• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • Anonym (liknande)
    Anonym (inget) skrev 2010-03-29 11:39:58 följande:
    Ja var tillsammans med en tjej med dessa problem! Till Alla Killer o Tjejer!AKTA ER FÖR DESSA PERSONER! Som någon sa så tänker dom bara på sig själv och känner ingen som helst empati alls! vilket resluterat till att jag vart pappa nyligen mot min vilja och mamman vill inte att jag ska ha med barnet att göra alls, fast jag aldrig gjort henne illa.
    intressant det du skriver, jag var ihop med en man som jag nu i efterhand misstänker vara borderline.  han lämnade mig när jag blev gravid efter en längre period av oskyddade samlag för han ville så gärna ha barn med mig. när jag blev gravid, ändrade han sig och ville att jag gör abort för han ändrade sig plötsligt. när jag vägrade göra så som han ville lämnade han mig och varken träffar barnet eller betalar underhåll trots att sonen är 2 år. han sade för omgivningen att jag ljög för honom att jag åt p-piller och lurade honom i graviditeten.
    kanske ditt ex och mitt ex kunde passa bra ihop?
    annars visar han många av de drag som nämnde här (växte upp med en iskall mamman som fortfarande styr hans liv, han slutade inte sina studier, växte två jobb de sista 4 år, flyttade två gånger till olika städer, inte kunde hålla ihop med någon tjej i en länögre period, har ätstörning och äter mycket när han är deprimerad, är nikotinberoende, har dålig självkänsla och behöver ständigt bekräftelse) och han vägrar absolut inse att han behöver hjälp
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-03-30 22:22:57 följande:
    Du skriver att du manipulerar..........har man borderline så manipulerar man inte, man har inte den "förmågan"..........vet man hur man ska tänka och bete sig för att manipolera någon så är det inte borderline man har. Det var vad min psykolog på DBT-teamet sa när vi diskuterade det i förra veckan.
    Det beror ju på hur man ser det. Mitt faller under punkt 1, att jag gör stora ansträngningar för att undvika seperationer. Det är ju inte helt ovanligt med självmordshot osv när partnern vill lämna den med borderline, detta är ju en form av manipulation. Men kanske omedveten. Det är iallafall endast i denna situation som detta drag visar sig för mig. Jag gör allt för att få personen tillbaka. Annars är jag inte alls manipulativ. Men sen som sagt, även personer med borderline har individuella personlighetsdrag utöver de som ingår i diagnosen.
  • Anonym (jobbigt)

Vad man menar med manipulation kan ju variera. Jag skulle vilja säga att ALLA människor manipulerar, men få gör det medvetet. Många med borderline blir väldigt manipulativa i sina beteenden, även om de inte räknat ut vad följderna ska bli riktigt.
    De allra flesta som någonsin blivit riktigt arga vet nog vad det är för typer av beteenden vi kan tala om, eftersom de gjort det själva.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-03-31 08:20:58 följande:
    Det beror ju på hur man ser det. Mitt faller under punkt 1, att jag gör stora ansträngningar för att undvika seperationer. Det är ju inte helt ovanligt med självmordshot osv när partnern vill lämna den med borderline, detta är ju en form av manipulation. Men kanske omedveten. Det är iallafall endast i denna situation som detta drag visar sig för mig. Jag gör allt för att få personen tillbaka. Annars är jag inte alls manipulativ. Men sen som sagt, även personer med borderline har individuella personlighetsdrag utöver de som ingår i diagnosen.
    Att manipulera någon är när man gör något med baktankar för sin egen vinnings skull............det är det tankesättet man som person med borderline inte har förmpågan att kunna räkna ut. Så visst omedvetet att säga något som blir till det positiva för sig själv, men det är INTE att manipulera.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-03-31 14:05:12 följande:
    Varför skulle man inte ha förmågan att kunna manipulera om man har borderline? Ok att det inte är ett typiskt borderlinedrag (det råder dock skilda meningar om detta), men du menar alltså att OFÖRMÅGAN att manipulera är ett typiskt drag? Det känns svårt att diskutera sånt här, för dels finns diagnosen och sen finns individen.
  • Anonym (anna)

jag är ihop med en kille som har Borderline.

Han är väldigt instabil, väldigt ärlig med hur han känner, tänker bara på sig själv, de vänner han har är för hans egen vinnings skull, extremt bra på att manipulera fast han vet själv inte om det, han är otroligt impulsiv, får jätteångest ibland i några dagar, kan prata om att livet är slut och att han dör osv. Han är väldigt charmig och har många ytliga vänner så folk tror bara att han är lite roligt galen i sitt sätt, ingen vet det vi vet att han har denna diagnos.

han är jättesvår att leva med men man kan inte annat än acceptera och försöka få honom att må bättre men det är inte lätt.

Jag vet att han utnyttjar alla runt sig och han sätter sig själv alltid som ett offer, han kan plötsligt få för sig något och har svårt att släppa det.

Han har gjort slut med mig flera gånger för sin ångest men kommer alltid tillbaka för han säger att han älskar mig.

• Anonym (blomma)

Ni som har borderline, vad jobbar ni med? Jag mår ofta dåligt och orkar inte jobba heltid i perioder....men sen är ju mitt jobb rätt tungt...

• Anonym (Jag)

Jag fick min diagnos för två år sedan, har  varit sjukskriven i 3 år.
    Så jag har ännu inte klarat av att jobba, ska få förlängt min sjukersättning med 1½ år f.o.m juni.

• Anonym (blomma)

Det är inte helt självklart att orka jobba 100% tycker jag, jag mår ofta dåligt.....

• Anonym (anna)

min pojkvän hade med svårt för ett vanligt jobb.. han startade eget så han kan gå och komma som han vill, ett tips.

Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?