• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Strimma
    Bubba80 skrev 2010-10-14 19:06:28 följande:
    Läskigt med kaminenFörvånad Hoppas det gick bra med Milles hand?
    Vi har precis samma sak här....går bara å väntar på att nåt liknande skall hända... Våran kamin är centralplacerad så det går tyvärr inte att sätta något form av staket el liknande runt heller. :( För då skulle det inte gå att ta sig in i nästa rum....vi har ej så stort tyvärr...
    precis samma här. det går inte att ställa ngt framför. storasyster gjorde samma när hon var liten, och hon lärde sig... efterdet har hon aldrig rört spisen...
    det gick bra. han fick inga blåsor, så det var inte så allvarligt, men det verkade på honom som det kändes ;)
    idag bär det iväg på Barnkalas!!! 
  • Bubba80
    Strimma skrev 2010-10-16 07:28:07 följande:
    precis samma här. det går inte att ställa ngt framför. storasyster gjorde samma när hon var liten, och hon lärde sig... efterdet har hon aldrig rört spisen...
    det gick bra. han fick inga blåsor, så det var inte så allvarligt, men det verkade på honom som det kändes ;)
    idag bär det iväg på Barnkalas!!! 
    Skönt att det inte blev så allvarligt...

Idag skall det göras smörgåstårtor & snickerskakor här :D För i morgon blir det dop....
    (¯`v´¯) Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`v´¯)
  • MammaAlex

Åh vad gott med både smörgåstårta och snickerskakor. Kan tänka mig att tigga om receptet på snickerskakorna :) lycka till med dopet!

Inget skoj att Mille brände sig men skönt om han lär sig. Har ni också klåfingriga ungar? Alex ska pilla på ALLT blir knäpp ibland. ;)

På tisdag blir det besiktning av huset och sedan skriver vi förhoppningsvis kontrakt. Idag ska vi gå på fotboll, en kompis som har sista kvalmatchen till div. 3. Ikväll blir det nog bara lite lugnt och film. Maken ska ut och jaga imorgon.

Igårkväll hade vi mina och makens föräldrar på middag. Lite fjäsk inför vårt husköp;) bjöd på rådjursgryta och tom svärmor som inte gillar vilt tyckte om den så jag är nöjd:)

Hoppas alla får en toppenhelg!

• idamarja

ojoj vad hemskt när dom bränner sig! vi har också kamin hemma och det är ett evigt passande förstås men det har iaf inte hänt någon ännu tack o lov!

vi är i sunderbyn på sjukhuset nu, vi kom till gällivare på tisdag, på onsdag skulle dom göra kontraströntgen på honom o när den var nästan klar började n-j störtblöda ur munnen (där han e opererad) dt lugnade sig men några timmar senare började det igen o denna gång värre, så illa att dom skickade oss akut m helikopter hit, han behövde få blod o lite mediciner som dom inte har i gällivare. huff huff det tar aldrig slut m elände känns det som. till råga på eländet så var p-n uppe t fjälls utan täckning i flera dagar, håll på att bli knäckt när jag inte fick tag på honom o läkarna säger att pojken kan förblöda om dom inte får stopp på blödningen.

eländes rapport från oss som vanligt, men n-j är glad så fort det inte gör ont, han är så nöjd med livet så man blir rörd, men det är ju så barn är :)

bubba: oj vad roligt med dop, vart döper ni, hemma eller i kyrkan? hur går det när barnet är så stort? protesterar dom inte? :) n-j hade ettårig dopdag nyligen, han var bara 4 dagar gammal när han döptes :)

• Knubbe12
    idamarja skrev 2010-10-17 12:14:56 följande:
    ojoj vad hemskt när dom bränner sig! vi har också kamin hemma och det är ett evigt passande förstås men det har iaf inte hänt någon ännu tack o lov!

vi är i sunderbyn på sjukhuset nu, vi kom till gällivare på tisdag, på onsdag skulle dom göra kontraströntgen på honom o när den var nästan klar började n-j störtblöda ur munnen (där han e opererad) dt lugnade sig men några timmar senare började det igen o denna gång värre, så illa att dom skickade oss akut m helikopter hit, han behövde få blod o lite mediciner som dom inte har i gällivare. huff huff det tar aldrig slut m elände känns det som. till råga på eländet så var p-n uppe t fjälls utan täckning i flera dagar, håll på att bli knäckt när jag inte fick tag på honom o läkarna säger att pojken kan förblöda om dom inte får stopp på blödningen.

eländes rapport från oss som vanligt, men n-j är glad så fort det inte gör ont, han är så nöjd med livet så man blir rörd, men det är ju så barn är :)

bubba: oj vad roligt med dop, vart döper ni, hemma eller i kyrkan? hur går det när barnet är så stort? protesterar dom inte? :) n-j hade ettårig dopdag nyligen, han var bara 4 dagar gammal när han döptes :)
    Men lillskrutten då... Hoppas att han kryar på sig! Är han född i Sunderbyn (eller kanske i Gällivare)? Alla våra barn har kläckts i Sunderbyn. Fint sjukhus och oftast toppenpersonal (har många vänner och bekanta som arbetar där) ! Flört Tänker på er och håller tummarna för att allt ska gå bra! Nalle 

Angående dop så är ju inte vår lillgubbe heller döpt ännu, men då det blev ramaskri i släkten på makens sida får jag väl ta och ge med mig... Vet inte när det blir, men inom någon månad. 

