• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Knubbe12
    idamarja skrev 2010-06-29 21:21:57 följande:
    men tänk efter, tiden med barnen kommer aldrig tillbaks, dom är små bara en gång, och det är inte rätt att sätta en ettåring på dagis, om man inte måste, då måste man. jobb växer ju inte på träd och inte dagisplatser heller överallt. jag skulle inte göra det, om jag inte verkligen var på ruinens kant ekonomiskt. jag förstår att man kan vara tvungen att göra det, förstår verkligen att det är ett svårt val för dig.

idag har här bakats, tunnbröd och limpor så det står härliga till, men nu önskar jag mig verklig en sån där köksmaskin med degkrok så ja slipper knåda! bakandet fortsätter i morgon, gäller att fylla frysen nu så det finns något när man kommer hem igen. :)
    Nä, jag vet... Det är därför jag tvekar. Sonen började när han var drygt ett och det gick förvisso bra, men jag känner såhär i efterhand att han var alldeles för ung. Dottern var 1,5 år och det kändes mer lagomt. Hjärtat säger att jag ska vara hemma t.o.m. januari, hjärnan att jag ska börja arbeta till hösten. Svårt...Rynkar på näsan

Maskin med degkrok?! Tungan ute Här blir det till att införskaffa en bakmaskin! Då är det bara att slänga i ingredienserna och en stund senare plocka ut ett färdigt bröd. Lyx (och ekonomiskt oxå, dock kan det ju vara svårt att göra just tunnbröd i en sådan...)! Flört

Vad ska alla andra göra i dag? Vi blir hemma under dagen. Barnen ska ha hit kompisar. I kväll ska jag ut på en ny vietnamesisk restaurang här i stan (eller ja, ny och ny; den öppnade i januari... Har hur som helst inte besökt den ännu) tillsammans med några kompisar. Sedan är det kvällsöppet så vi ska shoppa lite efteråt.
  • Bubba80

Idamarja: Gud vad duktig du är Å tunnbröd som är så gott. Vad hade du för ugn till det? Man måste ha en speciell då va?

Ja jag älskar ju oxå  å baka. Tänkte faktiskt önska mig en Kitchen Aid i 30 års present . Eller åtminstone bidrag Dom e ju svindyra...

Här blir det städdag idag. Roligt värre...men men det måste göras.
    Sen bär det iväg för att hämta storebrorsan på dagis...

(¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • Saga09

Hej tjejer,

Någorlunda tillbaka efter flytt iallafall :)
    Idag ska vi städa ur det allra sista och sen iväg och lämna nycklarna - ska bli sååååå jäkla skönt att bli av med det nu kan jag säga..

Ang det här med sovande så somnar Saga själv i sin säng när vi lägger henne - dagtid kan det knorras lite men sen somnar hon oftast - fast nu sovs det bara 1 gång per dag. Verkar som om förmiddagssovandet fallit bort.. nåja.

Har också märkt att hon äter lite sämre nu när det varit varmt, har fått truga lite mer än vad jag brukar behöva men hon dricker ju så jag är inte så orolig över det. Det blir oftast välling kvar både morgon och kväll har jag märkt.

Har ju inte hunnit med att uppdatera så mycket men den 15 juni så passade Saga på att krypa iväg för första gången så nu är det ett himla farande fram och tillbaka. Hon vinkar nu även och klappar i händerna om man gör likadant.
    Tror hon är inne i nån mammaperiod för jag kan knappast gå 2 steg från henne utan att hon grinar ihjäl sig ( eller nåja kanske inte riktigt men ändå... )

Ser att ni pratar dagis med... jag har sökt plats från december - har inte tänkt börja jobba förrän i februari/mars vad jag vet..

Nu börjar det bli dags för lunch verkar det som.
    Hoppas alla får en bra dag

• idamarja
    Knubbe12 skrev 2010-06-30 08:27:08 följande:
    Nä, jag vet... Det är därför jag tvekar. Sonen började när han var drygt ett och det gick förvisso bra, men jag känner såhär i efterhand att han var alldeles för ung. Dottern var 1,5 år och det kändes mer lagomt. Hjärtat säger att jag ska vara hemma t.o.m. januari, hjärnan att jag ska börja arbeta till hösten. Svårt...Rynkar på näsan

Maskin med degkrok?! Tungan ute Här blir det till att införskaffa en bakmaskin! Då är det bara att slänga i ingredienserna och en stund senare plocka ut ett färdigt bröd. Lyx (och ekonomiskt oxå, dock kan det ju vara svårt att göra just tunnbröd i en sådan...)! Flört

Vad ska alla andra göra i dag? Vi blir hemma under dagen. Barnen ska ha hit kompisar. I kväll ska jag ut på en ny vietnamesisk restaurang här i stan (eller ja, ny och ny; den öppnade i januari... Har hur som helst inte besökt den ännu) tillsammans med några kompisar. Sedan är det kvällsöppet så vi ska shoppa lite efteråt.
    hehe, ja alltså asistent eller nått liknande, bakmaskin vill jag inte ha för jag gör annat bröd o i en bakmaskin blir det väl ett sorts bröd? jag vill bara slippa knåda så mkt :)

vad mysigt att vara ut o äta o dessutom hinna m lite kvälls-shopping. vi gjorde en tvådagars tur till kiruna här om sistens för att hinna handla lite, blir ju så stressigt när man åker över dagen, ca 2 timmars bilresa enkel väg. så då hann vi med lite shopping, inte bara det mest nödvändiga :)
    Bubba80 skrev 2010-06-30 09:16:59 följande:
    Idamarja: Gud vad duktig du är Å tunnbröd som är så gott. Vad hade du för ugn till det? Man måste ha en speciell då va?

