• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • tiptoe

usch vad jobbigt med alla små som trillat och slagit sig.. Det är så hemskt, jag råkade välta vagnen i rulltrappan när Astrid var typ 4 mån, slutade med tur till akuten och två bulor, men usch vad jag mådde dåligt å behöver jag ens nämna att jag aldrig åkt rulltrappa med vagnen igen?

Är det många som börjat krypa här? Det känns som Astrid är på g, hon har dock inte fått ihop att hon måste upp på armar och ben samtidigt utan blir bara antingen ben eller armar och så blir hon arg för att hon inte kommer någonstans. Dock så var hon uppe på alla fyra i sömnen inatt såg sjukt kul ut när hon stod så och sov. Annars så är favoriten att gå i gåstolen å hon går på riktigt i den så jag börjar misstänka att hon nog kommer gå innan hon kryper..

Förresten någon som har tips på mellanmål? jag tycker det är så svårt att komma på bra..

• Bubba80

Godmorgon tjejer!

Visst är det så att barnen kommer slå sig... och det är många ggr om.
    Jag blev mest irriterad på mig själv bara...Varför jag inte vaknade av att han var vaken??? Med Emil var ju faran över på 10 sekunder, ungefär så länge han var ledsen. Fick mest dåligt samvete när jag såg blåmärket sen bara =(

Förresten Sephiroth... Vad är en Samovar? Är det nån form av kruka?

Idag kommer det hem en grävmaskin till oss. Nu börjas det...renovering av uppfart. Det skall schaktas(stavas det så?) Läggas duk o plattor o grus... Blir nog nice när det är klart

Så jag tänkte ta det lugnt tills Storebror skall hämtas fr dagis. Kanske tvätta nån maskin o småplocka lite bara...ja det där man inte kommer undan ni vet

(¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • Sephiroth
    Bubba80 skrev 2010-04-26 08:36:35 följande:
    Godmorgon tjejer! Visst är det så att barnen kommer slå sig... och det är många ggr om. Jag blev mest irriterad på mig själv bara...Varför jag inte vaknade av att han var vaken??? Med Emil var ju faran över på 10 sekunder, ungefär så länge han var ledsen. Fick mest dåligt samvete när jag såg blåmärket sen bara =( Förresten Sephiroth... Vad är en Samovar? Är det nån form av kruka? Idag kommer det hem en grävmaskin till oss. Nu börjas det...renovering av uppfart. Det skall schaktas(stavas det så?) Läggas duk o plattor o grus... Blir nog nice när det är klart Så jag tänkte ta det lugnt tills Storebror skall hämtas fr dagis. Kanske tvätta nån maskin o småplocka lite bara...ja det där man inte kommer undan ni vet
    http://www.booksatoz.com/witsend/images/samovar.gif Ungefär så här ser min samovar ut. Det är en rysk tekokare som jag ärvt av mammas morfar eller något sådant. Min är från 1900 ungefär.

Blåmärket i pannan är redan borta idag, så det är skönt. Men tänk om han fått den där kranen i pannan! Argggha!

Idag blir det dubbel promenad. Måste till banken och sen till barnmorskan vid 15.

Angående kombinerad diet vill jag säga att jag går ner ganska bra på den. Äter som sagt shakers och soppor (allevo) tills karln kommer hem, sen äter vi middag tillsammans. Det minus alla sorters godsaker gör fin nedgång. =) Är nere på 71 ungefär. Jippie!
    tiptoe skrev 2010-04-26 08:30:42 följande:
    usch vad jobbigt med alla små som trillat och slagit sig.. Det är så hemskt, jag råkade välta vagnen i rulltrappan när Astrid var typ 4 mån, slutade med tur till akuten och två bulor, men usch vad jag mådde dåligt å behöver jag ens nämna att jag aldrig åkt rulltrappa med vagnen igen? Är det många som börjat krypa här? Det känns som Astrid är på g, hon har dock inte fått ihop att hon måste upp på armar och ben samtidigt utan blir bara antingen ben eller armar och så blir hon arg för att hon inte kommer någonstans. Dock så var hon uppe på alla fyra i sömnen inatt såg sjukt kul ut när hon stod så och sov. Annars så är favoriten att gå i gåstolen å hon går på riktigt i den så jag börjar misstänka att hon nog kommer gå innan hon kryper.. Förresten någon som har tips på mellanmål? jag tycker det är så svårt att komma på bra..
    Åh fy vilken ångest! Tur att det gick bra.

