• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Bubba80
    Saga09 skrev 2010-06-07 10:37:13 följande:
    Hejsan,

Har inte haft så mycket tid att titta in pga alla förberedelser inför flytten - men nu är det bara10 dagar kvar innan flyttlasset går och jag börjar bli en aningens trött på att packa grejer...

Sephiroth & Bubba80 - vilka duktiga killar ni har :)
    Saga är fortfarande i sitt rulla runt på golvet stadie och hon försöker väl dra sig lite upp mot vardagsrumsbordet men hon har absolut inte rest på sig ännu. Hon blir tok glad när vi ställer henne på golvet och håller i så det är ju bra iallafall. Här "pratas" det med men än så länge är det bara en massa baba och gaga som hon säger - alltså inga ord ännu...

Annars är det bra här - har märkt att våra rutiner har rubbats en hel del den senaste veckan. Hon sover mycket längre på mornarna ( jag klagar absolut inte... ) och vaknar kring 07.15 nu istället för 5-6 tiden. Men det innebär ju att förmiddagssömnen rubbas för får hon inte sova blir hon så trött att hon missar lunchen istället.... nåja..

Nej nu måste jag ta och ringa lite elbolag.. jippiiiiiiii
    Ja det är tungt att flytta Obestämd men jäklar så skönt när det är klart ju =)
    (¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • nadia bk
    Emma skrev 2010-06-07 09:16:25 följande:
    Tack gulliga ni för alla grattis! Men fan vad jag börjar få åldersångest...

Mattias mat:
    8 hel gröt protion
    10.30 ev. frukt
    1130-1200 stor burk mat, frukt
    1500 165 ml välling
    1700 hel bruk mat
    19-20 275 ml välling

Ang svärmödrar. Förstår att du stör dig på din nadiabk. Det skulle jag också ha gjort och jag stör mig rätt mycket på min med. Hon är såååååå orolig hela tiden för att han ska bli kall... Men ändå säger hon "varmblodiga lilla gosse" när hon håller i honom samtidigt som hon rättar till kläderna och drar upp dragkedjor osv. När vi var på kalas i fredags kväll så hade vi glömt att tapå M solhatten. Det blåste lite ute, men det var inte full storm, dessutom varma vindar. Vi satt iallafall på en inglasad altan så det var ju inte så att han satt i solen. Iallafall så skulle svärmor gå ut med M och hans kusin. Då sa hon, men då måste han ha mössa på sig. Jag svarade att han inte har någon med sig. Va? Sa hon då. Johan och svärfar upprepade vad jag hade sagt. Jag sa att om dom bara skulle gå ut och titta en liten sväng så var det ingen fara. Hon står och väger från ena benet till det andra så säger hon att dom kanske har någon mössa eller keps han kan låna och går in. Sen kommer hon ut med fetaste vintermössan och  sätter på honom och går ut..... Jag höll på att dö. Skulle ni ha sagt något i det fallet? Jag har inte tagit upp det med Johan, men jag stör mig som fan på att hon bara ska göra som hon tycker är bäst jämt och ständigt.... Jag vet att hon menar väl, men när hon gör tvärtom mot vad jag säger så blir jag fan TOKIG!!!

Jag hade iallafall en underbar födelsedag med jättemycket presenter och fint väder och trevligt sällskap!
    hade sagt ifrån ang mössan inte alls bra ju.....

har också tänkt att dom menar väl men nu tror jag det handlar om makt spel..........dom är vana få som dom vill så har svårt när en annan kvinna kommer in i deras liv och sätter gränser....
  • Emma

Jag är rätt arg på mig själv nu faktiskt att jag inte sade ifrån... Och att jag inte diskuterat saken med Johan. FAN PÅ MIG!!! Nu blev jag asförbannad på mig själv istället.

Idag var ingen bra dag... Punka, hade inga pengar lösa, koden till kortet funkade inte och jag hade inte körkortet med... Som tur var så va dom schyssta på volvo och lagade punkan iallafall och så skulle jag få komma in och betala imorgon..

