• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Sephiroth
    Sephiroth skrev 2010-06-10 15:53:28 följande:
    Jag har inte den blekaste om vilket läge man ska ha, eftersom våran bara har ett läge. Rakt upp. =)
    Man skulle kunna fundera på varför jag överhuvudtaget skrev där men... ;)
  • Knubbe12
    nadia bk skrev 2010-06-10 14:43:51 följande:
    en fråga ni som har hus.....vi har hittat ett fristående rad hus för 1.050 000 kr.
    sambon har bra inkomst men jag står som arbetslös pga jag fick sparken när jag var gravid under volvo krisen.

vi försöker få lånelöfte men verkar omöjligt....vill ju veta hur mycket vi får låna....
    kommer aldrig ifrån hyresrätt verkar det som och jag måste ju vara mammaledig....

tips???
    Vi har genom åren fått lån trots att jag varit föräldraledig/springvikarie/studerande. Har din sambo bra inkomst borde det ju kunna fixa sig. Har ni kollat med flera olika banker? Men som Radeklev skrev; en borgenär borde göra susen! Flört Hoppas att det löser sig!

Har försökt läsa ikapp, men har säkert missat något... Är så trött. Vi vaknade 01.30 inatt och var hemma i Sverige vid 10-tiden. Resan har varit kanon och vi kommer säkert att åka tillbaka. Vilket ställe för barnen! Massor av pooler, vattenrutschbanor, minidisco, barnklubb, simskola osv. Så jäkla skönt att inte behöva tänka på ett enda mål mat utan bara kunna fokusera på barnen. Arvid skrek som en stucken gris hela flygturen till Turkiet (ca 4,5 timme...), men på tillbakavägen gick det jättebra. Han har varit väldigt enkel att ha med sig måste jag säga, inga problem med sömn, mat eller något annat. Vi har haft kanonväder alla dagar, men värmen tycktes inte bekomma Arvid alls. Synd bara att det endast var 1 vecka. När man väl tar sig iväg stannar jag gärna åtminstone två veckor.

Inga fler framsteg här vad gäller krypandet. Han ställer sig i kryp, men landar ofta på ansiktet. Tjattrar gör han, fast inga tydliga ord (eller jo kanske; pa-pa-pa, fast vet ju inte vad han förknippar det ordet med). Inga fler gaddar ännu. Tycker att han börjat dregla mindre sista veckorna också. Så skönt då det varit rena rama vattenfallet tidigare och vi alltid varit tvungna att använda dregellappar.

Grattis i efterskott Emma! {#emotions_dlg.flower}

Fy tusan. Nu ska jag ringa runt och försöka tvinga sjukhuset att ta emot min älskade lilla pappa (eller försöka få någon jag känner som arbetar där att fixa in honom snabbt). Blir så jävla förbannad. Han ringde på fm och jag frågade hur det varit senaste veckan och han sa "Jo, det har varit helt ok. Eller jag vet inte riktigt, jag har varit hos läkaren och allt såg inte direkt bra ut...". De har upptäckt något konstigt med hans hjärta, men är osäkra på vad det rör sig om. De skickar alltså hem honom och han kan få vänta i månader på en tid för undersökning. Mycket skit har man varit med om i livet, men om han dör nu kan jag fan inte leva...

Ha en bra kväll! Här blir det till att tvätta en massa kläder och förbereda lite inför äldsta sonens skolavslutning i morgon. Håller tummarna för att vädret blir fint!
  • Sephiroth
    Knubbe12 skrev 2010-06-10 15:58:29 följande:
    Vi har genom åren fått lån trots att jag varit föräldraledig/springvikarie/studerande. Har din sambo bra inkomst borde det ju kunna fixa sig. Har ni kollat med flera olika banker? Men som Radeklev skrev; en borgenär borde göra susen! Flört Hoppas att det löser sig!

Har försökt läsa ikapp, men har säkert missat något... Är så trött. Vi vaknade 01.30 inatt och var hemma i Sverige vid 10-tiden. Resan har varit kanon och vi kommer säkert att åka tillbaka. Vilket ställe för barnen! Massor av pooler, vattenrutschbanor, minidisco, barnklubb, simskola osv. Så jäkla skönt att inte behöva tänka på ett enda mål mat utan bara kunna fokusera på barnen. Arvid skrek som en stucken gris hela flygturen till Turkiet (ca 4,5 timme...), men på tillbakavägen gick det jättebra. Han har varit väldigt enkel att ha med sig måste jag säga, inga problem med sömn, mat eller något annat. Vi har haft kanonväder alla dagar, men värmen tycktes inte bekomma Arvid alls. Synd bara att det endast var 1 vecka. När man väl tar sig iväg stannar jag gärna åtminstone två veckor.

Inga fler framsteg här vad gäller krypandet. Han ställer sig i kryp, men landar ofta på ansiktet. Tjattrar gör han, fast inga tydliga ord (eller jo kanske; pa-pa-pa, fast vet ju inte vad han förknippar det ordet med). Inga fler gaddar ännu. Tycker att han börjat dregla mindre sista veckorna också. Så skönt då det varit rena rama vattenfallet tidigare och vi alltid varit tvungna att använda dregellappar.

