldrar på torsdag, att de hämtar på dagis, lyckas laga mat och natta två småbarn. Vi får se.

Jag har bestämt mig för att, om det går, ta en semestervecka till och låta mig själv och barnen vara hemma fyra istället för tre veckor. Har inte fått något nytt kontrakt heller, vet inte om det har kommit bort på posten, så imorgon åker jag till jobbet utan något avtal. Suck.

Nu blev det ett långt ego. Sorry.

• BackinBlack

Lilla T: Barn- och ungdomsläkarmottagningen är väl de som utreder eventuell allergi. Tror jag. Jag skulle kontakta dem, fast med akutare tider vet jag inte om det är bättre med vårdcentralen.

• BackinBlack

Stora syster: Hoppas att du har en fin dag och rolig biokväll.

Själv har jag börjat veckan med att klaga till min värd för att Vincent är prickig igen och ringt Vårdguiden för att insektsbettet jag fick i lördags blivit värre idag. Jag är tok-svullen och det svider och gör ont. Men jag vet inte vad som bet mig och om jag ska söka mig till en läkare. Sköterskan på Vårdguiden sa att det ska gå ned inom 2-3 dagar, annars ska man söka läkare. Mitt har ju blivit värre efter ungefär två dagar. Suck.

Nu ska jag knappa vidare. Inte hämta mer kaffe och INTE öppna påsen med Riesen jag just har köpt.

• BackinBlack

flingan: Skönt att vara hemma igen? Semester är alltid toppen!

Stora syster: Synd att det var så urplockat på rean. Men lite fyndade du ju!

Själv försöker jag kombinera min psykiska känsla av att inte ha för lite kläder på mig ihop med den fysiska att inte svettas floder i denna värme. Puh.

Bettet blev bättre med en indränkt pad av alsolsprit och vila. Men den gör ont idag igen. Närakuten hade bara en tid kvar sent igår och jag visste inte vad de kunde hjälpa mig med, vill inte förlora en arbetsdag och sitta på vårdcentralen heller. Hoppas det går ned helt nu, vaknade i alla fall med en mycket mindre svullen ankel och fotknöl.

Värden har inte hört av sig, men ustlagen på Vincents ben är nästan borta igen. Någon på dagis hade sagt att det kunde vara soleksem fast då borde det inte ha suttit på hela hans kropp förra gången och börja på magen som aldrig är bar, men var det i fredags och då fick han inga utslag där. Nåja.

Ska i alla fall få påhälsning av hon som har femrummaren på torsdag, hon kommer med sin tonårige son. Hon avslutar mejlet med "Så får vi prata om hur vi ska gå vidare" så det känns lovande. Ska bara få sambon lite mer entusiastisk. Hans far satt och sa att vi hade ju den högst värderade lägenheten i vårt område och ska vara petiga med vad vi byter till. Suck. Men så träffade vi en av vännerna och dagismammorna som just har flyttat till större, från vårt område till det andra och hon påpekade flera gånger att det är svårt att få byta till större - alla vill ha det. Fastighetsskötaren sa att de skulle känna sig tursamma. Så jag hoppas och håller tummarna.

Och så har jag skrivit en halv novell igen. Sorry. Jag älskar att skriva och gör det en hel del uppenbarligen. Nu ska jag jobba.

• BackinBlack

Och novellen fortsätter... Fick mitt avtal igår, hon hade inte postat det förrän i torsdags (!). Men det bästa är väl att avtalet är till sista december, annars brukar de förlänga typ tre månader i taget. Så det känns väl ok. Så får vi se vad som händer, för i augusti kommer en till konsult och en av oss kanske får stanna och bli anställd någon gång nästa år. Samtidigt drömmer jag ju om en till bebis. Förvirrad kvinna - det är jag!

• BackinBlack
    Matglad: Nejdå. Om två veckor kommer det riktigt fina sommarvädret. För då börjar också vår semester, en månad lång ungefär.

flingan: Nej, jag tror inte heller på soleksem. Jag tror på kattpiss i sandlådan eller något annat obehagligt. Vi går inte dit mer i alla fall, förrän jag vet att de har gjort något åt den. Inget fel/problem med sandlådan i andra området.

evani: Tror jag också gjorde så, gav vatten när han vaknade och det gav sig ganska fort för då åt Vincent bättre på dagarna och blev inte hungrig på natten. Han var mest glad i att äta på natten länge, kunde äta ofta och mycket.

Här på jobbet står luften stilla, några är ute och jobbar på Fjäderholmarna och andra har redan gått på semester medan vi sitter med bokslut och försöker få undan innan semestern.

Jag väntar på att få nya uppgifter så jag surfar runt lite. Och kollar flyttkostnader. Jag vet att det är typiskt mig att ta ut saker i förväg, men jag vill verkligen veta vad det kostar att t ex flytta telefonabonnemanget och avtalet med Comhem och inte bara få ett påslag på flera hundra på en räkning. Bra att veta inför beslutet. Har även gjort en fin kalkyl att fylla på och ändra, en kalkyl över vår ekonomi fram till årsskiftet. Ser inte ljust ut nu innan jag har fått en hel lön, men till hösten så...
  • BackinBlack

Stora syster: Vad mysigt och att de hade så kul tillsammans när de badade.

Marina: Jag förstår den där härliga syskonkärleken. Vi måste också separera på dem, antagligen mer än vi gör nu. Särskilt behöver jag och Uma lite egentid för Vincent lägger beslag på mig. Får ta tag i det under semestern och till hösten är det danskurs igen.

Kul att ni orkar läsa mina inlägg. Varnar för att det kommer fler för idag jobbar jag och ekonomichefen ihop för sista dagen på läääänge och jag kommer jobba fram till och med nästa fredag med bara min höggravida handledare som är här max halvtid. Jag lär inte ha uppgifter så att det räcker att fylla dagarna eftersom jag inte har det nu när båda är här.

Hade mensvärksutbrott imorse och är lite less på värme och stiltje, men snart blir det bättre. När man är ledig kan man själv välja och klä sig lite som man vill och så vidare. Ska hem och röja vidare inför visningen av vår lägenhet imorgon. Bestämmer vi oss för en flytt kommer jag få ny, extra energi - garanterat!

Och så - eftersom jag gillar noveller - kan jag berätta att jag ska avsluta mitt abonnemang hos mitt knäppa telefonbolag. De var billigast på marknaden när jag valde dem, vilket år det nu var. När vi flyttade ihop och tog mitt abonnemang med oss minns jag att det kostade en del att flytta och de klarade dessutom inte att koppla in telefonen förrän fyra dagar efter flytten. Nu när jag frågar såhär i förväg vad det skulle kosta att flytta får jag svaret (som inte står på hemsidan) att det kostar 545 kr.

Så nu tänker jag byta till det där ComBo som ComHem har ringt om fyrton gånger. Uppsägningstiden på mitt telefonbolag är 3 månader (!) och säger man upp och avslutar tidigare blir man debiterad 347 kr - vilket alltså ändå är mindre än flyttkostnaden. Helt sjukt och väldigt konstigt alltihopa. Skönt att bena i sådana saker ändå. Flytten med ComHem är gratis när jag anmäler via Mina sidor.

• BackinBlack

Och idag gick det t o m att andas på väg till jobbet... Till helgen flyr vi ut till skogen och mina föräldrars lantställe, för där är aldrig riktigt lika varmt, mycket skog och vatten. Annars hade vi nog tagit oss till Kallhällsbadet eller något liknande.

Ha en fin dag allesammans!

Svar på tråden järfällatråden 9