• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Nelia82
    PerG skrev 2013-04-14 20:11:57 följande:
    Hehe... Jo, visst är det en fördel att kunna träna så att man känner till banan och all stigningar m.m. ;)..

Mina barn (3, resp 5 år) gillar också att springa och vill ofta låna min GPS-klocka.. Äldste sonen vill ha ett par likadana springskor som jag har, men de görs som minst i 35 så han får vänta några år eller så får han välja några andra.. ;)

Det är så härligt att se dem springa och man avundas deras lätta löpsteg! ;).. De springer ju inte för att de måste, utan för att de vill! ;)..

I år ska de springa minivarvet i alla fall och det verkar de se fram emot!
    Mini-varvet är verkligen roligt för barnen. Min 5-åring har sprungit varje år och ser jättemycket fram emot att springa i år. Tror jag ska låta 1½-åringen få vara med på ett hörn också

Jag och sambon tänkte ta "varvet" helgen 3-5 maj, alltså bro-bro, och försöka hamna på någonstans runt 18 km. Fast ingen tanke på tid, utan har tänkt lägga in nån vila ibland eller bryta av och gå uppför osv. Det blir mitt sista långpass innan varvet. Mest för att jag som springer för första gången ska veta lite var jag kan vila alt. "spurta".

Just nu ser jag fram emot att komma ner till Portugal. Reser ner med familjen på fredag och ska vara där i två veckor. Då ska vi köra några långpass, passa på när det är så platt omgivning, och vänja benen vid det hårda väglaget. Sen blir det några intervaller till stranden och hem
  • PerG
    Monstermamman skrev 2013-04-14 20:40:11 följande:
    PerG: av mina två ungar (2,5 år och 5 år) och det är bara den yngsta som orkar röra på sig. Den äldre orkar inget om mamma el pappa är med. Orkar inte går 300 m från dagis men han är ändå det barn som springer, hoppar, klättrar, mm på förskolan. Har aldrig förstått det! Lillasyster däremot kan gå hur långt som helst men med en längd på 86 cm så är ju steglängden lätt begränsad. Tar ju enormt lång tid att låta henne traska själv.
    Haha, ja, det är mycket psykologi det där kring vad man "orkar"... Ena sekunden kan det vara "jag orkar inte gååååå" och att man ska ta dem på axlarna eller liknande och i nästa sekund händer något spännande och då rusar de iväg i världens fart och glömmer helt bort att de inte orkar... ;)
  • PerG
    Nelia82 skrev 2013-04-14 22:44:24 följande:
    Mini-varvet är verkligen roligt för barnen. Min 5-åring har sprungit varje år och ser jättemycket fram emot att springa i år. Tror jag ska låta 1½-åringen få vara med på ett hörn också

Jag och sambon tänkte ta "varvet" helgen 3-5 maj, alltså bro-bro, och försöka hamna på någonstans runt 18 km. Fast ingen tanke på tid, utan har tänkt lägga in nån vila ibland eller bryta av och gå uppför osv. Det blir mitt sista långpass innan varvet. Mest för att jag som springer för första gången ska veta lite var jag kan vila alt. "spurta".

Just nu ser jag fram emot att komma ner till Portugal. Reser ner med familjen på fredag och ska vara där i två veckor. Då ska vi köra några långpass, passa på när det är så platt omgivning, och vänja benen vid det hårda väglaget. Sen blir det några intervaller till stranden och hem
    Det är ju egentligen bara två passager som är riktigt jobbiga (tycker jag) och det är de båda broarna. Älvsborgsbron är ju relativt brant och stiger en del från majorna och upp på bron medan Göta Älvbron mest är jobbig för att man hunnit springa 15-16km då och viss trötthet börjar göra sig gällande. Sen kommer det visserligen en ganska lång och seg uppförslutning hela vägen längs avenyn upp till Götaplatsen och sedan även Övre Husargatan, fram till slottsskogen, men man har oftast väldigt bra publikstöd där och det tycker jag hjälper mot tröttheten.. ;).. 

Såg en ganska kul beskrivning av allt kring varvet som jag tyckte var rätt bra:
    http://www.funbeat.se/blogs/show.aspx?BlogPostingID=140431 
  • lcln

Lycklig över min tur idag. Har haft ofrivilligt uppehåll pga förkyldning som satte sig på luftrören. Hade böjat gett upp hoppet om att kunna anmäla mig till ett litet lopp, går ju fortfarande mer än jag springer. Men nu har jag nog lyckats lura till mg en tur UTAN barnvagnen på tisdag om allt klaffar..... det ni!!! Då kanske jag kan fokusera mer på att springa med bättre steg och öka på löpsträckorna. Hoppas hoppas.

• PerG

Idag blev det 3*2000m i 4:00-tempo på lunchen!

Det kändes i benen på andra och tredje intervallen jag hade sprungit i går.. ;)

• Eber

Vilket föredrar ni när ni springer på asfalt, mycket dämpning eller barefootskor? I vintras körde jag med barefoot men det var mycket snö då, vet inte om jag ska fortsätta med de? De är så jäkla sköna på nämligen :)

• Waimea

Löpvila hela veckan. Förkyld. Blä! VAB:ar idag. Du kommer att springa rundor runt mig på GBG, Pär.

Hörde ni om explosionerna i Boston? Tre döda, 120 skadade. Vad är det för idioti? 

• Anghammarad

Idag har jag sprungit så långt som 10 km för första gången på 25 år... Det gick verkligen inte fort, 65 minuter, men jag gjorde det. Kanske kan jag hanka mig runt Göteborgsvarvet ändå. 

• Monstermamman

Vårproblem! Har på något sätt fått mer muskler i vaderna. Under vinterhalvåret har jag mest använt kängor el snyggar högre boots vilket måste ha maskerat problemet. I helgen shoppade jag loss på ett par gympaskor att ha till vardags. Supersköna problemet är att mina jeans av tightare modell konstant fastnar på vaderna vilket gör att byxorna ser nördigt korta ut. Jag drar ner dem men sen så korvar de upp sig igen.

Känner mig (väl)tränad för första gången på 33 år. Synd bara att det inte gäller andra delar av kroppen!

• Zezzan

Var ute och sprang 5.24km tidigare idag. Nu ska jag snart iväg och möta en kompis för att gå ut på PW. Tänkte med flit vänta så jag är lite sen och måste jogga till mötesplatsen ca 2 km bort

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
Svar på tråden Löpartråden 13