• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Bubba80

Jag skär brödet i cm-tjocka kuber (brukar klippa med sax, enkelt å bra) Emil har aldrig satt i halsen. Om ni är rädda att dom ska stoppa för i mycket i munnen så ge en åt gången. Emil får alla och sitter å plockar medans jag äter min frukost. Går jättebra faktiskt. =) Dom lär sig fort. Är ju nästan enklare för dom att äta smörgåskub än smörgåsrån iaf när det gäller risk för att sätta i halsen. Man får passa så dom inte trycker alla på en gång bara o ge vatten i mellan.

Hm luddigt värre blev det Ni förstår säkert endå...

(¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • Bubba80

Vi har inte heller något samboavtal{#lang_emotions_embarassed} Har inte tyckt det behövts. Vi äger ju endå allt tillsammans och ska försöka få till ett bröllop inom nåt år.

Ni som är gifta... Hur gjorde ni planeringen? Hur mycket kostar allt egentligen? Verkar ju sjukt dyrt...

• Saga09
    Bubba80: Vi hade ett väldigt litet bröllop med enbart närmsta släkten.. alltså inga kusiner eller kompisar eller något sånt alls.
    Det kostade ca 25.000 med allt inräknat tror jag så det är väl inte det värsta man kan lägga antar jag :)

När det gäller smörgås så har jag gett Saga lite med leverpastej - tyvärr fattar hon nog inte riktigt grejen utan mosar hellre sönder bitarna i handen och suger på den.. haha. Vill ju ändå tro att hon ska fatta så vi kör på för hon verkar ju gilla det iallafall
  • Knubbe12
    Bubba80 skrev 2010-04-20 11:40:52 följande:
    Vi har inte heller något samboavtal Har inte tyckt det behövts. Vi äger ju endå allt tillsammans och ska försöka få till ett bröllop inom nåt år.Ni som är gifta... Hur gjorde ni planeringen? Hur mycket kostar allt egentligen? Verkar ju sjukt dyrt...
    När vi var sambos hade vi inte heller något avtal.

Icis86: Försök hålla det kort och koncist, typ något i stil med "Allt mitt är mitt och allt ditt är mitt" och sedan lurar du sambon att skriva under! {#lang_emotions_laughing}

Angående planeringen av bröllopet... Ja, vad ska jag säga. Vi gifte oss i kyrkan och hade omkring 100 gäster på bröllopsfesten/middagen. Hyrde en gård där middagen hölls. Anlitade en cateringfirma som fixade allt käk (vi serverade buffé) och hyrde in serveringspersonal. Vi betalade maten åt gästerna och en begränsad mängd alkohol (tror att vi stod för 2-3 glas vin och motsvarande när det gällde öl + champagna), sedan köpte vi in vin, öl, cider , whisky osv. som gästerna fick köpa i en liten bar. Hyde en karaokeutrustning som vi hade jäkligt roligt med! Min mans band spelade senare på kvällen. En kompis filmade vigseln och bröllopsfesten. Vi hyrde in en fotograf som tog svart/vita foton.

Visst blir det ganska höga utgifter när man hyr/köper bröllopsklänning, håruppsättning, sminkning, bröllopsbukett osv, men det finns nog ingenting jag skulle göra annorlunda. Ja, förresten, kanske buketten då. Den var jättefin, men snuskigt dyr. Hade säkert gått att fixa något lika fint till en billigare peng.

Vi är helnöjda med vår bröllopsdag! Det var mitt i sommaren, varmt och soligt, glada människor och bubblande champagne! Det är inte så ofta man har sina nära och kära samlade på samma ställe på det viset. Var sjukt nervös månaderna innan, mest för att jag skulle börja gråta i kyrkan, inte kunna prata, ramla när jag inte är van vid högklackat och avskyr detta osv, men det gick hur bra som helst!
    Tårarna kom inte förrän under middagen när mina vänner höll tal och när min nyblivne man helt sonika tog sin gitarr, äntrade scenen och sjöng "Älska mig nu" av Björn Afzelius...{#lang_emotions_heart} Det är snart 7 år sedan vi gifte oss (har varit tillsammans i 13 år till sommaren) men bröllopsdagen minns jag som igår! 

Just det; en bröllopsresa till mallorca blev det oxå! Jag tror inte att kalaset blev så dyrt sammanlagt. Kanske kring 50 000:-.
  • Sephiroth
    Knubbe12 skrev 2010-04-20 14:18:52 följande:
    Jag har röstat! Är det någon slags tävling?
    Ja man vinner fem ex av sin pyjamas, och så lägger Libero upp den i poängshoppen. Jag ligger bara sisådär 500 under med min BÄSTA pyjamas. *s*
  • Sephiroth
    Knubbe12 skrev 2010-04-20 14:18:52 följande:
    Jag har röstat! Är det någon slags tävling?
    Åh, jag skulle ju skriva tack också! TACK!
  • Bubba80
    Knubbe12 skrev 2010-04-20 13:39:52 följande:
    När vi var sambos hade vi inte heller något avtal.Icis86: Försök hålla det kort och koncist, typ något i stil med "Allt mitt är mitt och allt ditt är mitt" och sedan lurar du sambon att skriva under! Angående planeringen av bröllopet... Ja, vad ska jag säga. Vi gifte oss i kyrkan och hade omkring 100 gäster på bröllopsfesten/middagen. Hyrde en gård där middagen hölls. Anlitade en cateringfirma som fixade allt käk (vi serverade buffé) och hyrde in serveringspersonal. Vi betalade maten åt gästerna och en begränsad mängd alkohol (tror att vi stod för 2-3 glas vin och motsvarande när det gällde öl + champagna), sedan köpte vi in vin, öl, cider , whisky osv. som gästerna fick köpa i en liten bar. Hyde en karaokeutrustning som vi hade jäkligt roligt med! Min mans band spelade senare på kvällen. En kompis filmade vigseln och bröllopsfesten. Vi hyrde in en fotograf som tog svart/vita foton.Visst blir det ganska höga utgifter när man hyr/köper bröllopsklänning, håruppsättning, sminkning, bröllopsbukett osv, men det finns nog ingenting jag skulle göra annorlunda. Ja, förresten, kanske buketten då. Den var jättefin, men snuskigt dyr. Hade säkert gått att fixa något lika fint till en billigare peng.Vi är helnöjda med vår bröllopsdag! Det var mitt i sommaren, varmt och soligt, glada människor och bubblande champagne! Det är inte så ofta man har sina nära och kära samlade på samma ställe på det viset. Var sjukt nervös månaderna innan, mest för att jag skulle börja gråta i kyrkan, inte kunna prata, ramla när jag inte är van vid högklackat och avskyr detta osv, men det gick hur bra som helst! Tårarna kom inte förrän under middagen när mina vänner höll tal och när min nyblivne man helt sonika tog sin gitarr, äntrade scenen och sjöng "Älska mig nu" av Björn Afzelius... Det är snart 7 år sedan vi gifte oss (har varit tillsammans i 13 år till sommaren) men bröllopsdagen minns jag som igår!  Just det; en bröllopsresa till mallorca blev det oxå! Jag tror inte att kalaset blev så dyrt sammanlagt. Kanske kring 50 000:-.
    Låter ju som mitt drömbröllop typ =)

Lät inte så farligt dyrt heller...men tror det blir dyrare här...allt e ju dyrare här. Åter igen...man ska bli lappjävel

Tyvärr har vi inte några täta föräldrar el släktingar som kan skjuta till lite...tusan oxå...
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3