• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Bubba80
    Knubbe12 skrev 2010-06-11 19:23:06 följande:

Måste bara berätta att alldeles nyss ställde sig Arvid upp för egen maskin för allra första gången. Vi hade grillat och satt och käkade i uterummet då han helt plötsligt högg tag i bordet och reste sig upp! GladHjärta Bättre sent än aldrig...Flört

Härligt Arvid 
    (¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • idamarja

vi använder babyskyddet ännu, eftersom vi flyttar mellan olika bilar så är den lätt att hantera, o så är han ju så liten så vikt o längdmässigt är det god växtmån. nästa vecka ska vi äntligen till verkstad o koppla bort airbagen på bussen, en sån med bara framsäte. har inte kunnat använda den eftersom den har airbag o inget baksäte, slitsamt att hela tiden behöva bytlåna m svärmor o svåger, men dom är snälla så det går iofs bra.

vad gäller huslån så är det nog så att det kan vara svårt att få en så pass stort lån om man inte har anställning. men som alla säger, det varierar ju från bank till bank, vi har eget och det är ju himla mkt extrajobb när man inte bara kan skriva en fast månadslön rakt upp o ner. hoppas det löser sig!
    på tal om sulky, är just på jakt efter en, nån som har tids var på nätet man kan beställa, så billig som möjlig, men samtidigt är kravet att ryggstödet ska gå o fälla ner åtminstone lite. tänkte ha den i sommar när vi ska t fjälls så n-j får sova middag i den. den ska vara lätt o bli pytteliten när man fäller ihop den, så ja får med den i helikoptern.

nån bild fick ja inte upp, hur gör man egentligen?  det är väl dösimpelt :P

• MammaAlex

Ida-marja Du kan ju kika in på www.littlekidscorner.se och kolla. De är bra i vart fall men vet itne riktigt hur de ligger i pris jämfört med andra....

Duktigt jobbat Arvid! Precis i rätt tid efter semester=)

Vi har använta kundvagn ganska länge faktiskt. I början hade jag en filt runt honom som säkrade upp lite. Maxi här har breda sittytor också så de inte trillar ner i vagnen=) I början höll jag även en hand i honom hela tiden.

Måste gnälla av mig lite........ (så ni som tröttnat kan ju sluta läsa nu (;   )
    Var på studentfest hos makens kusin ikväll. När vi kom dit frågade makens faster om han äter allt o inte har några allergier o sånt. Jag svarade att han inte har några allergier. Då går och tar någon sorts mini pizzabulle och ska ge till honom. jag hann precis fråga vad som var i den innan han stoppade den i munnen. Det var fetaost och soltorkade tomater i den... han gillade den och tuggade för glatta livet. Blev så paff, och maken med. när han ätit halva tog jag den för han hade mycket i munnen och sen fick han inte tillbaka resten. Tur att det inte var något sött de bjöd på.... Sen hade makens farmor tyckt att han skulle få smaka päroncider men då sa han stopp och sa att Alexander hade flaska med sig och fick dricka vatten. När vi sedan suttit vid bordet en stund och Alex tröttnat på att sitta själv fick han sitta hos sin farmor. Då ger gammelfarmor honom en ölburk att leka med. Då sa både jag och hans farfar emot så då blev hon nog sur.... Var ju egentligen inte hela världen att han fick bullen men VARFÖR (Som vi sagt många gånger förr) kan man inte fråga om det är ok att han får den......

Nu ska jag dricka en öl och sen sova!
    Go natt!

Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • Knubbe12
    idamarja skrev 2010-06-11 21:01:29 följande:
    vi använder babyskyddet ännu, eftersom vi flyttar mellan olika bilar så är den lätt att hantera, o så är han ju så liten så vikt o längdmässigt är det god växtmån. nästa vecka ska vi äntligen till verkstad o koppla bort airbagen på bussen, en sån med bara framsäte. har inte kunnat använda den eftersom den har airbag o inget baksäte, slitsamt att hela tiden behöva bytlåna m svärmor o svåger, men dom är snälla så det går iofs bra.