Ja jag älskar ju oxå  å baka. Tänkte faktiskt önska mig en Kitchen Aid i 30 års present . Eller åtminstone bidrag Dom e ju svindyra...

Här blir det städdag idag. Roligt värre...men men det måste göras.
    Sen bär det iväg för att hämta storebrorsan på dagis...
    man har en stekhäll, eller i brist på annat en stekpanna. vette katten om ja är speciellt duktig, bröd hör till en av självklarheterna i hushållssysslorna här :)
  • Sephiroth
    Saga09 skrev 2010-06-30 11:11:06 följande:
    Hej tjejer,

Någorlunda tillbaka efter flytt iallafall :)
    Idag ska vi städa ur det allra sista och sen iväg och lämna nycklarna - ska bli sååååå jäkla skönt att bli av med det nu kan jag säga..

Ang det här med sovande så somnar Saga själv i sin säng när vi lägger henne - dagtid kan det knorras lite men sen somnar hon oftast - fast nu sovs det bara 1 gång per dag. Verkar som om förmiddagssovandet fallit bort.. nåja.

Har också märkt att hon äter lite sämre nu när det varit varmt, har fått truga lite mer än vad jag brukar behöva men hon dricker ju så jag är inte så orolig över det. Det blir oftast välling kvar både morgon och kväll har jag märkt.

Har ju inte hunnit med att uppdatera så mycket men den 15 juni så passade Saga på att krypa iväg för första gången så nu är det ett himla farande fram och tillbaka. Hon vinkar nu även och klappar i händerna om man gör likadant.
    Tror hon är inne i nån mammaperiod för jag kan knappast gå 2 steg från henne utan att hon grinar ihjäl sig ( eller nåja kanske inte riktigt men ändå... )

Ser att ni pratar dagis med... jag har sökt plats från december - har inte tänkt börja jobba förrän i februari/mars vad jag vet..

Nu börjar det bli dags för lunch verkar det som.
    Hoppas alla får en bra dag
    Vilket annorlunda upplägg på sidan. :-S

Mammigheten känns som sagt igen här, och det börjar gå mig skapligt på nerverna. Jag kan inte ens gå och hämta posten utan att han blir hysterisk. När sjutton lugnar det ner sig? Orkar inte vara klätterställning dygnet runt. Inte ens Johnny duger emellanåt.

Även här sovs det en gång om dagen senaste tiden. Annars tycker han att han ska vara vaken till ca 12 på natten. =(  Men det fungerade väldigt bra igår när han sov från 13-14,30. En liten sväng på morgonen efter frukosten sover han iofs fortfarande, men inte tre gånger som förr.

Sen tänkte jag passa på att be om ursäkt för mitt dryga klädstorlekstjat. Men sån är jag, dryg och fixerad vid saker. ^^
  • Sephiroth

Hm, det jag skulle fråga var om någon visste om det är okej att ge citronvatten till våra småkottar? Loke smakade på mitt och blev stormförtjust. *s*  Alltså några droppar pressad citron på flaska i vanligt kranvatten. =)

• Bubba80
    Sephiroth skrev 2010-07-01 11:15:29 följande:
    Hm, det jag skulle fråga var om någon visste om det är okej att ge citronvatten till våra småkottar? Loke smakade på mitt och blev stormförtjust. *s*  Alltså några droppar pressad citron på flaska i vanligt kranvatten. =)
    Tror inte det är nån fara... För mina ungar bara älskar LOKA med smak, och bvc har bara sagt att det är bra att dom dricker det. Däremot skall man inte ge ramlösa till barn under 7 år regelbundet då det innehåller för mycket flour Kör på med citronvatten du
  • Sephiroth
    Bubba80 skrev 2010-07-01 11:42:09 följande:
    Tror inte det är nån fara... För mina ungar bara älskar LOKA med smak, och bvc har bara sagt att det är bra att dom dricker det. Däremot skall man inte ge ramlösa till barn under 7 år regelbundet då det innehåller för mycket flour Kör på med citronvatten du
    Ja då ska han få det då och då, ^^ Tänkte mest så att det inte tog ut någon annan viktig vitamin eller något. *s*
  • Bubba80

Nu har lillgrisen börjat klättra med råge Tyst Upp för sängen, upp för soffan ja uppför det mesta... tyvärr är han inte lika duktig på att ta sig ned, så hinner man inte med så kan man räkna med att  det slutar med en bula i huvudet   Hoppas det är snabbt övergående... hinner inte kolla honom varje sekund ju.....

• Sephiroth
    Bubba80 skrev 2010-07-01 15:25:09 följande:
    Nu har lillgrisen börjat klättra med råge Tyst Upp för sängen, upp för soffan ja uppför det mesta... tyvärr är han inte lika duktig på att ta sig ned, så hinner man inte med så kan man räkna med att  det slutar med en bula i huvudet   Hoppas det är snabbt övergående... hinner inte kolla honom varje sekund ju.....
    Samma här! Loke kastar sig neråt med händerna först, och SÅ stark är han inte att han hinner ta emot sig. *s* Hoppas verkligen de lär sig att klättra ner också.
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3