Loke står inte i kryp ännu, men han ålar. Han ställer sig i kryp och gungar nu om man sätter honom och han ska ha något som han inte riktigt når, men då hasar han fram lite grann och sedan lägger han sig nöjt på mage och ålar vidare. Tror han är rätt nöjd med ålningen. ^^

Kryper Emil klassiskt nu? Hur länge tog det isåfall från att han började åla?
  • Knubbe12

Usch. Ja, det är alltid hemskt när barnen gör sig illa. Man vänjer sig liksom aldrig...
    Oftast slutar det ju som tur är väl, men man blir ändå alltid irriterad på sig själv.
    Sephiroth: Värt ett försök att testa hörselkåpor! {#lang_emotions_wink} Det finns riktigt fina anpassade för just små barn. Arvid provade sina första gången förra helgen. Storasyster fyllde år och vi hade hyrt en gård och hade "discokalas". En massa barn och musik, men han somnade lugnt och tycktes inte alls störas av ljuden. Däremot såg han lite förvånad ut. Han satt och stirrade hela kalaset och gav inte ifrån sig ett pip. Lite konstigt tyckte han nog att det var. Stackaren trodde nog att han blivit döv...{#lang_emotions_tongue_out} Superpraktiskt är det i alla fall, vi har använt det till alla barnen vid t. ex. fotbollsmatcher, festivaler och liknande.

tiptoe: Här blir det oftast frukt till mellis, ibland grönsaker istället. Något rån då och då, men det känns ju inte särskilt nyttigt.

Bubba80: Renovering är ju alltid kul, särskilt när det är klart! {#lang_emotions_wink}

Nu har Arvid somnat, så jag ska faktiskt passa på att lägga mig en halvtimme. Det blev en sen kväll i går, så jag var helt färdig när jag vaknade. Såg bl.a. "Paranormal Activity" som var helt ok (men inte särskilt läskig...).

• Bubba80
    Sephiroth skrev 2010-04-26 08:46:34 följande:
    Ungefär så här ser min samovar ut. Det är en rysk tekokare som jag ärvt av mammas morfar eller något sådant. Min är från 1900 ungefär. Blåmärket i pannan är redan borta idag, så det är skönt. Men tänk om han fått den där kranen i pannan! Argggha! Idag blir det dubbel promenad. Måste till banken och sen till barnmorskan vid 15. Angående kombinerad diet vill jag säga att jag går ner ganska bra på den. Äter som sagt shakers och soppor (allevo) tills karln kommer hem, sen äter vi middag tillsammans. Det minus alla sorters godsaker gör fin nedgång. =) Är nere på 71 ungefär. Jippie! Åh fy vilken ångest! Tur att det gick bra. Loke står inte i kryp ännu, men han ålar. Han ställer sig i kryp och gungar nu om man sätter honom och han ska ha något som han inte riktigt når, men då hasar han fram lite grann och sedan lägger han sig nöjt på mage och ålar vidare. Tror han är rätt nöjd med ålningen. ^^Kryper Emil klassiskt nu? Hur länge tog det isåfall från att han började åla?
    Usch fy vilken stor sak att få på sig... Säkert tung som satan oxå?

Emil kör nån blandning med kryp o ål. Men när han är under soffbordet där det är trångt ska han förstås alltid krypa o försöka sitta...Så där slår han alltid i huvudet o blir skit förbannad {#lang_emotions_yell}

Balder: Den filmen vill jag se...

Ska bli så skönt att göra det sista här hemma nu...men som sagt...mest skönt när det är färdigt. Ganska jobbigt medans det håller på
    (¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • Emma

Bubba80: Tack

Sephiroth: Fy så läskigt. Men ha inte dåligt samvete. Saker händer lätt och man kan ju inte ha koppel på dom små rackarna. Men jag förstår exakt hur du känner och det är så lätt att klandra sig själv.

Balder77: Mattias och Arvid kör samma sak när dammsugaren kommer fram Men M gillar inte när han får lov att ha hörlurarna på sig då så han försöker få av sig dom samtidigt som han försöker få tag på dammsugarslangen
    Jaha, man får alltså skaffa två barn till innan det blir någon ordning i stugan. Får avboka tiden för isättning av spiral på onsdag då

Radeklev: Jag känner nog att jag vill att M ska vara vänd mot mig tills han är iallafall minst ett år. Men sen så kanske han tycker annorlund och inte vill åka vagn om han inte åker framåtvänt. Det är ju så olika från barn till barn ju.

Bubba80: Uschh vad hemskt. Men samma här som med Sephiroth. Det händer ju så lätt. Sen när han inte säger så mycket och man är en trött förälder så märker man ju inte om de vaknar om de inte låter så mycket. Ha inte dåligt samvete.

