• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • Anonym
    Anonym (jobbigt) skrev 2010-04-02 10:15:44 följande:
    Jag vill bara flika in att det nog kan vara bra att försöka komma till rätta med sin egen anknytningsproblematik innan man skaffar egna barn. Den där första tiden formar oss så otroligt mycket att det är stor risk att man överför problemen på en annan individ annars. Jag hade en pojkvän som fick alla runt omkring att känna sig obehaglig till mods  och sa detta till honom. Han blev förstås tvärarg och jätteledsen att jag dömde ut honom som förälder. Men ibland kanske man måste tänka på sådant också? Även om det gör ont.
    Absolut, men det krävs ju att man har insikt i sina problem på förhand då. Och det är inte alltid man har det, speciellt inte när man som jag trott att alla andra fungerat likadant som mig, att det var normalt att vara så trasig. Jag är lite negativ nu, men jag tror aldrig att man kan bli helt normal efter att ha mått så här hela sitt liv. Man kan bli bättre, absolut, men normal vet jag inte... Men jag hoppas såklart att jag har fel.
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym skrev 2010-04-02 10:19:52 följande:
    Absolut, men det krävs ju att man har insikt i sina problem på förhand då. Och det är inte alltid man har det, speciellt inte när man som jag trott att alla andra fungerat likadant som mig, att det var normalt att vara så trasig. Jag är lite negativ nu, men jag tror aldrig att man kan bli helt normal efter att ha mått så här hela sitt liv. Man kan bli bättre, absolut, men normal vet jag inte... Men jag hoppas såklart att jag har fel.
    Normalitet kanske inte är eftersträvansvärt? :)

Sjukdomsinsikt är ju tyvärr ett problem vad det gäller många psykiska sjukdomar. Många gångerna går det tvåvägs också, vilket man just kan notera i att omgivningen har en helt annan bild av en. Sannolikt ligger den mest "verkliga" bilden någonstans mitt emellan det man själv uppfattar och det som omgivningen uppfattar.
    Alla människor har skeva självbilder. Det är väl först när förskjutningen mellan egen uppfattning och omgivningens som just den biten blir ett stort problem.

Därmemot måste man nog ha just möjligheten att sätta sina egna behov åt sidan för någon annans, om man ska bli en bra förälder.
    Det finns allt för många människor som farit illa av att föräldrarna inte kunnat just det. Vissa av dem tenderar att utveckla borderline.
  • Anonym

Jag tycker att relationen till barnen INTE präglas av separationsångest på samma sätt som andra relationer.

Det finns ingen anledning till att ge upp tanken om barn bara för att man har borderline. Dels för att den "diagnosen" inte behöver vara lvislång, det är något man kan ta sig ur och dels för att man kan få massor av hjälp med anknytningen.

Oavsett, jag fick med mitt andra barn hjälp från BUP redan under graviditeten. Vi jobbade på anknytningen, sedan kom de direkt upp på BB och hjälpte med anknytningen. Jag läste på mycket om anknytning, och försökte GÖRA annorlunda och bortse från känslan. På detta sätt blev mitt andra barn tryggare än mitt första. Det finns ALLTID hjälp som kan göra skillnad, men det gäller att hitta den hjälpen.

Det som inte hjälper en som mamma är kommentarer "du är mamma och vet bäst" - för det är ju precis det som är problemet. Bättre är att visa HUR en bra mamma gör. Då kan man själv göra likadant, och när man ser att det fungerar kan man ta till sig färdigheten.

Det viktigaste är att kräva SCID-II för diagnos, sedan terapi riktat direkt till borderlinepatienter (DBT, MBT).

