• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11
  • jeng

VT,
    Vi vet ju redan att vi tycker olika om GI. Men du äter ju själv redan väldigt GI-inriktat med grönsaker och fullkornsprodukter och få dåliga osv. Sedan förstår jag att GI fas 1 eller LCHF inte är för alla.

Det jag har svårt att förstå är dock hur så många kan avskriva det som mumbo jumbo, och fortsätta hävda att fett är farligt och kolhydrater är bra. Forskning går ju framåt på alla områden, varför skulle den inte göra det angående kost.

Jag förbluffas faktiskt av mycket av det jag läser nu. Det är ju minst 5 år sedan jag läste min första bok om GI, troligtvis mer. Och det var nytänkande och ifrågasatt. Det förvånar mig att det FORTFARANDE kan vara så ifrågasatt trots all ny forskning på området, hur många som bevisligen fått hjälp tack vare en kolhydratfattig kost. Och trots att det har visat sig att många av de riktlinjer som Livsmedelsverket går ut med är rent förlegat... Sen påstår jag absolut inte att man ska leva på fett, och jag tycker att lchf är lite överdrivet med sitt "ta en ostskiva med smör på eller ät lite kokosfett om du blir sugen på nåt gott"... Urk!!

Det som känns värst är att när jag pratade om GI med min dietist så säger hon rakt ut att "det där får jag inte ens rekommendera dig, för då ryker min licens!"... Det är ju helt otroligt! Om man har provat mycket annat men inte tycker att det fungerar, varför ska man då inte kunna rekommenderas en metod som kanske kan fungera.... Det är väl ändå upp till mig som person om jag vill ta rekommendationen eller inte...

Jaja, vi får väl se om det ger resultat. Jag är iaf övertygad om att GI är den hälsosamma vägen att gå. Sen det där med att jag är sjukt svag för frallor... Hmm... Man kan ju inte vara hälsosam hela tiden

• Mareldsbarn

Jucea, min mamma började med GI för 2 år sedan. Hon har följt det sedan dess. Hon unnar sig något litet extra när det är helgdag och då oftast bara en av dagarna men sedan kör hon helt på GI. Det verkar som att GI är just det rätta för henne. Hon har tappat vikt i starten men sen tog det visserligen stop. HOn undrade varför då hon menade på att hon ofta är ute och promenerar i rask takt om dagarna (de har hund, mina föräldrar). Hon är mycket i gasen när det gäller saker och ting. Trots att vågen hade stannat för länge sedan så trot jag att hon på något vis växte in i det hela. det blev som en livsstil för henne och vart hon än är så är det verklgien inte svårt att hålla stilen trots mat ute eller genom att vara gäst hos andra vänner. Jag märker knappt av att hon äter "annat" än övriga i familjen då vi ses. Hon bakar GIbröd och GI-choklad mousse och även kakor om det behövs. Det finns ju så mycket att tillaga när man skall laga GI. Jag har själv två böcker - Våra bästa GIrecept - av ola och Ulrika och "Ulrikas bästa Gi-mat" av Ulrika. Dom är väldigt bra och inspirerande tycker jag. SJälv skulle jag dock inte klara mig helt utan de produkter som man bör undvika men jag själv försöker oftast äta GI -jag tänker GI så att säga. Jag gör det INTE för att gå ned i vikt då jag nästan väger mindre än vad jag bör men jag gör det för jag känner mig så pass mycket sundare och närj ag kört GI en tid så får jag bättre hy märker jag och magsystemet fungerar bättre vilket är positivt för min del som har IBS. Däremot skulle jag aldrig kunne "Leva" på det som min mamma gör för närj ag väl får mina impulsiva sug så går det inte att stoppas Tur att sugen infinner sig så otroligt sällan. Nåväl, vart jag ville komma var nog mer till att jag tror att många människor kan må bättre genom GI fast då genom GI och FUSK Återigen -lycka till! Försök att lägg upp ett matschema per vecka med alla måltider och recept därefter. Du gillar ju att strukturera upp saker och ting Om du gör på det viset blir det inte lika lätt att fuska. Planera också in "panikrätter" att äta när du blir t.ex. aphungrig och inte hinner laga mat som tar tid, behöver åka någonstans och tänker att du kan äta på vägen m.m. SÅnt är bra att ha -då är man mer redo liksom!

• jeng

Mareld,
    Jag håller med dig!
    Men i GI fas 3 som ju är det livslånga när man har nått sin vikt osv, då FÅR man ju fuska. Man får ju till och med tips i böckerna om HUR man kan planera sitt fusk för att få minsta möjliga dåliga effekt av det. Allt är tillåtet, kolhydrater är tillåtet men i bra form. Och slinker det ner en ljus fralla, så se iaf till att ha smör på, så sänker man GI avsevärt! Det är ju där jag vill leva sen. Det är ju ingen diet som i bantningskur lixom, utan en sund kosthållning! Men för viktnedgång får man ju vara lite mer extrem än fas 3!