Vi har ritat in en kamin i huset, men kommer inte att installera någon förrän om ca ett år, när Arvid blivit lite äldre. Vi har haft kamin i båda våra förra hus, men lyckligtvis har inget av barnen bränt sig. Äldsta sonen fick dock en rätt rejäl brännskada med blåsor på ena handen en gång, då han varit hos farmor och farfar och lagt handen på en varm platta.

Vår hund är bara 5 år, så hon är inte lastgammal direkt. Som tur är har hon blivit mycket bättre. Pigg och kry  och pälsen har börjat växa tillbaka på fläckarna igen Glad. Jag funderade på om det  kunde ha med proteinet i fodret att göra, så vi bytte foder, och då kunde vi se en förbättring efter några dagar.

I dag har vi påtat på tomten. Om ca 2 veckor sätter de upp grunden. Wiiie! Sedan har vi tagit en långpromenad, lekt lite i snön och nu ska jag börja med middagen. I kväll blir det "Robin Hood"!
  • idamarja
    Knubbe12 skrev 2010-10-17 16:39:19 följande:
    Men lillskrutten då... Hoppas att han kryar på sig! Är han född i Sunderbyn (eller kanske i Gällivare)? Alla våra barn har kläckts i Sunderbyn. Fint sjukhus och oftast toppenpersonal (har många vänner och bekanta som arbetar där) ! Flört Tänker på er och håller tummarna för att allt ska gå bra! Nalle 

Angående dop så är ju inte vår lillgubbe heller döpt ännu, men då det blev ramaskri i släkten på makens sida får jag väl ta och ge med mig... Vet inte när det blir, men inom någon månad. 

Vi har ritat in en kamin i huset, men kommer inte att installera någon förrän om ca ett år, när Arvid blivit lite äldre. Vi har haft kamin i båda våra förra hus, men lyckligtvis har inget av barnen bränt sig. Äldsta sonen fick dock en rätt rejäl brännskada med blåsor på ena handen en gång, då han varit hos farmor och farfar och lagt handen på en varm platta.

Vår hund är bara 5 år, så hon är inte lastgammal direkt. Som tur är har hon blivit mycket bättre. Pigg och kry  och pälsen har börjat växa tillbaka på fläckarna igen Glad. Jag funderade på om det  kunde ha med proteinet i fodret att göra, så vi bytte foder, och då kunde vi se en förbättring efter några dagar.

I dag har vi påtat på tomten. Om ca 2 veckor sätter de upp grunden. Wiiie! Sedan har vi tagit en långpromenad, lekt lite i snön och nu ska jag börja med middagen. I kväll blir det "Robin Hood"!
    han är född i gällivare, det här e första gången vi ligger inne i sunderbyn, jättefin avdelning o fin personal, men hoppas vi slipper dom snart :)
  • Bubba80

Idamarja: Blir så ledsen när jag läser detta. Elände elände Men samtidigt inser jag att man skall uppskatta saker mer än man gör. Skönt att ni fått komma till ett bra sjukhus. Fick du tag i pappan tillslut? Jag hade fått panik om jag varit helt solo o något sådant sker. Du är så stark tjejen. Ni har verkligen haft ett tufft första år med N-J. För tufft. Måste vara en mardröm för dom flesta. Tänker på er massor. Hoppas lillskrutten kryar på sig snart.
    Ge han en stor bamsekram från oss Nalle Hoppas ni får komma hem snart...

Det blev ett sent kyrkligt dop. planen var att det skulle skett i somras, men då var kyrkan tvunget att akut renoveras då man upptäckt att klocktornet höll på att rasa. Kunde inte tänka mig en annan kyrka så det blev till att snällt vänta. Dopet blev över förväntan bra. Emil var glad o tyckte allt var spännande. Ända nackdelen var att han blev lite tung på slutet, men cermonin i kyrkan tog max 20 minuter, så det var rätt så lugnt måste jag säga. Och vattnet på huvudet var mest kul enligt Emil... han hade gärna plaskat lite extra i dopfunten om han fått

Radeklev: Recept kommer inom kort... klart du skall ha det :) Dom e bara så supergooooda Tungan ute

Balder: Skönt att vovven verkar krya på sig. Å så väldigt kul att grunden snart skall ta plats :D Förstår att ni lääängtar nu...
    Men lekt i snön!!!! Usch hemska tanke... brrrrr...hur kallt har ni i norr egentligen??? 
    Vi har haft som mest -4 på natten och det snöade även här i fredags tror jag? Men såklart inget som lägger sig på marken. Nej nu vill jag att en varmfront ska dra fram. Känns som det håller på att bli vinter innan det knappt blivit höst här?

