Bubba80 skrev 2010-04-20 11:40:52 följande:
Vi har inte heller något samboavtal Har inte tyckt det behövts. Vi äger ju endå allt tillsammans och ska försöka få till ett bröllop inom nåt å
r.Ni som är gifta... Hur gjorde ni planeringen? Hur mycket kostar allt egentligen? Verkar ju sjukt dyrt...
När vi var sambos hade vi inte heller något avtal.
Icis86: Försök hålla det kort och koncist, typ något i stil med "Allt mitt är mitt och allt ditt är mitt" och sedan lurar du sambon att skriva under!
Angående planeringen av bröllopet... Ja, vad ska jag säga. Vi gifte oss i kyrkan och hade omkring 100 gäster på bröllopsfesten/middagen. Hyrde en gård där middagen hölls. Anlitade en cateringfirma som fixade allt käk (vi serverade buffé) och hyrde in serveringspersonal. Vi betalade maten åt gästerna och en begränsad mängd alkohol (tror att vi stod för 2-3 glas vin och motsvarande när det gällde öl + champagna), sedan köpte vi in vin, öl, cider , whisky osv. som gästerna fick köpa i en liten bar. Hyde en karaokeutrustning som vi hade jäkligt roligt med! Min mans band spelade senare på kvällen. En kompis filmade vigseln och bröllopsfesten. Vi hyrde in en fotograf som tog svart/vita foton.
Visst blir det ganska höga utgifter när man hyr/köper bröllopsklänning, håruppsättning, sminkning, bröllopsbukett osv, men det finns nog ingenting jag skulle göra annorlunda. Ja, förresten, kanske buketten då. Den var jättefin, men snuskigt dyr. Hade säkert gått att fixa något lika fint till en billigare peng.
Vi är helnöjda med vår bröllopsdag! Det var mitt i sommaren, varmt och soligt, glada människor och bubblande champagne! Det är inte så ofta man har sina nära och kära samlade på samma ställe på det viset. Var sjukt nervös månaderna innan, mest för att jag skulle börja gråta i kyrkan, inte kunna prata, ramla när jag inte är van vid högklackat och avskyr detta osv, men det gick hur bra som helst!
Tårarna kom inte förrän under middagen när mina vänner höll tal och när min nyblivne man helt sonika tog sin gitarr, äntrade scenen och sjöng "Älska mig nu" av Björn Afzelius...

Det är snart 7 år sedan vi gifte oss (har varit tillsammans i 13 år till sommaren) men bröllopsdagen minns jag som igår!
Just det; en bröllopsresa till mallorca blev det oxå! Jag tror inte att kalaset blev så dyrt sammanlagt. Kanske kring 50 000:-.