• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Knubbe12

Idamarja: Med en bakmaskin kan man göra en massa olika brödsorter (fast de blir väl iofs lika till formen...Flört), men just tunnbröd blir nog svårt... Maken älskar att baka bröd och fikabröd (vilket jag avskyr, MEN jag gillar att laga mat...Tungan ute), så jag har köpt en rostfri bakmaskin i födelsedagspresent åt honom.

Sephiroth: Har inte testat smaksatt vatten åt Arvid ännu, men kan inte föreställa mig att det skulle vara någon fara. Så länge man kör med vanligt vatten och inte kolsyrat kan jag inte tänka mig att det skulle kunna bidra till försämrat upptag av någon annan vitamin eller sämre tänder. Däremot är det ju så att allt ska ske med måtta. C-vitamin i mycket hög dos har naturligtvis sina bieffekter, men några droppar i vanligt vatten kan knappast skada. Jag ska testa vad Arvid tycker om det i morgon! Tungan ute

• Knubbe12

Här var det låg aktivitet...Flört 

Har sovit första natten i lägenheten nu. Inte lika gott om utrymme som tidigare, men det ska nog gå bra ändå. rf på riktigt pisshumör och vill just nu flytta ca 100 mil härifrån så att man inte har någon som tränger sig på och lägger sig i hela tiden... I går kom dottern hem från svärföräldrarna och hon var KLIPPT återigen. Vad fan är det för fel?! Det är inte första gången och vi har sagt till flera gånger att vi vill sköta deras hår själva. Hon hade sparat ut luggen i ett halvår för att kunna klippa sig i en viss frisyr, och sedan kommer hon hem och har blivit "snaggad" (luggen3 cnm lång, resten av håret ner till käklinjen...) utan att de ens frågat om lov. Sedan skulle vi ut i dag och träffas på stan, vår familj och en massa andra kompisar och barn då det är festival i stan. Då ska svärföräldrarna också med. Vi får ta mig tusan aldrig vara ifred ens med andra släktingar och vänner. Maken håller truten, som vanligt... Demon

Hoppas ni andra i alla fall har en riktigt bra dag!{#emotions_dlg.flower}

• Sephiroth
    Knubbe12 skrev 2010-07-03 13:04:36 följande:
    Här var det låg aktivitet...Flört 

Har sovit första natten i lägenheten nu. Inte lika gott om utrymme som tidigare, men det ska nog gå bra ändå. rf på riktigt pisshumör och vill just nu flytta ca 100 mil härifrån så att man inte har någon som tränger sig på och lägger sig i hela tiden... I går kom dottern hem från svärföräldrarna och hon var KLIPPT återigen. Vad fan är det för fel?! Det är inte första gången och vi har sagt till flera gånger att vi vill sköta deras hår själva. Hon hade sparat ut luggen i ett halvår för att kunna klippa sig i en viss frisyr, och sedan kommer hon hem och har blivit "snaggad" (luggen3 cnm lång, resten av håret ner till käklinjen...) utan att de ens frågat om lov. Sedan skulle vi ut i dag och träffas på stan, vår familj och en massa andra kompisar och barn då det är festival i stan. Då ska svärföräldrarna också med. Vi får ta mig tusan aldrig vara ifred ens med andra släktingar och vänner. Maken håller truten, som vanligt... Demon

Hoppas ni andra i alla fall har en riktigt bra dag!{#emotions_dlg.flower}
    Va, är dem på riktigt eller? Vad sa du då? Jag hade fått tokspel. Men jag kan aldrig hålla käften istället. Fick skäll idag av en gammal tant och en halvgammal tant för att jag sa ifrån när de sa åt mig att klä av Loke. Han hade tunna bomullsbyxor och ett vitt linne, inga strumpor eller mössa eller så, och han var tydligen för påklädd pga byxorna. När jag sa ifrån började de med harangen "jag har tre barn och fyrtioelvatusen barnbarn och googolplex barnbarnsbarn..."

