• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • MammaAlex

Förresten att krypa vid 7 månader har jag också hört att är väldigt tidigt...
    Hörde om en flicka igår som började krypa när hon var 10 månader och en vecka. När hon sedan var 10 månader och TVÅ veckor så började hon gå=)

Har frågat min mamma idag om hon ev kan tänka sig att ha Alex 1 eller 2 dagar i veckan från augusti om jag börjar jobba. Beror på hur mycket maken tänker vara hemma. Ringde och pratade med min blivande chef igår (om jag börjar där) och jag får en tjänst om jag vill ha den. På så många procent som jag vill=) WIIIE!!!!!

Jag har med blogg men är kass på det så den har inte blivit uppdaterad på över en månad.... {#lang_emotions_embarassed}

Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • Icis86
    Bubba80 skrev 2010-04-23 11:54:18 följande:
    Jag tänkte beställa nappar från namnnappen.se i helgen...nån som testat dom?
    Ja - jag har beställt en del ( men när jag fick hem dem ville lucas typ inte använda napp längre
    Men det finns många olika sortes nappar och olika sorters material!

Testa!
  • Knubbe12
    Icis86 skrev 2010-04-23 17:33:52 följande:
    Ja - jag har beställt en del ( men när jag fick hem dem ville lucas typ inte använda napp längreMen det finns många olika sortes nappar och olika sorters material!Testa!
    Jag har oxå varit in på hemsidan och kikat på namnNAPPAR (fasen, jag håller på att vänja mig av vid att säga "tuttar", så säger nästan alla här, men det låter så dumt...{#lang_emotions_wink}). De ser ju jättefina ut, men vad jag kunde se på hemsidan så kan man bara betala med kort. Gillar inte att ge ut kortnummer och dylikt på Internet...
  • Knubbe12
    Sephiroth skrev 2010-04-23 14:52:24 följande:
    Hahaha, ja kanske det. Men då kan de alltid öva utan att tillverka något. ;)
    Va?! Kan man göra så...{#lang_emotions_laughing}
  • Emma
    Sephiroth: Ooops, nu känner jag mig dum som trodde att det bara var vi som hade läkartid {#lang_emotions_embarassed}

Balder77: Självklart ska jag lämna rapport! Nemas problemas! Vet du förresten att det finns e-kort att betala med? Iallafall om man har swedbank. Då får man ett tillfällidt kortnummer som man ger ut. Hur smidigt och bra som helst!

Nu ska jag och supertrött kille gå och bada!
    Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Sephiroth
    Emma skrev 2010-04-23 17:54:31 följande:
    Sephiroth: Ooops, nu känner jag mig dum som trodde att det bara var vi som hade läkartid Balder77: Självklart ska jag lämna rapport! Nemas problemas! Vet du förresten att det finns e-kort att betala med? Iallafall om man har swedbank. Då får man ett tillfällidt kortnummer som man ger ut. Hur smidigt och bra som helst! Nu ska jag och supertrött kille gå och bada!
    Äsch då! ;)

Jag ska även på preventivmedels tjosafräs på måndag. Har inte den blekaste aning om vad jag ska hitta på.... Har fått sån sannslös PMS att jag hamrar ihjäl folk när jag har den, ;) Har jag aldrig haft förut. =(
  • Knubbe12
    Sephiroth skrev 2010-04-23 18:57:22 följande:
    Äsch då! ;)Jag ska även på preventivmedels tjosafräs på måndag. Har inte den blekaste aning om vad jag ska hitta på.... Har fått sån sannslös PMS att jag hamrar ihjäl folk när jag har den, ;) Har jag aldrig haft förut. =(
    Jag har oxå en fruktansvärd PMS. Blir heldeppig och ledsen + superkänslig (och arg, vilket jag sällan brukar vara annars). Har testat en antidepressiv medicin mot detta, men jag märkte ingen skillnad alls tyvärr. Ta upp detta med gyn så kan du förhoppningsvis få hjälp!

Jag börjar bli rejält less på min/vår bm. Kontaktade henne då jag inte gjort någon efterkontroll (har bara varit och tagit cellprov hos en annan bm), men eftersom jag haft en "normal" graviditet och förlossning tyckte hon inte att det var nödvändigt med en efterkontroll, då "säkert allt ändå skulle vara ua". Har hört mig för om en ev p-stav, men fick knappt något svar. Under graviditeten fick jag heller inte någon direkt hjälp trots att jag misstänkte att jag smittats av ett parvovirus som kunde ta kål på fostret. Hon visste ingenting om detta alls... Tur att man inte gav med sig utan kontaktade spec mvc själv, vilket resulterade i ul varannan vecka ända fram till bf...

Naturligtvis kan man inte veta allt , men när jag uppsöker en vårdcentral förutsätter jag att de har mer kunskap än vad jag har. Kan de inte besvara mina frågor på stubinen kan de väl i alla fall bemöda sig med att ta reda på svaret...

