• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11
  • Hallonsocka

Jucea: Vi har wii fit... fast inte plus tror jag(??) Fast vi kör mest just dance nu :-P sett till "träningstevespel" :-P Annars skulle det vart roligt med någon pepp utmaning eller ngt som gör att man rör sig mer

• jeng

Lina,
    Nu är det bestämt, på måndag blir det LCHF (Eller egentligen Gi fas 1 eftersom jag tänker gå över till GI fas 2 sen, men det är ju samma sak) så nu behöver jag alla tips jag kan få!!!! Läser dr dahlqvist nu eller vad hon nu heter, och sen går jag över på den där norska gubben sen ska jag försöka hitta fram min lauritzon också som är ovärderlig i sammanhanget!

tipsa gärna på bra sidor med skoj recept osv! 

• Lina S

Jucea - kul! Jag är inte så supernoga och räknar kolhydrater. Äter nog för mycket mejeriprodukter, men annars skulle jag inte stå ut!

Men jag ska se om jag hittar något kul recept

Sam och Elliot - världens finaste killar
  • jeng
    Lina S skrev 2010-10-23 14:01:45 följande:
    Jucea - kul! Jag är inte så supernoga och räknar kolhydrater. Äter nog för mycket mejeriprodukter, men annars skulle jag inte stå ut!

Men jag ska se om jag hittar något kul recept
    Jag har ju GI fas 1 inpräntat i ryggmärgen, så lchf är ju inte så stor skillnad. Jag läser mest in mig på vilka riktlinjer för kolhydrater som rekommenderas av olika källor, och sen vore det kul med recept på lite kul såser och så man kan göra till sin köttbit.

Jag blev förvånad när dr dahlqvist säger att alla livsmedel med 5 gram kolhydrater eller mindre per 100 gram är ok enligt hennes program. dels inkluderar det ju livsmedel (som mjölkprodukter) som jag annars är van att jag absolut inte får äta i GI fas 1, och dels så måste det väl innebära då att man kommer högre än ketosgränsen per dag... (ca 20 gram) men det är väl bara att köra på och se vad som händer!

Det känns bra att gå på GI fas1/lchf nu också för att det känns som det är ett steg emot den livslånga lösningen. jag vill ju ligga på GI fas 2-3 sen när kilona är borta, och då slipper jag byta diet en gång till sen!! synd bara att jag får halsbränna av den mörka chokladen för mycket annat gott får man väl inte unna sig..... får göra mousse av chokladen istället!!
  • jeng

Buhuuuu... Min Blåa Lauritzon är som bortsprungen Vad ledsen jag blir.....

• Mareldsbarn

Jucea; MEnar du Ola-boken? Har du hans blogg? http://blogg.lauritzson.com/ . Hoppas den här varianten fungerar bättre på dig nu. Ta det vackert så du inte experimenterar för mycket med kroppen och försök (ja det är säkert svårt) men försök att inte ha för höga krav på målet. Lycka till nu

Barnvakt har även vi haft svårt för att få. Vi har D´s föräldrar i stan men dom är över 70 och har från början tagit en stor börda då jag fick jobb så tidigt och JUlia bara var 8 månader. I dagsläget ser jag att de faktiskt börjar bli gamla. De erbjuder sig aldrig själva heller så det tar lite emot att fråga ibland. Det är också ofta som vi får höra att de själva hade barnvakt en gång till sina barn när de var små. Ja vi har helt enkelt olika synsätt. De ställer dock alltid upp men som sagt man märker i luften om man frågar om barnvakt för att man ska jobba eller om man ska ut på stan liksom. Mina föräldrar däremot -de vill mer än gärna hämta J tidigare på dagis, ha henne någon helg så vi båda kan jobba samma helg och därmed tjäna in en helg ledig tillsammans och så men de bor ju i sthlm så det fungerar ju inte heller. DÄremot försöker mina föräldrar alltid att ge oss en kväll ledigt utan barn så vi kan gå på bio eller ut och äta tillsammans även om det så sker på em så är vi glada för det. I år har vi fått 3 kvällar lediga tillsammans utan Julia. Förövrigt så har vi ju nästan aldrig någon ledig kväll ens tillsammans så dom kvällarna har varit guld värda.