vad gäller huslån så är det nog så att det kan vara svårt att få en så pass stort lån om man inte har anställning. men som alla säger, det varierar ju från bank till bank, vi har eget och det är ju himla mkt extrajobb när man inte bara kan skriva en fast månadslön rakt upp o ner. hoppas det löser sig!
    på tal om sulky, är just på jakt efter en, nån som har tids var på nätet man kan beställa, så billig som möjlig, men samtidigt är kravet att ryggstödet ska gå o fälla ner åtminstone lite. tänkte ha den i sommar när vi ska t fjälls så n-j får sova middag i den. den ska vara lätt o bli pytteliten när man fäller ihop den, så ja får med den i helikoptern.

nån bild fick ja inte upp, hur gör man egentligen?  det är väl dösimpelt :P
    Vi beställde en sådan här: http://www.kopbarnvagn.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artnr=4704r Snabb och billig frakt och vi har varit jättenöjda med vagnen hittills (tills den blev skadad under flygturen...). Den går att fälla ner helt i liggläge och sufletten har UV-skydd 50+.

Arvid tackar för all uppmuntran. I morgon ska han börja gå! Tungan ute 
  • Emma

Arvid är ju värsta tidig om man jämför med Mattias Han har inte ställt sig upp ens i kryp riktigt än

Ang kundvagn så har vi också använt den ett bra tag. Gjorde som radeklev och hade en filt om i början. Men nu funkar det jättebra utan och han tycker det är sååå kul att pilla med den där kedjan som man sätter i i den svarta grejen på handtaget för att få tillbaka pengen. Ni fattar hur jag menar!?

Tadeklev: Ja, visst är det kul med sådana människor!? Vad är det roliga med att ge dom sådana saker egentligen? Jag förstår helt ärligt inte.

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Sephiroth
    MammaAlex skrev 2010-06-11 22:38:26 följande:

Ida-marja Du kan ju kika in på www.littlekidscorner.se och kolla. De är bra i vart fall men vet itne riktigt hur de ligger i pris jämfört med andra....

Duktigt jobbat Arvid! Precis i rätt tid efter semester=)

Vi har använta kundvagn ganska länge faktiskt. I början hade jag en filt runt honom som säkrade upp lite. Maxi här har breda sittytor också så de inte trillar ner i vagnen=) I början höll jag även en hand i honom hela tiden.

Måste gnälla av mig lite........ (så ni som tröttnat kan ju sluta läsa nu (;   )
    Var på studentfest hos makens kusin ikväll. När vi kom dit frågade makens faster om han äter allt o inte har några allergier o sånt. Jag svarade att han inte har några allergier. Då går och tar någon sorts mini pizzabulle och ska ge till honom. jag hann precis fråga vad som var i den innan han stoppade den i munnen. Det var fetaost och soltorkade tomater i den... han gillade den och tuggade för glatta livet. Blev så paff, och maken med. när han ätit halva tog jag den för han hade mycket i munnen och sen fick han inte tillbaka resten. Tur att det inte var något sött de bjöd på.... Sen hade makens farmor tyckt att han skulle få smaka päroncider men då sa han stopp och sa att Alexander hade flaska med sig och fick dricka vatten. När vi sedan suttit vid bordet en stund och Alex tröttnat på att sitta själv fick han sitta hos sin farmor. Då ger gammelfarmor honom en ölburk att leka med. Då sa både jag och hans farfar emot så då blev hon nog sur.... Var ju egentligen inte hela världen att han fick bullen men VARFÖR (Som vi sagt många gånger förr) kan man inte fråga om det är ok att han får den......

Nu ska jag dricka en öl och sen sova!
    Go natt!

Usch känner igen det där. Jag släpper inte ifrån mig Loke om det är folk jag inte litar på omkring. Han är trots allt allergisk, och det dröjer väl knappt en minut innan nån trycker i honom mjölk annars. De flesta tror att han är lite känslig för laktos, trots att jag säger mjölkallergi, så kommentaren "Men varför köper ni inte laktosfritt så han också får fika?" är väldigt bekant. Förstår inte varför äldre tycker att små bäbisar ska fika? Fika är väl något extra mysigt enbart när man förstår det? Suck. Såklart gör alla som de vill, men det är väl ändå föräldrarna som bestämmer över maten?

