• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • MammaAlex

Hmmm gillar inte riktigt jämförelsen mellan barnomsorg och sjukvård ;) har hört den förr och sjukvård är ju lite allvarligare. Däremot har jag bara positiv erfarenhet av läkare under utbildning då de oftare är noggrannare, säkert inte alla men dem jag träffat. Jaja nog tjatat om det, jag menade ju absolut inte att det är sämre med förskollärare.

Grattis till plusset lupin! Så spännande!

• idamarja
    Knubbe12 skrev 2010-09-24 22:45:43 följande:
    Oj, det var långa dagar hemifrån. Förstår att du är trött...

Vilken lång kille! Flört Vi ska till bvc på måndag, så vi får se vad domen blir då. Misstänker att lillgubben har planat av både på längden och bredden, som tur är...Tungan ute Inget att vara avundsjuk över Flört Själv känner jag lite blandat inför det här husbygget. Ska bli så skönt att få större yta och ett område som vi trivs i, men att bygga här i norr lönar sig inte riktigt. Saken med vårt förra hus var att det var relativt nytt, men ändå så pass gammalt att det var dags att byta ut kök, badrum osv. Hade vi gjort allt detta hade vi ändå inte fått ut mer än vad vi fick nu, dvs. vi hade gått i förlust på att renovera och då kändes det inte så roligt. Det vi kommer att sakna i från vårt förra hus är ett uterum, ryggåstak och en bastu (mest för att hänga tvätt i...Tungan ute), men allt detta är ju faktiskt bara överflödig lyx. Det som håller på att driva oss till vansinne nu är dessa två våningar. Är så glad att vi valde ett 1-planshus och inte ett 1,5-plans som vi först planerat. Har många kompisar som bor i 1,5-planshus och är jättenöjda, men för oss fungerar det inte alls.

Hur gick det med trådarna?!? Efter skräckberättelser angående insättningen (varför får man inte bli sövd?!? Tungan ute) från en bekant vågar jag f-n inte. Hur obehagligt är det egentligen? Nu funderar jag på p-stav eller Cerazette. Ska ju vara samma verksamma ämnen i dessa. Frågan är ju om man är beredd på en förhöjd cancerrisk...

Lycka till med valet av förskola!
    just nu känns det som ja vill jämna vårt hus med marken o smälla upp ett älvsbyhus istället, det jobbiga med många gamla hus är ju att det inte finns en enda rak vinkel i det, allt e liksom hipp som happ, iaf i vårt hus. min sambo vill ha ett nytt hus, han gillar inte charmen i gamla hus, han vill ha parkett överallt o blanka vita skåpluckor medans ja gillar gamla hus o trägolv, men inte när det känns som att allt e vint o skevt. vi ska ju bygga ut är det tänkt, när det nu blir av, bastu o tvättstuga, just nu känns det som en skogskoja när man kommer in till oss, p-n´s arbetskläder hänger överallt på tork.
    vi har 1½ plans hus, just nu e övervåningen ganska obebodd, mitt syrum o gästrummet är där uppe, men ja tänker att det blir bra när n-j (o eventuella syskon) blir tonåringar, då kan dom husera där uppe, själv ska ja sova i hallen så dom inte kan smita ut ;)

bebis-suget har faktiskt börjat kännas lite mer påtagande nu när man syster är en bra bit i sin graviditet o ja har börjat gå igenom lite av grejjerna som n-j haft som dom ska få låna. men det vet man ju aldrig här i livet om man ska bli välsignad med ett till barn.
  • Bubba80
    lupin84 skrev 2010-09-24 21:58:37 följande:

Theo är 78 lång och väger 10200....

Testet gjorde vi i morse och de visar vad vi trodde, ett tydligt plus... =)

{#emotions_dlg.flower} Å ett STORT GRATTIS  till Plus Jättekul {#emotions_dlg.flower} 

Har precis kommit hem. Har varit iväg i 2 dagar o hjälpt bästa väninnan att flyttstäda ur deras lägenhet. Fasen vad skitigt det var. Är alldeles ledbruten o har ont i hela kroppen nu Tungan ute

Imorgon får ni hålla tummarna för mig, då ska jag på efterkontroll på sjukhuset sen jag låg inne. De ska kolla upp cystan/cystorna? Vet ju inte så mycket själv om det ?... Kände att jag blev lite nervös idag när jag tänkte på det... fast jag vet att det nog inte är nåt farligt...men helt säker kan man ju inte vara förrän dom har kollat upp det? Jaja det går nog bra...

