• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • MammaAlex

Ja vädret gör nog oss alla mindre aktiva här i tråden:) här är det 35 grader i skuggan.

Usch, Alex fick blodvite för första gången idag. Han kröp på golvet o plötsligt började han stortjuta. Tänkte att han väl kröpit för fort o fått handen under sig som vanligt så jag tog upp honom o gav honom nappen. När han spottade den såg vi att det var blod på den. Blödde vid den ena framtanden som är på väg upp. Men det slutade ganska snabbt o han lugnade ner sig igen. Får väl avvakta o se, ska till BVC på onsdag så får prata med dem då.

Igår köpte vi fläkt till hans rum. Har ju 30 grader varmt inomhus trots tvärdrag hela dagarna. O det blir lika varmt om vi har stängt. Igår ville han inte sova förrän kl 10. Nu blir det nog ett dopp i poolen.

Emma är du alltid så fokuserad på M eller är det när du är hos sambons föräldrar? Tänkte om du inte litar på dem o kan slappna av där. Hoppas du hittar tillbaka till dig själv, även om vi ju aldrig kommer bli dem som vi var innan vi fick barn behöver vi ju vara själva ibland o bara få slappna av.

Glöm inte dricka vatten tjejer! ;)

• lupin84
    Idag den 11 juli blir Theo 10 månader... stora killen.
    Han lär sig nya saker hela tiden. Blir snabbare, fått tre tänder på en månad...
    Han reser sig upp mot allt, kan sätta sig ner...vinkar och klappar händerna...
    Kryper gör han inte - han har en egen stil, drar sig fram sittandes typ. Snabbt går det!
    Äter all mat som serveras - nu är han duktig på det där med bitar...
    Dricka ur mugg/flaska kan han...

Tänk så mycket de små ska lära sig..

Jag skriver inte så mycket nu, här är vi ute och iväg ofta. Hoppas det är bra med alla!
  • Sephiroth
    lupin84 skrev 2010-07-11 20:54:31 följande:
    Kryper gör han inte - han har en egen stil, drar sig fram sittandes typ. Snabbt går det!

Jag skriver inte så mycket nu, här är vi ute och iväg ofta. Hoppas det är bra med alla!
    Sedär, en som börjat stå. ;)
  • Emma

Jag kollar nog alltid hur M har det. Men jag kollar extra mkt när vi är där. Det är nog för att jag har sett hur dom är med M:s kusin som är 8 år. Alltså, det är inte det att jag inte tycker om dom, för jag gillar dom. Men dom har verkligen den här gammaldagsa stilen. Det är frun som ska stå i köket. Nog för att farmor inte verkar helt tillfreds med det alltid, men farfar skiter typ i vad alla andra tycker. Sen så är det det här med säkerhet i bilarna. Jag har nolltolerans. Om bilen så ska rulla 50 meter bara så är det fastspänt i bakåtvänd bilbarnstol som gäller. Där vet jag att dom har kört med kusinen (då fyra år) utan bilstol. Jag skulle bli totalt vansinnig. Han hade fått skäll också. Men vem bryr sig är hans metod. Det tänkte jag fråga om ni vet förresten. Vet ni när det blev lag på att barn under en viss ålder ska sitta bakåtvänt och sedan i vanlig framåtvänd bilstol? Mamma sa att när jag föddes så (1986) så skulle man åka bakåtvänt i två år och framåtvänt på kudde så länge som det behöves.

Mycket en grej att jag inte riktigt har hittat mig själv är att jag har tagit för mkt ansvar redan frrån början. Där ligger nog en stor grej. Jag hoppas att det kommer att bli bättre nu när Johan har varit hemma två veckor och när han sen har fyra veckors semester från nästa vecka. För jag har bestämt mig för att åka och göra ngt själv iallafall två gånger under dom veckorna.

Balder77: Oj vad svårt att komma på ngt kalas... Har ni tillgång till någon gräsmatta eller så där ni bor nu i lägenheten? Isåfall skulle man ju kunna ha ett partytält stå där ifall det blir regn. Och då kanske ha någon sorts femkamp fast "inomhus" i tältet?

Igår och idag har jag märkt att M har börjat ta tag i saker som är lite längre upp och försöker ställa sig upp. Men han har lite tung rumpa tror jag Sen så har han inte riktigt fattat hur han ska göra med benen först hur han ska komma upp. Men det är på G iallafall!

Snart kommer mig syster hit en sväng. På eftermiddagen så ska vi åka fyra kilometer söderut och leka med M:s kompis som är 1½ månad yngre!