Snart ska vi ha busbesök! Loke har nästan fått två nya tänder, en hörntand och en liten bit av ena framtanden är framme. Som vanligt så har jag bloggat lite tandkort. ;)
  • Bubba80

Skönt att det verkar funka med kundvagn... då blir det lättare att handla ju

Idag blåser det o e allmänt skitväder här... Pappan har förstås åkt på fotboll Obestämd Denna vecka känner jag mig lite bitter på han. Vi har nog träffats sammanlagt 2 timmar på hela veckan...

Jo just det... visst pratade vi om film för några veckor sen? Nån som sett Shutter Island? Hur var den? Jag beställde boken igår...=)

• Bubba80

Sephiroth: Vilka fina bilder du lagt upp i bloggen

• MammaAlex

Jag och maken pratade igår om att det ju troligtvis inte är vårt eget fel att väldigt många 80-talister har sockerberoende mer eller mindre....

Vad gäller mjölkallergi tror jag inte att alla förstår att mjölkallergi och laktosintolerans är två vitt skilda saker. Mjölkallergi är ju rent av farligt om man får i sig mjölk medans laktosintolerans oftast "bara" ger magont. Hade en elev för några år sedan som hade mjölkallergi. Hon fick filmjölk hemma hos en kompis och dagen efter skällde föräldrarna ut oss i skolan för att vi gett henne något med mjölk. Det intressant var att kompisens mamma stod bredvid och såg väldigt skyldig ut men tog inte på sig det...

Imorgon ska vi se A-team på bio. Det är vår första bröllopsdag och maken ville gärna se den så det blir middag på restaurang o sen bio=) mysigt värre. Alex ska vara hos mina föräldrar

Ida-marja:
    För att lägga upp bilder får du först lägga upp dem i ditt galleri och sedan öppna bilden och kopiera den och sen klistra in den i bildtråden=)

Nä nu ska vi ut och rensa lite i trädgårdslandet. Alexander gick upp 5 i morse med sin pappa och somnade igen halv 9. Sov till kvart över 11! han var aningens trött. Får väl se hur resten av dagens sömn blir...

• Sephiroth
    MammaAlex skrev 2010-06-12 12:28:49 följande:
    Jag och maken pratade igår om att det ju troligtvis inte är vårt eget fel att väldigt många 80-talister har sockerberoende mer eller mindre.... Vad gäller mjölkallergi tror jag inte att alla förstår att mjölkallergi och laktosintolerans är två vitt skilda saker. Mjölkallergi är ju rent av farligt om man får i sig mjölk medans laktosintolerans oftast "bara" ger magont. Hade en elev för några år sedan som hade mjölkallergi. Hon fick filmjölk hemma hos en kompis och dagen efter skällde föräldrarna ut oss i skolan för att vi gett henne något med mjölk. Det intressant var att kompisens mamma stod bredvid och såg väldigt skyldig ut men tog inte på sig det... Imorgon ska vi se A-team på bio. Det är vår första bröllopsdag och maken ville gärna se den så det blir middag på restaurang o sen bio=) mysigt värre. Alex ska vara hos mina föräldrar Ida-marja: För att lägga upp bilder får du först lägga upp dem i ditt galleri och sedan öppna bilden och kopiera den och sen klistra in den i bildtråden=) Nä nu ska vi ut och rensa lite i trädgårdslandet. Alexander gick upp 5 i morse med sin pappa och somnade igen halv 9. Sov till kvart över 11! han var aningens trött. Får väl se hur resten av dagens sömn blir...

Nej det är många som tror att han "blir lite fisig" eller så, när det är rent ut sagt livsfarligt. Eller ja, för ett väldigt allergiskt barn kan det vara det. Så synd att folk inte lyssnar på ordet allergi. Intolerans och allergi är extremt olika saker. Jag längtar tills ett år, då ska vi göra nästa provokation.
    Bubba80 skrev 2010-06-12 10:40:28 följande:
    Sephiroth: Vilka fina bilder du lagt upp i bloggen
    Tack Bubba! Säkert ointressant för de flesta, men jag letade efter bilder på tandsprickning när Loke fick sina första tänder, och hittade bara EN bild. Synd tycker jag. Också synd att jag inte vet hur mina bilder ska komma fram när man googlar.
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3