• Anonym (jobbigt)
    Anonym skrev 2010-04-02 11:28:45 följande:
    Jag tycker att relationen till barnen INTE präglas av separationsångest på samma sätt som andra relationer. Det finns ingen anledning till att ge upp tanken om barn bara för att man har borderline. Dels för att den "diagnosen" inte behöver vara lvislång, det är något man kan ta sig ur och dels för att man kan få massor av hjälp med anknytningen.Oavsett, jag fick med mitt andra barn hjälp från BUP redan under graviditeten. Vi jobbade på anknytningen, sedan kom de direkt upp på BB och hjälpte med anknytningen. Jag läste på mycket om anknytning, och försökte GÖRA annorlunda och bortse från känslan. På detta sätt blev mitt andra barn tryggare än mitt första. Det finns ALLTID hjälp som kan göra skillnad, men det gäller att hitta den hjälpen. Det som inte hjälper en som mamma är kommentarer "du är mamma och vet bäst" - för det är ju precis det som är problemet. Bättre är att visa HUR en bra mamma gör. Då kan man själv göra likadant, och när man ser att det fungerar kan man ta till sig färdigheten. Det viktigaste är att kräva SCID-II för diagnos, sedan terapi riktat direkt till borderlinepatienter (DBT, MBT).
    Måste bara säga att jag tyckte att det här var ett bra och tänkvärt inlägg.
  • Anonym (n)
    Anonym skrev 2010-04-02 11:28:45 följande:
    Jag tycker att relationen till barnen INTE präglas av separationsångest på samma sätt som andra relationer. Det finns ingen anledning till att ge upp tanken om barn bara för att man har borderline. Dels för att den "diagnosen" inte behöver vara lvislång, det är något man kan ta sig ur och dels för att man kan få massor av hjälp med anknytningen.Oavsett, jag fick med mitt andra barn hjälp från BUP redan under graviditeten. Vi jobbade på anknytningen, sedan kom de direkt upp på BB och hjälpte med anknytningen. Jag läste på mycket om anknytning, och försökte GÖRA annorlunda och bortse från känslan. På detta sätt blev mitt andra barn tryggare än mitt första. Det finns ALLTID hjälp som kan göra skillnad, men det gäller att hitta den hjälpen. Det som inte hjälper en som mamma är kommentarer "du är mamma och vet bäst" - för det är ju precis det som är problemet. Bättre är att visa HUR en bra mamma gör. Då kan man själv göra likadant, och när man ser att det fungerar kan man ta till sig färdigheten. Det viktigaste är att kräva SCID-II för diagnos, sedan terapi riktat direkt till borderlinepatienter (DBT, MBT).
    Jag skrev det här, men glömde skriva att NU först får jag sedan hösten 2009 hjälp mot min borderline. Min psykolog sade att det brukar ta ung 5 år (för hans "metod") att blir fri från borderline, men trodde att det skulle gå fortare för mig då jag inte har självskadebeteende.

Min syn på manipulation är att det är borderline personens innersta drag. Inte medvetet, absolut inte, för då stirder det mot hur vi tänker. Men känslomässigt, så manipulerar och utpressar vi de som älskar oss och står oss nära. Det gör alla till och från, men som vanligt är IPS personer extrema.

Min syster (barnpsykiater) vurmar för mentaliseringen, och jag måste säga att jag utan hennes hjälp varit en usel mamma. Så hopp för de som vill bli mamma finns!
  • Anonym (blomma)

Men ger SCID-II "diagnosen"?  Jag har varit orolig för att det formuläret och intervjuerna kanske inte räcker till....även om psykologen sa att jag hade borderline personlighet efter det..........

Jag funderar också på hur lång tid man brukar gå i psykodynamisk terapi? Jag är livrädd för att psykologen ska säga att jag är klar och frisk nu, jag har en sån "glad" yta som jag inte kan ta bort alltid....men vi har pratat om alla mina problem, jag har ju både tvång, GAD, panikångest, haft djup depression för några år sen och nu fick jag ju veta att jag har flera personlighetsstörningar.... Ändå är jag rädd för att han kanske tycker att jag är färdig med behandlingen nu efter ett 1/2 år?

Hur länge brukar man gå i psykodynamisk terapi?

Jag har gått i KBT mot mitt tvång också....men visste ju ej att jag hade bordeline, så kanske får jag DBT med, hoppas jag..... *hoppas, hoppas*

TS: Min uppväxt var ett levande kaos. Psykologen har förklarat att man föds med en personlighetsstörning men att det aktiveras av omgivning/uppväxtmiljö m.m. Så personligheten är inget man kan ta bort, man kan bara försöka hantera omgivningen.... Jag vill också inget hellre än ha en fin relation, men jag får ju såna problem genast.....nu är jag 31 år. Hur gammal är du? Jag kan känna att jag hade velat ha barn OM jag skulle klara av det, men jag är rädd för att inte klara det....och rädd för att ej förbli barnlös....rädd för att ej älska barnet.....rädd för att barnet ska ärva helvetet....rädd för att jag blir intagen med bälte på psyk och ingen behandling hjälper......ja, så rullar tankarna...

När det gäller att dö, så var det samma sak för mig. Livet har varit ett lidande en övervägande del av tiden. Jag är orolig för att det kommer att kännas som en "lösning" en dag i framtiden, men att jag inte kommer att klara av att ta livet av mig, utan bli tvungen att fortsätta lida (har jobbat med patienter som fått hjärnskador och ett större helvete efter misslyckade självmordsförsök)......