Hoppas det går bra med flytten Åsa! Tänk att det snart blir bättre så kanske det är lättare att stå ut

• lupin84
    nadia bk skrev 2010-06-06 20:27:38 följande:
    hej

regnet kommer till götet imorn..vi som precis fixat uteplatsen tråkigt men men...

hur mycket äter era småttingar?
    Tidus äter som bara den...

halv 5: 200 ml välling.

8:en portion gröt

11: en hel brk naturnes

14: en hel fruktpuree och kex

17:  en hel burk naturnes

20: 300 ml välling hade han fått hade han ätit mer.....

får se hur natten blir börjat vakna igen vill äta vid tolv ett.....sen vakna runt 5 och vara vaken...men men ändras väl snart...

Blir så irriterad på folk som ska lägga sig i och på pekar att man gör ett dåligt jobb.
    Killens bror påpeka att det var mitt fel att Tiuds inte kryper för att jag lyfter upp honom.

nått han inte vet nått om pga dom träffat han ett fåtal ggr........

Tidus har alltid gråtit och skrikit när han legat för länge på mage så jag har gjort tvärtom låtit han ligga på ryggen och  snurrat honom NU funkar mage han ligger en stund sen vill han sitta och leka eller gå.

Och han ålar sig men bakåt samtidigt som han beklagar sig så de kan man itne hålla på med för länge innan tårarna kommer heller.

Hursomhelst irriterar det mig att folk som itne ens har barn ska kommentera vad jag gör min son och dessutom drar slutsatsen att det är JAG som lyfter upp honom han har en PAPPA också.......IDIOTER.

Sen dessutom har svärmor tjötat om en resesäng på landet som vi är på typ 2 ggr om året nuförtiden pga platsbrist.......säger till henne att itne lägga pengar på det......men hon köper en resesäng ändå och säger att vi kan använda den och ta med till landet när vi är där.....

nu ändrade hon sig och sa "den kan jag ha här"landet" sen kan jag ta hem den till mig,så kan han ha den här när han sover över.........
    varav jag svarade jo men det lär dröja...då säger hon "ne men det MÅSTE du släppa på.......

bestämmmer hon det?????

Pratade om att jag ville köpa en sandlåda till honom på våran uteplats.........hon säger ja eller så kan han ha den på landet......som vi återigen aldrig  är.......men dom bor där från maj till okt.....

Hon går och köper en sandlåda till Tidus....som vi kan ha här??? NEEEJ.....utan som han ska ha på landet....

stööör mig på hans familj just nu....jag e inkompetent......hönsmamma......och borde ägna mig åt gardiner och blommor typ enligt dom......

Jag "Har" mekat med bilar.....spelat trummor gitarr bas och sjungt i band......gillar och renovera snickra.....halvt en datanörd...gillar spela tv spel.........

Men dom verkar tro att jag gillar blommor gardiner och stickning kortfattat och min kille han kan bilar datorer och tv spel.....

Hallååååå...

flåt men sååå irriterad mitt batteri dör nu så skriver mer sen
    Theo är en stor ätare...äter och äter..=)
    Nu börjar det funka allt bättre med bitar i maten också...

Hur sover era små på dagarna...?
  • MammaAlex
    lupin84 skrev 2010-06-07 21:55:47 följande:
    Theo är en stor ätare...äter och äter..=)
    Nu börjar det funka allt bättre med bitar i maten också...

Hur sover era små på dagarna...?
    Alex sover två gånger om dagen. Har precis börjat exprimentera lite med att han inte ska sova så långa pass för att se om han sover längre på nätterna då... Så idag har han bara sovit 1 timme och en kvart åt gången... Får väl se vad det ger imorgon.

Nadia BK Hoppas det löser sig med svärföräldrarna tråkigt att det blir maktkamp om saker och ting. Ibland undrar man om de inte BARA kan glädjas åt att de fått barnbarn... Haren kompis vars svärmor också var sådan. Hon testade henne genom att säga en sak ena gången de träffades och tvärtom andra gången, svärmodern sa emot henne båda gångerna=) Vad säger Tidus pappa om allt?
    Jag var inte alls poppis hos svärmor när jag och maken träffades. Var så ouppfostrad så jag satt med fötterna i soffan *hihi* och då hade hon inte kunnat sitta där eftersom det inte fanns plats... Klantig som hon var pratade hon med makens faster om detta som är frisör och min bästa kompis klipper sig också där så jag fick ju veta allt hon sa om mig =) Men det har blivit bättre med åren. Hon har väl fattat att jag inte försvinner bara för att hon inte gillade mig.

