• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11
  • jeng

Mareld,
    Man kan ju aldrig få för många skor!!

VT,
    Hahaha ja klart vi är lite insnöade, men jag tror fasen man nästan måste bli det om man ska gå ner närmare 30 kg med... Dom försvinner ju inte bara för att man gör några extra situps och väljer bort en potatis till middagen.... :P

Rosa,
    Jag är livrädd för tandläkare.  En tandläkare själv som har skapat den rädslan genom att hålla fast mig stenhård och borra medan jag hade munnen stängd! Nu har jag ju haft käkproblem i säkert 10-15 år, och det gör att jag har svårt att ligga i stolen, kan inte gapa ordentligt, och käken låser sig och jag får snoront. Så nu har det mycket med rädslan att göra också... Inte blir det bättre av att mina förra omgång tandläkare som skulle utreda käken osv kostade mig typ 12000, gjorde mig riktigt dålig i ett par års tid, och betedde sig riktigt illa!

Tandläkaren idag måste iaf ha varit världens bästa tandläkare! Jättelugn och trevlig och pratade hela tiden, och frågade om det gick bra och allt sånt. Och det var helt ok att ta paus och säga till att jag kan inte gapa mer osv. Plus att det såklart var en stor fördel att jag inte hade några hål och allt såg så fint ut så!! Och dessutom tror han sig ha hittat felet på min käke redan efter 30 minuter!!! Helt otroligt! Ska bli kul att se om han har rätt, men det dröjer ett par månader innan jag får komma tillbaka nästa gång! Löjligt nog så tror han att det är en sned visdomstand som hakar upp sig i käkbenet, något som jag påpekade för min förra omgång tandläkare att jag trodde det kunde vara och dom sa att absolut inte!!! Löser inte visdomstanden problemet så skickar han direkt en remiss för käkutredning på sjukhuset! Otroligt vilken lättnad och så skönt att få träffa någon som verkligen lyssnar!!! Dessutom utlovade han mig lugnande om jag måste dra ut tänderna sen! Alltid bra.

• Rimfolina

Tack alla söta för viktkommentarerna!
    VT & jucea: Varifrån ska ni ta TRETTIO(!) kg?? Varför ska ni gå ner så mycket? Jag upplever inte er som stora över huvud taget, bara lite mjuka, sådär lagom som egentligen inte spelar så stor roll...

Lille: Ja, det känns inte så kul att prata viktnedgång när du ofrivilligt gått ner så mycket. Hoppas att det inte får dig att må sämre (viktnedgången, alltså)... Skönt att du inte hade någon fraktur i axel/arm! Hoppas att ni nu snart kommer iväg på resan medan du mår OK! Håller tummarna för att skallbenet ska vara "rent".

jucea: Skönt att tandläkarbesöket gick bra!

Marled: Usch! Skickar en stor kram och hoppas att det inte slår omkull dig när du orkar ta in det. Skönt att du orkar se saker positivt, i alla fall...

• Vilda Tiger

Rimfo
    Haha! Nej, jag ska ner tio till men sedan hade jag VELAT gå ner till 64. Då är jag supernajs. Men grejen är att jag vet hur mkt det krävs av mig och det orkar jag nog inte, så stannar jag på 74 är jag nöjd. Då är jag lagom och då har jag gått ner 20 kg. Har gått ner 10.2 nu.

Herregud, Lyckeli är som en propeller idag. HÖgt och lågt och överallt. Svärföräldrarna kom lite hastigt och lustigt över då de hörde talat om nybakade bullar (som ligger i en hög på köksbordet) och jag fick underbart nog gå upp och lägga mig på sängen tio minuter. Guuuud va skönt.... här kan jag ligga hela kvällen. Skönt för både kroppen och öronen, kan jag säga.

• Kvack

Jucea: skönt att träffa på en tandläkare som förstår och kan hjälpa en på ett bra sätt.

Mareld: skickar en kram med till dig.

VT: duktig du är som gåt ner så mycket i vikt.

