• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • Anonym (n)
    Anonym skrev 2010-06-13 12:49:37 följande:
    Jag vet ju att jag är en drama-queen och reagerar jättestarkt på saker som andra inte hade reagerat över. Så när det händer något i relationen och jag reagerar jättestarkt som vanligt, så lämnar jag ändå inte. För jag tänker att jag överdrivit, precis som jag ju alltid gör.

?
    Jag tycker inte att man kan kalla en person med borderline för dramaqueen ( eller det kanske man kan)  - snarare så är reaktionerna befogade och psykologiskt riktiga i förhållande till upplevelsen.

Problemet är ju att upplevelsen inte är i överensstämmelse med verkligheten. Utåt ser det ut som att man överreagerar, men ofta triggas ju fight-or-flight och i det läget har man inga val. Slåss eller fly.

Tänk dig att du är på Estonia och hon sjunker. Du är på väg i labyrinten i hyttgången - då kommer din sambo och frågar "kan du laga mat idag?" - ja, tänk dig själv - svaret blir inte det han förväntat sig. Han fattar förstås ingenting...han vet ju inte att du kämpar för ditt liv. Det här är ju typiskt borderline, tycker jag. Men jag tolkar det inte som att man är drama- queen.

Nu vet jag inte, kanske det var något annat du menade?
  • Anonym
    Anonym (n) skrev 2010-06-13 16:16:45 följande:
    Jag tycker inte att man kan kalla en person med borderline för dramaqueen ( eller det kanske man kan)  - snarare så är reaktionerna befogade och psykologiskt riktiga i förhållande till upplevelsen.

Problemet är ju att upplevelsen inte är i överensstämmelse med verkligheten. Utåt ser det ut som att man överreagerar, men ofta triggas ju fight-or-flight och i det läget har man inga val. Slåss eller fly.

Tänk dig att du är på Estonia och hon sjunker. Du är på väg i labyrinten i hyttgången - då kommer din sambo och frågar "kan du laga mat idag?" - ja, tänk dig själv - svaret blir inte det han förväntat sig. Han fattar förstås ingenting...han vet ju inte att du kämpar för ditt liv. Det här är ju typiskt borderline, tycker jag. Men jag tolkar det inte som att man är drama- queen.

Nu vet jag inte, kanske det var något annat du menade?
    Nej det är ju precis så jag menar, du fick mig att se det ur ett helt annat perspektiv nu bara. Är det något man kan lära sig i DBT, att uppfatta saker så som andra uppfattar dom? Min enda instinkt som det är nu är att INTE agera på mina känslor, för att det aldrig stämmer med verkligheten. Det blir ju problematiskt för ibland så är det helt rätt reaktion, man har uppfattat situationen helt rätt, men man agerar ändå inte för man inte ser skillnaden på denna situationen och de situationerna som man uppfattat fel. Jag blir handlingsförlamad helt enkelt. Även om jag sällan lyckas hålla känslorna inne i stundens hetta, så kommer jag alltid och ber om ursäkt i efterhand trots att jag nog inte alls borde göra det alltid. Så har stått ut med mycket skit i relationer, men inte insett det förrän långt efteråt.

Jag har försökt att lösa det genom att prata med vännerna om situationen innan jag avgör hur jag ska se på den, men oftast så slutar det med att jag tycker att de har fel och gör tvärtemot trots att de egentligen har rätt. Känner mig som en galen människa ibland. Skäms över hur jag betett mig inför andra, de måste tro att jag inte är riktigt klok... Och allt skit jag låtit andra utsätta mig för, bara för att jag trott att det bara är i mitt huvud alltihopa...
  • Anonym (n)
    Anonym skrev 2010-06-13 12:49:37 följande:
    Jag har svårt att veta vad som är ok att förlåta, och vad man bör lämna för. När bör jag kontrollera min ilska och när är min ilska befogad? Var gränsen går överlag. Hur ska man kunna avgöra om man inte ens kan lita på sina egna reaktioner?
    Någon mer som känner igen sig i detta?
    Jag kunde aldrig förlåta tidigare. Alla situationer tolkade, hörde, utläste jag något som ingen annan uppfattade. Sedan agerade jag med ilska, vrede och förlät aldrig någon någonting... Och jag led ofattbart (utan att jag vågade se att så var fallet - en liten hämnd är ändå en hämnd brukade jag säga).

När ilska härrör till situationen och det som händer då är den befogad. Ex din sambo river sönder din biljett till Maldiverna - klart du blir arg.
    När den inte är befogad. Du får besked från arbetsgivaren att din semester inte blir de veckor du önskat- det hela slutar med att du blir arg på din sambo och vägrar prata med honom i 4 dagar. Inte befogad ilska mot din sambo/ felriktad.

För er som inte vet hur en borderline kan vara så låter det sistnämnda som ett påhitt - för mig är det inte det, tyvärr. När man är i det så ter det sig logiskt, anledning till att jag blir arg är då att jag känslomässigt befinner mig någon annanstans, men kan inte själv reda ut var eller så fattar jag bara inte vad som händer.
  • Anonym
    Anonym (????) skrev 2010-06-05 18:36:13 följande:
    Har ni blivit diagnostiserade av läkare? Det är inte bra att gå och tro att man har en diagnos som man kanske inte har för då går man upp i det totalt och "låter" allt stämma in.

Ett tips för er som inte blivit utredda är att be om det för att få rätt behandling och hjälp. Det krävs mycket arbete med att få bort en sån personlighets störning men det går att få bort. Det är ju ingen diagnos i den bemärkelsen att man får dras med det resten av livet. Det går att bli stabil och då försvinner "diagnosen". 
    Jag ska börja hos psykolog nu, får man automatiskt en diagnos då om hon märker av tendenserna i ens agerande? Eller måste man specifikt be om en utredning vid sidan av samtalsbehandlingen?

