• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Bubba80
    MammaAlex skrev 2010-04-23 15:56:04 följande:
    Nu ser jag ju att det var här jag skulle hängt idag=)Vi har varit ohc busat med andra små barn.Och köpt den nya vagnen =) Blev Britax Yanis. De hade bara tre kvar så jag köpte idag hade tydligen gått som smör. Köpte även en resesäng som svärmor ska ha hos sig...Har Loke alltid varit ljudkänslig? Lilleman var det här en period men har tack och lov ändrat sig igen. Han blev helt hysterisk om någon nös...  Han tycker dock inte om sin fasters pojkvän och det tror jag är för att han är väldigt högljudd. Man kan väl säga att han alltid pratar MED STORA BOKSTÄVER (och ibland även FETA)
    Vilken tur ni hade som hann få en ni oxå KUL
    (¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • Knubbe12
    Bubba80 skrev 2010-04-24 00:34:26 följande:
    Har ni oxå köpt en Britax Yanis? Var på Barnens Hus i går och kikade på vagnar, men hittade ingen som riktigt föll mig i smaken (eller jo, men det kostade typ 3500, vilket jag inte har lust att ge för en... Yanis såg jag inte skymten av där). Behöver verkligen en när vi ska utomlands och även här hemma är det ju såklart praktiskt när man ska dra på en shoppingrunda. Är grymt less på att släpa runt på det stora åbäket och lyfta in och ut den ur bilen...

Var Emils storebror lika snabb med att börja krypa som Emil?

Radeklev: Grattis till kommande arbetet! {#lang_emotions_flower} Oj, vad jag skulle vara lycklig om jag fick ett sådant erbjudande! Är det på samma ställe som du varit tidigare?

Här stupade maken och jag i säng vid tolv i går kväll. Arvids äldre syskon sover hos farmor och farfar, så vi har bara lillskrutten hemma. Städade och röjde hela kvällen i går. Det kommer några par och kikar på huset i dag. Hjälp!{#lang_emotions_tongue_out}
    Sedan har jag bjudit in min morsa, min bror (han är på besök här, bor i Stockholm annars) och svärföräldrarna på middag i kväll, så det blir full rulle hela dagen. Vaknade strax innan 06.00 och kan f-n inte somna om. Är sååå trött, men har börjat få sådana sömnproblem. Ligger och funderar på allt möjligt, men har svårt att varva ner. Förresten; är det någon som har något tips på en riktigt god sallad?! Blir nog hemlagad potatissallad och grillat kött ikväll och behöver en riktigt god sallad till! Skulle vara roligt med något helt nytt!{#lang_emotions_wink}
  • Sephiroth
    Knubbe12 skrev 2010-04-23 21:23:33 följande:
    "Vad tror du själv?", "Tycker du att vi ska boka tid hos läkare, eller ska vi avvakta?", "Kan du titta i den här boken och säga vad du tror att du har för åkomma?" osv. F-n, man blir ju tokig! Jag vet inte heller vad jag ska välja. Känner inte för att proppa i mig hormoner, så då är det väl kopparspiral som det lutar åt. Vågar dock inte sätta in den... Kanske man kan kräva att bli sövd?!
    Kopparspiral borde då inte hjälpa mot PMS? :-S

På tal om sallader, hemmagjord potatissallad med salladslök (de som ser ut som små purjolökar) och finhackad hårdstekt bacon är nog det godaste som finns i hela världen! Serveras gärna ljummen om det går. Fan så hungrig jag är nu. :-S
  • Strimma
    Knubbe12 skrev 2010-04-23 21:23:33 följande:
    "Vad tror du själv?", "Tycker du att vi ska boka tid hos läkare, eller ska vi avvakta?", "Kan du titta i den här boken och säga vad du tror att du har för åkomma?" osv. F-n, man blir ju tokig! Jag vet inte heller vad jag ska välja. Känner inte för att proppa i mig hormoner, så då är det väl kopparspiral som det lutar åt. Vågar dock inte sätta in den... Kanske man kan kräva att bli sövd?!
    Det känns faktiskt nästan ingen när det sätts in.

Jag provade en hormonspiral först, men fick sånt fruktansvärt humör...(höll på att slå ihäl alla i min närhet...) så jag plockade ut den efter ett par månader. Satte då in en kopparspiral istället...och är kanonnöjd med den.
  • Icis86

Jag kör fortfarande på minipiller - hade p piller innan jóch jag lär väl fortsätta med dem sedan. . helst hade jag velat slippa men spiraler och annat känns mest lustigt..
    Vill inte stoppa upp någon metalltråd i mig, nej!
    Det var ju tal för några år sedan om ppiller för män - vad hände med dem?

