• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Strimma

Om det nu var menat som du säger så ber jag om ursäkt för det, men det lät väldigt fel... 

och det har hänt fler gånger att du hasplat ur det klumpiga saker som sårat och irriterat. Jag kände att det här var droppen när jag läste det. Men som sagt jag ber om ursäkt om det nu inte va menat så.

• Bubba80
    Strimma skrev 2010-09-22 09:57:55 följande:

Inte ska det väl startas en ny tråd bara för att vissa inte hinner hänga vid datorn varje dag.  Jag kan tala för mig själv:
    -Jag har ett liv utanför familjeliv som måste skötas i första hand.

Sephiroth- Jag måste säga att jag tycker du verkar vara riktigt ego. Svansar inte folk med efter din pipa så verkar det som du gör dig ovän med allt och alla. Du verkar kunna den saken. Det finns ingen annan i denna tråd som skulle komma på en sån sak som att öppna en ny tråd och frysa ut vissa för att de har ett liv utanför. Du kanske borde fundera på din attityd som du har mot folk.
    Oj oj vad händer här tjejer Förvånad 

Jag tror ni missförstår varandra...?

Men inte behöver vi vuxna människor vara elaka på varandra för det?

Kul att se dig igen Strimma Härligt att det går bra för Miliam på dagis... Inskolningen gick bra eller?

Ja det är skönt när småskruttarna börjar gå Men just nu är min världens mammagris...vill bara bli buren   MIN RYGG GÅR AV SNART... AJ AJ AJ
    (¯`v´¯) Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`v´¯)
  • Sephiroth

Sure thing strimma. Men om jag sagt något som sårat dig förstår jag inte varför du inte så något? Det vill jag såklart inte göra. Och att gå till personangrepp är vi väl lite för gamla för? Vet heller inte vad jag kan ha sagt som sårat någon men ber ändå om ursäkt iaf. Nä nu ska jag busa mer med Lill-räv. Idag var han på dagis själv 1,5 timmar.:S

• MammaAlex

Tjo! Idag var det tandläkarbesök för lilleman på schemat. Fick en massa info om vad som är bra o inte bra att äta.
    Sen var vi på lekdate i eftermiddags Alex blev biten av sin kompis.

Igår hade han en riktig otursdag. Då trillade han massor gånger här inne. När vi gick ut var han i garaget och vi hade koll på var han var, men efter att ha tittat bort i 2 sekunder var han vid trappan ner till källaren och innan vi hunnit dit var han på väg ner, rullandes. Allt gick bra men oj vad rädd jag blev. Och inte blev han avskräckt heller för idag var han på väg dit igen...

• Knubbe12
    MammaAlex skrev 2010-09-22 19:44:03 följande:
    Tjo! Idag var det tandläkarbesök för lilleman på schemat. Fick en massa info om vad som är bra o inte bra att äta.
    Sen var vi på lekdate i eftermiddags Alex blev biten av sin kompis.

Igår hade han en riktig otursdag. Då trillade han massor gånger här inne. När vi gick ut var han i garaget och vi hade koll på var han var, men efter att ha tittat bort i 2 sekunder var han vid trappan ner till källaren och innan vi hunnit dit var han på väg ner, rullandes. Allt gick bra men oj vad rädd jag blev. Och inte blev han avskräckt heller för idag var han på väg dit igen...
    Oj, fy vad obehagligt! Vilken tur att han inte skadade sig allvarligt, trappor kan ju verkligen vara livsfarliga. Vi funderar på att sätta en grind på övervåningen så att inte äldsta sonen ramlar ner när han knallar runt i sömnen på nätterna. Bara han och syrran som har varsitt rum däruppe,vi andra huserar på nedervåningen, så vi har bara en grind nere för att hindra Arvid från att klättra upp. Vet iofs inte om det skulle vara värre med grind. Då kanske han skulle klättra över den i sömnen och skada sig riktigt illa. I natt hittade jag honom i köket där han höll på att rota igenom lådor i jakt på en sked och en banan...Flört

Tittade de något på Alex tänder, eller fick ni bara information? Här kämpar vi på med tandborstningen. Lilleman älskar att sitta och slabba själv med tandborsten i munnen, men det är mindre populärt när vi borstar...
  • Knubbe12
    Sephiroth skrev 2010-09-22 16:53:29 följande:
    Sure thing strimma. Men om jag sagt något som sårat dig förstår jag inte varför du inte så något? Det vill jag såklart inte göra. Och att gå till personangrepp är vi väl lite för gamla för? Vet heller inte vad jag kan ha sagt som sårat någon men ber ändå om ursäkt iaf. Nä nu ska jag busa mer med Lill-räv. Idag var han på dagis själv 1,5 timmar.:S
    Hur gick det att lämna honom själv?
  • MammaAlex

Jo hon kikade lite på tänderna men var mest bara info...
    Vi har kommit på ett nytt sätt att borsta hans tänder som funkar bra. Jag lägger honom med huvudet i mitt knä och sedan får jag faktiskt borsta hyfsat länge.

Ja tack och lov var han ju fullt påklädd med mössa o tjock jacka och rullade på sidan så det blev ju inga hårda smällar, något litet blåmärke har vi hittat idag men inte mer.