Emma: Tack för tipset! Vi har Swedbank, så jag ska kolla upp det!
  • Sephiroth
    Knubbe12 skrev 2010-04-23 19:36:59 följande:
    Jag har oxå en fruktansvärd PMS. Blir heldeppig och ledsen + superkänslig (och arg, vilket jag sällan brukar vara annars). Har testat en antidepressiv medicin mot detta, men jag märkte ingen skillnad alls tyvärr. Ta upp detta med gyn så kan du förhoppningsvis få hjälp! Jag börjar bli rejält less på min/vår bm. Kontaktade henne då jag inte gjort någon efterkontroll (har bara varit och tagit cellprov hos en annan bm), men eftersom jag haft en "normal" graviditet och förlossning tyckte hon inte att det var nödvändigt med en efterkontroll, då "säkert allt ändå skulle vara ua". Har hört mig för om en ev p-stav, men fick knappt något svar. Under graviditeten fick jag heller inte någon direkt hjälp trots att jag misstänkte att jag smittats av ett parvovirus som kunde ta kål på fostret. Hon visste ingenting om detta alls... Tur att man inte gav med sig utan kontaktade spec mvc själv, vilket resulterade i ul varannan vecka ända fram till bf... Naturligtvis kan man inte veta allt , men när jag uppsöker en vårdcentral förutsätter jag att de har mer kunskap än vad jag har. Kan de inte besvara mina frågor på stubinen kan de väl i alla fall bemöda sig med att ta reda på svaret... Emma: Tack för tipset! Vi har Swedbank, så jag ska kolla upp det!
    Usch vad arg jag blir på sådant där! Så är det för mig hela tiden känns det som, oavsett vart man vänder sig. Det skulle kanske kunna vara, jag vet inte faktiskt, du får ringa någon annan etc. Tänk om de man ringer eller besöker kunde ta en på allvar och fixa fram svar!

Jag har aldrig märkt av min PMS förut faktiskt. Första gången var för någon mens sen när jag var extremt nära att slänga stekpannan på Johnny. Nu sist förstod jag att det var PMS, och sa till att jag trodde det var det, men vi höll ändå på att bli riktigt osams!

P-stav har jag haft, då hade jag mens och mellanblödningar hela tiden i fan  nästan 2 år. P-spruta skulle tydligen vara likadant sa BM när jag ringde och bokade tid. P-piller glömmer jag ibland så att jag får mens hela tiden där också... Suck!
  • Knubbe12
    Sephiroth skrev 2010-04-23 19:42:48 följande:
    Usch vad arg jag blir på sådant där! Så är det för mig hela tiden känns det som, oavsett vart man vänder sig. Det skulle kanske kunna vara, jag vet inte faktiskt, du får ringa någon annan etc. Tänk om de man ringer eller besöker kunde ta en på allvar och fixa fram svar! Jag har aldrig märkt av min PMS förut faktiskt. Första gången var för någon mens sen när jag var extremt nära att slänga stekpannan på Johnny. Nu sist förstod jag att det var PMS, och sa till att jag trodde det var det, men vi höll ändå på att bli riktigt osams! P-stav har jag haft, då hade jag mens och mellanblödningar hela tiden i fan  nästan 2 år. P-spruta skulle tydligen vara likadant sa BM när jag ringde och bokade tid. P-piller glömmer jag ibland så att jag får mens hela tiden där också... Suck!
    "Vad tror du själv?", "Tycker du att vi ska boka tid hos läkare, eller ska vi avvakta?", "Kan du titta i den här boken och säga vad du tror att du har för åkomma?" osv. F-n, man blir ju tokig!

Jag vet inte heller vad jag ska välja. Känner inte för att proppa i mig hormoner, så då är det väl kopparspiral som det lutar åt. Vågar dock inte sätta in den... Kanske man kan kräva att bli sövd?! {#lang_emotions_laughing}{#lang_emotions_laughing}{#lang_emotions_laughing}
  • lupin84

Theo var sjuk för en månad sedan... och visst sjutton blev han sjuk igår igen...hade vart ute på promenad med barnvagnsgänget... när vi kom hem var han varm och blank i ögonen... FEBER igen... så idag var han bättre men vi har haft en slappar dag inne... hoppas han är feberfri i morn... är så synd om dem små... vill vara sjuk för dem...
    Men de känns som alla är förkylda och så nu... men de ska väl lägga sig någon gång det med!

Theo har nu från en vecka tillbaka börjat dra sig fram ... går fortare för varje dag - men då han blir trött så blir han så arg och skriker... vill så mycket men går inte riktigt som han vill...
    Var hos bvc i veckan han växer och växer...

Inga tänder här ännu ... väntar på den första.. 

Vad har ni för kudde i sängen till dem små?

Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3