• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Emma

Spehiroth: Ibland undrar man vad det ör för fel på folk!? Säger du att Loke kan gå så är det väl så!!!

Balder: Arvid väger exakt två kilo mer än Mattias! Jadu, de ögonen skulle nog charma vem som helst

• Sephiroth

Åh, själva grejen är väl inte att jag inte förstår vad det betyder, utan undrade vart det kom från. Jaja, man är helt enkelt knäpp för att man vart ensam så mycket. ;-P

Hade han gått upp prick ett kilo sen sist? Det är ju lite roligt.

Idag bara måste jag ut och göra något. Det är så sjukt tråkigt att bara sitta inne och mögla.

• Bubba80
    Knubbe12 skrev 2010-07-05 19:09:36 följande:
    Oj, nu skrev jag fel igen...Flört 11 370 gr vägde han på förra kontrollen, när han var 7,5 mån. I dag stod vågen på 12 370 gram! Tungan ute

Bubba80: Vad härligt det låter med en vistelse i skärgården! Har ni egen båt? Låter ungefär som mina svärisar. De anser att när barnen är hos dem så är det deras regler soom gäller... Hela den här jäkla grejen gjorde att jag vägrade ta emot mer hjälp, så vi har haft barnen hemma under flytten. Hade ju varit enklare om de sovit där en natt, men jag tappade liksom lusten att lämna bort dem...
    12 kilo muskler Ännu bättre då.  Måste var mycket härligt att ta i

Ja skärgården är helt underbar. Japp egen båt har vi... måste man nästan när man bor som vi...Max 5 minuters promenad till bryggan. Så det är härligt :) Sen har jag en sambo som är fisketokig oxå Tungan ute 

Sephiroth: Ja nu var det väl inte riktigt så jag menade... googlade mest för min egen skull faktiskt Tungan ute 
    Jag själv vet inte varför jag använder det? Tror detr har funnits med sen barnsben:)

Ja sitta å mögla Kräks kan du ju inte göra iaf ;)
    (¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • Bubba80
    Knubbe12 skrev 2010-07-05 19:09:36 följande:
    Oj, nu skrev jag fel igen...Flört 11 370 gr vägde han på förra kontrollen, när han var 7,5 mån. I dag stod vågen på 12 370 gram! Tungan ute

Bubba80: Vad härligt det låter med en vistelse i skärgården! Har ni egen båt? Låter ungefär som mina svärisar. De anser att när barnen är hos dem så är det deras regler soom gäller... Hela den här jäkla grejen gjorde att jag vägrade ta emot mer hjälp, så vi har haft barnen hemma under flytten. Hade ju varit enklare om de sovit där en natt, men jag tappade liksom lusten att lämna bort dem...
    Ja du svärisar... Mina tycker liksom att dom verkar ha fritt fram att göra som dom vill när man inte är med.
    Ett emempel på dumhet...

När storebror var liten hände mycket uppmärksammade olyckor med hoppgungor, så då blev jag starkt emot det. Han har dessutom alltid varit lite o späd trots att han äter som en häst   Men i vilket fall som  helst så hade dom lånat en hoppgunga från nån granne, men jag gjorde starkt klart för dem att han kommer aldrig få sitta i den så dom kunde lika gärna lämna tillbaks den direkt, vilket jag trodde gjordes oxå Obestämd Sen vid nåt tillfälle när han var omkring 6 månader och de var barnvakt, så använde dom den såklart iaf... utan att berätta o vi föräldrar var inte ens med =(

Samma år på julafton... nån månad senare har svärmor framkallat kort hon tagit, som jag då sitter o bläddrar i. Och då till min stora skräck hittar jag bilder på min son i hoppgunga. Jäklar vad förbannad jag blev, men var  liksom endå tvungen att bita mig i tungan, det var ju Julafton å allt. 

Det där är väl bland det värsta dom gjort, men det är småsaker som irriterar en hela tiden. Tycker dom visar upp en sida av nonchalans  gentemot oss föräldrar emellanåt, därav vill jag helst inte ha deras hjälp mer än nödvändigt. Vi har aldrig haft barnvakt om vi inte verkligen behövt det. Svärmor får hämta storebror nån gång ibland på dagis, men det är bara några timmar tills pappan slutar jobbet. Dessutom bor dom nära dagis o jag har 1,5 mil att åka så visst är jag tacksam för det. Men helst vill jag inte ha deras hjälp...

Oj vilket klagobrev det blev
  • Knubbe12

Japp, exakt 1 kg´s ökning från förra kontrollen! Flört

Bubba80: Jag känner likadant, men maken tycker att det är bättre att ta emot hjälp och sedan försöka se mellan fingrarna då de gör dumheter angående barnen. Jag klarar tyvärr inte av det... Det där med hoppgungan låter precis som de saker mina svärisar brukar göra. T ex kan man komma och hämta barnen (när de äldre var små, alltså) och de springer runt helt nakna och brända på gräsmattan, fast vi gjort dte klart att de absolut inte får vara utan kläder i solen. "Jag har varit utan kläder i solen i hela mitt liv och jag har inte tagit skada av det!" (svärfar). Ja, avd ska man göra. Jag vet att vi naturligtvis borde prata allvar med dem (igen..), men det resulterar bara i att de blir förbannade. "Jaha, men strunta i att lämna barnen hos oss om vi är så dåliga!" osv.