Radeklev: Va härligt att veta att du har ett jobb som väntar sen! Måste säga att jag blir lite avis

Här har det varit fullt ös hela helgen. I lördags var vi till svågerns föräldrar och käkade världens godaste mat. Satt och pratade och skrattade. Jag tror inte att jag har skrattat så mcyket på över ett år faktiskt

Igår var vi till svärföräldrarna. Jag blir återigen så irriterad på att det ska läggas näsan i blöt och inte acceptera det jag säger. Svärmor ska gå en promenad med vagnen för att M ska fortsätta sova, men börjar gulla med honom och sen går hon. kommer tillbaka och säger att han inte somnade... Konstigt!? Svärfar har börjat lägga sig i hur mycket kläder han ska ha på sig... Fan va sur jag blir. Mina föräldrar lägger sig verkligen ALDRIG i på det sättet.
    Sen så ifrågasätter dom att vi tycker att han verkar trött jämt. Jag sa att nu när han sitter och låter sådär så är det för att han är trött. Då sa svärmor att hon tycker att han verkar så pigg så när hon gick med honom. Då sa jag att det var ju för att han såg att det var någon annan som tog vagnen och då kan man ju inte somna om. Sen sa jag att när han sparkar sådär mycket också så är det för att han ska hålla sig vaken och inte riskera att somna. Tillslut gav hon sig. Men lixom, räcker det inte med att jag rabblar upp allt som jag och Johan upplever? MÅSTE det ifrågasättas jämt??? AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHH.... BLIR GALEN!!!!!
    Som tur är så är min svägerska iallafall världens bästa och gulligaste och hjälper mig när det gäller att klä av och på M och ifrågasätter inte. Mina svärföräldrar är också världens gulligaste människor, men jag blir bara så matt när det jämt ska ifrågasättas saker och ting.

Idag ska vi till lekparken med några kompisar!

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Knubbe12

Ja, dessa svärföräldrar...{#lang_emotions_wink} I lördags på fm började maken och jag bråka om en sak som hade med svärisarna att göra. Igen. Det är ungefär det våra tvister alltid handlar om.

Vi ska till Riksgränsen i morgon, och jag gick igenom all utrustning vi behöver ha med oss; slalomskidor, pulkor, längdskidor osv. Jag hittar inte mina längdskidor någonstans. Däremot står ett par skidor i vårt garage som jag skulle låna av min svärfar och testa. Ser på en gång att de är alldels för långa och styva för min vikt och längd och jag kommer inte att kunna använda dem. Fortsätter leta efter mina skidor, men utan resultat. Då visar dte sig att min svärfar helt sonika gått in i vårt garage (de har nyckel hit) och hämtat mina skidor och gett dem till min svärmor...

Lite konstigt gjort tycker jag, man borde väl i alla fall fråga först?! Hur som helst skiter jag i skidorna; det som stör mig är min mans attityd. "Du gör ju inget annat är klagar på dem" osv. Började gräla rejält och jag blir så förbannat ledsen att han aldrig kan stå på min sida! Man känner sig ju som ensammast i världen... Även när det gäller mina föräldrar och han egentligen håller med mig är han en riktig hycklare när de hör och håller med dem, för att i nästa sekund när de åkt, berätta att han håller med mig men är rädd att de ska tycka illa om honom... Så jäkla fegt tycker jag och dessutom borde han väl bry sig mer om vad jag tycker om honom än vad de tycker. Han är ju för f-n inte gift med dem.

Sådär... nu känns det lite bättre!{#lang_emotions_wink}

• Knubbe12

Förresten; någon som har ett bra tips på en ljudbok/mp3 till mobilen? Några timmars bilresa (ca 6-7...) väntar och en ljudbok skulle vara trevligt!

• Sephiroth
    Knubbe12 skrev 2010-04-26 11:50:42 följande:
    Förresten; någon som har ett bra tips på en ljudbok/mp3 till mobilen? Några timmars bilresa (ca 6-7...) väntar och en ljudbok skulle vara trevligt!
    www.ostgotabibliotek.se/Default.asp&SelectedMenuItemID=6823&CategoryID=6408

Jag måste säga att om karln ställde sig på någon annan sida än min hade jag blivit vansinnig! En sådan sak skulle jag inte förlåta. =( Hoppas karlsloken inser att det är dig han är gift med och att det är DIN åsikt som spelar roll. =(
  • Knubbe12
    Sephiroth skrev 2010-04-26 13:54:53 följande:
    www.ostgotabibliotek.se/Default.asp?MenuItemI...Jag måste säga att om karln ställde sig på någon annan sida än min hade jag blivit vansinnig! En sådan sak skulle jag inte förlåta. =( Hoppas karlsloken inser att det är dig han är gift med och att det är DIN åsikt som spelar roll. =(
    Tack för tipset!

Ja, det känns så jäkla trist... Annars har vi det bra, det är liksom bara det som stör mig i vårt förhållande. Han tycker att det är konstigt att jag blir så upprörd...
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3