• flingansnö

järfällatråden 9

Hej!

Här är den nya Järfällatråden! Här pratar vi om allt och inget och träfffas ibland. Den gemensamma nämnaren är att vi är föräldrar och bor i Järfälla. Nya medlemmar är varmt välkomna 

Vi som hänger här mest regelbundet är:

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Jessilicious - Jessica (-86), Jakobsberg - Fabián 080601, bebis 1003?
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309, bf 100610
    Lindasnutt - Linda (87), Skälby - Lia 091127
    Maraja 80 - Maria (-80) Jakobsberg - Max 031204 och Freja 090201
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Snowflake (flingan) -Elin (79) Jakobsberg, Gustav 061222
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220
    Evani- Eva (-74) Viksjö, Linnéa 090127
    Gluffsen - Linnea(-86), Kallhäll -BF 5e maj
    Utteröga - Annika (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 12:45
    annhan - Anna (-78), Viksjö - flyttar in i slutet av maj - Filip 060228, Viktor 090430

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-23 13:18
    Mumriksfru - Lina (-79), Skälby/Barkaby - Selma 100727

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 20:33
    Machina- Catharina (78) - Barkarby, Mila 070618 och Isa 101003

• Svar på tråden järfällatråden 9
  • Stora syster

Haha, man måste väl få diskutera politik en lördag såhär nära valet! ;)

Jag vill att mina barn ska anstränga sig, få betyg tidigt och bli nåt! Har höga tankar om dem, och de vill själva ha betyg!

skolmaten har fan aldrig varit bra!

Jag tycker inte alls att man ska styra ett helt samhälle efter mottot att ta från de rika och ge till de fattiga, jag är för det fria valet, vill man plugga, satsa allt på en utbildning för att kunna tjhäna mkt pengar ska man banne mig kunna göra det! Vill man jobba som kassabiträde så får man kanske förstå att det inte kommer ge en villa på Djursholm...

Ok om alla som var hemma på A-kassa eller sjukbidrag verkligen var så sjuka att de inte kunde jobba, eller hade sökt typ hundra jobb i veckan, då kanske det känns hopplöst för dem, visst. Men tyvärr är en stor del av Sveriges befolkning en samling latoxar, som har blivit alldeles för bekväma med att va hemma och låta oss skattebetalare betala deras hyra... Tycker inte att det är en rätt att få jobb, det e ju fan en skyldighet!

Jag vill inte att sossarna eller nån annan bestämmer hur jag ochh Jonta ska dela på vår föräldraledighet, eller vart vi ska gå om vi blir sjuka, osv, jag tror att människor måste anses som fria individer, fria att göra sina egna val! Och sen måste man ju få stå för de valen också! Vad det än handlar om!

Alla partier är överens om att man måste göra nåt åt att var tionde elev inte är behörig till gymnasiet! jag tror på mer disciplin i klassrummet, efter allt jag ser och hör hur det är i framförallt högstadiet nu...

Jag tror på att det var ett bra sätt att få svverige ur krisen att skapa massor av jobb genom ROT- och RUT avdragen! Känner många som både startat eget och nu kan leva på sin firma tack vare detta, och vi skulle varken ha haft råd att renovera eller haft städhjälp utan avdragen.

Jag tror på sänkta skatter, som en del i ledet att öka konsumtionen, företagandet, och så vinsten för staten= oss.

Man ser ju till sig själv, jag kommer rösta så att det passar min situation bäst, även om det såklart inte är allt man håller med om.

• MiaEd
    Stora syster: Även om jag inte håller med om dina åsikter så gör du rätt, som röstar utifrån dina intressen.. Jag själv väljer att tänka på mig själv och dom jag älskar.. T ex min morfar. Han är 75 år och förlorade min mormor (som endast var 65) i cancer den 3 juni, sedan dess har han mått mycket dåligt och varit väldigt ensam.

Till saken hör också att han har ett förflutet med många depressioner och dessutom problematik med alkoholen till och från. 2 gånger sedan mormor gick bort har han lagt in sig för att han mår inte bra, går i ewtt tomrum, blicken är tom, hans gnista är helt enkelt borta. Men dagens vård gör inte ett skit, han får sova ruset av sig och sen åka hem igen, till deras gamla lägenhet. Ingen annanstans har han att ta vägen, är det ett fungerande landsting?

Sen är det inte bara min morfar som inte får hjälp, han är bara en av många. Förlåt alliansen för att han inte är rik som f*n och kan köpa in sig på ett privat sjukhus. Nej, jag tycker att behovet ska avgöra hur vida man får vård eller inte, inte plånboken! 
  • Marina

För att inte nämna alla utförsäkrade =( helt j*vla sjukt är det, och sen syftar jag inte på skolmat utan mindre grupper mer resurser mer pengar åt skolorna...Klart jag håller med att man ska jobba men dom som inte kan ska inte straffas för latoxarna =) finns många rika som är latoxar och inte kämpar ett skit bara glider på pappas plånbok och fina namn, inte egentligen värda vissa jobb dom har... Man ska inte ha det bra om det är på bekostnad av nån annan, min mamma är nu förtidspensionerad och har varit sjukpensionär sen hon var 39 och jag kan lova att hade det varit aliansen som styrde då så hade hon varit utförsäkrad...Nä inte mycket medlidande för fattiga människor hos moderatorna =( .. Visst håller jag med om att jag inte vill att nån annan bestämmer min föräldraledighet men tyvärr är det bara en bråkdel av allt...