Lille: hoppas verkligen att det inte är canser i skallbenet. Håller tummarna stenhårt för din skull. Åk iväg på resan så snart ni kan.

• jeng

Rimfo,
    Jag gick upp drygt 10 depressionskilon precis innan jag plussade med Ted. ca 12 kg på nån månad ungefär!!! Hamnade på ca 74... Mellan Ted och Tage hann jag precis ner till plusvikten igen, och efter Tages förlossning vägde jag ca 85. Där började jag i maj i år, och ska ha bort ca 27. Ska ner så att jag kommer precis under 60 innan jag kör igång med stabilisering, för jag vet att jag kommer gå upp en del under den fasen. Siktar på att hamna på ca 63 sen. Var riktigt tjockis på den vikten förut, så jag tvivlar ju på att jag kommer vara nån hottie nu direkt Men men, jag tror inte att jag har förmågan att hålla låt säga ytterligare 5 kg borta, så man får ju ta det för vad det är också. Sen finns de tju en risk att det tar tvärnit på 68 kg också, då får man väl tänka om.....

Nu är jag nere på ca 72 iaf,,, Alltid nåt

Jag vill dels ner pga avlastning av fogar och knän som jag ju fortfarande har problem med. Sen har jag ett midjemått som är långt över de satta hälsosamma riktlinjerna (ligger över även vid 62 kg!!)... Är redan nu tillräckligt smal på armar och ben osv tycker jag, men jag ser ut som ett äpple på en pinne! Jag har ju dessutom framfall och bakre framfall sen senaste förlossningen/graviditeten, och dom problemen sägs bli bättre med viktnedgången också. Halsbrännan hoppas jag också ska bli bättre... Just nu handlar det också jättemycket om att depressionen nästan sitter kvar i kroppen genom kilona. Känner inte att jag blir kvitt depressionen förrän jag har lagt kilona bakom mig och fått en nystart!... Det är nog där jag hittar min extra motivation just nu... Hoppas att det ger resultat!

• lille08

Idag har jag bokat flygbiljetterna till New York! Hittade direktflyg från Stockholm, så den 3 november åker vi och stannar där tills den 12:e. Är sedan tillbaka i Stockholm den 13:e och blir då kvar där tills den 15:e (Mama-galan är den 14:e).

Håll nu tummarna HÅRT för att ingenting kommer i vägen för denna resan! Bokade även in en enkelbiljett till Sibirien dit jag tänkte skicka cancermonstren på en riktig långsemester...! Eller ja, tänk om det hade varit så enkelt.

Carina: Jo, det är sant. Bebisar ökar ju ganska mycket i vikt de sista veckorna. Men jag håller mina tummar för att han inte blir så stor som de tror. Vet de förresten varför du föder så stora bebisar? När vi var på neo så var det en jättestor bebis där. Det var en flicka som var född runt nånstans runt v 34-35, men hon såg fullgången ut. Har för mig att hon vägde någonstans runt 4½-5 kg. Mamman hade diabetes så det var orsaken till bebisens storlek. Men undra hur stort barnet hade varit om hon hade gått tiden ut?! Rekordbebis??!

Rimfolina: Njae, just nu tror jag bara det är bra för min kropp att väga lite mindre. Eftersom jag har ont på flera ställen i kroppen och har spridning till så många ställen i skelettet så borde det ju vara bra att inte bära runt på för många extrakilon. Trivdes inte alls med att väga så mycket som jag gjorde under behandlingen. Kände knappt igen mig själv när jag tittade i spegeln. Men sen vill jag såklart inte bli som ett benrangel heller. Lagom är bäst så det vore bra om det gick att trycka på stopp-knappen nu.

• RosaNapp

Lille08: vad spännande :) håller alla tummarna vi har här för att allt ska gå vägen så smidigt som möjligt!

Jucea: ok, ja det låter ju inte som en bra tandläkare.