Jag har ju en mage som fungerar oerhört dåligt. Har pendlat mellan förstoppning och diarreer tidigare, men nu efter förlossningarna är det mest förstoppning hela tiden, säkert till viss del pga mitt framfall också. Men iaf så ska de väl kolla nu då jag är hos läkaren om det stämmer in på IBS. Jag mår SÅ mkt bättre både fysiskt och i just magen, men även psykiskt, med GI. Så det är skönt att dom också ska kolla sköldkörteln osv. Om jag tex skulle lida av metabola vad det nu heter hahaha minns inte... Som sägs vara ett förstadium till diabetes 2. så skulle det kunna förklara varför jag låg på gränsen till gravdiabetes också, och då varför jag mår bättre av GI kost. Men men vi får ju se. Jag har längtat efter att väga så pass lite så att jag "vågar" börja med GI igen, och nu när vikten ändå har stått så gott som still så länge, så varför inte nu lixom!!!  

• Vilda Tiger

Hörrni!

Runt vecka 28 nästa sommar, typ andra veckan i juli ungefär, då blir det TRÄFF här i Göteborg för alla som vill och kan komma. Rimfo kommer troligen ner från nordpolen och då kan vi ju försöka skrapa ihop så många som möjligt, tycker jag. Vet att det är lång framförhållning, men va fan... lika bra!

• jeng

Hihi,
    I samband md duschen idag så skulle jag ställa mig på vågen och se hur mycket min fuskvecka med maten hade sabbat. RÄknade ut igår att jag har ett snitt på ca 1500 kcal, så det är ju inte så dåligt ändå, men det är bara dåliga kalorier!!!
    Iaf så visade vågen 72.1 som är 0.1 kg NER!!!! Jag som hade räknat med nåt kg upp.... JIPPI!!!!

Så nu är jag ännu mer peppad, och sitter här med min Lauritzson som är nåt så fruktansvärt bra!! Hans bästa bok nånsin måste det här vara, Allt om GI-metoden! Ska snart ta fram papper och penna och skriva handlalista utifrån några av recepten så att man kan åka och handla hem bra mat inför starten imorrn!! Ska försöka prova på lite nya grejer också, nu när jag ändå har en del roliga recept!! 

• Mareldsbarn

Jucea, gott att det var en skillnad dock en otroligt liten skillnad. Det där med kaloritänket är så svårt tycker jag. Du ska ju egentligen inte räkna ut ett snitt och hålla det intaget varje dag. Kaloriintaget är ju i jämförelse med hur mycket du rör på dig och rör du dig mindre på torsdagen och destomer på fredagen så tjänar du ju inget på att ha samma kaloriintag båda dagarna egentligen. Klart du kan unna dig något onyttigt så länge du stoppar i dig mindre kalorier i jämförlese med vad du förbrukar per dag.

• Mareldsbarn

Oh VT! Höll på att glömma! Skitbra idé! Äntligen ett nytt försök och roligt om fler kan delta som kommer från andra ställen. Hade min almanacka räckt till julia månad nästa år så hade jag skrivit upp det med en gång men som sagt -jag tror inte jag ska göra något speciellt då

• linn78

HEJ!!! Längesen nu igen...Skäms Nu har jag inte läst igenom exakt allt men

Mareld: tråkigt med separation, men i sutändan är det nog ändå det som kommer att kännas bäst för både er och Julia även om det känns svårt nu.Skönt att ni verkar kunna hålla sams iaf!

Jucea: jag menar inget illa nu men jag får nästan lite magont när jag läser dina inlägg, de handlar enbart om 1hg hit och dit (lite överdrivet från min sida men så du förstår hur jag menar), det känns som om du är på farlig väg in i stora mat-problem. Jag tror inte att din depp egentligen beror så mycket på vikten utan det är inne i ditt huvud, för vare gång du går upp pyttelite eller äter "fel" så får du en ny depp direkt. Och då är det lätt att skylla på en depression istället för på tex matproblem. Hoppas jag har fel och att du vet vad du gör!  Lycka till i vilket fall som, jag är ju stor förespråkare för lchf och längtar tills jag börjar igen!

VT: Ok, vecka 28 är bokad=)

Ego: Jag går in i v 35 på tisdag. Svår foglossning som det bara är att leva med de sista veckorna enl sjukgymnasten. 13 kg upp och rund som en boll har jag blivit. Lillebror i magen ligger ca 10% över medel och har tydligen mycket hår. Namn är vi fortfarande ovänner om så han kommer väl inte att få nåt namn...

Jucea igen: ang halsbrännan så det som funkar bäst för mej är varm oboy. vet inte om det går lika bra med bara varm mjölk eller kall oboy/mjölk för det gillar jag inte. Oboy r visserligen inget bra ur bantnings syn men fungerar skitbra för mej iaf.

• Kvack

VT: försöker boka v 28. Hoppas verkligen att vi kan då. Skulle vara jätteroligt att träffa er alla på riktigt.

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11