Lina S skrev 2010-10-23 14:01:45 följande:
Jucea - kul! Jag är inte så supernoga och räknar kolhydrater. Äter nog för mycket mejeriprodukter, men annars skulle jag inte stå ut!
Men jag ska se om jag hittar något kul recept

Jag har ju GI fas 1 inpräntat i ryggmärgen, så lchf är ju inte så stor skillnad. Jag läser mest in mig på vilka riktlinjer för kolhydrater som rekommenderas av olika källor, och sen vore det kul med recept på lite kul såser och så man kan göra till sin köttbit.
Jag blev förvånad när dr dahlqvist säger att alla livsmedel med 5 gram kolhydrater eller mindre per 100 gram är ok enligt hennes program. dels inkluderar det ju livsmedel (som mjölkprodukter) som jag annars är van att jag absolut inte får äta i GI fas 1, och dels så måste det väl innebära då att man kommer högre än ketosgränsen per dag... (ca 20 gram) men det är väl bara att köra på och se vad som händer!
Det känns bra att gå på GI fas1/lchf nu också för att det känns som det är ett steg emot den livslånga lösningen. jag vill ju ligga på GI fas 2-3 sen när kilona är borta, och då slipper jag byta diet en gång till sen!! synd bara att jag får halsbränna av den mörka chokladen

för mycket annat gott får man väl inte unna sig..... får göra mousse av chokladen istället!!