• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Sephiroth
    Emma skrev 2010-05-21 13:02:28 följande:
    Ahaa då hänger jag med! Dessvärre har jag ju inte färsk vitlök hemma, annars hade jag satsat på det. Vanliga tomater har jag hemma. Det ska jag också kasta i!
    Gooott! Tror det kommer bli kanon!
  • Emma

Tack va bra! Det hoppas poch tror jag också faktiskt

Nu ska vi gå ut och gunga lite!

• Bubba80

HM alltså....måste kika där...

Kan säga att Emil aldrig sovit på rygg... Om man la honom på rygg när han var liten så gallskrek han o på mage tyst och sov. Så efter mycket dividerande med BVC kom vi fram till att han bara accepterade att sova på mage...

Jag hade absolut inte vänt på M heller. Det där är ju bara när dom är så pass små (små spädbarnspaket) så dom inte kan rulla runt o så.  Nu när dom är så här stora bestämmer ju själva hur dom vill sova...annars blir det mycket upp o vända på natten

(¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • Emma

Jäklar vilken tid defraggen tar Alltså hade den mkt att jobba med på denna dator.

Nej, då får jag bara vänja mig vid att det är så han vill ligga. Idag har han börjat låta mamamamamama när han är ledsen. Så himla gulligt det låter{#lang_emotions_heart}. För jag vill ju inbilla mig att det är mig han menar

• Knubbe12
    Emma skrev 2010-05-21 12:42:27 följande:
    Vad innebär partitioner? Och jag som brukar skryta med att jag är hyfsad på datorer Okej, vad bra! Tack! Han har nämligen ofta vänt sig till mage ohc legat däruppe och tjutit för att han inte kan sova. Men nu  kanske deet är den stilen han kommer köra med.Kan testa ett recept på er. Tror ni det blir gott om man tar kycklingfileer och lägger i en ugnsfast form, blandar cremefraich med vitlöks´pulver och lite andra kryddor, häller över kycklingen och kastar in i ugnen?
    Låter smaskens! Jag ääälskar kyckling i alla möjliga former!

Här blir det oxå bl.a kyckling i kväll. Lade kycklingfiléer i marinad i går kväll och några karrékotletter ligger också i blöt. Sedan blir det grillad halloumi + grekisk sallad och vitlöksbröd. Till detta blir det en risotto med kycklingbuljong, vitt vin, charlottenlök och kryddor. Det enda (?!?) som kan skita sig inför middagsbjudningen är ju risotton och då blir det nog paniklagning av potatis i ugn {#lang_emotions_wink}.

Vad ska ni andra käka? Jag är i behov av tips och inspiration!{#lang_emotions_tongue_out}

Det här med att vända dem om de sover på mage. Man ska väl egentligen inte göra det. Bvc (hur tillförlitliga nu de är...) brukar väl säga att när de kommit upp i den åldern att de kan vända på sig själva och kanske föredrar att sova på mage så ska man låta dem göra det. Arvid sover alltid på rygg, han har aldrig vänt sig själv på natten. Gjorde han det skulle jag nog vända tillbaka honom (det har jag gjort med de andra barnen), men det beror bara på att jag är en rädd tönt {#lang_emotions_laughing} Nattsömnen blir ju rejält störd både för föräldrar och barn när man håller på med vändningar hela nätterna. Jag tycker att du ska låta honom sova på mage i fall han trivs så och ni inte känner er oroliga.
  • Strimma

På tal om salt. Vi ger Miliam istort sett allt som vi äter nu med eller utan salt. Jag saltar dock inte vattnet för potatisen pastan och riset, men annars får han samma. Han har börjat rata köpeburkarna, så därför gör vi det lätt för oss. Samt att jag och han kan äta resterna dagen efter utan att krångla och lägga undan.
    Idag fick han smaka på blodpudding, en liten pyttebit, men det åt han ;)
    Ja kassler är ja nog också lite sparsam med, men han har ätit den ngn gång. Favoriten är spaghetti och köttfärssås:)

Va äter era helst???

Huuuaaa mej va gnällig han har varit igår och idag...

• Bubba80
    Emma skrev 2010-05-21 14:27:42 följande:
    Jäklar vilken tid defraggen tar Alltså hade den mkt att jobba med på denna dator.Nej, då får jag bara vänja mig vid att det är så han vill ligga. Idag har han börjat låta mamamamamama när han är ledsen. Så himla gulligt det låter. För jag vill ju inbilla mig att det är mig han menar
    Klart det är dig han menar
  • Emma

Bubba80: Visst är inte vi vänner på FB?

Ja, det är klart det är mig!

• Bubba80

Emma: Nix... Fixar inte att ha det när man har mitt jobb Haft många kollegor som stött på obehagliga överraskningar där, det vill man helst vara utan om man kan. 

Jag hade ju givetvis velat vara vän med alla er på FB. {#lang_emotions_smile}

• Knubbe12

God morgon! Risotton igår blev toppen, kan verkligen rekommendera det!

Strimma: Arvid är nog mest förtjust i gröt (till frukost och/eller kvällsmål), men förutom det slinker det mesta ner (pasta är en favorit). Det enda som han totalvägrar är broccoli. Har försökt smyga ner det i i alla möjliga olika rätter, men han vägrar stenhårt och kniper ihop munnen...

Här är det också gnälligt värre. I går gnällde han heeela dagen och ingenting var till belåtenhet. Har inget minne alls av att någon av de andra barnen haft sådana här gnällperioder, att det gick i vågor, alltså (äldsta sonen gnällde jämt första månaderna och dottern var alltid nöjd {#lang_emotions_wink}). Ingen leksak tycks passa längre. Har fixat flera nya, men ingen duger tydligen. Gåstolen funkar ett tag, men sedan är det gnäll, gnäll, gnäll så fort man inte bär honom...

I dag är det första fotbollsmatchen för säsongen för storebror, så vi ska packa oss iväg hela familjen och heja på dem! Sedan blir det nog bara att vara hemma och ta det lugnt. Vad ska ni andra pyssla med i dag?

Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3