Emma: Man kan väl hoppas lite på att det händer igen med mössan så att du kan säga ifrån då. Hade det varit jag hade jag struntat i att ta med mössa även nästa gång eller haft den längst ner i skötväskan och sedan själv gått ut med honom för att provcera lite=) Sån är jag...

Åsa: Hoppas flytten går bra! Jag är inget större fan av att flytta....
    Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • Emma

Radeklev: Haha så brukar jag också kunna göra. Ibland vill man bara kunna få igen käften på vissa. Jag ska nog faktiskt göra det nästa gång vi är där. Men bara för det så är det väl en keps eller så hon kommer med då bara för att man vill att det ska vara ngt annat...

Idag blir det en retur tripp in till stan

Mattias sover tre gånger per dag. först 1½-2½ timme, sedan 1½ timme sedan ca 1 timme. Han sover rätt mkt tycker jag... Men det anses väl ändå inte vara överdrivet mkt!?

• Saga09

Godmorgon,

När det gäller sömn och sova så sover Saga 1-2 gånger om dagen.
    Nu har tiderna förskjutits med så första gången kanske blir kring 9.30 i ca 1 timma. På eftermiddagen sover hon kring 15-16 nångång.. omkring 1 timma då med. Igår somnade hon inte förrän 16 och det var sent för då var det fruktansvärt grinigt - men vad gör man när man försöker lägga ner henne och hon bara tvärvägrar att sova fastän jag ser att hon är trött?

Idag ska min man vara hemma med Saga från lunch ungefär och jag ska åka till stan och shoppa med min syster :) ska bli sååå kul

• Strimma

M sover 2-3 ggr per dag och ungefär 1-2timmar per gång... Försökte dra ner på det men då blev det bara värre på nätterna och dagarna... så jag antar att han har sjukt stort sömnbehov...

...som sin syster. hon sov också jättemycket som liten. hennes middagslur bestod av 4-5h fram tills hon var ganska stor. hon är snart 4år och sover fortfarande middag ibland :)

• Bubba80
    Saga09 skrev 2010-06-08 08:38:11 följande:
    Godmorgon,

När det gäller sömn och sova så sover Saga 1-2 gånger om dagen.
    Nu har tiderna förskjutits med så första gången kanske blir kring 9.30 i ca 1 timma. På eftermiddagen sover hon kring 15-16 nångång.. omkring 1 timma då med. Igår somnade hon inte förrän 16 och det var sent för då var det fruktansvärt grinigt - men vad gör man när man försöker lägga ner henne och hon bara tvärvägrar att sova fastän jag ser att hon är trött?

Idag ska min man vara hemma med Saga från lunch ungefär och jag ska åka till stan och shoppa med min syster :) ska bli sååå kul
    Åsa: Vad kul att få shoppa Och ha tid att stanna å titta på det man vill.... Det är lyx det

Emil sover oftast 2 ggr per dag. En fm och en em. Ca 1-1½ timme per gång. Han sover bäst hemma i sin säng tyvärr. Har inte fått honom att sova mer än 20-30 minuter i vagnen. Så ska man iväg på nåt så ruckas hela systemet...så himla frustrerande...

Har ni oxå det här problemet att om dom inte får sova ordentligt på dagen, så sover dom dåligt på natten och är svåra att söva på kvällen?
    (¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • Saga09

Mer ang det här med sömn..

När somnar era små på kvällarna och hur länge brukar de sova på mornarna?

Saga då som har väldeliga problem numer med att sova just på förmiddagarna ( hon ligger just nu och babblar för sigsjälv i sängen men sover absolut inte... ) somnar ju redan vid 18.30 ungefär. Sedan sover hon genom hela natten och vaknar numer inte förrän vid 07 på morgonen. Det är ju jättemycket sömn på en gång.. funderar på om det beror lite på att hon sover mindre på dagarna och med det blir tröttare... inte en susning :)

Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3