• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • MissKaos

6km igår. Skönt men snigelfart!

Dagen innan TRX och lite rodd och cykel på gymmet.

Är dock tröttare än vanligt.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • xmarcusx
    Wiem skrev 2013-04-08 23:59:11 följande:
    Ny här i tråden så jag har bara läst senaste inläggen. Ser att några ska springa Gbg-varvet! Hur mycket har ni tränat/tränar ni nu inför loppet? Bara en dryg månad kvar nu!
    Välkommen!

Jag har i år sprungit 3,6 mil i veckan i snitt, förra året låg jag på 2,5. Sen spelar jag innebandy och fotboll någon gång i veckan och då och då blir det några halvhjärtade försök till styrketräning och cykel.

Sista månaden ska jag träna fartuthållighet tänkte jag. En del långa intervaller och snabbdistans blandat med några långpass. Tyvärr har jag lite problem med ryggen som gör att det ibland inte riktigt håller vid högre fart men just nu känns det bra.
  • Waimea
    straight arrow skrev 2013-04-08 08:53:17 följande:
    Försökte bana ny terräng i helgen med att ge mig ut på en skogsrunda hemmavid som verkade lovande. Väl mitt inne i skogen hade de avverkat träd såpass att skogsvägarna gick i helt nya riktningar. Nåväl, efter litet irrande fram och tillbaka ledde gps:en i telefonen mig rätt, haha. Kunde sen studera gps-plotten på kartan hemma och fann att jag var inte helt vilse ändå... litet längre in i skogen och en sväng på rätt ställe hade lett mig runt. Nåväl, nya tag snart på det spåret!

Haha, kul med 'ny' runda, kanske?
  • Waimea
    Monstermamman skrev 2013-04-08 18:02:16 följande:
    Min shortsfobi grundade sig nog i tonåren när allt var hemskt och pinsamt. Eftersom det nu snart är 15 år sedan jag var tonåring kanske det är dax att växa upp och erkänna att ingen egentligen bryr sig mer än en själv . Tänk vad livet hade varit enklare om man fattat det då:).

Hur som helst så måste jag ju ha halvlånga tight till sommaren. Sen är det ju bara och se hur varmt det är i maj.

Läste på jobbet att det varit ett gemensamt långpass i lördags, 17-20 km i lugn takt med pauser och vätskepaus halvvägs. Kommer att vara ett varje månad. Har redan bokat in nästa:) insåg när jag kollade intarnätet att det finns en löpare sektion som fixar träningar etc på olika nivåer. Bra med stora företag, finns alltid någon med samma intressen.

Något jag ska tänka på om jag köper nya skor imorgon?

Jag har övervunnit min Eccoskor är töntigt-fobi och köpt mig ett par i söndags. Vad gör man inte när fotdjävulen inte gör som jag vill? Så bara face your fear, jag har sprungit rätt många lopp och aldrig brytt mig om någons ben i ett par shorts, om det nu inte varit en ûberluden man i trithlet-ställ i 5 grader eller rosa pantern i kjol..
  • Waimea

Och jag är tjurig.. Efter att ha linkat hela helgen har jag dragit på stora arsenalen, köpt Eccoskor, beställt inlägg till min dumma fot (och fått beröm för mina vältränade vader ), bokat sjukgymnasttid och ska iväg idag och kika på en lämplig träningscykel. Blir nog en MTB, efter många månaders velande.

Foten då? Jo, den är ju skitöm på plantar fasciit-stället. Jag sprang och gick den sönder och samman i torsdags, backintervaller och sedan långpromenad i skitskor var inte medicinen, så jag spenderade torsdag och fredag linkades och resten av tiden fram till idag icke-springandes. Passar ju bra att maken är på konferens i Rumänien så att jag ändå inte kan träna löpning om kvällarna. Men jag har ändå gott hopp, får se vad sjukgymnasten säger. Ortopedteknikern sade att det går fint att springa så länge det inte gör mer ont efter än vad det gjorde före, vad nu det kan innebära i form av belastning.

Borde kanske vara mer depp, men jag känner mig snarare beslutsam. Bättre stämma i bäcken och inte göra detta mer kroniskt än vad det behöver bli. Träna går ju alltid även om det inte går att springa hela tiden, men jag inser att jag kanske får slopa asfalten till förmån för terrängen. Det gör ju heller ingenting.. Funderar också på att lägga om löpstil till mer barfota efter Sthlm Marathon, om jag nu fixar springa där.   

• Monstermamman
    xmarcusx skrev 2013-04-09 09:51:44 följande:
    Välkommen!

Jag har i år sprungit 3,6 mil i veckan i snitt, förra året låg jag på 2,5. Sen spelar jag innebandy och fotboll någon gång i veckan och då och då blir det några halvhjärtade försök till styrketräning och cykel.

Sista månaden ska jag träna fartuthållighet tänkte jag. En del långa intervaller och snabbdistans blandat med några långpass. Tyvärr har jag lite problem med ryggen som gör att det ibland inte riktigt håller vid högre fart men just nu känns det bra.

Jag har inte alls sprungit så långt eller mycket. 2-3 ggr per vecka, ett långpass (12 -15km) och 1-2 kortare och snabbare rundor. Håller tummarna för att det ska funka den 18 maj i alla fall.
  • Monstermamman
    Waimea skrev 2013-04-09 11:24:24 följande:
    Jag har övervunnit min Eccoskor är töntigt-fobi och köpt mig ett par i söndags. Vad gör man inte när fotdjävulen inte gör som jag vill? Så bara face your fear, jag har sprungit rätt många lopp och aldrig brytt mig om någons ben i ett par shorts, om det nu inte varit en ûberluden man i trithlet-ställ i 5 grader eller rosa pantern i kjol..

Logiken i min shortsfobi är bristfällig. Kanske är dax att vid 33 års ålder börja jobba med den. Mannen undrar varje sommar varför jag envisas med att cykla omkring med fladdrande kjolar istället för shorts som alla andra! Trots 13 år tillsammans har han inte fattat grejen!
  • Zezzan

Jag är sjuk IGEN! Jag blir banne mig förkyld hela jäkla tiden. Så ofta som jag varit förkyld detta skolår har jag aldrig varit tidigare. Tror jag är allergisk mot att gå i skolan  

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Monstermamman

Jag sitter på bussen hem, bredvid mig ligger en kartong med ett par lila asics skor. Vågade mig upp på bandet men killen insåg snabbt problemet (läskigt att springa på löpband) och tyckte det räckte med en mkt kort stund. :) Skorna är liknande det jag har idag men med promotion och de kändes så mkt skönare.

det bästa av allt, förutom att skorna är lila, är att jag fick prova på garanti. Passar inte skorna jag lämna tillbaka dem.

Nu vill jag bara hem och prova!

• Monstermamman
    Zezzan skrev 2013-04-09 16:08:03 följande:
    Jag är sjuk IGEN! Jag blir banne mig förkyld hela jäkla tiden. Så ofta som jag varit förkyld detta skolår har jag aldrig varit tidigare. Tror jag är allergisk mot att gå i skolan  

Jobbigt med skolallergi!
Svar på tråden Löpartråden 13