Egentligen vill jag ju inte dö, jag vill bara att livet ska fungera. Men hade man velat dö, är det ju svårt i sverige eftersom det inte är lagligt att bestämma sånt själv.....ibland kan jag oroa mig att jag kommer bli som de patienter jag jobbat med; efter ett misslyckat självmordsförsök istället bli som en grönsak, medveten med ett kollie......*usch*  Ja, det är farhågor....

Jag vill som sagt egentligen inte dö, bara må bra......

TS, jobbar du heltid? Minns ej om jag frågat..... Det är ett STORT problem för mig detta med jobb. Jag tröttnar extremt snabbt, orkar ej med fasta arbetstider, blir lessen av folks kommentarer, känner mig stressad av chefens krav......funderar på vad man ska jobba med med denna diagnos??? :(

• Anonym

anonym blomma - Jag klarar av att jobba för att jag just nu är timanställd. De ringer in mig vid behov vilket gör att jag kan tacka nej när jag inte orkar jobba. Så jag jobbar ju bara det jag orkar, vilket brukar vara 75-100%. Ju mer jag jobbar desto bättre mår jag, eftersom jag då inte har tid att känna och tänka så mycket. Jag bedövar mig genom arbetet. Men sen har jag varit sjukskriven långa perioder tidigare för depression, så det är inte alltid det fungerar. Är jag låg så finns det inget som kan få iväg mig.

Jag vill inte heller dö, jag vill leva och känna det som andra känner. Men eftersom jag inte tror att det någonsin kommer hända så vill jag hellre dö än leva det liv jag lever nu.

En annan sak som jag har problem med är att alla psykologer/terapeuter som jag gått till aldrig duger i mina ögon. Vid första besöket så brukar jag alltid tycka att dom är jättebra, men efter ett par besök så tycker jag dom är värdelösa. Det räcker med att de pratar för mycket en gång, att de kanske inte förstår exakt vad jag menar när jag förklarar en sak osv. Då slutar jag gå rakt av, för jag tycker att jag inte kan ha förtroende för denna människa. Men ingen är ju perfekt, jag vet att mina krav är orealistiska.

• Anonym (????)

Ett A och O för mig och sonen är att han har en väldigt stabil pappa och ett stort stöd i min familj som ställer upp i vått och torrt.

Även efter förra året när jag var helt veck och knappt räffade sonen så mår han bra. På dagis säger de att han är väldigt trygg i sig själv och lugn och nyfiken. Han är väldigt social och bvc har bara possitivt att säga oxå. Har barnet en trygg grund med mycket folk omkring sig som gör allt för honom så är det jätte bra och tar bort en del stress för mig vilket i sin tur innebär att jag lättare kan ta hand om sonen då jag vet att stödet finns.
  • Anonym (blomma)

TS: Jag har också varit timanställd i många år pga hälsan....men känner nu att det ju sänker min lön..... Jag kan heller inte vara timmis på alla jobb som jag skulle vilja söka till..... Klarar du dig ekonomiskt?

Grubblar även på min utbildning, som ibland kan kännas bortslängd när jag snurrar runt så här.....

Ja, vissa terapeuter "klickar" man inte med, jag hade enormt svårt för min nuvarande i början, jag tyckte hon var snorkig.....kändes som att hon var en överklassdam som såg ner på mig.....men nu känns det bättre......men var nära att hoppa av flera gånger......

• Anonym
    Anonym (blomma) skrev 2010-04-02 12:49:22 följande:
    TS: Jag har också varit timanställd i många år pga hälsan....men känner nu att det ju sänker min lön..... Jag kan heller inte vara timmis på alla jobb som jag skulle vilja söka till..... Klarar du dig ekonomiskt? Grubblar även på min utbildning, som ibland kan kännas bortslängd när jag snurrar runt så här..... Ja, vissa terapeuter "klickar" man inte med, jag hade enormt svårt för min nuvarande i början, jag tyckte hon var snorkig.....kändes som att hon var en överklassdam som såg ner på mig.....men nu känns det bättre......men var nära att hoppa av flera gånger......
    Ja jag är ju ensam så klarar man bra med den ekonomi jag har nu. Men visst kan jag också känna att jag slösar bort min utbildning med att hålla på så här.

Ni som gått i terapi, har ni fått några nyttiga tips om hur man kan hantera ilske/sorg-utbrott? Jag fullkomligt exploderar när något går fel, och nu sitter jag här med hjärtklappning och skakar i hela kroppen efter att ha bråkat med någon. Hatar denna känslan av att ha så  intensiva känslor att jag inte vet var jag ska göra av dom!
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?