• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Hur går det med alla andra barn här inne som reagerat på pollen ?

Var precis inne och kollade pollenkollen och blev inte det minsta förvårad att det visade måttliga till höga halter gräs =/ Töserna blir vrålförkylda när vi är ute och Bella flåsar som en gammal tant med urkass kondis, både indragningar och bukandning och hostar antingen pipigt eller slemmigt. Tilde känns lite bättre rent astmamässigt men hennes näsa rinner den med trots nässpray och aerius. Bella får med aerius men märker ingen effekt alls..
    Deras ögon svullnar iallafall inte, men blir röda runt om och ser nästan febriga ut..

Såhär ser Bellas ben och armar ut när vi varit ute, Jag tycker iofs de ser riktigt fina ut nu.. taget med mobilkameran =/ Men hon kliar iallafall

Och Tildes mage svullnade upp ännu mer idag. Vet inte om någon såg bilderna i hemliga tråden ?? Den såg i allafall värre ut idag ..åt korvbröd till middag =/
    Dessutom klagade hon direkt efter kvällsmaten ( makaroner och köttfärssås ) på jätte ont i magen och den var kanon svullen, Hon själv skyllde på att hon druckit för mycket sagt, typ ett halvt glas.
    Bajs trött på allergier är jag!!

• Allrona

Här är vi också trötta på allergier och därför har vi provocerat både jordgubbar och guarkärnmjöl. Köpte glass med guar som hon har ätit tre dagar i rad nu och ingen reaktion, lite, lite eksem men inte tillräckligt för att inte låta henne äta den. Det är konstigt tycker jag, för några veckor sedan fick hon piggelin och då fick hon en hel del eksem runt munnen och böjvecken, men av den här glassen (trollerimix från hemglass) knappt något alls. Men det är superbra, kommer underlätta sommaren mycket och så fick hon ett par jordgubbar här om dagen vilket hon inte heller reagerade på Förra sommaren funkade det inte alls med jordgubbar. Så här var det positiva nyheter!

• Molina

Älsklingen: Men usch stackars lilla Bella, mina ben och armar ser precis ut så nu dom med och kliar nå helt sjukt mycket, mina ögon och näsa rinner, Min Moa är jätte påverkad och vi har gräspollen.
    Tilde hade hon gluten?

• Tibell
    Molina skrev 2011-06-03 22:04:12 följande:
    Älsklingen: Men usch stackars lilla Bella, mina ben och armar ser precis ut så nu dom med och kliar nå helt sjukt mycket, mina ögon och näsa rinner, Min Moa är jätte påverkad och vi har gräspollen.
    Tilde hade hon gluten?
    Nä Tilde hade inte gluten som tur var. Men eventuellt än sädesslagsallegi. Vet inte om du har tillgång till hemliga tråden ? Där har du bilder på Tildes mage..något stör henne i allafall =(

Ogillar pollen väldigt väldigt mycket =/ Barn ska dessutom inte behöva vara pollenallergiska..de är ju så små..
  • Molina
    Tibell skrev 2011-06-03 22:12:07 följande:
    Nä Tilde hade inte gluten som tur var. Men eventuellt än sädesslagsallegi. Vet inte om du har tillgång till hemliga tråden ? Där har du bilder på Tildes mage..något stör henne i allafall =(

Ogillar pollen väldigt väldigt mycket =/ Barn ska dessutom inte behöva vara pollenallergiska..de är ju så små..
    Nä usch tycker så synd om alla barn som får lida så, det är barn och barn ska inte vara sjuka.
    Ja jag är så urless på pollen/astma och allergier.
    Ok sädesslagsallergi, det är alltså inte gluten hmm den allergin har inte jag koll på.
    Jag har inte tillgång till den hemliga tråden! Vad är det för någon tråd?
  • Tibell

Troll : Be kavat godkänna dig så du kan läsa där med. Iofs inte världens aktivitet där ;) Men ibland kan det vara skönt att skriva av sig och veta vilka som läser. Har även en bild längre bak i denna tråden som visar hur Tildes mage ser ut..

Alrro : Skönt att det verkar funka =) Alltid lika roligt när man kan utöka listan lite. Bella har nog reagerat på antingen ananas eller jordgubbar. För hon har varit illröd i rumpan och underlivet nu i dagarna. Och hon bajsar ju aldrig så kan inte skylla på det ;)

Kan inte heller se bilder på iphonen..skit app!

• LillSkruttet

Leos eksem är mycket sämre igen. Benen är täckta med eksem, han är fläckig på armar och mage, och han har varit jättegnällig i ca 3 dagar. Ikväll fick han tavegyl efter kvällssmörjningen. Då det är så varmt satte jag även igång en fläkt ute i hallen så luften rör sig lite, tänker att det kliar mindre om luften är lite svalare.
    I övrigt har vi kört på matmässigt som tidigare. Dock har han som sagt varit jättegnällig i några dagar och ätit MYCKET sämre... Bådar inte gott inför nästa vägning på bvc.... Har fått för mig att han kanske mitt i alltihopa har en tand på gång igen han fick de 2 i nederkäken när han var 6 månader, sedan har inga fler tänder kommit, och nu är han 9 månader). Hoppas att det är så enkelt, och att de i så fall snart tittar fram, för just nu är han INTE roligt...

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Molina
    Kavat skrev 2011-06-04 19:36:07 följande:
    Stängda allergitråden. För oss som har barn med allergier och hänger i den här tråden och skriver då och då. Vet vi vilka ni är så släpper jag in er, men är ni nya får ni hänga här med oss ett tag först.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/allergitrade...
    Ansökte nu Kavat men skrev bara troll77 många av er känner nog igen mitt nick.

Hua den 8:e ska Moa göra en mjölkprovning på barn nervös som bara den, gör ni alla här 1 provocering varje år på era bars allergier?