• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-03-28 19:56:21 följande:
    Jag har borderline och ligger inne på behandlingshem. Jag är 23 år. Jag är överkänslig. Får lätt ångest och kan få för mig saker, som att någon vill mig illa eller att partnern är otrogen. Ju mer jag tänker på det desto mer övertygad blir jag att han är det. Jag blri förbannad och flippar ur. Jag har svårt med känslan ilska och överreagerar ofta. Jag har också lätt att känna av hur andra mår eftersomnärjag var liten så fick jag lov att ha koll på min mammas humör. Är min kille då irriterad en dag eller bara inte glad och ler så får jag sån grym ångest och ilskan börjar bubbla. Vi börjar bråka och sådär är det. Han har lämnat mig och jag har försökt ta livet av mig ett antal gånger efter det. Därför jag är därjag är just nu. Relationer har alltid varit problematiska för mig, känslomässigt.
    Får jag fråga om du även skadar dig i ren ilska? När jag blir riktigt arg så tappar jag kontrollen, och det kan leda till ett impulsivt självmordsförsök i stundens hetta. När jag säger till killen att jag ska göra det, så är det inte tomma hot utan jag menar det verkligen i stunden. Jag kan varken hantera ilska eller sorg, båda dessa känslor vänder jag inåt och skadar mig själv. Så jag har inte bara svårt att hantera alla känslor, jag är även väldigt impulsiv i dessa stunder. Lätt att göra något man får ångra sedan.
  • Anonym (nej tack)
    Empati har dom jag känt haft lite men mest empati för sig själa,deras egna sorg/självömkan! En av dom är också känslig så och känner empati för vissa saker men då är de mest för att alla ska tycka synd om just henne. energitjuvar är dom också.
  • Anonym (inget)

Ja var tillsammans med en tjej med dessa problem! Till Alla Killer o Tjejer!
    AKTA ER FÖR DESSA PERSONER!

Som någon sa så tänker dom bara på sig själv och känner ingen som helst empati alls! vilket resluterat till att jag vart pappa nyligen mot min vilja och mamman vill inte att jag ska ha med barnet att göra alls, fast jag aldrig gjort henne illa.

• Anonym (jobbigt)
    Anonym (inget) skrev 2010-03-29 11:39:58 följande:
    Ja var tillsammans med en tjej med dessa problem! Till Alla Killer o Tjejer!AKTA ER FÖR DESSA PERSONER! Som någon sa så tänker dom bara på sig själv och känner ingen som helst empati alls! vilket resluterat till att jag vart pappa nyligen mot min vilja och mamman vill inte att jag ska ha med barnet att göra alls, fast jag aldrig gjort henne illa.
    Sådär kan man inte säga om en hel grupp människor. Det finns folk med borderline som är väldigt empatiska och det finns de som har svårt att alls se någon annan, precis som det finns individuella skillnader mellan oss alla.
  • Anonym
    Anonym (inget) skrev 2010-03-29 11:39:58 följande:
    Ja var tillsammans med en tjej med dessa problem! Till Alla Killer o Tjejer! AKTA ER FÖR DESSA PERSONER! Som någon sa så tänker dom bara på sig själv och känner ingen som helst empati alls! vilket resluterat till att jag vart pappa nyligen mot min vilja och mamman vill inte att jag ska ha med barnet att göra alls, fast jag aldrig gjort henne illa.
    Empatibrist är inget diagnoskriterie, det är alltså inte borderlinen i sig som gör att den tjejen varit empatilös. Även folk med diagnoser har andra personlighetsdrag utöver diagnosen. Folk tror att bara för att en person har borderline så är alla egenskaper som denna person har typiska för borderline.
  • Anonym (blomma)

Jag har en enorm empati, och har alltid haft. För jag är överkänslig hela jag. har generaliserat ångestsyndrom och tvång vid sidan av borderline..... Jag har i ärlighetens namn aldrig manipulerat eller skadat partnern i mina relationer, däremot har jag upplevt enorm ångest och därav mått fruktansvärt dåligt själv. Mina känslor har alltid växlat för partnern, lika mkt som min nedstämdhet och oro....

Men jag skulle inte kunna ha ihjäl en myra ens, jag älskar både barn, djur och människor och har enorm empati.

VISSA som har borderline uppfyller ju kriteriet att de kan vara omdömeslösa i sina drag ibland, MEN man behöver inte uppfylla ALLA punkter för att ha borderline.....

Jag har en väninna som också har det, hon är jordens raraste människa. Ja, hon har haft problem med otrohet och alkohol förut, men efter mkt hjälp av psykiatrin har hon nu blivit en trogen och schysst person mot sin kille och oss andra. De har nu varit ihop i 10 år. Så det går, med en del arbete.