(¯`v´¯) Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`v´¯)
  • Knubbe12

He he he... så kallt har vi inte här ännu, men första snön har i alla fall legat kvar ganska länge mot för vad den brukar. Nu är det bara snöplättar lite här och var men det går i alla fall att bygga en snögubbe Flört Det ska bli så skönt när snön kommer "på riktigt" och man slipper detta förbaskade slask. Det dras in ofantliga mänder sand av båda barn och hundar...

I dag har vi varit en sväng på kyrkis. Trevligt med lite vuxet sällskap ibland! Arvid är verkligen inte en gnutta blyg. Han knallar fram till vem som helst, säger "Hej hej!" och tar dem i handen och drar iväg med dem alternativt slår sig ner i deras knä...Tungan ute Själv var jag en riktig blygfis som liten (och är väl det fortfarande i viss mån...) och dottern likaså. Äldsta sonen var ganska framåt, men inte riktigt som Arvid.

"Robin Hood" var rätt ok, lite över medel tycker jag. Hade nog förväntat mig lite mer, men hur som helst är det något alldeles speciellt med killar som spränger fram på en häst med ett svärd eller en pilbåge i högsta hugg! Tungan ute

• idamarja
    Bubba80 skrev 2010-10-18 13:24:00 följande:
    Idamarja: Blir så ledsen när jag läser detta. Elände elände Men samtidigt inser jag att man skall uppskatta saker mer än man gör. Skönt att ni fått komma till ett bra sjukhus. Fick du tag i pappan tillslut? Jag hade fått panik om jag varit helt solo o något sådant sker. Du är så stark tjejen. Ni har verkligen haft ett tufft första år med N-J. För tufft. Måste vara en mardröm för dom flesta. Tänker på er massor. Hoppas lillskrutten kryar på sig snart.
    Ge han en stor bamsekram från oss Nalle Hoppas ni får komma hem snart...

Det blev ett sent kyrkligt dop. planen var att det skulle skett i somras, men då var kyrkan tvunget att akut renoveras då man upptäckt att klocktornet höll på att rasa. Kunde inte tänka mig en annan kyrka så det blev till att snällt vänta. Dopet blev över förväntan bra. Emil var glad o tyckte allt var spännande. Ända nackdelen var att han blev lite tung på slutet, men cermonin i kyrkan tog max 20 minuter, så det var rätt så lugnt måste jag säga. Och vattnet på huvudet var mest kul enligt Emil... han hade gärna plaskat lite extra i dopfunten om han fått

Radeklev: Recept kommer inom kort... klart du skall ha det :) Dom e bara så supergooooda Tungan ute

Balder: Skönt att vovven verkar krya på sig. Å så väldigt kul att grunden snart skall ta plats :D Förstår att ni lääängtar nu...
    Men lekt i snön!!!! Usch hemska tanke... brrrrr...hur kallt har ni i norr egentligen??? 
    Vi har haft som mest -4 på natten och det snöade även här i fredags tror jag? Men såklart inget som lägger sig på marken. Nej nu vill jag att en varmfront ska dra fram. Känns som det håller på att bli vinter innan det knappt blivit höst här?
    jodå jag fick tag på honom, o nu är han här hos oss så det känns mkt bättre, men det är nu man känner hur trött o sliten man är, när man får chansen att slappna av. det visade sig att n-j har haft magsår efter att dom satte in knappen, det i kombination med påfresningen från alla mediciner han äter. så nu när blödandet har lugnat sig så ska dom ta tag i knappen o för det första rengöra den grundligt o sen prova om man kan mata i den. det känns ju som att det aldrig tar slut med elände, men samtidigt känner jag att vi är lyckligt lottade för vi ser så mkt hemskt här på sjukhusen, o vi har det bra ändå, man får försökta ha perspektiv. klart man har dagar då allt känns jobbigare o man funderar hur livet kommer bli för honom, men inget säger egentligen att det skulle bli något annorlunda för honom.

vad mysigt med ett riktigt dop i kyrkan :) jag fantiserade så mkt dom dopet när jag väntade n-j, sen blev det nöddop på sjukhuset, vi vågade inte riskera att han var utan namn ifall något skulle gå snett när han var så sjuk. men det var också ett fint dop men enkelt. har ni gett honom fler namn?
  • MammaAlex

Ida-Marja: Skönt att du fick tag på honom... och visst är det väl så att när man kan slappna av så känner man tröttheten men jag är imponerad av hur stark du är, tror jag brutit ihop tidigare. Låter inget vidare med magsår? Tror de han har fått det för att knappen inte varit ren? Riktigt illa iså fall ju.

Har svårt att tänka mig hur ett dop för Alex skulle vara nu.. han ahde inte velat vara stilla så länge i vår famn ;) Men skoj att det gick bra för er Bubba.

Balder: Hur går det med husbygge när det snöar? (jag har aldrig byggt hus så jag kan inget om det)

Imorgon är det besikning=) Är litta nervös faktiskt.
    Här har det varit kallt nu några dagar (i skånska grader mätt ca 4 plus) men ändå soligt så det har varit jättskönt ute. Härligt

Alexander 090918 radeklev.blogg.se
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3