• Mareldsbarn

Jucea, det finns ett blogginlägg en liten bit ned med rubrik "FÖrslag på höstmat" med en röd gryta som bild. Om du går in på kommentarerna där så skriver en kvinna som är läkare om sin situation. Dock har hon haft bulimi och det är enligt vad jag förstår hennes förklaring till hennes viktuppgång. Hon lyckas inte gå ned sina kilon och förstår inte varför då hon använt sig av GI i 6 veckor. Lite längre ned bland kommentarerna ger Ola ett svar till henne. Det är intressant att läsa. Kanske du redan vet det som står där men Ola avslutar inlägget i varje fall med orden; "Du ska inte räkna med - eller ens sträva efter - en quick fix, utan ge dig själv tid. Följer du dessa råd är jag nämligen säker på att din vikt kommer att peka åt rätt håll inom en period (när kroppen förstår att den inte behöver lagra all energi)".

Nu skriver jag endast detta till dig av välmening. Du är grymt duktig som inte har gett upp utan fortsätter försöka nå ditt mål trots motstånd emellanåt som beror på olika påverkansfaktorer runtomkring. Jag kopierar in texten mest för att jag TROR att det också , i din situation, kan vara bra att ibland få höra att det tar tid trots att man när man jobbat hårt för något vill ha ett snabbt synligt resultat. Men som sagt, kika på sidan om du inte gjort det innan. Bra tips på recept

• jeng

Mareld,
    Ph sa det med idag "ska du byta diet nu igen!!!" Och jag fick förklara för honom att jag har inte bytt diet en enda gång sen i maj då jag drog igång. Har ju dock justerat kaloriintaget då och då när man märker att det inte funkar. Nu är det ju dock tvärstopp. Min kropp har nog kommit till ett läge som den känner sig ganska nöjd med. Plus att jag är övertygad om att min depression eller vad det nu är som ligger och gnager gör sitt till att stoppa viktnedgången. Jag brukar må bättre då jag går på GI, och min mage brukar också fungera bättre. Så jag hoppas på det!!!

GI är ju det ultimata målet för mig, och jag har ju tvekat nu i så många veckor om jag ska gå över på det eller inte. Vill inte gå över för tidigt heller, eftersom jag vet att jag hade svårt att gå ner med det efter Ted. Min förbränning var för låg och kroppen var väl inte redo helt enkelt...

Ja, jag menade Olas bok Jag har flera av honom, men min blå var helt borta, trots att jag visste att jag hade sett den nyligen! Nu har jag iaf hittat den igen, så helgen är räddad!! I den blå bpoken är det ju dock dom nya faserna, nystart och rivstart och allt vad det heter. Mer kolhydrater än det var i gamla fas 1 som jag kör på. Men jag ska läsa in mig på skillnaderna lite bättre nu iaf!

Läser hans blogg då och då, ska gå in och kolla upp det där inlägget som du pratade om! Jag VET att det måste ta tid, och det har det ju gjort. 13 kg på 5 månader! Det är ca 0.6 i veckan tror jag. Det är ju helt lagom takt. Det som gör mig mest frustrerad är att nu är det 1 kg ner på 5-6 veckor!!! Som jag har skött mig helt ok och de flesta veckor till och med riktigt bra! Blä!! Nu har jag ju fixat min wiibräda också så nu ska jag försöka klå alla mina kompisar på den!!

Mareld, du är superbra på att peppa och du säger det rätta!! Uppskattar verkligen dina kommentarer!!! 

• jeng

Guuud, det pannkaksreceptet han hade där... Måste testas!!!! Jag satt precis och funderade på om jag skulle göra pannkaka ikväll för det är en sån där grej som jag kommer sakna

• Vilda Tiger

Jucea
    I all välmening-  jag vet ju att GI funkar bra för dig, iaf, tidigare, så vill jag bara säga att jag har inte gått ner något alls på fyra veckor. MEN jag ser inte det som ett "tvärstopp" utan en platå. Som ALLA har då och då. ÄH, lycka till nu med GI. Det är absolut inget för mig. Jag njuter inte av livet om jag inte får ha min frukt och mina grönsaker plus en potät och lite bröd då och då.

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11