Har ni gjort nåt skoj i helgen då?
    (¯`v´¯) Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`v´¯)
  • lupin84
    Bubba80 skrev 2010-09-26 15:56:45 följande:
    {#emotions_dlg.flower} Å ett STORT GRATTIS  till Plus Jättekul {#emotions_dlg.flower} 

Har precis kommit hem. Har varit iväg i 2 dagar o hjälpt bästa väninnan att flyttstäda ur deras lägenhet. Fasen vad skitigt det var. Är alldeles ledbruten o har ont i hela kroppen nu Tungan ute

Imorgon får ni hålla tummarna för mig, då ska jag på efterkontroll på sjukhuset sen jag låg inne. De ska kolla upp cystan/cystorna? Vet ju inte så mycket själv om det ?... Kände att jag blev lite nervös idag när jag tänkte på det... fast jag vet att det nog inte är nåt farligt...men helt säker kan man ju inte vara förrän dom har kollat upp det? Jaja det går nog bra...

Tack
    Ska hålla tummarna för dig i morn!
  • Knubbe12
    Bubba80 skrev 2010-09-26 15:56:45 följande:

Självklart håller vi tummarna för dig! Du ska se att det inte är någon fara. {#emotions_dlg.flower}
  • idamarja

bubba, håller tummarna för dig, får verkligen hoppas det går bra!

snart dags för oss att åka iväg på operationen, i övermorgon drar vi, jag är helt förstörd av all stress och oro, men skönt ändå att få det gjort, det måste ju göras.

• Knubbe12
    idamarja skrev 2010-09-27 16:29:45 följande:
    bubba, håller tummarna för dig, får verkligen hoppas det går bra!

snart dags för oss att åka iväg på operationen, i övermorgon drar vi, jag är helt förstörd av all stress och oro, men skönt ändå att få det gjort, det måste ju göras.
    Lycka till Nils-John! {#emotions_dlg.flower}Nalle
  • MammaAlex

Hoppas allt går bra för er Ida-Marja!
    Och att allt gick bra på Bubbas återkontroll.

Här är det fullt ös hela dagarna nu känns det som. har varit iväg de flesta dagar sedan förra veckan och fler blir det denna veckan=)
    I fredags var jag och klippte mig igen och blev mörkhårig. Skönt att vara det ett tag...
    Idag blir det en tur till stan och imorgon åker vi och hälsar på mitt jobb. Kan vara skönt att ha träffat barnen lite innan jag ska börja efter jul så vi hinner lära känna varandra.

Hur äter era barn nu? Hur länge "ska" de äta välling. Förstår ju att det givetvis är upp till var och en och att de inte behöver det men hur länge har ni tänkt ge välling? Här är det välling morgon och kväll. Har tänkt ge vanlig frukost men tycker att det är mysigt att sitta med honom i knäet medans han äter vällingen. Är ju inte så ofta längre som han bara vill sitta och mysa..

Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • Emma

idamarja: Jag lägger in er i TS och gör en ny uppdaterad lista. Jag tar bort dom som jag vet att dom helt säkert har försvunnit och dom jag är lite osäker på lämnar jag kvar.

Lupin84: STORT GRATTIS!!!!!!

Bubba80: Tänker på dig... Hoppas allt går bra och att det visar sig vara bra.

idamarja: Ge Nils-John en jättevarm lycka till kram från mig och Mattias. Hoppas allt går vägen för er och att det blir bra.

Radeklev: Vi brukar ge Mattias välling när han ska sova, ibland på morgonen om han vaknar tidigt och hoppas då på att han somnar om efter en stund. Sedan så får han det ibland när han ska sova på förmiddagen elelr eftermiddagen. Jag vet flera barn som har ätit välling till dom är mellan fyra och sex år gamla.

Balder77: Hur gick det på BVC? Ni kommer säkert att trivas bra ändå. Det kanske är saker som kan fixas till efter hand iallafall?

Trådarna kom ut helt smärtfritt tack och lov.  Kändes inget alls förutom när dom satte in dom vanliga instrumenten för att kunna se ordentligt Så det blev ingen skräckhistoria denna gång

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3