Vad härligt att ha så nära till vatten/hav! *avis*  Är så sugen på ett fritidshus alldeles vid vattnet, men ska vi ha hus också så hinner vi nog inte med att sköta om båda delarna tyvärr.

• Bubba80
    Knubbe12 skrev 2010-07-06 12:45:49 följande:
    Japp, exakt 1 kg´s ökning från förra kontrollen! Flört

Bubba80: Jag känner likadant, men maken tycker att det är bättre att ta emot hjälp och sedan försöka se mellan fingrarna då de gör dumheter angående barnen. Jag klarar tyvärr inte av det... Det där med hoppgungan låter precis som de saker mina svärisar brukar göra. T ex kan man komma och hämta barnen (när de äldre var små, alltså) och de springer runt helt nakna och brända på gräsmattan, fast vi gjort dte klart att de absolut inte får vara utan kläder i solen. "Jag har varit utan kläder i solen i hela mitt liv och jag har inte tagit skada av det!" (svärfar). Ja, avd ska man göra. Jag vet att vi naturligtvis borde prata allvar med dem (igen..), men det resulterar bara i att de blir förbannade. "Jaha, men strunta i att lämna barnen hos oss om vi är så dåliga!" osv.

Vad härligt att ha så nära till vatten/hav! *avis*  Är så sugen på ett fritidshus alldeles vid vattnet, men ska vi ha hus också så hinner vi nog inte med att sköta om båda delarna tyvärr.
    *skratt* Exakt så är mina svärisar oxå... Min svärmors klassiska är "Jag har levt i 65 år....bla bla bla" Vägra inse att tiderna förrändras

Ja det är underbart att bo så här nära havet :) Kan bli långtråkigt emellanåt vintertid, men jag skulle egentligen inte vilja flytta härifrån. (tyvärr blir huset för litet snart )
    Drömmen vore iofs en egen sjötomt, men då får man vinna på lotto eller nåt först. För en sån går på minst 4 miljoner.... säkert 6-7miljoner om man vill ha ett utan några större renoveringsbehov... Drömma kan man ju iaf
  • Emma

Fy va hemsktnär dom tom ignorerar säkerhetsgrejer... Fan va arg jag hade blivit.
    Ska det vara så jäkla svårt att göra som föräldrarna säger liksom!? Johans föräldrar lägger sig i väldigt mkt... Mina föräldrar gör som vi eller frågar direkt om det är ngt. Nuvill jag inte helgonförklara dom på ngt sätt, men jag blir väldigt irriterad på detta med att vi inte får göra på vårat sätt.

Det måste jag förresten fråga. Tror ni att det här med att gilla bilar ligger i "pojkgenerna"? Kan det vara så att det gör det?

• Knubbe12
    Emma skrev 2010-07-06 20:28:36 följande:
    Fy va hemsktnär dom tom ignorerar säkerhetsgrejer... Fan va arg jag hade blivit.
    Ska det vara så jäkla svårt att göra som föräldrarna säger liksom!? Johans föräldrar lägger sig i väldigt mkt... Mina föräldrar gör som vi eller frågar direkt om det är ngt. Nuvill jag inte helgonförklara dom på ngt sätt, men jag blir väldigt irriterad på detta med att vi inte får göra på vårat sätt.

Det måste jag förresten fråga. Tror ni att det här med att gilla bilar ligger i "pojkgenerna"? Kan det vara så att det gör det?
    Menar du det här med att många småkillar/pojkar/män i allmänhet gillar bilar så tror jag att det endast beror på miljö, inte något genetiskt. Många tjejer gillar bilar med, men när de prackas på dockor styrs de så att säga in på något annat Flört Vår äldsta son har varit måttligt förtjust i bilar, inte mer än dottern. Min brorsa har heller aldrig intresserat sig för bilar, moppar eller liknande.
  • Emma

Exakt detjagmenade. M satt och gjorde "billjud" medläpparna närvi var hos svärisarna sist och då sa svärfar "det ligger i generna" Jag sa inget och loglite bara för jag tror nämligen precis som du balder att det styrs in på det. Jag menar bilar och traktorer har ju inte varit något som vanliga svenssons har haft i flera tusen år direkt, så hur fan ska det kunna ligga i generna!?

• Bubba80

Klart det är som balder säger...Tungan ute Det är ju vi styr barnen och dom präglas väl av oss?

Här har det vart en riktigt flitig dag...iaf på träningfronten...känner mig riktigt nöjd nu.

30 minuter på cykel
    75 minuters promenad i rask takt.

Så nu e jag helt slut Tungan ute Men det vore väl fan om inte kilona börjar rasa snart...
    Kör dessutom bara GI nu och fick med gubben oxå

nu är det duschen som gäller, sen sängen.

Tjingeling!

Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3