Jag har gått ner ca 8 kg från inskrivningsvikten med Er. Det betyder att jag har ca 20 kg kvar. Men jag har ingen våg så vad jag väger exakt kan jag inte säga, vägde mig för 2 veckor sen senast. Men jag bryr mig inte så mycket om vikten, jag tränar och använder ingen diet. När Er slutat amma så kan jag börja hårdträna och hoppas då att det kommer försvinna några kilon snabbare, men ffa att magen ska börja försvinna. Det allra mesta sitter där. Ska bli kul att kunna använda lite andra kläder än dom jag haft nu så länge.

Mitt mål är att bli lika vältränad som jag var innan E, men det går ju aldrig att komma ifrån- lika snygg i kroppen kommer jag aldrig mer bli!

Mareld: tack för funderingarna om mål. Inga lätta krav jag har, men hojta gärna till om du kommer på något

• Rimfolina

Lille: Nä, det är sant, man ska nog inte bära runt på FÖR mycket men det är ju tur att du hade lite att ta ifrån ändå... Håller tummarna stenhårt för att allt ska gå bra med resan och galan! När kommer Mama-grejen i Expressen, vet du det?

jucea: Ja, du verkar otroligt taggad! Jag skulle aldrig våga sätta upp så höga mål, jag skulle nog ge upp om jag inte kom tillräckligt nära...

VT: Ja, min önskevikt är typ 74 men jag är nöjd runt 78 också. Och sist jag vägde mig vägde jag typ 84...

• sthlmstjejen

lille: Vad bra att du bokat resan! Hoppas verkligen att ni kan åka och hoppas att cancern åker på en riktig långresa till Sibirien! Säg bara till när vi kan rösta på dig förresten

KaOI: Skönt att det bara var en inflammation, förstår att du är lättad!

jucea, VT: Vad duktiga ni är med att gå ner i vikt, efter 2 relativt täta graviditeter och med små barn kan det vara svårt att äta rätt och hinna motionera, så jag tycker att ni kämpar på jättebra!

Rosa: Jag har inte heller någon våg, den blev vattenskadad i somras då barnen "råkade" hälla ut vatten över hela badrumsgolvet. Men det är bara bra för mig att inte ha en våg då jag haft ätstörningar och har det tänket fortfarande. Det är knäppt, men några dagar innan mens känns det alltid som jag gått upp minst 10 kg, sen när mensen gått över känns det som jag gått ner dem igen

• KaOl

Suck.. sitter på ett en timme-försenat x2000 på väg till konferens på Kolmården. Drygt!
    Skönt att man kan jobba lite - och vara inne på fb och fl

lIlle: Åh vad glad jag är att ni har bokat resan - och att du mår så pass bra att det faktiskt blir NY! Hoppas ni får en riktigt mysig tur tillsammans. Ladda minnen och tanka kärlek med!! Hoppas verkligen att monstret nappar på reseförslaget åt nordost. LÅNGT bort i nordost!

Ni är jätteduktiga som kämpar på med vikten; jag var flitig för något år sedan, men har kommit av mig. Dock märker jag att det faktiskt ger resultat med mitt (fusk-)cyklande; gått ner 2,5 kg på 2 mån utan att göra någon annan förändring. Väger nu 70,6 och har tänkt mig komma ner till ca 67 (gärna 65 men jag tar det lugnt). Är 168 lång, så eg skulle jag kanske kunna gå ner mer, men jag nöjer mig där .

Sthlm: Låter sunt att skippa vågen.. Eg är den rätt ointressant; man borde nog mer gå på hur kläderna sitter, midjemått etc (det senaste enligt forskarna på KS var väl att man skulle ligga på rygg och se hur högt magen mätte fr underlaget? Tydligen bättre med lite löst "plöfs" som jag har än "bullemage" som inte flyter ut, hälsomässigt)

Rimfo: hihihi jag är likadan - är det gott så trycker jag in så att det nästan börjar forsa ut genom öronen. Helgerna är inte nådiga... försöker kompensera det genom att äta ok i veckorna och som sagt ta vara på vardagsmotionen.

Mareld: Vad härligt att höra, trots eländet, att ni verkar vara så fina mot varandra och Julia. Att ni VILL samarbeta. Tror att det underlättar så himla mkt. Kram

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11