• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • PerG

Idag blev det lite transportlöpning.. Lämnade in bilen på verkstad igår och idag skulle jag hämta den idag när frugan kom hem och insåg att bussen skulle ta ca 40 minuter och det är ca 8km till verkstaden så jag valde att springa istället och sprang det på 38 minuter! ;).... 

Imorgon tänkte jag nog försöka springa till/från jobbet och ska försöka göra det minst en dag/vecka fram till varvet åtminstone.. Har lite svårt att få ihop mil i benen annars känns det som...  

• Monstermamman
    PerG skrev 2013-04-09 20:20:32 följande:
    Jag hade också lite löpbandsskräck i början. Precis som du skulle jag köpa skor för längesen och hade väldigt svårt att springa avslappnat men klarade tillräckligt länge för att de skulle se mitt löpsteg... Nu har jag sprungit lite mer på löpband men det känns fortfarande lite läskigt, speciellt när man springer fort.. 

Bra! Hoppas du blir nöjd! Att de är snygga är ju också viktigt faktiskt! Man vill ju gärna känna sig lite snajsig när man springer! ;)

De verkar sköna! Det var ju löpgaranti så funkar de inte går jag lämna tillbaka dem!

Det som skämmer mig är att det är pronationsskor, har aldrig haft det tidigare. Han i affären tyckte på mina få steg på löpbandet att jag behövde det. Är inte helt säker! Har inte slitit mina nuvarande skor på insidan, snarare på andra utsidan. Dock har jag känt att mina gamla skor känts fladdriga när varit trött. De nya känns mer stabila.
  • Waimea

Ah, vem har sagt att shopping inte kan motverka tjurighet?! Igår handlade jag loss på den härna hojen. Det var helt underbar att sätta sig på den, ser redan fram emot att röja loss i skogen: http://www.bikebrothers.se/cykelkatalog-bros-pilen.html?app=2&product=mtb---endorphin-disc-39498 fick dessutom fin rabatt på den eftersom jag gått med  i cykelklubb (enbart för rabattens skull, jag svär) och hade en cykelnörd av rang med som hjälpreda, så nu har jag rätt tillbehör på den också.

Idag blir det träning i gymmet på jobbet. Måste komma igång igen, men det stramar fortfarande i foten så jag skippar löpningen tills jag varit hos sjukgymnast och ortoped.    

• Zezzan
    Waimea skrev 2013-04-10 09:41:04 följande:
    Ah, vem har sagt att shopping inte kan motverka tjurighet?! Igår handlade jag loss på den härna hojen. Det var helt underbar att sätta sig på den, ser redan fram emot att röja loss i skogen: www.bikebrothers.se/cykelkatalog-bros-pilen.h... fick dessutom fin rabatt på den eftersom jag gått med  i cykelklubb (enbart för rabattens skull, jag svär) och hade en cykelnörd av rang med som hjälpreda, så nu har jag rätt tillbehör på den också.

Idag blir det träning i gymmet på jobbet. Måste komma igång igen, men det stramar fortfarande i foten så jag skippar löpningen tills jag varit hos sjukgymnast och ortoped.    

Shopping hjälper absolut på humöret
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Wiem

Ojoj jag känner mig verkligen som en novis när jag läser om era löprundor. Jag kom igång för några månader sedan bara och var sjukt nöjd över att jag lyckades springa 5 km på löpbandet utan att stanna häromdan. Jaja man måste ju börja nånstans. :)

Dum fråga kanske, men när man köper skor i butik där de kollar pronationen, springer man barfota på bandet eller hur fungerar det? 

Dum fråga 2: Ni som springer lopp som Gbg-varvet. Har ni musik i öronen då eller "nöjer" ni er med gatumusikanterna utefter banan och publikens glada tillrop?       

• Zezzan
    Wiem skrev 2013-04-10 15:45:12 följande:

Ojoj jag känner mig verkligen som en novis när jag läser om era löprundor. Jag kom igång för några månader sedan bara och var sjukt nöjd över att jag lyckades springa 5 km på löpbandet utan att stanna häromdan. Jaja man måste ju börja nånstans. :)

Dum fråga kanske, men när man köper skor i butik där de kollar pronationen, springer man barfota på bandet eller hur fungerar det? 

Dum fråga 2: Ni som springer lopp som Gbg-varvet. Har ni musik i öronen då eller "nöjer" ni er med gatumusikanterna utefter banan och publikens glada tillrop?       

När jag köpte skor och dem skulle kolla evt pronation fick jag stå på en spegellåda barfota. 

Jag hade musik i öronen då jag sprang oslo hm. Jag hade låg låg musik så jag hörde allt runt omkring. sen har jag headset med av och på knapp om det skulle behövas. Jag kunde prata med folk trots lurar då jag hade så lågt. var bara på vissa partier då jag höjde och gick in i min värld. annars "hängde" jag med folket runt omkring. men hade aldrig klarat mig utan musiken oxå
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Monstermamman

Har just haft en underbar stund och egotrip! Säsongspremiär av en av mina favoritrundor, den går genom ett hjorthängn. Så förutom att det är en bra väg att springa på, fin natur så har jag haft nära hjortupplevelse. De är relativt tama och det går att springa förbi dem när de står bredvid stigen.

egotripen gällde att jag under vintern har gått och fått kondis, sist jag sprang denna rundan var det segt och jobbigt nu var det helt ok och nästan lite tråkigt kort. Har jag gått och blivit en långdistansare över vintern!?

• Monstermamman

Inlägg nr 2 från mig!

provade mina nya snygga skor och jag gillar dem inte. Vet inte vad det är men de känns inte 100.

killen i affären var helt övertygad om att jag behövde pronationsstöd. Jag visste inte vilken typ mina gamla skor var men när jag kom hem igår så såg jag att de gamla är neutrala. Kollade sulan på de galna och dessa har jag inte alls slitit snett, snarare i mitten.

tycker jag fick anstränga fötterna för att springa bra. Men är osäker på om detta beror på fel skor för mig eller bara att de är nya.

• Waimea
    Monstermamman skrev 2013-04-10 20:51:51 följande:
    Inlägg nr 2 från mig!

provade mina nya snygga skor och jag gillar dem inte. Vet inte vad det är men de känns inte 100.

killen i affären var helt övertygad om att jag behövde pronationsstöd. Jag visste inte vilken typ mina gamla skor var men när jag kom hem igår så såg jag att de gamla är neutrala. Kollade sulan på de galna och dessa har jag inte alls slitit snett, snarare i mitten.

tycker jag fick anstränga fötterna för att springa bra. Men är osäker på om detta beror på fel skor för mig eller bara att de är nya.

Jag pronerar och brukar ha slitningen i ytterkan på hälen och mot stortån till, så det låter verkligen som om du kan ha fått fel sorts skor. Gå tillbaks och säg till, de ska för bövelen inte lura på dig pronationsstöd om du inte behöver det. *morr*

Om du kände dig ovan vid löpbandet kan det också handla om att du sprang väldigt långsamt och kanske pronerade mer än du normalt sett gör.
  • Monstermamman

Ska ge skorna en chans till i kväll, ska ut på ett lugnt och långsamt pass med en granne. Borde då kunna koncentrera mig på att känns efter hur det känns. Det jobbiga är att min mage ( magkänslan är stark hos mig) har redan bestämt sig, skorna är fel och måste bort.

någon dom har tips på bra stabila neutrala skor, gärna asics. Får troligen bli ett besök hos sportaffären med två barn i släptåg och titta på nya skor.

Svar på tråden Löpartråden 13