Denna tråden är såklart öppen för alla oavsett diagnos, för mig spelar det ingen roll vad man kallar det. Det är så skönt att ha människor som agerar, tänker och känner likadant. Det har gett mig jättemycket.
  • Anonym (n)
    Anonym skrev 2010-06-13 16:28:44 följande:
    Jag ska börja hos psykolog nu, får man automatiskt en diagnos då om hon märker av tendenserna i ens agerande? Eller måste man specifikt be om en utredning vid sidan av samtalsbehandlingen? 
    Man brukar rekommendera SCID-II som utredning, man kompletterar sedan med lite olika mindre tester också.

Nej jag tycker inte att det är seriöst eller vetenskapligt för den delen att sätta diagnoser utan tester/utredning.

Hur skulle du själv tänka om läkaren sade att du har njursvikt, men han tog inte ett enda blodprov?
  • Anonym (Bea)

Hej!
    Jag har fått min diagnos precis nyligen, och håller på och läser det mesta jag hittar gällande Borderline-störning. Just frågan om hur man fungerar i ett förhållande är väldigt intressant för mig just, då jag nog har mycket av mina "problem" just i förhållande-relationen.
    Min sambo läste på om detta, vad som kännetecknar denna störning, och håller med till punkt och pricka!
    Det är på både gott och ont anser jag att ha fått den här diagnosen, det skrämmer mig samtidigt som jag är väldigt lättad över att få se "på papper" att alla saker jag gör och tar mig till finns inom dessa ramar!
    Nu kanske jag äntligen kan få rätt sätt att jobba med det, och på så sätt också rädda min relation.

Skönt att ha flera här som lider av samma saker, då man kan bolla mycket!
    Hoppas att jag är välkommen in i er tråd!

• Anonym
    Anonym (Bea) skrev 2010-06-17 11:15:23 följande:
    Hej!
    Jag har fått min diagnos precis nyligen, och håller på och läser det mesta jag hittar gällande Borderline-störning. Just frågan om hur man fungerar i ett förhållande är väldigt intressant för mig just, då jag nog har mycket av mina "problem" just i förhållande-relationen.
    Min sambo läste på om detta, vad som kännetecknar denna störning, och håller med till punkt och pricka!
    Det är på både gott och ont anser jag att ha fått den här diagnosen, det skrämmer mig samtidigt som jag är väldigt lättad över att få se "på papper" att alla saker jag gör och tar mig till finns inom dessa ramar!
    Nu kanske jag äntligen kan få rätt sätt att jobba med det, och på så sätt också rädda min relation.

Skönt att ha flera här som lider av samma saker, då man kan bolla mycket!
    Hoppas att jag är välkommen in i er tråd!
    Alla är välkommna

Ska iväg till psykologen idag, första besöket. Är lite nervös, vet att jag alltid brukar hitta anledningar för att inte gå dit. Men denna gången ska jag ta itu med det.
  • Anonym (Bea)
    Anonym skrev 2010-06-17 12:05:53 följande:
    Alla är välkommna

Ska iväg till psykologen idag, första besöket. Är lite nervös, vet att jag alltid brukar hitta anledningar för att inte gå dit. Men denna gången ska jag ta itu med det.
    Tack, tror att man faktiskt kan få ut en hel del av en sån här tråd/såna här kontakter!

Det tycker jag att du ska, gå idag alltså! Det kommer gå jättebra! Jag har inte fått någon träff ännu för behandling, remiss är skriven och han skulle be om en tid snarast möjligt.
    Jag tycker alltid det är motigt att gå på såna saker, även om jag vet att när jag väl är där och speciellt när jag går därifrån, så känns det så mycket bättre inuti mig.
    Som om man har tappat 100 kg oro.

Lycka till idag i alla fall, hoppas du får en bra psykologkontakt!!
    *kram*
  • Anonym
    Anonym (Bea) skrev 2010-06-17 12:58:56 följande:
    Tack, tror att man faktiskt kan få ut en hel del av en sån här tråd/såna här kontakter!

Det tycker jag att du ska, gå idag alltså! Det kommer gå jättebra! Jag har inte fått någon träff ännu för behandling, remiss är skriven och han skulle be om en tid snarast möjligt.
    Jag tycker alltid det är motigt att gå på såna saker, även om jag vet att när jag väl är där och speciellt när jag går därifrån, så känns det så mycket bättre inuti mig.
    Som om man har tappat 100 kg oro.

Lycka till idag i alla fall, hoppas du får en bra psykologkontakt!!
    *kram*
    Är det DBT du ska gå då eller?

Precis som du säger så känns det bra när man väl är där. Jag ville inte ens sluta prata när tiden var slut, kändes jobbigt att inte få fortsätta förrän nästa vecka. Men det är ju bara ett bra tecken om man känner så
  • Anonym (Bea)
    Anonym skrev 2010-06-17 20:35:26 följande:
    Är det DBT du ska gå då eller?

Precis som du säger så känns det bra när man väl är där. Jag ville inte ens sluta prata när tiden var slut, kändes jobbigt att inte få fortsätta förrän nästa vecka. Men det är ju bara ett bra tecken om man känner så
    Jag vet faktiskt inte vad DBT är för något?

Ja, det är så det brukar kännas för mig också! När man väl är där vill man kunna sitta i några timmar, tills "pratet" tar slut för den gången liksom.
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?