Det är jobbigt när folk misstror en också. Kände mig som jordens tönt när jag sa att Loke faktiskt börjat gå lite. Ingen trodde mig för att ettåringen som vi var på kalas hos idag precis börjat. "Neee, han är för liten" Etc. Varför skulle man hitta på det? Snacka om patetiskt att låtsas att ens barn kan något det inte kan. :-S

Jaja, iövrigt kokar vi bort i värmen. Hur sover era små nu? Här har vi köpt en fläkt för att röra om luften lite så att han ska kunna sova lite iaf. Inte så att den blåser på honom dock. Måste väl vara okej?
  • Knubbe12

Jag sa bara "Oj då... Freja jag vill att du frågar innan du låter någon klippa dig, du får inte göra det utan min eller pappas tillåtelse" osv. så att farfar hörde. Han blev helt galen och började vråla att "Det var väl fan! Tänk på hur mycket vi hjälper er bla bla ba...". Vi försökte förklara att vi är tacksamma för all deras hjälp, men att det inte innebär att de helt kan ta över och bestämma över våra barn. Maken sa bara åt sin farsa att lugna sig. Jag blir så jävla less att näsor läggs i blöt jämt och ständigt. Tusen "goda råd" (läs "om ni inte gör så här tycker vi att ni är helt knäppa") angående vårt eventuella husbygge har tagits emot och helt fått mig att tappa lusten. Det är ju skillnad om man frågar någon om råd och att hela tiden bli påprackad sådana utan att man bett om det...

Sephiroth, du skulle ha varit här och gett karlsloken en rejäl avhyvling (själv är jag för feg)! Flört  Bomullsbyxor är ju toppen. Svala även i värmen. Det var väl själva f-n att folk inte kan sköta sig själva!

En fläkt låter inte helt fel. Jättevarmt i vårt nya sovrum, så jag höll på att förgås inatt. Arvid klarar faktiskt värmen rätt bra än så länge. Vill minnas att mina andra sötnosar påverkades mer.

• Sephiroth
    Knubbe12 skrev 2010-07-03 19:16:25 följande:
    Jag sa bara "Oj då... Freja jag vill att du frågar innan du låter någon klippa dig, du får inte göra det utan min eller pappas tillåtelse" osv. så att farfar hörde. Han blev helt galen och började vråla att "Det var väl fan! Tänk på hur mycket vi hjälper er bla bla ba...". Vi försökte förklara att vi är tacksamma för all deras hjälp, men att det inte innebär att de helt kan ta över och bestämma över våra barn. Maken sa bara åt sin farsa att lugna sig. Jag blir så jävla less att näsor läggs i blöt jämt och ständigt. Tusen "goda råd" (läs "om ni inte gör så här tycker vi att ni är helt knäppa") angående vårt eventuella husbygge har tagits emot och helt fått mig att tappa lusten. Det är ju skillnad om man frågar någon om råd och att hela tiden bli påprackad sådana utan att man bett om det...

Sephiroth, du skulle ha varit här och gett karlsloken en rejäl avhyvling (själv är jag för feg)! Flört  Bomullsbyxor är ju toppen. Svala även i värmen. Det var väl själva f-n att folk inte kan sköta sig själva!

En fläkt låter inte helt fel. Jättevarmt i vårt nya sovrum, så jag höll på att förgås inatt. Arvid klarar faktiskt värmen rätt bra än så länge. Vill minnas att mina andra sötnosar påverkades mer.
    Wtf? Han verkar verkligen inte vara på riktigt, om du ursäktar. Det är så JÄVLA jobbigt med äldre som tror att de får säga och göra hur de vill just för att de är äldre. Vart är den ömsesidiga respekten? Folk blir verkligen sura för att man säger ifrån, vad är det för stil??? Men jag försöker tänka så att de tycker säkert att man är lika knäpp som man tycker att de är, och då får de väl tycka det då.
  • MammaAlex

Balder 77: Fy vad tråkigt att de beter sig så! Jag hade också blivit knäpp, tack och lov har jag en make som säger ifrån! så jag slipper ta bråken. Det är ju så tråkigt att behöva vara den där bitchiga svärdottern med...

Igår sov Alex borta för första gången, hade gått superbra. Han sov hos mina föräldrar så jag hämtade honom 20 i 11 idag=)
    Dagen har mest ägnats åt att sola och bada i trädgården. hade lite vänner på besök också.