Lucas vaknade 07.00 och (som vanligt) är det jag som får gå upp med honom medan sambon ligger kvar. .
    Varför kan vi inte dela 50/50 på tidiga morrnar när vi är lediga båda två ?
    Blir så arg. .
    Vi har bråkat som tusan för några veckor sedan då jag blev så ledsen ocg arg för att han inte tar så mycket ansvar här hemma längre, han har blivit bekväm i att jag är hemma och fixar och städar och lagar mat så han bryr sig lixom inte längre.
    Skit tråkigt att behöva plocka upp och laga mat till en man som snart är 30 !
    Känner mig som en mamma för honom också.
    Har dock blivit bättre sedan jag sa till på skarpen att jag inte kan ha det så här längre, så lite mer hjälper han väl till.
    Hur har ni haft det i era förhållanden? Hur mycket hjälper er andre hälft till?
    Såg att ni skrev något om PMS - jag har varit som en PMSkossa sedan jag fick barn.
    Mest att jag tjatar om pissaker och blir galen för minsta lilla.
    Istället för att lugnt försöka framföra vad jag har att säga brister jag ut i gråt eller står och skriker för minsta lilla.
    Jag dock behärskat mig bra de senaste veckorna då jag insett hur pass jobbig jag måste låta. Hade aldrig stått ut med att höra på en gnällkossa så fort jag kom hem från jobbet!

• Bubba80
    Knubbe12 skrev 2010-04-24 06:59:46 följande:
    Har ni oxå köpt en Britax Yanis? Var på Barnens Hus i går och kikade på vagnar, men hittade ingen som riktigt föll mig i smaken (eller jo, men det kostade typ 3500, vilket jag inte har lust att ge för en... Yanis såg jag inte skymten av där). Behöver verkligen en när vi ska utomlands och även här hemma är det ju såklart praktiskt när man ska dra på en shoppingrunda. Är grymt less på att släpa runt på det stora åbäket och lyfta in och ut den ur bilen...Var Emils storebror lika snabb med att börja krypa som Emil?Radeklev: Grattis till kommande arbetet!  Oj, vad jag skulle vara lycklig om jag fick ett sådant erbjudande! Är det på samma ställe som du varit tidigare?Här stupade maken och jag i säng vid tolv i går kväll. Arvids äldre syskon sover hos farmor och farfar, så vi har bara lillskrutten hemma. Städade och röjde hela kvällen i går. Det kommer några par och kikar på huset i dag. Hjälp!Sedan har jag bjudit in min morsa, min bror (han är på besök här, bor i Stockholm annars) och svärföräldrarna på middag i kväll, så det blir full rulle hela dagen. Vaknade strax innan 06.00 och kan f-n inte somna om. Är sååå trött, men har börjat få sådana sömnproblem. Ligger och funderar på allt möjligt, men har svårt att varva ner. Förresten; är det någon som har något tips på en riktigt god sallad?! Blir nog hemlagad potatissallad och grillat kött ikväll och behöver en riktigt god sallad till! Skulle vara roligt med något helt nytt!
    Nej vi har inte köpt nån...ser att jag var lite trött i formuleringen där Jag menade att det var tur att ni oxå fick en när så många andra oxå ville ha den...

Förresten om jag hade en sån bm som ni verkar ha så hade jag blivit skogstokig{#lang_emotions_yell}

Nu e det gjort iaf... la precis en beställning från namnnappen
    Vi säger förresten oxå "tutte/tuttar" om napp/nappar
  • Bubba80

Radeklev: Vad kul med jobbet Stort Grattis... Det var du verkligen värd ju

Balder: Storebror tog sig fram 1 månad tidigare än Emil. Men han var däremot senare på allt annat. Han började inte ställa sig upp o så förrän han var 8 mån.
    Det som är skönt nu är att Emil blir lite mer stabil varje dag nu. Ramlar ofta...men inte lika ofta...skönt e väl det ¨

Min gubbe o jag hade det riktigt tufft när första barnet föddes. Folk som inte har barn förstår inte förrän dom har det...Hur´det är o vilka småsaker man kan bråka om. Jag pratade just med min bästa väninna om detta igår (hon fick barn för 9 veckor sen). Hon sa att det var mycket som hon förstod mig i nu, men som hon inte förstått förut.
    Men jag måste nog säga att min gubbe är toppen på att hjälpa till med barnen när han är hemma vill säga. Väldigt upptagen gubbe jag har Tyvärr så är han inte lika bra på att hjälpa till med hemmet, men men... Man får sätta ner foten ibland så blir det lite bättre

