• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Knubbe12
    Bubba80 skrev 2010-06-12 10:26:06 följande:
    Skönt att det verkar funka med kundvagn... då blir det lättare att handla ju

Idag blåser det o e allmänt skitväder här... Pappan har förstås åkt på fotboll Obestämd Denna vecka känner jag mig lite bitter på han. Vi har nog träffats sammanlagt 2 timmar på hela veckan...

Jo just det... visst pratade vi om film för några veckor sen? Nån som sett Shutter Island? Hur var den? Jag beställde boken igår...=)
    Åh, boken är säkert jättebra! Har varken läst boken eller sett filmen, men hört mycket om båda. Du får recensera den då du är klar Flört Vad trist att ni knappt träffats. Ibland blir det så för oss oxå och det känns så jäkla trist. Alltid jag som är hemma med barnen och han kuskar runt med arbetet eller bandet...

Nu blir det middag hos svärföräldrarna. Är så trött och känner bara för att vara hemma, emn nu har vi redan lovat att vi ska komma...
  • Knubbe12

Middagen hos svärisarna avklarad. Vi äkte hem tidigt. Är så trötta allihopa.

Jag gick ju som bekant motvilligt med på att döpa Arvid. Fick en tid för dop, men avbokade den då vi insåg att det skulle bli för stressigt eftersom vi kom hem från semestern i torsdags (dopet skulle ha varit idag). Nu frågade svärföräldrarna när dopet skulle bli av och vi svarade att vi inte ens vet om han ska döpas eller inte. Svärmor for i taket... "Men de andra barnen är ju döpta" (visst, men det var för att Magnus propsade på det, kanske min tur att välja nu), "Det kan väl aldrig skada att döpas", "Ni behöver ju inte ta det så allvarligt, se det som en tradition bara" osv. Jag försökte förklara att då jag inte är troende känns det fel för mig och att jag vill att Arvid ska få välja själv när han blir äldre och kan fatta ett sådant beslut. Jag förklarade oxå att jag visste tycker att det är en stor grej att ansluta sig till en religion osv. Ingenting tycktes gå in. "Men ni kan ju ha dop först och sedan en namnfest". Öh... då har man ju liksom missat hela poängen... Sedan tyckte hon att vi kan hålla det enkelt, med bara de närmaste anhöriga (vilket i deras ögon är vi och dem + mina föräldrar. Jag sa att om det ens blir tal om något dop vill jag i alla fall ha med åtminstone mina tre eller fyra närmaste vänner med familjer. "Nä, varför det? Det är ju enklare om det bara är vi".

AAAAARGH! Demon Och så maken då, som sitter där som ett mähä och knappt öppnar käften. Har insett att det förmodligen kommer att vara så här för alltid. De lägger näsan i blöt vad gäller allt och jag är så himla trött på det. Vår förestående flytt har de oxå lagt sig i. Ska det behöva sluta i skilsmässa för att maken inte säger ifrån?! BLÄ.

Sådär, nu har jag fått klaga av mig Flört Är på så dåligt humör så jag ska lägga mig tidigt ikväll och läsa. Maken får nog sova på soffan...

• Sephiroth
    Knubbe12 skrev 2010-06-12 20:23:35 följande:

Jag gick ju som bekant motvilligt med på att döpa Arvid. Fick en tid för dop, men avbokade den då vi insåg att det skulle bli för stressigt eftersom vi kom hem från semestern i torsdags (dopet skulle ha varit idag). Nu frågade svärföräldrarna när dopet skulle bli av och vi svarade att vi inte ens vet om han ska döpas eller inte. Svärmor for i taket... "Men de andra barnen är ju döpta" (visst, men det var för att Magnus propsade på det, kanske min tur att välja nu), "Det kan väl aldrig skada att döpas", "Ni behöver ju inte ta det så allvarligt, se det som en tradition bara" osv. Jag försökte förklara att då jag inte är troende känns det fel för mig och att jag vill att Arvid ska få välja själv när han blir äldre och kan fatta ett sådant beslut. Jag förklarade oxå att jag visste tycker att det är en stor grej att ansluta sig till en religion osv. Ingenting tycktes gå in. "Men ni kan ju ha dop först och sedan en namnfest". Öh... då har man ju liksom missat hela poängen... Sedan tyckte hon att vi kan hålla det enkelt, med bara de närmaste anhöriga (vilket i deras ögon är vi och dem + mina föräldrar. Jag sa att om det ens blir tal om något dop vill jag i alla fall ha med åtminstone mina tre eller fyra närmaste vänner med familjer. "Nä, varför det? Det är ju enklare om det bara är vi".

AAAAARGH! Demon Och så maken då, som sitter där som ett mähä och knappt öppnar käften. Har insett att det förmodligen kommer att vara så här för alltid. De lägger näsan i blöt vad gäller allt och jag är så himla trött på det. Vår förestående flytt har de oxå lagt sig i. Ska det behöva sluta i skilsmässa för att maken inte säger ifrån?! BLÄ.