Nu blir det snart grillat o lite vin=)

Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • idamarja

huff då så himla irriterande med svärföräldrarna som gör sånt där utan att ha frågat ens, skulle också bli irriterad. min svärmor gör sina övertramp då o då, än har hon ju inte haft hand om n-j ensam men jag räknar med att det blir en o annan diskussion med henne när han blir större. hon tycker jag överdriver säkerheten, med bilbälten o sånt, där har jag nolltolerans o tycker hon är obildad som inte fattar bättre. men hon vet iofs att jag säger ifrån o inte lättar på vissa principer.

nu blir det 2-3 veckors trångbodhet med svärföräldrarna o svågern, det var lite jobbigt i början när man var ny i familjen, men nu går det rätt bra, det ska  iaf bli kul o komma upp o se årets kalvar, förra året fick ja gott stanna hemma med stormagen :)

n-j har spytt flera nätter den senaste månaden, men inte flera i rad, så magsjuka är det inte. börjar bli lite orolig, han borde ju inte spy som en bebis nå mer, dessutom så har det alltid varit tecken på att han börjar bli sämre när han börjat spy mer, hoppas han inte ska bli dålig nu, vi ska ju vara till fjälls flera veckor, ja alltså inte om han blir dålig då måste man ju åka ner.

• Sephiroth
    idamarja skrev 2010-07-03 22:27:54 följande:

huff då så himla irriterande med svärföräldrarna som gör sånt där utan att ha frågat ens, skulle också bli irriterad. min svärmor gör sina övertramp då o då, än har hon ju inte haft hand om n-j ensam men jag räknar med att det blir en o annan diskussion med henne när han blir större. hon tycker jag överdriver säkerheten, med bilbälten o sånt, där har jag nolltolerans o tycker hon är obildad som inte fattar bättre. men hon vet iofs att jag säger ifrån o inte lättar på vissa principer.

nu blir det 2-3 veckors trångbodhet med svärföräldrarna o svågern, det var lite jobbigt i början när man var ny i familjen, men nu går det rätt bra, det ska  iaf bli kul o komma upp o se årets kalvar, förra året fick ja gott stanna hemma med stormagen :)

n-j har spytt flera nätter den senaste månaden, men inte flera i rad, så magsjuka är det inte. börjar bli lite orolig, han borde ju inte spy som en bebis nå mer, dessutom så har det alltid varit tecken på att han börjar bli sämre när han börjat spy mer, hoppas han inte ska bli dålig nu, vi ska ju vara till fjälls flera veckor, ja alltså inte om han blir dålig då måste man ju åka ner.

Usch, hoppas att han inte blir dålig! Tror du inte att det kan vara värmen, eller har ni inte så varmt?
  • Emma

Fyfarao för människor som lägger sig i. Hade blivit totalt helgalen och skällt ut efter noter. Nu har jag totaltröttnat på mina Svärisar så nu säger jag ifrån. Senast häromdgen så skulle jag få M att somna i vagnen när vi var där. Höll på i 1 timme och 5 minuter och han var på väg att somna flera gågner men vaknade av olika ljud. Gav upp och satte upp ryggstödet på vagnen ett tag, då sa svärfar: Oj va du var trött... Jag: Ja det är ju det han är. Han är ju alldeles röd vid ögonen. Jävla Fittdag, nu kommer ju han inte kunna sova inatt bara för att han inte sover nu.
    Svärfar fortsatte prata med M och efter en minut så lutade sig M mot ryggstödet och då var han helt plötsligt trött enligt svärfar.  Fick iaf honom att somna efter ytterligare en kvart.
    Sen går svärmor och tar påå honom en tröja eftersom det drog så mycket enligt henne. Och som om inte det räckte så måste hon tydligen sätta över en filt på benen också... JAG BLIR GALEN PÅ DETTA JÄVLA SÄTT ATT GÅ OCH KLÄ PÅ M HELA TIDEN!!!!! Hon skulle säkert ha fått slag idag när M har vart naken förutom blöjan hela dagen. Han har varit totalt genomsur av svett om man har haft något på honom.

IDag är faktiskt första dagen som M har vart grinig av värmen.

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • idamarja
    Sephiroth skrev 2010-07-04 07:56:59 följande:
    Usch, hoppas att han inte blir dålig! Tror du inte att det kan vara värmen, eller har ni inte så varmt?
    jo jag tror nog det, hoppas verkligen det. idag har han sovit 4 gånger! men efter sista tuppluren var han pigg o det blev svårt att somna på kvällen. blir nog bra när vi kommer upp, där är det svalare, o mindre mygg! man vänjer sig aldrig vid dom där myggen, nu går det ju ut på att skydda n-j så bra som möjligt.

nå nu får ni ha det så gott resten av månaden! i morgon pyser jag o n-j till fjälls äntligen =)
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3