Fy tusan. Nu ska jag ringa runt och försöka tvinga sjukhuset att ta emot min älskade lilla pappa (eller försöka få någon jag känner som arbetar där att fixa in honom snabbt). Blir så jävla förbannad. Han ringde på fm och jag frågade hur det varit senaste veckan och han sa "Jo, det har varit helt ok. Eller jag vet inte riktigt, jag har varit hos läkaren och allt såg inte direkt bra ut...". De har upptäckt något konstigt med hans hjärta, men är osäkra på vad det rör sig om. De skickar alltså hem honom och han kan få vänta i månader på en tid för undersökning. Mycket skit har man varit med om i livet, men om han dör nu kan jag fan inte leva...

Ha en bra kväll! Här blir det till att tvätta en massa kläder och förbereda lite inför äldsta sonens skolavslutning i morgon. Håller tummarna för att vädret blir fint!
    Usch vad tråkigt att höra om din pappa. =( Min pappa är jättesjuk igen men inte fan gör han något åt saken. Är så arg på honom!

Roligt att ni haft en sådan superbra resa iaf!

Loke har garanterat ny tand på g nu iaf. Tog kort och la på bloggen. *S*
  • Bubba80
    MammaAlex skrev 2010-06-10 15:27:46 följande:
    Kollat olika banker? Någon som kan gå i borgen för topplån? Banker väljer ju själv hur de vill göra. Vi har bara möjlighet att låna på "vår" bank eftersom vi måste låna till kontantinsatsen också... Då måste vi ha borgenärer med men det var inga problem för oss att få lån även om jag skulle bli arbetslös, har inte något lönelöftet men en uträkning på vad ett hus skulle kosta oss så att vi vet vilka summor vi kan leta efter=)

Fråga om gåvagnen. Köte en sån till Alex igår och han har redan fått bra kläm på den. Men vilket läge ska man ha handtaget i? Det finns ett rakt upp och ett lite snett lutande bakåt...

GHär var det hyfsat väder i förmiddags så då åkte jag ner och handlade regnbyxor till Alexander så vi har rensat rabatter sen=) Vi har så långt gräs så det blir ju aldrig torrt i det... Provar idag med att han bara ska sova en gång. Han vaknade kvart i 6 i morse sen fick jag honom att sova en halvtimme vid 8. Så nu sover han sen kl. 2... Får se hur det går.

Nu ska jag lägga mig på soffan med Föräldrar & Barn=)
    Det var ju det problemet jag hade när jag satte ihop Emils vagn... Men rakt upp skall det vara till o börja med. Tillbaka läget är sen när dom kan gå typ vad jag förstått... då blir det mera lekvagn
    (¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • Knubbe12
    Sephiroth skrev 2010-06-10 17:48:55 följande:
    Hur blev det nu för er alla. Vilken stol köptes och är ni nöjda?

Jag har ju inte riktigt hängt med, men syftar du på bilbarnstol?

Fan, glömde berätta att vår nyinköpta sulky blev hårdhänt behandlad under transport/flygresa och nu är framhjulet som snurrade på så fint och lätt alldeles... krångligt. Det går liksom trögt och vagnen går knappt att styra med en hand längre. Trist...Gråter

• Bubba80
    Knubbe12 skrev 2010-06-10 15:58:29 följande:

Välkommna hemHjärta  

Det låter som ni haft det toppen!  
    (¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • Sephiroth
    Knubbe12 skrev 2010-06-10 20:24:47 följande:

Jag har ju inte riktigt hängt med, men syftar du på bilbarnstol?

Fan, glömde berätta att vår nyinköpta sulky blev hårdhänt behandlad under transport/flygresa och nu är framhjulet som snurrade på så fint och lätt alldeles... krångligt. Det går liksom trögt och vagnen går knappt att styra med en hand längre. Trist...Gråter

Virriga klubben! Jag alltså. ;) Ja jag kanske skulle ha skrivit att jag syftade på bilbarnstol. Hm, funderar på en britax multi-tech. Läste att den skulle kunna användas bakvänd längre än de flesta stolar?
  • Emma

Tack balder för grattiset!

Ang bolån vet jag ej. Jag har sett ett sååååå fint hus som jag vill åka iväg och titta på i helgen. Får se om jag får med sambon. Men hör med olika banker. Och när man väl får ett jobb så kan man ju börja betala av mer på lånet då och kanske bara betala ränta och inte amortera till en början?

Vi har en britax hi-way och älskar den! Man får inte ha den framåtvänd, men bakåtvänd kan man ha den tills han väger 25 kilo.

• Emma

Balder: Vad är det för sätt dom har på sjukhusen?? Herregud. En hjärtsjuk människa kan man ju inte bara skicka hem sådär ju...

Bra att ni hade en trevlig resa iallafall!

Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3