Starkt jobbat om ni har orkat läsa uppsatsen förresten

• Bubba80
    lupin84 skrev 2010-07-11 20:54:31 följande:

Oj oj... En som ska lära sig allt på en gång ser jag Snart går han nog oxå

Fasen vad varmt det är nu...t.o.m. jag som är den värsta badkrukan slängde mig i havet igår Gubben hamnade i chock när han såg att jag var i, så han kunde inte vara sämre själv

Hur sover era små nu? Det går knappt att få Emil att sova nu. Igår sov han 30 minuter på hela dan. Han brukar sova mellan 3-4 timmar sammanlagt. Tycker så synd om han...
    (¯`v´¯) Mammatill världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`v´¯)
  • lupin84
    Bubba80 skrev 2010-07-12 10:59:52 följande:
    Oj oj... En som ska lära sig allt på en gång ser jag Snart går han nog oxå

Fasen vad varmt det är nu...t.o.m. jag som är den värsta badkrukan slängde mig i havet igår Gubben hamnade i chock när han såg att jag var i, så han kunde inte vara sämre själv

Hur sover era små nu? Det går knappt att få Emil att sova nu. Igår sov han 30 minuter på hela dan. Han brukar sova mellan 3-4 timmar sammanlagt. Tycker så synd om han...
    Theo sover ca 3 timmar på dagen ( i två omgångar), men igår sov han "bara" 1 1/2 timme innan lunch ca 12...sedan somnade han för kvällen ca 19... men han var inte rolig på eftermiddagen. Men antar att de närmar sig de där att dem sover en gång om dagen... eller så kanske? sova en lång stund istället...?
  • Emma

Peppar peppar så sover mattias bra dag som natt. Vi brukar ge honom pipmuggen i sängen innan han somnar så har får dricka hur mkt vatten han vill och då brukar han sova som vanligt. Han sover ca 3½ timme per dag i två omgångar numer.

• Knubbe12

Emma: Ja, vi har tilgång till gräsmatta (lekpark, fotbollsplan, basketplan, bandy osv). Tack för tipset! Se till att ta hand om dig själv även om Mattias är nr 1. Bra att du har planer på att hitta på saker själv, det behöver i alla fall jag då och då. Hur är det med sprickan?

Bubba80: Arvid sover också tämligen lite om jag jämför med tidigare. Han slumrade i dag en stund på stranden (ca 30 min), men har inte sovit mer än så ännu. Jag räknar i alla fall med en liten tupplur till innan det är god natt Flört Vi har också varmt, men förmodligen inte lika varmt som ni har söderut.

Hmmm... klarar alla andra bebisar av att åka Bobbycar själva?! Förstår de hur de ska bära sig åt för att ta sig fram?
    Kanske dags att ta fram vår till Arvid, men jag är osäker på om han behärskar tekniken...Flört

• Emma

Balder77: Det va så lite så! Jodå, det blir bättre och bättre. Nu är gipset bara ivägen känns det som. Men på fredag åker det ätligen bort och då blir det handledsstöd istället. Det kan ja ju iallafall ta av själv. Skönt. Imorgon ska jag på den där arbetsuiintervjun. Ska bli spännande och se. Jag är faktiskt mer spänd än nervös får jag lov att säga. Det känns som att det ger lite plus till mig och att jag verkar avspänd då.

Hur stor chans är det att man kommer in på ett program på universitetet om man är reserv nummer 24?

• Bubba80
    Knubbe12 skrev 2010-07-12 15:36:07 följande:
    Emma: Ja, vi har tilgång till gräsmatta (lekpark, fotbollsplan, basketplan, bandy osv). Tack för tipset! Se till att ta hand om dig själv även om Mattias är nr 1. Bra att du har planer på att hitta på saker själv, det behöver i alla fall jag då och då. Hur är det med sprickan?

Bubba80: Arvid sover också tämligen lite om jag jämför med tidigare. Han slumrade i dag en stund på stranden (ca 30 min), men har inte sovit mer än så ännu. Jag räknar i alla fall med en liten tupplur till innan det är god natt Flört Vi har också varmt, men förmodligen inte lika varmt som ni har söderut.

Hmmm... klarar alla andra bebisar av att åka Bobbycar själva?! Förstår de hur de ska bära sig åt för att ta sig fram?
    Kanske dags att ta fram vår till Arvid, men jag är osäker på om han behärskar tekniken...Flört
    Jag testade med våran Bobby och det funkade fint. Det enda som är svårt för Emil är att ta sig av själv. Och sen är han bättre på att åka bakåt än framåt Men han tycker den är jätteskoj :)
    (¯`v´¯) Mammatill världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`v´¯)
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3