• nadia bk
    Icis86 skrev 2010-04-24 08:48:59 följande:
    Jag kör fortfarande på minipiller - hade p piller innan jóch jag lär väl fortsätta med dem sedan. . helst hade jag velat slippa men spiraler och annat känns mest lustigt.. Vill inte stoppa upp någon metalltråd i mig, nej! Det var ju tal för några år sedan om ppiller för män - vad hände med dem? Lucas vaknade 07.00 och (som vanligt) är det jag som får gå upp med honom medan sambon ligger kvar. . Varför kan vi inte dela 50/50 på tidiga morrnar när vi är lediga båda två ? Blir så arg. . Vi har bråkat som tusan för några veckor sedan då jag blev så ledsen ocg arg för att han inte tar så mycket ansvar här hemma längre, han har blivit bekväm i att jag är hemma och fixar och städar och lagar mat så han bryr sig lixom inte längre. Skit tråkigt att behöva plocka upp och laga mat till en man som snart är 30 ! Känner mig som en mamma för honom också. Har dock blivit bättre sedan jag sa till på skarpen att jag inte kan ha det så här längre, så lite mer hjälper han väl till. Hur har ni haft det i era förhållanden? Hur mycket hjälper er andre hälft till? Såg att ni skrev något om PMS - jag har varit som en PMSkossa sedan jag fick barn. Mest att jag tjatar om pissaker och blir galen för minsta lilla. Istället för att lugnt försöka framföra vad jag har att säga brister jag ut i gråt eller står och skriker för minsta lilla. Jag dock behärskat mig bra de senaste veckorna då jag insett hur pass jobbig jag måste låta. Hade aldrig stått ut med att höra på en gnällkossa så fort jag kom hem från jobbet!
    Vi har också haft lite diskutioner kring detta......han har ett tungt jobb så trött när han kommer hem ibland jobbar han 12 timmars pass.....

Men då sa jag att
    ett...du sover hela natten det gör inte jag.
    Två.....Jag bär runt på 8 kg varje dag 24 timmar om dygnet.
    Tre.... hade jag inte tagit disk,tvätt sopa golven skött katterna etc. så hade du efter jobbet fått göra en del av det och DU och Jag skulle inte ha nån tid till att prata umgås titta film eller nått efter att Tidus lagt sig

Då förstod han hur mycket jag gör eller fått  göra från och med han började jobba.....så nu kollar han läget när han kommer hem vad som ska göras och tar med Tidus när han ska fixa så som jag gör på dagarna=)...

Dessa diskutioner tror jag uppstår av att ena parten faktiskt inte förstår.....ser inte helt enkelt.
    sen visst finns det säkert rötägg som bara skiter i det....

Säg till att en till två ggr i veckan SKA du få sova ut och han SKA faktiskt gå upp sen kan han sova ut en gång i veckan.....då är det ju lite mer rättvist....
  • Emma

Radeklev: GRATTIS!!!!

Balder77: När man får sådana läkare / barnmorskor så borde det fan gå att anmäla dom för slöhet eller liknande. Typ en Lex Slö anmälan eller så.

lupin84: Vi har en rätt tunn kudde. Jag vet inte riktigt när det är dags att byta till en lite tjockare. Men jag tycker att den funkar bra. Jag har sytt ihop den själv av ett täcke tills jag tyckte att det blev lagom tjockt

Icis86: Här kör vi faktiskt varannan morgon på helgerna. Men det är ändå jag som får göra Mattias frukost och så. Men det är det ändring på nu. Jag ska ta upp med sambon att jag förväntar mig att han ska ta mer initiativ med Mattias. Tex så har han inte lagt Mattias på över en månad. när han ska sova middag så blir han förvånad över hur snabbt M somnar... Han tar lixom gulligull stunderna. men vet inte hur mkt mat han ska ha osv... Det tycker jag känns jävligt tråkigt för då är det som om alla fördomar svärmor har blir förverkligade. Och så vill jag verkligen inte ha det. Så ett snack med honom ska det allt bli! Hemma är han väl hyfsad på att plocka undan om jag ber snällt. Men annars så ligger mobilladdarna kvar på bänken. Kallingarna kvar på golvet i badrummet istället för tvättkkorgen. Lägger saker överallt. Snubblad på en påse i trappen häromdagen när jag gick och bar Mattias. Ramlade i trappen men lyckades rädda så att M inte gjorde illa sig. Blev så jävla rädd att jag ringde sambon och stortjöt och sa att jag snubblade på påsen. Han hade lagt den där och fick dåligt samvete för det. Det kunde han gott ha tycker jag. Men som dammsuga, tvätta, plocka i och ur diskmaskinen är det jag som får göra. Men jag låter hans disk stå kvar på bänken för jag har sagt tusen gånger att jag ska sluta plocka upp efter honom och det har jag gjort nu.

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Bubba80

Emma: GOOOOO GIRL!!!!!! Nu ska vi på fotbollsmatch. Gubbens lag har seriepremiär idag=) Ha en bra dag!

Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3