Angående den här diskussionen som blivit om ny tråd så kan jag förstå Strimma lite. För hade ni hunnit starta en ny tråd så hade ju inte jag hittat hit igen tillexempel och kanske fler andra som bara har lite paus... För min del spelar det inte så stor roll vad som står och inte står i trådstarten då jag ändå alltid döljer den.

Skönt att förskolan funkar bra för Miliam, Strimma!
    Det är nog bara att vänja sig vid att de inte är under ständig uppsikt på förskolan. Det är omöjligt oavsett om det är stora eller små barngrupper. Man ska ju givetvis reagera om det händer allvarliga saker. Men som personal kan man inte rapportera minsta lilla. Jag kan bli så frustrerad på att det inte finns tillräckligt med personal och ändå så gnäller alla om att vi vill ha sänkt skatt.... När ska folk förstå vad det innebär att sänka skatterna?
    hmm svävade ut lite där=)

Nu blir det skånefruar!

Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • Sephiroth
    Knubbe12 skrev 2010-09-22 20:45:43 följande:
    Hur gick det att lämna honom själv?
    Det gick helt okej! Han hade vart ledsen en stund innan jag kom när en annan mamma hämtade sin lilla Armando. (cooolt namn!) Men i övrigt gick det bra. Imöra är Johnny pappaledig och ska hämta och lämna och jag ska äntligen få komma till läkaren och förhoppningsvis ändra medicin.
    MammaAlex skrev 2010-09-22 21:02:31 följande:
    Jo hon kikade lite på tänderna men var mest bara info...
    Vi har kommit på ett nytt sätt att borsta hans tänder som funkar bra. Jag lägger honom med huvudet i mitt knä och sedan får jag faktiskt borsta hyfsat länge.

Ja tack och lov var han ju fullt påklädd med mössa o tjock jacka och rullade på sidan så det blev ju inga hårda smällar, något litet blåmärke har vi hittat idag men inte mer.

Angående den här diskussionen som blivit om ny tråd så kan jag förstå Strimma lite. För hade ni hunnit starta en ny tråd så hade ju inte jag hittat hit igen tillexempel och kanske fler andra som bara har lite paus... För min del spelar det inte så stor roll vad som står och inte står i trådstarten då jag ändå alltid döljer den.

Skönt att förskolan funkar bra för Miliam, Strimma!
    Det är nog bara att vänja sig vid att de inte är under ständig uppsikt på förskolan. Det är omöjligt oavsett om det är stora eller små barngrupper. Man ska ju givetvis reagera om det händer allvarliga saker. Men som personal kan man inte rapportera minsta lilla. Jag kan bli så frustrerad på att det inte finns tillräckligt med personal och ändå så gnäller alla om att vi vill ha sänkt skatt.... När ska folk förstå vad det innebär att sänka skatterna?
    hmm svävade ut lite där=)

Nu blir det skånefruar!
    Såklart så hade man isåfall länkat till nya tråden, men det var ändå bara ett impulsförslag och inget jag bryr mig om på så sätt. Tycker dock att det vore trevligt om man skrev in de nya i tråden i trådstarten. =)
  • idamarja

ja alltså för mig gör det ju faktiskt det samma om ja står där i listan eller inte, vi gillar o vara lite doldisar ja o n-j ändå så :)

förskola verkar skitläskigt, här är det ju försvisso inte så stora barngrupper men å andra sidan så tror jag inte någon av dom som jobbar på samiska förskolan har ett enda högskolepoäng, dom e nog barnskötare hela bunten på sin höjd, men man kan ju inte kräva orimliga saker :)

idag var vi på 1-årskontroll, vaccin o vägning. vad gör dom på 1-årskontrollerna där ni bor? läkaren hade inte läst n-j´s juornal innan han tog in oss, så han blev rätt paff när han såg pojken, sen fick ja dra hela historien från förlossning fram till idag o sen säger läkaren att han inte tänker kolla dessmer på honom, för han är ju under så bra kontroll...men hjärtläkarna kollar ju inte nått annat än hjärtat. sen kom höjdpunkten, vågen! lillräkan har gått upp, nu väger han 7220, en jätteräka =) vaccinationen gick jättebra men ikväll har han mått dåligt, när han hade sovit sin eftermiddagsslummer var han skitgrinig o gnällde konstant tills ja la honom. men det är nog bättre i morgon, han har fått lite alvedon iaf.

nu ska ja gå o stressa lite på gubben som nyss kommit från skogen, ingen rast o ingen ro, nu får han ta nattvaket med n-j, har blivit en hel del sånt, han sover hemskt dåligt sen en tid tillbaks, rätt tärande

• MammaAlex

På ettårskontrollen här är det ingen läkare. Det är vid 10 månader. Här är det bara vaccin o mätning o vägning. À vägde 10,7 kg o var 77,5 cm.

Barnskötare är inte alltid ett sämre alternativ, jag vet många med hp-poäng som ändå inte borde arbeta med barn;)

Skönt att du får lite avlastning inatt. Kan ju behövas när det strular med sömnen.

Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3