Sådär, nu har jag fått klaga av mig Flört Är på så dåligt humör så jag ska lägga mig tidigt ikväll och läsa. Maken får nog sova på soffan...
    Men herreminjesus som jag inte tror på. Tycker du gör helt rätt som står upp för Arvids skull. Det är ändå HAN som blir "lidande" eller vad man ska säga. Fråntagen sitt val kanske man säger. Han kan ju faktiskt välja själv att döpa sig när han blir äldre. =)

Tycker verkligen att du ska säga det till din man som du skrev här; dvs det med skilsmässa om han inte står upp för dig någon jädrans gång. Man vill känna stöd av sin partner. Alla vill det. Suck!

Här är allt kaos. Loke har knappt sovit på hela dagen, och nu ikväll så vaknade han efter han sovit en halvtimme och är störtsjuk! Snoret sprutar så att säga, haha. Måste han bli sjuk för varje tand?? Han har fyra tänder på väg nu, två som nästan är framme. Kan man hoppas att alla fyra kommer på den här förkylningen? *skratt*

Hoppas Johnny får honom att somna om nu. Han är inne och vaggar honom. Håll tummarna flickooor!
  • lupin84

Theo har nu blvit 9 månader( igår) ...
    Första tanden har nu tittat fram...en vass en...Idag drog han sig fram till gåstolen och drog sig upp på knä.. sedan till stående (första gången)... "puttade" sedan gåstolen (dock inte medvetet) gick då en meter.. innan han föll - blev ett bra fall i alla fall... så nu måste han passas extra...=O

Vad fort det går...

• idamarja

tack för tipsen om vagnar, har kikat lite men vet inte ännu vad det blir.

• Emma

Balder: Men jössses vilka jäkla svärisar!!!! Jag skulle ha reagerat precis som du. Nu är ju Mattias döpt iofs, det ville både jag och Johan. Men när man inte tycker ngt som andra tycker och dessutom står och ifrågasätter när det gäller andras bbarn... Jag blir gaaaaaalen på sånt skit... Fy fan. Bra att du stod på dig och ta ett rejält snack med din man. Det har jag börjat göra med Johan.
    Berättade det där med mössan från studenten och det höll han med om...

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • idamarja
    Knubbe12 skrev 2010-06-12 20:23:35 följande:

det är en stor sak att döpa sitt barn, inget man ska göra av bara farten eller av tradition. det är trist när det kommer påtryckningar från föräldrar/svärföräldrar. för oss var det oerhört viktigt att döpa nils-john. men hade det inte varit det, så hade det nog blivit kaos hos både mina föräldrar o svärföräldrarna. här var det väl lite invändningar mot namnvalet från svärföräldrarna, sånt gör mig ledsen, vi la till ett namn efter dopet, eftersom n-j blev nöddöpt hann vi inte riktigt bestämma fler än tilltalsnamn då. dom tyckte nog det var att göra sig till att lägga till ett namn efter dopet, men vad dom inte fattar är att namnet inte registreras via dopet. dom har aldrig sagt hans tredje namn, det är liksom en "familjehemlighet"

radeklev: tack för den informationen, jag hade väl aldrig fattat det, nu ska ja testa :)
  • Sephiroth
    idamarja skrev 2010-06-12 23:23:29 följande:
    det är en stor sak att döpa sitt barn, inget man ska göra av bara farten eller av tradition. det är trist när det kommer påtryckningar från föräldrar/svärföräldrar. för oss var det oerhört viktigt att döpa nils-john. men hade det inte varit det, så hade det nog blivit kaos hos både mina föräldrar o svärföräldrarna. här var det väl lite invändningar mot namnvalet från svärföräldrarna, sånt gör mig ledsen, vi la till ett namn efter dopet, eftersom n-j blev nöddöpt hann vi inte riktigt bestämma fler än tilltalsnamn då. dom tyckte nog det var att göra sig till att lägga till ett namn efter dopet, men vad dom inte fattar är att namnet inte registreras via dopet. dom har aldrig sagt hans tredje namn, det är liksom en "familjehemlighet"

radeklev: tack för den informationen, jag hade väl aldrig fattat det, nu ska ja testa :)
    Du kan kopiera bilder varthelst från internet och lägga upp. =)

Jo det där med att lägga sig i namn känner jag igen. Var riktigt sne på farsans käring emellanåt. Hon hade bestämt att Loke skulle heta Alfons. Om det blev en tjej skulle hon heta Nova eller liknande. Verkligen inte namn i vår smak!

Vi fick absoluut inte döpa Loke till Daemon eller Damien, bara för att ungen i Omen heter så. Då skulle han minsann bli ond. Urgh! Det är ett vanligt engelskt namn!!

Förresten, som ni säkert märker, så är det uppesittarnatt i natt. Hemskt roligt med sådana nätter när man inte sovit på några dagar.
  • Sephiroth
    lupin84 skrev 2010-06-12 22:35:19 följande:
    Theo har nu blvit 9 månader( igår) ...
    Första tanden har nu tittat fram...en vass en...Idag drog han sig fram till gåstolen och drog sig upp på knä.. sedan till stående (första gången)... "puttade" sedan gåstolen (dock inte medvetet) gick då en meter.. innan han föll - blev ett bra fall i alla fall... så nu måste han passas extra...=O

Vad fort det går...
    Way to go! Nu går han snart. ^^
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3