• Anonym (blomma)

Borderline personlighetsstörning

Ett genomgående mönster av påtaglig impulsivitet samt instabilitet med avseende på mellanmänskliga relationer, självbild och affekter, Störningen visar sig i ett flertal olika situationer och sammanhang från tidig vuxenålder och tar sig minst fem av följande uttryck:

(1) gör stora ansträngningar för att undvika verkliga eller fantiserade separationer. Obs: Sådant suicidalt eller självstympande beteende som beskrivs under kriterium 5) räknas inte här.

(2) uppvisar ett mönster av instabila och intensiva mellanmänskliga relationer som kännetecknas av extrem idealisering omväxlande med extrem nervärdering.

(3) uppvisar identitetsstörning, dvs varaktig och påtaglig instabilitet i självbild och identitetskänsla

(4) visar impulsivitet i minst två olika avseenden som kan leda till allvarliga konsekvenser för personen själv (tex slösaktighet, sexuell äventyrlighet, drogmissbruk, vårdslöshet i trafik, hetsätning). Obs: Sådant suicidalt eller självstympande beteende som beskrivs under kriterium 5) räknas inte in här.

(5) uppvisar upprepat suicidalt beteende, suicidala gester eller suicidhot eller självstympande handlingar.

(6) är affektivt instabil, vilket beror på en påtaglig benägenhet att reagera med förändring av sinnesstämningen (tex intensiv episodisk nedstämdhet, irritabilitet eller ångest som vanligtvis varar i några timmar och endast sällan längre än några få dagar)

(7) känner en kronisk tomhetskänsla

(8) uppvisar inadekvat, intensiv vrede eller har svårt att kontrollera aggressiva impulser (tex ofta återkommande temperamentsutbrott, konstant ilska, upprepade slagsmål)

(9) har övergående, stressrelaterade paranoida tankegångar eller allvarliga dissasocitiva symtom

• Anonym

Du skriver att du manipulerar..........har man borderline så manipulerar man inte, man har inte den "förmågan"..........vet man hur man ska tänka och bete sig för att manipolera någon så är det inte borderline man har. Det var vad min psykolog på DBT-teamet sa när vi diskuterade det i förra veckan.

• Anonym
    Anonym (nej tack) skrev 2010-03-28 18:21:59 följande:
    Min erfarenhet av borderline personer är att de är väldigt manipulativa, de manipulerar alla i sin omgivning för att få de de vill ha ut av dom, de använder sig själva som offer/martyr och de är bara ett spel... de är genomtänkt från dom för att suga energi från andra människor,de kan inte känna empati för någon som de gjort illa utan de ser bara sin egna sorg/förlust i de hela.De är falska och ljuger ofta. de gör inget för någon anan person om de inte finns något utbyte ,att få ut något av den goda gärningen ex.Ja ni märker att jag inte gillar bordeline personer, jag känner 1 par sådana och för mig är dom obehagliga,man kan aldrig se dom som trogna stabila vänner.
    Oj.
    Jag hat borderline och ingenting av det du säger om hur en person med borderline fungerar stämmer på mig.
    Jag har aldrig manipulerat någon, vet inte hur man gör det. Det är det som är en del i IPS-personers svårigheter. Att kunna räkna ut, och agera efter det så att det blir manipulerande.
    Är väldigt empatisk, bryr mig om Alla andra, dock inte mig själv, i alla lägen.
    Har aldig ljugit, det skulle jag aldrig fixa, trohet och ärlighet är det viktigaste för mig.
    Jag gör allt för alla, dock tyvärr aldrig någonting för mig själv, jobbar på den biten.
    Har väldigt många väldigt nära vänner, och de kan lita på mig till 110%, de kan ringa mig dygnet runt om det skulle vara något och de kan anförtro vad som helst för mig, det vet att det stannar hos mig.
  • Anonym (blomma)

Jag är väldigt ledsen och trött på dessa svackor, jag vill verkligen kunna ha en relation....jag vill inget hellre. Men det är alltid SÅÅÅ ångestfyllt, jämt, jämt, jämt....jag blir så stressad och rädd... Drömmer mardrömmar om att han lämnar mig, blir extra uppmärksam på ev. "signaler" på att han är arg/trött på mig osv.....mår jättedåligt.

Ångesten blir så stark att det utlöser irritationsutbrott, jag går runt full av ångest.... Och när det tar slut vill jag bara dö...... Trots att jag ej har något självskadebeteende känner jag som att marken öppnar sig när det tar slut.....jag blir tom i huvet och skulle lätt kunna göra något mot mig själv... DÄRFÖR är jag singel trots att jag är 31 år......{#lang_emotions_cry}

Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?