• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • MissKaos

Mina ben! Som bly idag. En febrig son har hallt mig vaken inatt. Nu vilk han träffa Sina kompisar. Tröstätit chokladpudding efter middagen, laddad för skivstång spinning ikväll. Vab imorgon. Funderar på att gå upp tidigt och springa innan maken åker.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Mina ben! Som bly idag. En febrig son har hallt mig vaken inatt. Nu vilk han träffa Sina kompisar. Tröstätit chokladpudding efter middagen, laddad för skivstång spinning ikväll. Vab imorgon. Funderar på att gå upp tidigt och springa innan maken åker.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Waimea

Hejhej!

Har haft en bra men ganska sorgsen träningsvecka, en av stans löptränarprofiler/triathleter dog hastigt förra helgen. Jag var inte så nära vän med honom men jag hade tränat ihop med honom och träffat honom i olika sammanhang. Min granne var dock riktigt tajt med honom, hon skulle ut och springa med honom förra helgen och anade oråd när han inte dök upp, letade runt hans hus och ringde till slut polisen. Han var inne på toaletten. 31 år, renlevnadsmänniska, vältränad - och så bara från ingenstans, död. Helt ofattbart. Det var inte självmord. Det väcker tankar..

Hur som helst, blev sex löppass denna vecka,

Mån: 10 km distans
    Tis: 16 km distans (rätt snabb - och jobbig. Himla snabba löparkompis)
    Ons: Ridlektion - dressyr
    Tors: Pannlampetur i byn, 10 km lätt
    Fre: Intervaller 5 x 1000 m samt instruerade backpass, spinning, 1 h
    Lör: 11 km lätt distans tillsammans med grannen
    Sön: 15 x 1 min med 30 sek joggvila. Skitjobbigt, hamnade ikring 3.45 i tempo. Långsammare i motvinden från helvetet, fan vad jag hatar vintern just nu. Var på urdåligt humör innan jag sprang, men sen from som ett lamm. Avslutade med 10 min core..

Nästa vecka är jag i Sthlm på utbildning, vilket innebär att det är dags för träningsläger igen..

Ha det fint allesamman.. 

• MissKaos
    Waimea skrev 2013-03-10 20:20:14 följande:
    Hejhej!

Har haft en bra men ganska sorgsen träningsvecka, en av stans löptränarprofiler/triathleter dog hastigt förra helgen. Jag var inte så nära vän med honom men jag hade tränat ihop med honom och träffat honom i olika sammanhang. Min granne var dock riktigt tajt med honom, hon skulle ut och springa med honom förra helgen och anade oråd när han inte dök upp, letade runt hans hus och ringde till slut polisen. Han var inne på toaletten. 31 år, renlevnadsmänniska, vältränad - och så bara från ingenstans, död. Helt ofattbart. Det var inte självmord. Det väcker tankar..

Hur som helst, blev sex löppass denna vecka,

Mån: 10 km distans
    Tis: 16 km distans (rätt snabb - och jobbig. Himla snabba löparkompis)
    Ons: Ridlektion - dressyr
    Tors: Pannlampetur i byn, 10 km lätt
    Fre: Intervaller 5 x 1000 m samt instruerade backpass, spinning, 1 h
    Lör: 11 km lätt distans tillsammans med grannen
    Sön: 15 x 1 min med 30 sek joggvila. Skitjobbigt, hamnade ikring 3.45 i tempo. Långsammare i motvinden från helvetet, fan vad jag hatar vintern just nu. Var på urdåligt humör innan jag sprang, men sen from som ett lamm. Avslutade med 10 min core..

Nästa vecka är jag i Sthlm på utbildning, vilket innebär att det är dags för träningsläger igen..

Ha det fint allesamman.. 

Men så hemskt. Döden är otäck när den kommer så nära, den är defentiv och går inte diskutera med. Man blir rädd. Gräsligt.
    Låter som en finfin vecka!

MIn fot är sämmre igen Har en bokad tid på tisdag för den, men verkar som om jag får avboka/omboka pga VAB. Inser att jag har börjat gå lite på tå på foten nu. Försöker göra det samma med den andra. Tränar in framfotslöpning på ett nytt och udda sett kanske?

Idag: 10km rodd. Ett intervallpass spinning(55 smet dock från stretch etc så det blev ju kortare), jag hade lite endorfinbrist så det gick i tempo efter det. Dvs över mjölksyratröskeln och illamåeende som svar. Bra. Lite TRX på det, kanske 30min. Kan inte mäta sig med att springa.
    Funderar på en korttur imorgon innan gubben drar på jobb. Fast -11? Kan ju välja att åka upp på gymmet och springa inne.  Sonen har feber men var sämst i natt egentligen. Funderar på omen kort löpning före frulle skulle följas upp av ngn form av gymträning när barnpassningen öppnar *hmm* Om han inte har feber då. Vi får se hur det blir.
  • MissKaos

10km rodd ska vara 10 MINUTER *s* Hade inte varit fel med 10km, men 2000 fic duga.

Alla bra ideér om hur man botar hälsporre är välkomna. Varenda en.

• godismonstret
    Jespis skrev 2013-03-10 11:37:00 följande:
    Godismonstret, jag är ingen expert, men tänker att du kanske borde prata med en sjukgymnast för att höra hur du ska träna. Det KAN ju vara så att löpning är fel motionsform för dig, men då bör du ju få veta det.
    Tack för ditt svar! Ska boka in en tid till sjukgymnast!
  • Waimea

Hej på er! Är i Sthlm på kurs och då blir det typ träningsläger också.. Sprang långpass igårkväll, runt södermalm och över västerbron två ggr. Fick lite maraton-feeling

• Tida77

Hej alla!
    Jag har som vanligt tagit ut mig för mycket och har nu ont i ena foten. Blä.
    söndag 8 km
    måndag 6 km
    onsdag 30 minuter, började på 5 km/h och ökade med 0,5 km/h per 200 meter. kom till 12 km/h innan foten sa stopp. saktade ner och sprang sakta en bit till.

Eftersom jag känt av foten när jag vaknat på morgonen har jag vilat sedan dess. siktar på en långsam mil i morgon eller på söndag.

Jag tror att jag får ont för att jag försöker springa "fort". Jag trivs bäst i att springa sakta, i kanske 7-8,5 km/h. Känner mig såååå långsam. Men jag vill ju egentligen inte bli någon snabblöpare, jag vill kunna springa långt. Så kanske ska jag släppa fokus på att lära mig springa fortare och istället springa mer distanser. Men jag VILL verkligen kunna göra milen under timmen, det är ju inte jättesnabbt direkt. Men jag kanske måste gå ner mina överviktskilon innan jag klarar det

• MissKaos

Dagens pas blev 15min rodd
    snakeropes/chins/90grader
    marklyft/utfall/ burpees
    8kg medicinboll -inkast i studsmatta/ planka m benindrag i TRX/rumplyft m coreboll
    ... Bicepscurl/Dips/sidoplankor i TRX
    Situps på boll raka/sneda.
    3ggr varje cirkel. SLUT i musklerna  
    Samt 30min spinning.
    Total träningstid 1:45
    Imorgon löpning. Hoppas tejpad fot fungerar bättre. Ser isf fram emot 7km.
    Igår blev det en 5:a.
Svar på tråden Löpartråden 13