Mamma till André, Liam och Isadora
  • MiaEd
    Marina: Precis så tycker jag också.. Man kan inte bara utgå från sig själv, utan alla andra också.. Min mormor blev sjukpensionär 1988, de ville utförsäkra henne. Kvinnan hade cancer i lungan, tumörer på hjärnan och canser på njurarna, men hon skulle jobba 2008 tyckte dom.. Tack och lov så hann hon fylla 65 och bli riktig pensionär..

Nej, jag ger inte mycket för vad moderaterna har gjort, jag upplever verkligen inte att det har blivit bättre för mig på något vis, inte alls faktiskt. 
  • Stora syster

Det är ju det jag menar, tyvärr får de som behöver hjälp ingen pga att folk utnyttjar systemet, och där måste det bli hårdare tag!

Förr hade man alltid stora klasser, men sverige hade bra betyg och tyst i klassen ändå!

Nä, landstinget (min arbetsgivare dessutom) sköts inte bra, har aldrig gjort heller. De helt privata alternativen (där man får betala helt själv alltså)är väldigt få, och jag lovar att det tyvärr är riktigt illa för både rika och fattiga inom psykiatrin och behandlingsvården. Har sett alldeles för mkt av den världen, och har därför valt att sluta jobba där. jag ser dock många förbättringar iochmed att det kommit fler entreprenörer inom vården och omsorgen, med mkt nytänkande, bort från de gamla tänkandet om förvaring istället för behandling... Inom de företagen som numera är väletablerade inom ex vården, ges bättre löner, mer inflytande för de anställda, ofta bättre lokaler mm. De anstränger sig ofta kanske mer också att följa de regler som finns, just för att de annars skulle förlora entreprenaden hos kommunen eller landstinget annars.

Det är trots allt en relativt liten grupp av de snuskigt rika, och de hemskt fattiga i landet, och jag tycker inte att man kan basera sin politik på att, eller fokusera på de grupperna i första hand, det måste ju handla om de allra flesta, som jag, med vanlig lön, ska väl kunna klara sig på sin lön! Inte att mna ska straffas för att man ex har villa och då måste betala fastighetsskatt! Jag tycker att den som vill tjäna pengar måste ska kunna göra det, och vänsterpartierna har alltid haft ett förakt mot det!

Apropå Ohly, nej, han kan inte få stå till svars för vad all världens kommunister har gjort, och ff gör i världen! Men att man sympatiserar med ett sånt förtryck är ju lika hemskt som att sd sympatiserar med nazister!

• MiaEd
    Stora syster: Enligt vad Mona Sahlin (som själv tjänar mycket pengar) säger så är det inte alls något förakt mot dom som tjänar stora pengar.. av 1024 (nåntingsånt) miljarder ville hon ha 4 i förmögenhetsskatt, det tycker inte jag är en orimlig siffra. Hade jag själv badat i pengar hade jag inte haft något emot att bidra till att hjälpa andra som inte haft samma tur. 

Dessutom så håller jag med Mona i vad hon säger när hon pratar om att visst är det kul när det går bra för vissa, men aldrig på andras bekostnad. Jag håller med om att högerpolitiken är att ta lite från de fattiga och ge till de rika..

Men sen är det kul att alla tycker så olika, annars hade det inte varit så spännande inför morgondagen  
  • Stora syster

MiaEd, det är ju inte så att vi badar i pengar på nåt sätt! vi hade inte haft råd att bo i hus om inte fastighetsskatten tagits bort i den form den var förr! Ioch med att jag fått ca 1500 kr mer i månaden i skatteavdragen så klarar vi av att bo här! Och jag kan jobba som sjuksköterska, med den usla lön man har. Men man ska ju tänka på att det är klart att ju mer man tjänar, desto mer skatt betalar man ju, rent procentuellt, men även som det är nu, i extra inkomstskatt! Lika för alla måste väl isf va att man bara har den procentuella skatten!?

sen är det mkt som skulle kunna prioriteras bort i samhället, ex kan jag bli förbannad på att man ska betala miljoner för konst i tunnebanan.

Det viktigaste är ändå att det ska löna sig att jobba! Ända tills för ngr år sen har det aldrig lönat sig för mig att jobba! Jag har pluggat, och jobbat extra, då har dagisräkningen stigit i samma takt som lönen kommit in. Csn säger nej till att jobba för mkt, då blir det straff. bostadsbidraget var ju det enda sättet att få det att gå runt. Men om jag jobbade så försvann det med. Jag tjänade mer på att sitta på rumpan och bara pluigga och leva på staten! Trots det har jag ändå jobbat i snitt halvtid! jag vill fan ha nåt tillbaka för att man har slitit, sliter nu, och kommer göra det ett bra atg framöver! Då kan jag konsumera mer, och staten får ändå in skatten, men jag vill bestämma själv vad jag vill lägga mina pengar på! Precis som att man får välja vad man ska jobba med, eller vart man ska bo.

• MiaEd
    Stora syster: Men eftersom att du inte är miljardär eller liknande (om jag tolkat rätt) så är det inte dina pengar dom kommer ta förmögenhetsskatten ifrån, det är ju från dom med pengar i överflöd...
  • Stora syster

om det blir som innan, som de talat om, bllir det återigen en stor ökning av skatten på huset för alla, även oss vanliga. Eller de stackars pensionärer som har hus sen 50 år tillbax, och helt plötsligt ska beskattas bara för att de äntligen betalat av alla lånen ock kanske kan leva något drägligare liv på pensionen...

Svar på tråden järfällatråden 9